Ta bort vargtänder eller inte...?

nordsvensken

Trådstartare
Jag ringde just Skara för att boka tid för att ta bort vargtänderna på mina hästar. Stoets är mkt , mkt små, valackens "normala". De går inte i bettet på ngn av dem och upplevs inte som ngt problem, utan jag tänkte ta bort dem bara för sakens skull. :crazy: Som en rutinåtgärd, liksom.

Klinikveterinären tyckte det var helt onödigt, naturligtvis fick jag göra som jag ville, men han fann det som ett meningslöst ingrepp att ta bort dem om de inte orsakade problem.... Så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Hur resonerar ni om vargtänder? Tar ni bort dem på rutin, även om de är helt problemfria? Varför/varför inte?

Sv: Ta bort vargtänder eller inte...?

Bara haft en med vargtänder, förra ungstoet. Hade en liiiten en på vänstersidan. Två vet tyckte 'låt den vara kvar om den inte stör'. Och det gjorde den inte alls. Men det slutade med att jag tog bort den ändå, för så FORT det kom minsta huvudskak eller liknande, var lite svårare ställa i ena varvet etc undrade jag ju 'om det var den'

Så jag tog bort den. Vets kommentar 'Har den här lilla verkligen gett problem??' fick jag ju besvara helt ärligt med 'nja, bara i mattes huvud' :devil: (Sen, storleken är inte avgörande för om de skapar besvär eller ej).

Så, gå på magkänslan, hur känenr du att du vill göra?

Så länge du inte sätter in ett bett i munnen på hästen så orsakar vargtänder inget problem.

Jag har egentligen ingen oro för de här vargtänderna... Dock så fick jag oväntat pengar, och tänkte att det kanske var lika bra att bli av med skiten ;)

kenneth: Jag använder bett i munnen på bägge hästarna. Dock går inte bettet emot vargtänderna.

ej har en ung hingst med vargtänder.han ska kastreras nu om några veckor och då tar jag dom sammtidigt så att det inte blir något senare problem och en extra kostnad då,praktiskt att ta det nu då..

Hur kan bettet INTE gå emot vargtänderna? Vad har du för bett då? Engligt min mening är det anatomiskt omöjligt att bettet inte någon gång under ridturen går emot tänderna.. Och det är möjligt att du inte upplever några problem just nu, men garanterat kommer det bli problem i framtiden.. och då kanske jag inte menar just "ridproblem" som du själv kan uppleva, utan hästens problem: dvs mun och tänder. Jag råder dig att ta bort dem om du vet att de finns där, du kommer vinna mycket på det i framtiden.

Var det en tandutbildad klinikvet??? Har mycket svårt att tro det då de som jag har kontakt med, utbildade av känd tandläkare, säger helt tvärtom. Hästen kan mörka obehag rätt länge så även om du inte känner nåt så gör hästen det. Min 3,5 åring har vargtänder och jag väntar just nu på att vet.ska komma och plocka bort dom...under tiden rids det med sidepull.

Tar alltid bort vargtänder på såväl shettisar som fullblod. En av mina shettisar hade känningar av vargtänderna trots att de var pyttesmå.

Gör aldrig några ingepp utan orsak.

Om man då undantar ev vaccineringar och liknande.

Har du gott om pengar skulle jag rekomendera att du stoppar dem i madrassen till de behövs.

Min 4-åriga islandshäst har sina vargtänder kvar - Då de inte besvärar honom tycker veterinären att de kan sitta kvar - Så länge! Sambon's travhäst fick vi ta bort dem på när han var runt ett år gammal - De var ganska stora & vassa!

Tänderna kollar vi alltid i samband med vaccinering. //Linda

Hur kan bettet INTE gå emot vargtänderna? Vad har du för bett då? Engligt min mening är det anatomiskt omöjligt att bettet inte någon gång under ridturen går emot tänderna.. Och det är möjligt att du inte upplever några problem just nu, men garanterat kommer det bli problem i framtiden.. och då kanske jag inte menar just "ridproblem" som du själv kan uppleva, utan hästens problem: dvs mun och tänder. Jag råder dig att ta bort dem om du vet att de finns där, du kommer vinna mycket på det i framtiden.

Jag vill nog vända på frågan och undra vad du har för bett eller vad du har för hand? För det är absolut inga problem att inte få ett bett att gå emot tänderna på en häst? (Däremot så kan vargtänderna sitta lite oliak långt fram, hästar har olika munanatomi, osv osv, så de kan mycket väl störa. Däremot behöver ett bett inte alls ta emot tänderna per automatik)

Jag ringde och rådfrågade min veterinär angående mitt nordissto en gång i tiden...

Hennes enda kommentar var ... Finns vargtänder så ta bort dem..
Förr eller senare brukar vargtänderna orsaka problem.... Alla hästar signalerar inte att de har problem..."De kan mörka"
Sen kan hästen plötsligt få andra lite svårbedömda svårigheter...
Det kan vara subtila problem som man i första läget inte kopplar samman med munnen....

Jag tog bort dem... Det var inget svårt ingrepp.. Gjordes hemma i stallet.

Nej bettet går inte emot vargtänderna... På stoet (som är den enda som rids än så länge) så är det 2½ fingrar mellan bettet och vargtänderna. Jag drar henne inte i munnen så att bettet skulle åka upp 2½finger när jag rider...? Knappast. På den här hästen skulle man få sätta bettet VÄLDIGT högt upp och dra och slita i tyglarna för att ens komma i närheten av tänderna.

Det lutar åt att jag drar stoets nu, och väntar med lillkillens till våren när det börjar bli dax för inridning...

Bättre att ta bort dem än låta dem vara kvar. Även om de inte orsakar problem just nu så kan de göra det längre fram. De fyller ingen funktion.

Nej bettet går inte emot vargtänderna... På stoet (som är den enda som rids än så länge) så är det 2½ fingrar mellan bettet och vargtänderna. Jag drar henne inte i munnen så att bettet skulle åka upp 2½finger när jag rider...? Knappast. På den här hästen skulle man få sätta bettet VÄLDIGT högt upp och dra och slita i tyglarna för att ens komma i närheten av tänderna.

Det lutar åt att jag drar stoets nu, och väntar med lillkillens till våren när det börjar bli dax för inridning...

Antar att du svarade någon annan...;)

Jag har inte påstått att bettet måste gå emot.... Det gjorde det inte på mitt nordissto heller... Jag tyckte inte heller att min häst hade några problem med vargtänder eller bett..

Trots det så var hon "lugnare" i munnen efter ingreppet....

tycker det är onödigt att ta bort dem om de inte gör någon skada..

MEN om du gör det, se till att det bli ordentligt gjort, och åk inte till kliniken i Kalmar och gör det.
De gjorde en av våra travare för 4 år sen, allt blev misslyckat. Han började störtblöda, förlorade 2,5 liter blod (deras uppskattning), och inte nog med det, han har fått åka in 3!! gånger till för att plocka bort små flisror som de inte "fick bort" första, andra eller tredje gången. (glömde kvar skulle jag mer vilja säga). Ta hästen till en riktig hästtandläkare, det lönar sig.

Tror inte att vet är tandkunnig. Ta det säkra före det osäkra och plocka bort vargtänder, kanintänder så minimerar du besvär i framtiden. Vårt sto var 2,5 år när de fick dra loss varg och kanintänderna då hon inte har ngn användning av den och jag vet att hon inte behöver få besvär i munnen av betten. Be också en kunnig tand. vet kontrollera munnen var 6 e mån så minimerar du även risken att få sår i hästens kinder av vassa tandkanter.

Tror inte att vet är tandkunnig. Ta det säkra före det osäkra och plocka bort vargtänder, kanintänder så minimerar du besvär i framtiden. Vårt sto var 2,5 år när de fick dra loss varg och kanintänderna då hon inte har ngn användning av den och jag vet att hon inte behöver få besvär i munnen av betten. Be också en kunnig tand. vet kontrollera munnen var 6 e mån så minimerar du även risken att få sår i hästens kinder av vassa tandkanter.

Det heter inte kanintänder =) Utan canintänder. Helt annan sak. Canintänderna/Hingstbetarna behöver man sällan bry sig om, det är bara i ytterst speciella fall de övht påverkar, de sitter för långt ner. Det är bara om hästen har liten ('kort') mun, vill ha sina bett långt ner och man vill ha kandarbetsling som de i sällsynta fall kan ge problem (stången tar emot dem).

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 756
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 432
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 689
Senast: Trissa
·
Hästvård Min häst är 4 år och hon har vargtänder. Skulle ni be en veterinär att ta bort dom? Orsakar dom alltid problem vid ridning med bett? Har...
2
Svar
22
· Visningar
3 780
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka