Ta föl på annans sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MyHappyEnding
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 267
M

MyHappyEnding

Jag undrar om någon har erfarenheten av att ha låtit någon annan ta föl på ens eget sto?
Jag har ett sto vars förra ägare skulle vilja ha ett föl av henne, hur går man då tillväga och skriver man något avtal/kontrakt?

Jag har aldrig varit i den här sitsen så jag skulle vilja ha allas åsikter å erfarenheter :)

Sv: Ta föl på annans sto?

Jag har erfarenhet av detta två gånger, i ena fallet lånade jag ett sto som jag betäckte och i andra fallet lånade en kompis ett annat sto. Vi gjorde så att den som ska låna och betäcka står för alla kostnader för stoet under lånetiden, dvs under tiden för betäckningen/insemineringen, under hela dräktigheten och tiden då fölet behöver sin mamma, m a o har hästen på foder ca1,5 år eller något liknande. Och kontrakt bör skrivas men jag har tyvärr inget exempel.

Något ni ska vara noggranna med är vem som ska stå som uppfödare på fölet. Jag har 2 ggr haft deal med annan person om att få ta föl på mitt stos mage. Jag stod som uppfödare, det var mitt krav. Stoet stannade hos mig hela tiden och fölägaren betalade alla utgifter som var utöver stoets vanliga. Idag kommer jag aldrig att göra om detta igen.

Så här har jag gjort;

Lånaren har tagit hem hästen och varit fodervärd (FV) under dräktigheten och digivningen.
Vi har skrivit en vanligt fv-kontrakt där det står att hästen ska användas till avel, att fv ska stå för alla stoets omkostnader inkl allt rörande betäckningen, vem som ska stå uppfödare etc.
Jag har även skrivit in att stoet bara får betäckas med godkända hingstar av raser där avkommorna kan föras in i huvudstamboken.
Jag har alltid stått för försäkringen men nu börjar det bli vanligare och vanligare att fv betalar en summa motsvarande försäkringspremien till ägaren också.

Ett annat alternativ är ju om du har kvar stoet hos dig, då får man ju diskutera vad man tycker är skäligt att lånaren ska betala för, ska denne betala ALLT för hästen under dräktigheten och digivningen ändå eller bara tex 50% eftersom du kan nyttja hästen under tiden dvs rida. Dock kan du ju inte nyttja den fullt ut dvs inte träna och tävla som du hade kunnat om hon inte var dräktig. Om inte lånaren bor i närheten måste man ju då också ta upp vem som kör hästen till betäckning/seminstation, vem som ska fölvaka etc.

Om jag själv skulle låna ett sto för betäckning skulle jag helst vilja att stoet stannade hos ägaren tills 1-2månader innan förlossning och då hämta henne till mig och lämna tillbaka henne när fölungen är 6 månader, alternativt hämta fölungen när den är 6 månader. Det beror ju på vem ägaren är, är den en erfaren uppfödare så vågar man ju låta stoet föla där, annars så vill jag gärna själv göra det. :o

Jag skulle gärna låna ut "magen" på mitt sto. Jag tycker dessutom att det inte är mer än rätt att den som "tillverkar" fölet står som uppfödare. det är ju denne som planerat, betalat och utfört betäckning mm.

Däremot skulle jag nog också vilja ha henne hemma under dräktigheten, möjligtvis kunde hon lånas ut helt om det var till någon jag verkligen känner. Det innebär att den som skulle ta ett föl skulle få betala extrafoder för sto och föl under dräktighet och digivning.

Det är väldigt viktigt att ni skriver ett tydligt leasingkontrakt där det framgår vilket sto det gäller och vem som ska stå för vad under dräktighet och digivning - glöm inte försäkring för sto OCH föl/ foster. (Var noga med att fölägaren har foster/ fölförsäkring särskilt om du har stoet kvar hemma).
-Skriv när kontraktet börjar gälla och att det gäller tills fölet är avvant, dock senast då fölet uppnått en viss ålder (ex 7 mån).
-Ange i kontraktet om stoet ska stå hos dig eller fölägaren och hur mycket du ska ha betalt om du har henne hemma.
-Gardera för om det skulle hända något under dräktigheten, vem ska stå för vilka vet kostnader mm. (Du kanske själv står för vaccination av stoet mm t.ex). Se till att det står att alla ev vet kostnader för fölet ska betalas av fölägaren från början.
-Skriv med vem som ska vara uppfödare också för att undvika konflikter som någon annan hade råkat ut för.
-Det bör också stå med ifall fölägaren har rätt att prova igen året efter i det fall stoet inte skulle ta sig, eller att fölet kastas el dyl.
-Har man stoet hemma och fölägaren ska betala för stoet och fölet så är det bäst att ha med en punkt där man skriver att om fölägaren inte fullföljer sina åtaganden (betalar till fullo inom en viss tid) övergår äganderätten på fölet till stoägaren el dyl.

Alltid bättre att skriva med för mycket än för lite i alla fall.
Båda parter måste skriva under med namn och datum. Ha gärna ett eller två vittnen som skriver på samtidigt.

Jag har en liten fundering här:

Du har skrivit ett valigt fv kontrakt. HUr har ni skrivet ifall stoet inte skulle bli dräktig?

I ett valigt fv kontrat är det väl 2 månaders uppsägninstid (om man nu skrivit det) innan avtalstiden går ut?

Båda ggr jag har lånat ut jag jag själv betäckt stoet och sedan har livet ändrat sig och jag har då valt att sälja fölungen i magen till FV.

I ett vanligt kontrakt är det uppsägningstid JA, en, två eller hur många månader man nu kommit överens om. I mina kontrakt har det dock enbart stått att stoet skall återlämnas när fölungen är avvand vid 6 månaders ålder.

Ni pratar om att leasa.. hur fungerar det och hur mycket brukar man få betala för att leasa ett halvblodssto t ex?

Var noga med att skriva ett ordentligt avtal där allt framgår vad som gäller. Inkl vem som ska stå för förs, vad som händer om stoet skulle avlida eller behövas avlivas....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 080
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 625
Senast: ildiko
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 039
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hästfolk med psykisk ohälsa