Ta bort galler

O

olly

Funderar på¨att såga bort 7-8 st ''stänger'' på box fronten så hästarna kan få ut huvudena.Då jag har täckeshängare på dörren så är det väl att föredra att ta bort vid sidan om.Undrar oxå om ngn annan gjort så och isf vad ni använde för verktyg?

Sv: Ta bort galler

Jag skulle inte göra det. Dels så kan hästen fastna vilket tyvärr har hänt allt för många gånger. Sedan så blir det ju svårt att stänga in hästen om du skulle behöva det. Det blir inte snyggt heller.

Vi har inga galler alls på boxdörrarna. Hästarna är visserligen nästan bara inne på nätterna men de står alltid med huvudena mot stallgången när de är inne. Hästar gillar att ha koll på vad som händer. Jag skulle inte vilja ha galler på dörrarna.
Att ta bort en bit av gallret funkar nog bara det görs så hästen inte kan skada sig på något. Kanske lättare att ta bort hela gallret?

I vårt förra stall tog jag bort hälften av gallerna på boxdörrarna i ena stallhalvan för att hästarna skulle få titta ut. Det gjordes enkelt med en vinkelslip.
misteribox.jpg

Senast ändrad:

Vi skar ner gallerna i en del av stallet och det blev jättebra. Hästarna verkar gilla det skarpt. De står och sticker ut sina huvud i stallgången och kollar runt. De får ju en mycket bättre överblick över stallet och vad som försegår där.
Många nya stall nu har ju inte så mycket galler längre.

Tack för era svar!En liten fråga bara hur stor öppning har ni gjort?

Vi har inga galler alls. Detta för att hästarna ska kunna ha så mycket kontakt som möjligt. Att tänka på då är att: 1. Hästarna har tillräckligt stor box så att de kan gå undan om de vill vara ifred. 2. De har skydd för krubban, så att de kan äta ifred. 3. Du har lugna hästar som inte försöker ha ihjäl varandra.

Tack för era svar!En liten fråga bara hur stor öppning har ni gjort?

Jag har för mig att vi tog bort 4-6 gallerpinnar, i alla fall så få så det inte fanns någon risk att de skulle få för sig att tro att de fick plats att hoppa ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Derivata
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar