Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

- Stänga in en katt i en lägenhet.
- Stänga in en hund i en lägenhet alt. motioneras med koppel
- Stänga in en hamster i en liten bur
- Stänga in en fågel i en bur
- Stänga in fiskar i ett akvarium
- Rida på hästar då det inte är naturligt.
- Köra hästar då det inte är naturligt.
- Stänga in hästar i hagar då de begränsar deras flyktmöjligheter.

Kan du inte försöka diskutera på en rimlig nivå istället? De facto kommer inte människan att släppa ifrån sig sina husdjur, det är vi som har avlat fram dom, och då är det banne mig vår skyldighet att se till att dom lever ett drägligt liv med största möjlighet att kunna bete sig så naturligt som möjligt. Att vilja förbättra djurens standard går inte hand i hand med att slopa all djurhållning.
Visst kan vi rida och köra våra hästar, det är inte naturligt..men varför inte göra dom den tjänsten att slopa onödiga hjälptyglar tex och lära oss rida/köra på sådant vis att det främjar hästen. Djur tycker om lugn och ro, att utnyttja ett flyktbeteende som hastig trav och fyrsprångsgalopp dag efter dag tills den inte pallar mer är egentligen inte schysst, ska det tvunget göras bör hästarna få leva drägligt resten av tiden med stora hagar och mycket ströfoder för att tillfredställa tuggbehovet (tex). Hästar är naturligt klaustrofobiska, varför inte verka för att slopa fixerande hjälptyglar?

Sedan tycker jag definitivt att stänga in en fågel i en bur är djurplågeri sålänge den inte har möjlighet att flyga runt och få stimulans några timmar om dagen. Många fiskar simmar i alldeles för små akvarium, det är definitivt djurplågeri. Att stänga in djur på för små utrymmen och inte tillåta dom att komma ut och röra sig flera timmar om dagen är alltid förenat med djurplågeri.

Vad har trav/galopp med flykt beteende att göra?
Tror du travare skenar runt i panik?

Dag efter dag?
Hur ofta tror du en häst går snabb jobb? Hur ofta tror du en häst presterar max?

Trav är ungefär lika mycket sken som en ridlektion, men det går fortare.

Nej, jag tror definitivt inte att hästarna skenar när dom travar/galopperar. Men att springa mycket fort är något hästar bara gör när dom flyr i normala fall. Därför skrev jag just flyktbeteende och inte ATT dom flyr.

De facto kommer inte människan att släppa ifrån sig sina husdjur, det är vi som har avlat fram dom

Ja just det, vi har avlat fram dom. Precis som vi har avlat fram travhästar som lever för att springa. Dom gör det för att de älskar det.

men varför inte göra dom den tjänsten att slopa onödiga hjälptyglar tex och lära oss rida/köra på sådant vis att det främjar hästen.

Håller helt med. Men dock finns det inte speciellt mkt "hjälptyglar" inom travsporten. Det jag kan tänka mig att du syftar på är käkremmen. Den används endast i lopp och i snabbjobb. Vilken är ungefär en gång i veckan. Käkremmen hakas av så fort möjligheten finns. Det är en säkerhetsgrejj som ger stöd åt hästen.

Djur tycker om lugn och ro, att utnyttja ett flyktbeteende som hastig trav och fyrsprångsgalopp dag efter dag tills den inte pallar mer är egentligen inte schysst, ska det tvunget göras bör hästarna få leva drägligt resten av tiden med stora hagar och mycket ströfoder för att tillfredställa tuggbehovet (tex).

Majoriteten av travhästarnas träning är lugn jogging i skogen.

Jag kan lova dig att travsporten är ett föredömme när det gäller utevistelse. Att det skulle vara tvärtom är en fördom som är helt felaktig. Tyvärr så är det lite dålig utevistelse för vissa hästar som bor på travbanan. Men det är långt ifrån en majoritet av travhästarna som gör det.

Nej, jag tror definitivt inte att hästarna skenar när dom travar/galopperar. Men att springa mycket fort är något hästar bara gör när dom flyr i normala fall. Därför skrev jag just flyktbeteende och inte ATT dom flyr.

A V E L

Man kan inte jämföra dagens hästar med vildhästar

*KL*

En stilla undran eller kanske uppmaning: Kan vi inte i enlighet med trådens topic diskutera huruvida det är lämpligt eller ej att bannern för "Djurens Rätt" finns på Bukefalos och taggas synonymt med 'trav'?

Allt det där andra har ju redan ältats i otaliga inlägg den senaste månaden?

Håller med..

Men jag har svårt att låta bli.

Gör dem? :eek:
Jag har sett hästar i hagen springa runt som galningar o busa o hoppa och skutta, menar du att dessa flytt runt i panik då?

Du behöver inte försvara travsporten för mig, det var inte det som var poängen med inlägget. Därav att jag tog upp ridsporten eller djurhållning i största allmänhet. Ang avel så är hästarna givetvis inte vildhästar, men mentalt är det faktiskt inte så jäkla stor skillnad. Skillnaden är att hästarna sätts in den här världen sen dom föds och således vänjer sig.

Ridskolehästar går ibland fyra pass a 50 min per dag, får sällan vara ifred i sina stall och får bära runt på ryttare som sågar och balanserar dem i munnen, rider med illa anpassade sadlar med mera. Jag har mycket svårt att tro att majoriteten älskar sitt "jobb". Liksom vissa tävlingshästar inom olika sporter. Kan man inte se kritiskt på sig själv och andra kommer det gå förbaskat trögt till innan det händer något i djurrättsammanhang, det duger helt enkelt inte att ha det dom det är när det kan bli bättre. Att uppröras över en icke personligt riktad text är att lägga ner energi på fel ställe, man ska väl vara nöjd om man själv föregår med gott exempel?

Gör dem? :eek:
Jag har sett hästar i hagen springa runt som galningar o busa o hoppa och skutta, menar du att dessa flytt runt i panik då?

Ska du spela dum kan du låta bli att diskutera med mig.
Men det stämmer, jag har aldrig sett en häst springa i den trav eller galopp dom gör på tävling i hagen. Däremot har jag sett dom busa och galoppera-typ varje dag. Jag tror du hade förstått bättre om du hade plockat upp någon etologibok, jag kan rekommendera konrad lorenz böcker, han har vunnit nobelpriset för sin etologiska forskning.

Jag kan ta ett exempel med hundar och hur man tränar dom. I min gren (skydd) tränar man hunden att angripa en figurant, där utnyttjar man hundens bytesdrift, kamplust , försvar och jaktlust. För den sakens skulle betyder det inte att hundarna är blodtörstiga eller galna på något sätt. Förstår du då? Du verkar iof ha missat hela min poäng från början så I think I rest my case.

Ska du spela dum kan du låta bli att diskutera med mig.
Men det stämmer, jag har aldrig sett en häst springa i den trav eller galopp dom gör på tävling i hagen. Däremot har jag sett dom busa och galoppera-typ varje dag. Jag tror du hade förstått bättre om du hade plockat upp någon etologibok, jag kan rekommendera konrad lorenz böcker, han har vunnit nobelpriset för sin etologiska forskning.

Jag kan ta ett exempel med hundar och hur man tränar dom. I min gren (skydd) tränar man hunden att angripa en figurant, där utnyttjar man hundens bytesdrift, kamplust , försvar och jaktlust. För den sakens skulle betyder det inte att hundarna är blodtörstiga eller galna på något sätt. Förstår du då? Du verkar iof ha missat hela min poäng från början så I think I rest my case.

Vet inte vart jag spelar dum? Jag frågade hur du menade, lite trist att bli dumförklarad för att man undrar.
Jag har sett dem springa som på banan, alltså trava fort?
Är jag okunnig för att jag sett det o berättar det o därför behöver jag en bok?

Jag har vänner som tränar skydd...:)

Men ja, jag missade nog din poäng där eftersom jag var tvungen att fråga om din uppfattning var så.

Det jag "utnyttjar" är hästens löpglädje o vilja framåt, hon springer lika fort utan sällskap och det är med sorg jag sätter henne i avel i år, för hon mår som bäst ju hårdare hon får träna o tävla :cry:

*KL*

En stilla undran eller kanske uppmaning: Kan vi inte i enlighet med trådens topic diskutera huruvida det är lämpligt eller ej att bannern för "Djurens Rätt" finns på Bukefalos och taggas synonymt med 'trav'?

Allt det där andra har ju redan ältats i otaliga inlägg den senaste månaden?

Nice try. :D

Djurens Rätt har sedan många år förbrukat mitt förtroende som organisation. Tanken kanske är god på många håll, men generellt sett saknas verklighetsförankring. Lite synd för det finns säkert många områden som skulle behöva en organisation som värnar om djuren. För mig personligen är det tyvärr en "Kalle Anka-organisation".

Det där har ju mycket med grundläggande filosofiska och etiska uppfattningar att göra.

Jag anser inte att DR saknar verklighetsuppfattning, men du och jag ser nog väldigt olika på verkligheten.

Jämför med att t ex en marxist tycker att en kapitalist har en helt felaktig verklighetsuppfattning.

Nu jobbar inte jag för Djurens Rätt, jag är bara en vanlig dödlig medlem ;), och kan inte svara för exakt hur de har arbetat fram materialet osv och jag kan egentligen heller inte uttala mig å Djurens Rätts vägnar, men;

Enligt er egen sida, alltså den sida man kommer till om man vill se granskningen av travsporten, så finns det inget underlag för att veta hur många hästar som går till slakt, det eftersöks av DR för att kunna ge en uppfattning.
SÅ hur kan du sitta här och tala om att det är MÅNGA unga hästar som går till slakt?
T ex så hade väl 53% av tränarna i Sverige i en undersökning svarat att det bästa för hästar som lämnar travet är att slaktas. Förvisso beror det väl på vad man anser som "många", men nog lär det vara fler friska travhästar som slaktas än vad det slaktas friska ridhästar?

Enligt samma sida finns inget statisktiskt underlag för travhästens skador.
Så hur kan du säga att många skadas??
Djurens Rätt skriver att
Träningen av travhästar är associerad med en
ökad risk för både hälso- och träningsrelaterade problem.
Källa: Hamlin M. J. et al. (2003) Retrospective trainer-reported incidence
and predictors of health and training-related problems in standardbred
racehorses. Equine Veterinary Science: 23: 443–452.

Så helt taget ur luften är det inte.

Ang. slakttransporterna så är det en mycket skyddad marknad o jag blir väldigt häpen över att du påstår att DR har sån insyn i den att de vet att många just travhästra åker slakttransport?? :mad:
Jag har inte speciellt stor insyn i det och jag vet inte heller hur stor insyn DR har. Men är det inte ett välkänt faktum att billiga hästar löper stor risk att hamna på slakttransport till Italien? Det var väl ett par år sedan man gick ut och varnade för att sälja sina hästar för billigt osv. Och nog kan vi vara överrens om att det är just "uttjänta" travare som oftast hamnar i kategorin billiga hästar?

Du är ju inte sann.

Det är djurplågeri när vi skickar hästen till slakt för att den av någon anledning inte längre fungerar på travbanan. Många travhästar vantrivs sedan att bara gå i en hage när den är van vid liv och rörelse och regelbunden motion.

Och om vi istället väljer att sälja vidare så är vi också djurplågare.
För jo risken finns att dom hamnar på en slakttransport nånstans. Därför är det, som många travtränare sa i din undersökning, bättre att dom går till slakt direkt. Då vet man iaf vart dom är. En död häst lider inte.

Det är väldigt sällan att man hittar en duktigt ryttare till en fd. travhäst. De flesta försäljningar slutar bara i lidande för hästen.

Så då är det väl klart. Vi är djurplågare. Av den simpla anledningen att vi inte kan trolla med knäna.

Det där har ju mycket med grundläggande filosofiska och etiska uppfattningar att göra.

Jag anser inte att DR saknar verklighetsuppfattning, men du och jag ser nog väldigt olika på verkligheten.

Jämför med att t ex en marxist tycker att en kapitalist har en helt felaktig verklighetsuppfattning.
Inte säkert att vi ser SÅ olika på verkligheten, och jag tror heller inte att det har med filosofiska eller etiska uppfattningar. Spela roll, för mig har DR sedan tidigare tappat mitt förtroende. Förtroendet har inte ökat senaste tiden heller, utan mina tidigare åsikter har förstärkts.

Går väl in och ger lite synpunkter på ditt svar till "Humlan" också.

Varför tror du att 53% av tränarna föredrar slakt istället för att lämna hästarna till ett liv som exempelvis ridhäst?
Min uppfattning är att de månar så mycket om att hästarna ska slippa hamna i orätta händer och drabbas av ett möjligt långvarigt lidande. En död häst lider inte och då slipper man ligga sömnlös för att man trodde att hästen skulle få det bra. Travhästarna HAR det generellt sett mycket bra och det är få hästar som får det lika bra i "andra händer".

Kul att du kunde ge en källhänvisning till en utländskstudie skriven på engelska? Kan du inte istället konkret svara vad den studien kommit framtill och om/hur det är relevant för den svenska travhästen. Snälla!
För mig är källhänvisningen lika värdefull som något som är taget ur luften.

För ett par år sedan gick det ut varningar för hemska hästtransporter till Italien? Vad har hänt sedan dess? Det kanske också är en förklaring till att 53% av tränarna heller ser att hästarna går till slakt i Sverige? Jag har svårt att tro att det numera ska vara speciellt många fd travhästar som åker på dessa transporter. Fakta??

Svar till både dig och Lillcaksa (vars ignorerafunktion tydligen inte fungerar?):

Jo det handlar om grundläggande filosofiska och etiska värderingar. Det handlar om hur man ser på djur vad de har för rättigheter och vad vi människor har för skyldigheter gentemot dem.

En död häst lider inte.
Nej men om man anser att djur har rätt till att leva, precis som de har rätt att slippa lida, så anser man att det är fel att döda friska djur.

Tanken är ju travare som inte längre tävlar inte ens ska vara ett problem över huvud taget! Man ska inte behöva skicka dem till slakt för att det "är bättre än att de blir vandringspokaler eller åker till Italien". Min personliga åsikt är att sporten kan hållas på ren hobbynivå och inget mer. Dvs på en sådan nivå där ALLA travhästägare har sin häst som en bästa vän för livet.

Ingen skulle ju tycka att det var ok att t ex avrätta gamla idrottare eller sjukpensionärer för att de inte mår bra av att inte vara i full träning eller för att man inte vet vad man ska göra av dem osv. Jag förstår att ni kanske har svårt att jämföra djur och människor, men det är ju främst däri skillnaden ligger; huruvida man anser att djur och människor har samma värde eller ej.

Angående studien så har jag inte läst den. Jag antar att den kom fram till ungefär det som DR skrev; att travträning medför ökad hälsorisk för hästarna.

*KL*

Ska man tolka det faktum att bannern för Djurens Rätt fortfarande ligger kvar att det kommer att förbli så? Att Buke inte tänker avlägsna den? För om så är fallet så kan jag lika bra inaktivera mitt konto (låta en polare byta lösen, samt knappa in en massa random tecken som e-postadress) och låta mitt konto falla i glömska för ettårsregeln?

För om jag fortsätter att skriva inlägg på 'Buke trav', så bidrar jag till ett levande forum, vilket genererar fler besökare = mer inkomster till adminstratören. Att fylla plånboken åt någon som tillhandahåller propaganda av detta slag är jag inte intresserad av.

Nej men om man anser att djur har rätt till att leva, precis som de har rätt att slippa lida, så anser man att det är fel att döda friska djur.
Inte om man vill vara SÄKER att den slipper lida?

Tanken är ju travare som inte längre tävlar inte ens ska vara ett problem över huvud taget! Man ska inte behöva skicka dem till slakt för att det "är bättre än att de blir vandringspokaler eller åker till Italien". Min personliga åsikt är att sporten kan hållas på ren hobbynivå och inget mer. Dvs på en sådan nivå där ALLA travhästägare har sin häst som en bästa vän för livet.
Skulle den nivån GARANTERA att hästarna har det bättre än vad de har det nu? Har ridhästar på hobbynivå det bättre än travhästar i träning/tävling? Mitt svar är nej och nej.

Ingen skulle ju tycka att det var ok att t ex avrätta gamla idrottare eller sjukpensionärer för att de inte mår bra av att inte vara i full träning eller för att man inte vet vad man ska göra av dem osv. Jag förstår att ni kanske har svårt att jämföra djur och människor, men det är ju främst däri skillnaden ligger; huruvida man anser att djur och människor har samma värde eller ej.
Ja, det är svårt att jämföra djur och människor. Djur har och kommer alltid att vara lägre i rang än människan i näringskedjan. Jag vet att många djur MÅR och far illa av att just förmänskligas.

Angående studien så har jag inte läst den. Jag antar att den kom fram till ungefär det som DR skrev; att travträning medför ökad hälsorisk för hästarna.
Ok, då behöver inte jag heller läsa den. Jag kan liksom dig göra ett antagande...

Känns som denna diskussion är på väg till samma håll som tappra TravBukar försvarat i otaliga tidigare trådar. Lär inte komma någonvart här heller... *suck*

Nej det känns inte som att det kommer någonstans...

Ok, då behöver inte jag heller läsa den. Jag kan liksom dig göra ett antagande...
Jag gjorde inga antaganden. Jag skrev med DR's källa eftersom det kanske är relevant att få reda på att det inte är något som de själva har hittat på? Jag har inte hindrat dig från att själv kolla upp källan.

Inte om man vill vara SÄKER att den slipper lida?
Men då kan vi ju bara utplåna allt levande på hela jorden med en gång så gör vi slut på allt lidande en gång för alla.

Som sagt, man ska inte ens behöva resonera så.

Skulle den nivån GARANTERA att hästarna har det bättre än vad de har det nu? Har ridhästar på hobbynivå det bättre än travhästar i träning/tävling? Mitt svar är nej och nej.
Garantera skulle det inte göra, men det skulle förbättra.

Ja, det är svårt att jämföra djur och människor. Djur har och kommer alltid att vara lägre i rang än människan i näringskedjan. Jag vet att många djur MÅR och far illa av att just förmänskligas.
Vad får du förmänskligande ifrån!? Jag har aldrig sagt att djur ska förmänskligas!

Näringskedjor? Hur menar du nu? Om det är näringingskedjor vi går efter så är det ju underligt att vi människor håller oss med tama katter, hundar och t o m lejon.

Om du försöker använda "det som är naturligt" som argument så undrar jag vad som är naturligt med hästhållning, travträning, industriell djurhållning osv osv.

Liknande trådar

A
  • Låst
Trav Är det trevligt att få den här reklambannern i ansiktet när man går in på Buke Trav? Om det är subtilt ställningstagande så känner jag...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama