Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tackar för ditt inlägg!
VARFÖR?
För att du just i detta ögonblick bekräftat det jag alltid trott..
Både feminist och medlem i Djurens Rätt är du:
En samling totalt vilseledda individer med noll förankring i verkligheten..
En samling extrema individer som tror sig veta bäst.
Och du bevisar det utomordentligt bra i ditt inlägg.
AM
Ja alltså, debatten ligger ju på att eksem är djurplågeri.
I övrigt så handlar det väl om vad man själv vet, självklart så kanske samvetet ger sig till känna om man blir påmind. Men för de flesta torde det ju inte vara några problem, eftersom majoriteten av hästägaren inte plågar sina hästar så därför borde det ju inte finnas någon orsak att ta åt sig.
Man struntar helt enkelt i det.
Det där var nog något av det absolut lägsta jag har läst här på Buke på länge.
Vad exakt är det "felaktiga fakta" som Djurens rätt sprider? Visa mig gärna ett konkret exempel.
Däremot är såren säkert bara ett problem för en bråkdel av hästarna. När motståndarsidan (travsporten, kanske med veterinär Ekfalk i spetsen) slår ifrån sig och säger att man inte tävlar med sjuka hästar, så måste jag även tycka att detta är korrekt. Sidorna tolkar alltså sakerna på olika sätt.
Puh, tack. Åtminstone en person som inte läser mina inlägg såsom djävulen läser bibeln!
Alla de påståendena är tolkningsfrågor och absolut inga rena faktafel.
…enligt djurskyddslagen är det förbjudet att slå djur. Trots det piskas hästarna under loppen.
Ett faktum är att det ofta piskas mer än det är tillåtet och det är inte ovanligt att kuskar får böta för det. Ändå fortsätter det.
I snitt ca 2% av ekipage döms för felaktig drivning. Ja, visst kan det anses vara för mycket. Ofta...vet inte? OBS att det inte alltid är P-I-S-K-A-T som är orsaken till böter.
…de flesta hästar har en kort karriär inom travet, många skadas och skickas till slakt som unga.
Det beror väl på vad man jämför med. Alla travhästar har en kort karriär om man jämför med t ex ridhästar. Och du kan inte neka till att många hästar slaktas som unga.
Nej, jag anser inte många unga hästar slaktas. Har du siffror på det?
…det är inte ovanligt att de förbrukade hästarna slaktas i Italien efter en lång, plågsam transport.
Det beror väl på hur man definierar vanligt och ovanligt. Både du och jag vet ju att det förekommer. Är det inte hemskt nog även om det "bara" är tio hästar per år som utsätts för detta?
Jag vet INTE att det förekommer. Visst är det hemskt, om det förekommer. Jag påstår utifrån min värld att det är ovanligt, men jag är inte insatt hur det fungerar överallt. Känns dock för mig som ett anklagande.
…travhästarnas tungor binds fast i underkäken med ett tungband.
Vet DU att de inte lider av det? Bara för att det förhindrar någonting än värre så behöver det inte vara rätt.
Tror inte att de skulle vara så hjälpsamma och villiga att ta på det, om det skulle vara ett stort obehag och/eller svårt lidande. Bara min känsla...
…uppemot 70 procent av travhästarna kan lida av magsår enligt en svensk studie.
Återigen en tolkningsfråga. Men du måste ju hålla med om att det knappast är normalt eller önskvärt att 70% av alla travhästar har magförändringar? Antagligen är det lika illa på ridhästsidan också.
Så...hästar bör inte finnas i länder som inte erbjuder bete året om? Forskning visar att fölungar som aldrig varit i ett stall eller utsatts för någon som helst form av stress har magförändringar. Nej, hästar ska nog inte finnas?
Jag rekommenderar dessutom att du läser Djurens Rätts faktablad om travet som är lite mer ingående och där det finns tydliga referenser som du kan kolla upp.
Jag skumläste den tidigare och den imponerade inte. Om jag får tid och ork ska jag "döda" fler argument och faktafel.
Men visst man kan dra allting till det yttersta.
Här får du en lista som enligt djurens rätts mått borde vara djurplågeri.
- Stänga in en katt i en lägenhet.
jag har två, som talar om när de vill gå ut. Om vintern ligger de mest i sängen å "grisar"
- Stänga in en hund i en lägenhet alt. motioneras med koppel.
Mamma har en som är ständig koppelhund, annars drar hon innan man hinner blinka. Men kanske bättre det?
- Stänga in en hamster i en liten bur
Ingen hamster men Marsvin! De matar jag var dag & tar ut så de får rejsa i lägenheten. Väntar bara på att de ska bli tillräckligt möra..
- Stänga in fiskar i ett akvarium.
Mitt jobb har en 10 stackare som simmar runt å kippar efter andan
- Rida på hästar då det inte är naturligt.
Have Mercy! Jag ridtränar mina stackars travare i skogen!
- Köra hästar då det inte är naturligt.
Ska tala om det för Alice nästa gång när hon spetsar öronen & vill dansa iväg
- Stänga in hästar i hagar då de begränsar deras flyktmöjligheter.
AHAAA! Det är därför de rymt ibland?
Hur många djurplågare har vi här?
Djurplågare!!!!