Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
E

Emeliem

Igår när jag gick en promenad så såg jag en stor hund med två ägare. Hunden bajsade och när den var klar, gick de bara vidare utan att ta upp det. Jag fattar inte!!! jag blev helt paff, hann inte säga eller tänka något. så nu vill jag veta tar du bort bajset efter dig och din hund?

Du spolar toaletten från ditt eget bajs och du byter blöja på ditt eget barn, då kan du lika gärna ta bort bajset från din hund. Något vidrigare har jag inte varit med om. Bakteriespridare..

Sv: Ta bort hundbajset!

Håller med. Tycker det är vidrigt när man inte plockar upp efter sig.

Nu går jag inte i stan så ofta längre med hundarna då min mor bor mitt ute i skogen och där plockar jag inte upp.

Flyttade nyligen till lägenhet igen och vad ser jag precis utanför min port? hundbajs.. och det är en lekplats ca 50m därifrån.
Vidrigt.

Och ja det viktigaste.. Jag plockar upp efter mina hundar :D Förutom i skogen då :D

Jag såg något liknande häromdagen.. Jag blir också helt paff.
Själv plockar jag alltid upp efter hundarna om det inte är så att de skiter mitt ute i en buske eller någonstans dit jag inte har möjlighet att ta mig.

Usch ja, det är hemskt. Om det inte är på landet. Jag blir helt förbluffad när jag ser folk plocka bredvid vår stora promenadstig ute på landet. Hade det varit på stigen men jämte? Ingen går där och bajset bryts snabbt ner och försvinner. En del plockar upp och så SLÄNGER DE PÅSARNA bredvid vägen. Och hur lång tid tar inte det innan det försvinner?

Jag håller med ovanstående Men måste tillägga att när det är skog/ängar/stigar där det går mycket hundar och människor tycker jag det är bra att anstränga sig att ta upp. Här i krokarna bor mycket hundar och vissa resonerar nog att det inte är så noga ute på någon äng osv. så på vissa ställen får man verkligen gå slalom mellan skiten. Jag sätter helst in fötterna i hundbajs....

Jag gör det sjävklart i stan, om inte hunden blivit dålig i magen och bajsar tre gånger på en promenad, har bara med mig en eller två påsar på promenaderna, och har hänt en gång att hon bajsade mer än jag hade påse till.

På landet, däremot… Där plockar jag inte upp, mest för att det inte finns några soptunnor, och det är kanske inte så trevligt att gå och bära på bajspåse i x antal km.
Utom på folks privata gräsmattor! Nu låter det som att jag låter hunden springa in på människors gräsmattor, menar när vi går igenom lilla "byn" på ca 5 hus i koppel, då skulle jag självklart plocka upp om det hände en olycka!

Har aldrig sett någon, i stan, som tittat på medan hunden bajsat och sedan bara gått iväg utan vidare, däremot träffar jag alltid på 3 eller fler oupplockade högar på varje promenad. Speciellt nu sedan snön smält bort, då alla högar som slarviga ägare lämnat kvar i skydd av snön uppdagas:devil:

Jag brukar säga att här hemma "äter" vi bajspåsar, tycker jag inte gör nåt annat än handlar bajspåserullar...de går åt i en farlig fart med tre hundar. Så ja, jag plockar alltid upp efter mina hundar sålänge de inte kliver in i en ett tätt buskage eller om det är väldigt avsides där ingen promenerar. Nån enstaka gång har jag dock glömt bajspåse men har det varit i närheten så har jag plockat upp det på nästa promenad istället eller om det varit långt hemifrån försökt peta ner det långt i diket el. lagt en sten eller nåt över. Vet att det inte "försvinner" på så vis men det hindrar i allafall nån från att trampa i det...

Jag plockar upp där folk går, dvs i stan och andra ställen där man riskerar att trampa i det, såklart även om det hamnar i rabbatter där man inte går för det ser ju inte så mysigt ut direkt. Däremot plockar jag inte upp när vi går i skogen, även om hon bajsar vid sidan av motionsspåret, jag tycker kanske att man får acceptera att det finns bajs i skogen, kunde lika gärna varit en räv. Jag skulle aldrig få för mig att ta upp det i en påse och sedan slänga det på backen, förstår inte riktigt logken i det :confused: Ibland händer det förstås att hundfan bajsar mer än planerat (alltid på det mest olämpliga stället) och då skäms jag jättemycket för att jag redan använt den/de påsar jag har...

Det var på en väg där väldigt många människor går, fram för allt barn. självklart behövs det inte i samma utsträckning i skogen eller i ett tätt buskage. Hunden äter ju bajs och han har blivit magsjuk varje gång. Att lägga under snön löser ingenting.

Men har ni några tips på hur man kan säga till hundägaren som inte plockar bort efter sig utan att låta otrevlig?

Jag plockar upp där folk går, dvs i stan och andra ställen där man riskerar att trampa i det, såklart även om det hamnar i rabbatter där man inte går för det ser ju inte så mysigt ut direkt. Däremot plockar jag inte upp när vi går i skogen, även om hon bajsar vid sidan av motionsspåret, jag tycker kanske att man får acceptera att det finns bajs i skogen, kunde lika gärna varit en räv. Jag skulle aldrig få för mig att ta upp det i en påse och sedan slänga det på backen, förstår inte riktigt logken i det :confused: Ibland händer det förstås att hundfan bajsar mer än planerat (alltid på det mest olämpliga stället) och då skäms jag jättemycket för att jag redan använt den/de påsar jag har...

Skulle du kunna tänka dig att ta med dig fler påsar i framtiden, en påse mer väger inte mycket. Det finns ju också hundlatriner uppsatta lite varstans, plocka på dig påsar gratis =)
Problemet var också vid det här tillfället jag beskrev, att det fanns en hundlatrin med påsar 150 meter bort. Man vill ju inte behöva plocka bort för någon annan.

Bakteriespridare hur ? Hundbajs är ju egentligen något som bryts ned av naturen. Egentligen förstår jag inte hur folk kan bli sååå upprörd över sådant. Ja, jag plockar upp efter min hund, men för den skull gillar jag väl inte att man tar upp något som bryts ned i en PLASTPÅSE.

Det finns numera biologiska hundpåsar som är nedbrytbara. Men bakteriespridare menar jag att min hund har blivit magsjuk flera gånger då den fått i sig bajs som någon människa har lämnat efter sig.

hundbajs bryts ned mycket långsammare än hästbajs. sedan allt bajs har gömts under snön så har de legat frysta och har nu torkat i våryran. Det luktar illa och man får akta på fötterna då bajset ligger överallt.

Där det stör, exempelvis vid vägkanten där gräset är kort, på ställen där gräs och växter sköts etc.

Svårt att säga men jag går lite på känn. Bara för att man är hundägare själv så tycker inte jag att det är ok med hundskit överallt. Nu när snön börjat smälta bort så kryper det fram så jäkla mycket bajs överallt och med värmen kommer också lukten :crazy:... Vidrigt...

Det verkar inte som om folk här fattar att snön faktiskt smälter bort och kvar blir bajset! Skit irriterande...
Dessutom är det än mer "beundransvärt" att folk inte plockar upp då vi har massor med soptunnor och speciella ställningar med nedbrytbara bajspåsar i alla parker här. Jag brukar ta 5-6 stycken påsar ibland och har alltid minst 5 stycken i alla mina byxor och jackor som jag rastar hund i. Svårare än så behöver det inte vara gott folk...

Senast ändrad:

Ja, jag har funderat mycket på hur det kan komma sig att folk verkar tro att bara för att vintern kommer och lite snö så behöver man inte ta upp efter hunden längre. Det som göms i snö kommer ju faktiskt upp i tö. Det kan man klart se på vår gröning varje vår när man går däröver. Där ligger skiten tätt.

här i stan är det otroligt mycket hundbajs överallt! asäckligt. jag tar alltid bort förutom då vi är i stallet på stallbacken edet så mycket skit ändå ;) eller skogen i byn...gilalr att köpa baspåsar i olika färger. rustas för 29.90 med knythantag är mina favoriter!

Skulle du kunna tänka dig att ta med dig fler påsar i framtiden, en påse mer väger inte mycket. Det finns ju också hundlatriner uppsatta lite varstans, plocka på dig påsar gratis =)
Problemet var också vid det här tillfället jag beskrev, att det fanns en hundlatrin med påsar 150 meter bort. Man vill ju inte behöva plocka bort för någon annan.

Jag försöker alltid ha med mig påsar så det räcker, dessutom bajsar min hund alltid bara en gång på promenad om man inte går väldigt långt och långpromenader är i skogen o dyl. "Bajspåsestationer" har jag bara sett en enda här i stan och det är utanför veterinären på andra sidan stan så det blir lite svårt att gå dit varje gång man gått en längre promenad än planerat. Men det händer som tur är inte så ofta, värre är det då med min sluga hund som snabbt som attan kissar i nåns plantering nära vägen fast man trodde hon skulle kissa en meter bort, jag blir galen på det :o :mad:

Förstår mig inte på folk som inte kan plocka upp skiten, kan väl ändå inte vara så tungt och besvärande?

Sen visst om min hund springer i iskogen nu när det massa snö på beckan plumsar jag inte direkt efter och plockar upp. Men när dom bajs så det syns väl och att man kan plocka det kan man väl ändå ta upp de?

antar det skulel vara ett knapplån för jag skrev jua tt jag tar bort efter mig ;)

Luktar illa `? Det har ju ett samband med NATURLIG föruttnelser i naturen. allt ÄR väl för tusan inte hundbajs som luktar. Lär dig lite grann.

Jag plockar alltid upp, de enda gångerna jag inte gör det är om vi är i skogen och går. Bajsas det då långt ifrån stigen så tycker jag inte att det behöver tas bort.

Dock är det många som inte resonerar så här, trots att deras hundar bajsar precis bredvid gångbanan/stigen. Då är det på ställen där väldigt många går och jag uppskattar inte att det ligger bajs överallt, smått som sådana som är stora som människoskit (eller större). Äckligt! Dessutom de som slänger påsen med innehåll här och där, vad är det med dem? Varför ens plocka upp om man inte tänker ta med påsen?

Ett problem här där vi bor, som säkert påverkar antalet oplockade skitar, är att det inte finns en enda soptunna. Oavsett hur jag går så finns det inte en enda ynklig liten soptunna, jag vet inte vad man tänkt med här. Inte en enda! Det är riktigt dålig stil tycker jag, det finns en massa hundar men alla måste alltså bära med sig sina påsar hem, så skall det inte behöva vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 952
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka