Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Tack för kloka ord. :)
Ska uppdatera ignoreralistan.
Inte dig förståss..:)

AM

Det är väl det som är problemet, jag kan strunta i att läsa alla trådar, men det första jag läser när jag går in på "mitt" forum är att det handlar om djurplågeri oavsett jag vill eller inte.

Och det är ju vad tråden handlar om här, ska vi travforum användare verkligen behöva få djurplågare kastat i ansiktet varje gång vi kliver in?
Det handlar ju inte om åsikter alls.

:bow::bow:

Jag tackar för ditt inlägg!

VARFÖR?
För att du just i detta ögonblick bekräftat det jag alltid trott..

Både feminist och medlem i Djurens Rätt är du: :grin:
En samling totalt vilseledda individer med noll förankring i verkligheten..
En samling extrema individer som tror sig veta bäst.

Och du bevisar det utomordentligt bra i ditt inlägg. :cool:

AM

Det där var nog något av det absolut lägsta jag har läst här på Buke på länge.

Senast ändrad:

Ja alltså, debatten ligger ju på att eksem är djurplågeri.

I övrigt så handlar det väl om vad man själv vet, självklart så kanske samvetet ger sig till känna om man blir påmind. Men för de flesta torde det ju inte vara några problem, eftersom majoriteten av hästägaren inte plågar sina hästar så därför borde det ju inte finnas någon orsak att ta åt sig.

Man struntar helt enkelt i det.

Jaha. Jag har nog aldrig varit på isis forumet.

Resten av ditt inlägg har jag redan komenterat på flera ställen i tråden..

Det där var nog något av det absolut lägsta jag har läst här på Buke på länge.

Får inte vi travfolk vara med och slåss om titeln "bitch of the year"?

Eller är det reserverat åt "alla andra"?

...får jag en "infraction" för det här inlägget så bevisar det bara saken.

Jag tycker mig se en viss skillnad i tonen på inläggen och på hur åsikterna framförs, för att uttrycka mig kort.

Vad exakt är det "felaktiga fakta" som Djurens rätt sprider? Visa mig gärna ett konkret exempel.

Börjar med rubrikerna på framsidan:

…enligt djurskyddslagen är det förbjudet att slå djur. Trots det piskas hästarna under loppen.
Kan inte lagtexten. Var i ligger definitionsskillnaden mellan korrigering och slag?

…de flesta hästar har en kort karriär inom travet, många skadas och skickas till slakt som unga.
Jag har inga siffror, men finns det mycket osannolikt att så skulle vara fallet. Knappast att de flesta (vill säga mer än 50%) skulle slaktas som unga. Ni kanske har siffror som kommer med påståendet?

…det är inte ovanligt att de förbrukade hästarna slaktas i Italien efter en lång, plågsam transport.
Låter också mycket osannolikt för mig. Det förekommer säkert, men det är ovanligt. Har ni siffror på detta? De flesta brukar göra allt för att detta INTE ska kunna inträffa. Fast om fler åt hästkött skulle det öka efterfrågan i Sverige...

…travhästarnas tungor binds fast i underkäken med ett tungband.
Vet du varför? Vet du om dom lider och plågas av det?

…uppemot 70 procent av travhästarna kan lida av magsår enligt en svensk studie.
Inte om du frågar han som gjort undersökningen. 70% kan ha magförändringar, men knasppast att 70% LIDER.
Se mer här: http://stefanhagberg.blogspot.com/2009/01/forskardrmmar-del-4.html

Däremot är såren säkert bara ett problem för en bråkdel av hästarna. När motståndarsidan (travsporten, kanske med veterinär Ekfalk i spetsen) slår ifrån sig och säger att man inte tävlar med sjuka hästar, så måste jag även tycka att detta är korrekt. Sidorna tolkar alltså sakerna på olika sätt.

sätt spett i djurens rätt

Till Mozilla Firefox-användare rekommenderas varmt följande add-ons

Adblock Plus
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1865
Blockerar all reklam och slås lätt av och på med ikon i verktygsfältet

NoScript
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/722
Lite mer advanced. Ger möjlighet att styra exakt vilka skript man vill tillåta att köras på de sidor man tittar på

Propagandan från Djurens Rätt går via aktivt skript från googlesyndication.com

Jamen se där ja, det var sånt jag pratade om innan all dynga började kastas. Svårare än så behöver det inte vara. Seså travfolket, intalleren eder.
Så behöver inte vare sig ni eller Gunnar bli gråhåriga(re). :)

Alla de påståendena är tolkningsfrågor och absolut inga rena faktafel.

…enligt djurskyddslagen är det förbjudet att slå djur. Trots det piskas hästarna under loppen.
Ett faktum är att det ofta piskas mer än det är tillåtet och det är inte ovanligt att kuskar får böta för det. Ändå fortsätter det.

…de flesta hästar har en kort karriär inom travet, många skadas och skickas till slakt som unga.
Det beror väl på vad man jämför med. Alla travhästar har en kort karriär om man jämför med t ex ridhästar. Och du kan inte neka till att många hästar slaktas som unga.

…det är inte ovanligt att de förbrukade hästarna slaktas i Italien efter en lång, plågsam transport.
Det beror väl på hur man definierar vanligt och ovanligt. Både du och jag vet ju att det förekommer. Är det inte hemskt nog även om det "bara" är tio hästar per år som utsätts för detta?

Vet DU att de inte lider av det? Bara för att det förhindrar någonting än värre så behöver det inte vara rätt.

Återigen en tolkningsfråga. Men du måste ju hålla med om att det knappast är normalt eller önskvärt att 70% av alla travhästar har magförändringar? Antagligen är det lika illa på ridhästsidan också.

Jag rekommenderar dessutom att du läser Djurens Rätts faktablad om travet som är lite mer ingående och där det finns tydliga referenser som du kan kolla upp. :laugh:

Jag håller till största del med dig Trani, nu är jag inte vegan utan vegetarian som äter både ägg och mjölk (dock från utvalda gårdar) samt att jag faktiskt köper kött till mina hundar (torrfoder från nya zeeland med hjortar som stövar fritt tills de slaktas på gården).

Jag ser inte heller varför folk är så upprörda om inte detta berör dom.
Jag rider själv dressyr så fort tillälle ges och var aktiv när jag hade häst. Då florerade rollkursdebatten som värst och jag har inget minne av att detta berörde mig ett dugg-JAG höll mig inte till metoden! Jag pysslar heller inte med diverse hjältyglar och extrautrustning så när dressyr(men även hopp) ryttarna blir beskyllda för detta rör det mig knappast ryggen. Jag försvarar inte metoder som utsätter hästar för stress eller lidande oavsett sport och tycker att det är jättebra att detta tas upp, det hade inte skadat om det tagits upp i ridsporten heller, men det kommer nog så småningom.

Jag har f.ö varit medlem i djurens rätt men valde att avsluta mitt medlemskap då jag anser att organisationen inte når ut till folk genom att föra fram sitt budskap på ett extremt sätt iom att majoriteten av befolkningen som inte uppmärksammat dålig djurhållning i tex köttindustrin mest fnyser åt sådant "tokstolleri". Nafayettes reaktion på att Trani är både feminist och vegan var ett solklart exempel på detta. Ibland kan man inte satsa hårt mot hårt helt enkelt. Man måste möta hårt med mjukt och exponera folk bit för bit samt öka kunskapen om djur överlag. Hästar är flyktdjur och är konstruerade att fly vid minsta obehag eller fara. Självklart utsätts dom för stress när man dekorerar dom med tungband och diverse remmar som förhindrar rörelsefriheten och begränsar synfältet. Dom vänjer sig naturligtvis, men stress visar sig sällan utåtagerande. Att förneka det är att ta sig vatten över huvudet och man bör nog fördjupa sig mer i hästen rent etologiskt om man anser att den är opåverkad av redskapen.

Puh, tack. Åtminstone en person som inte läser mina inlägg såsom djävulen läser bibeln! ;)

Tack för ett bra inlägg!

Ja visst stöter man på problem om man möter hårt med hårt. Men man kan inte bara stryka medhårs hela tiden. Det är dock en svår balansgång och det krävs mycket kunskap för att styra en radikal organisation. Jag tycker ändå att Djurens Rätt har en väldigt mjuk framtoning jämfört med många andra organisationer (inte bara djurrätts-). Men det beror väl på vad man är van vid. ;)

Men hur man än för fram sina åsikter så är det ALDRIG enkelt och lätt att vara vad som i samhällets ögon ses som radikal.

Puh, tack. Åtminstone en person som inte läser mina inlägg såsom djävulen läser bibeln! ;)

Det är vi fler som inte gör. :)

På ett sätt kan jag förstå att en annons som kan vara irriterande, å andra sidan kan jag inte förstå varför man tar åt sig alls :)

Alla de påståendena är tolkningsfrågor och absolut inga rena faktafel.

Ett faktum är att det ofta piskas mer än det är tillåtet och det är inte ovanligt att kuskar får böta för det. Ändå fortsätter det.
I snitt ca 2% av ekipage döms för felaktig drivning. Ja, visst kan det anses vara för mycket. Ofta...vet inte? OBS att det inte alltid är P-I-S-K-A-T som är orsaken till böter.

Det beror väl på vad man jämför med. Alla travhästar har en kort karriär om man jämför med t ex ridhästar. Och du kan inte neka till att många hästar slaktas som unga.
Nej, jag anser inte många unga hästar slaktas. Har du siffror på det?

Det beror väl på hur man definierar vanligt och ovanligt. Både du och jag vet ju att det förekommer. Är det inte hemskt nog även om det "bara" är tio hästar per år som utsätts för detta?
Jag vet INTE att det förekommer. Visst är det hemskt, om det förekommer. Jag påstår utifrån min värld att det är ovanligt, men jag är inte insatt hur det fungerar överallt. Känns dock för mig som ett anklagande.

Vet DU att de inte lider av det? Bara för att det förhindrar någonting än värre så behöver det inte vara rätt.
Tror inte att de skulle vara så hjälpsamma och villiga att ta på det, om det skulle vara ett stort obehag och/eller svårt lidande. Bara min känsla...

Återigen en tolkningsfråga. Men du måste ju hålla med om att det knappast är normalt eller önskvärt att 70% av alla travhästar har magförändringar? Antagligen är det lika illa på ridhästsidan också.
Så...hästar bör inte finnas i länder som inte erbjuder bete året om? Forskning visar att fölungar som aldrig varit i ett stall eller utsatts för någon som helst form av stress har magförändringar. Nej, hästar ska nog inte finnas?

Jag rekommenderar dessutom att du läser Djurens Rätts faktablad om travet som är lite mer ingående och där det finns tydliga referenser som du kan kolla upp. :laugh:
Jag skumläste den tidigare och den imponerade inte. Om jag får tid och ork ska jag "döda" fler argument och faktafel.

Djurens Rätt har sedan många år förbrukat mitt förtroende som organisation. Tanken kanske är god på många håll, men generellt sett saknas verklighetsförankring. Lite synd för det finns säkert många områden som skulle behöva en organisation som värnar om djuren. För mig personligen är det tyvärr en "Kalle Anka-organisation".

Men visst man kan dra allting till det yttersta.

Här får du en lista som enligt djurens rätts mått borde vara djurplågeri.

- Stänga in en katt i en lägenhet.
jag har två, som talar om när de vill gå ut. Om vintern ligger de mest i sängen å "grisar"

- Stänga in en hund i en lägenhet alt. motioneras med koppel.
Mamma har en som är ständig koppelhund, annars drar hon innan man hinner blinka. Men kanske bättre det?

- Stänga in en hamster i en liten bur
Ingen hamster men Marsvin! De matar jag var dag & tar ut så de får rejsa i lägenheten. Väntar bara på att de ska bli tillräckligt möra.. ;)

- Stänga in fiskar i ett akvarium.
Mitt jobb har en 10 stackare som simmar runt å kippar efter andan

- Rida på hästar då det inte är naturligt.
Have Mercy! Jag ridtränar mina stackars travare i skogen!

- Köra hästar då det inte är naturligt.
Ska tala om det för Alice nästa gång när hon spetsar öronen & vill dansa iväg

- Stänga in hästar i hagar då de begränsar deras flyktmöjligheter.
AHAAA! Det är därför de rymt ibland?

Hur många djurplågare har vi här?

Har tråkigt en fredag morgon men detta satte min hjärna i fokus :angel::grin:

Senast ändrad:

Djurplågare!!!! :devil:

:angel:

Enligt er egen sida, alltså den sida man kommer till om man vill se granskningen av travsporten, så finns det inget underlag för att veta hur många hästar som går till slakt, det eftersöks av DR för att kunna ge en uppfattning.
SÅ hur kan du sitta här och tala om att det är MÅNGA unga hästar som går till slakt?

Enligt samma sida finns inget statisktiskt underlag för travhästens skador.
Så hur kan du säga att många skadas??

Ang. slakttransporterna så är det en mycket skyddad marknad o jag blir väldigt häpen över att du påstår att DR har sån insyn i den att de vet att många just travhästra åker slakttransport?? :mad:

Liknande trådar

A
  • Låst
Trav Är det trevligt att få den här reklambannern i ansiktet när man går in på Buke Trav? Om det är subtilt ställningstagande så känner jag...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama