Ta bort olja/rostskydd?

Dobby

Trådstartare
Skithunden har lyckats köra in örat i hjulhuset på bilen och fått en klick olja (eller kanske rostskydd) på örat. På söndag är det debut för honom på utställning :grin:. Har någon något förslag på hur tusan man får bort det? Det verkar sitta som berget.

Har du testat aceton/nagellackborttagning? Klippa bort?
Är inte aceton för starkt att ha på ett öra? Jag har inte vågat testa det ännu. Det är en corgi, så pälsen är inte så lång och jag tror oljeeländet har gått ner mot huden. Vi har kört diskmedel i omgångar, men långt ifrån fått bort allt. På söndag är det utställning och söndagen efter det stockholmsutställningen, hurra!

Är inte aceton för starkt att ha på ett öra? Jag har inte vågat testa det ännu. Det är en corgi, så pälsen är inte så lång och jag tror oljeeländet har gått ner mot huden. Vi har kört diskmedel i omgångar, men långt ifrån fått bort allt. På söndag är det utställning och söndagen efter det stockholmsutställningen, hurra!

Har du blött pälsen innan du använt diskmedel? Diskmedel biter bäst om pälsen är torr.

Alt prova att lösa upp det med annan olja först om det torkat in. Tex matolja och sedan löser du allt med diskmedel.

Har du blött pälsen innan du använt diskmedel? Diskmedel biter bäst om pälsen är torr.

Alt prova att lösa upp det med annan olja först om det torkat in. Tex matolja och sedan löser du allt med diskmedel.
Nej, vi körde med blöt päls. Tack för tipsen! Jag testar olja och sedan diskmedel i morgon bitti :)

Såpa kan vara alternativ till diskmedel. Annat pH som därför är bättre på vissa saker.
Gnid in bara såpa först tills det löddrat ihop sig helt med det som ska tas bort. Sedan lite vatten i taget som späder ut löddergeggan tills den blir sköljbar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix