Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är faktiskt tacksam. Min arbetsgivare är nog ännu mer tacksam. Nu kanske jag kan få nåt gjort om dagarna istället för att hänga på Buke.
Nu jobbar inte jag för Djurens Rätt, jag är bara en vanlig dödlig medlem , och kan inte svara för exakt hur de har arbetat fram materialet osv och jag kan egentligen heller inte uttala mig å Djurens Rätts vägnar, men;
T ex så hade väl 53% av tränarna i Sverige i en undersökning svarat att det bästa för hästar som lämnar travet är att slaktas. Förvisso beror det väl på vad man anser som "många", men nog lär det vara fler friska travhästar som slaktas än vad det slaktas friska ridhästar?
Djurens Rätt skriver att
Källa: Hamlin M. J. et al. (2003) Retrospective trainer-reported incidence
and predictors of health and training-related problems in standardbred
racehorses. Equine Veterinary Science: 23: 443–452.
Så helt taget ur luften är det inte.
Och där kan du ju genast dra anledningen till att vissa väljer slakta hästen hemma för att inte riskare lidande att åka till italien.Jag har inte speciellt stor insyn i det och jag vet inte heller hur stor insyn DR har. Men är det inte ett välkänt faktum att billiga hästar löper stor risk att hamna på slakttransport till Italien? Det var väl ett par år sedan man gick ut och varnade för att sälja sina hästar för billigt osv. Och nog kan vi vara överrens om att det är just "uttjänta" travare som oftast hamnar i kategorin billiga hästar?
Så vi kan nog vara överrens om att varken du, jag eller DR har nån son helst koll på hur många unga friska hästar som slaktas i sverige överhuvudtaget.
Det kanske är Advokatbyrå ' Deweycheatumnhowe' som ligger bakom bannern?
Visst. Men vi kan väl också komma överens om ATT det sker?
Och mina personliga erfarenheter säger att det sker i större utsträckning med travhästar än med ridhästar.
Jag har aldrig utgett mig för att kunna lägga ett tillräckligt stort statistiskt underlag.
Nu tycker jag dock att vi kanske diskuterar detaljer lite för mycket. Istället för att fokusera på helheten.
Det spelar ju liksom egentligen inte så stor roll om det är "de flesta", "många" eller "några" friska hästar som slaktas varje år. Huvudproblemet är ju att det sker över huvud taget. Eller snarare att det ska behöva ske.
Jag har aldrig utgett mig för att kunna lägga ett tillräckligt stort statistiskt underlag.
Nu tycker jag dock att vi kanske diskuterar detaljer lite för mycket. Istället för att fokusera på helheten.
Det spelar ju liksom egentligen inte så stor roll om det är "de flesta", "många" eller "några" friska hästar som slaktas varje år. Huvudproblemet är ju att det sker över huvud taget. Eller snarare att det ska behöva ske.
Då får du ta ditt ansvar och ta hand om den på bästa sätt, dvs bl a genom att aktivera den på lämpligt vis.Har jag en häst som inte passar för trav, har inte exteriör för ridning, har inget i avel att göra och skulle inte trivas att knalla runt i en hage, ja vad ska jag då göra tycker du?
Ska vi släppa ut dem i skogen o hoppas de överlever?
Också till lobysalice:
Det är ju det jag har försökt säga i flera inlägg; problemet med vart man ska göra av dessa hästar ska inte finnas över huvud taget!
Visst finns det tillfällen då avlivning är det allra bästa, ibland även för (fysiskt) friska individer. Men detta är ju något som ska undvikas så långt det går.
Då får du ta ditt ansvar och ta hand om den på bästa sätt, dvs bl a genom att aktivera den på lämpligt vis.
Nu drar du det lite för långt.
När presterande djur och pengar blandas så blir det oundvikligen så att det finns djur som inte presterar tillräckligt bra. Om det så gäller trav, galopp eller hundkapp. I takt med att industrin blir större och mer vinstdrivande och aktörerna större, rikare och får större omsättning så blir dessa djur alltmer ett problem i och med deras olönsamhet.
Det är DETTA som är problemet. Det ska över huvud taget inte finnas något som heter "olönsamma djur". Vare sig det gäller livsmedelsindustri, klädindustri eller spelindustri.
Är du med?
Det är synd att travsporten ska var på det sättet att så många hästar "kasseras" och hamnar på en andrahandsmarknad. I vilken annan hästsport (förutom galopp) ser man detta fenomen i samma utsträckning?
Det är en alldeles utmärkt början att travarnas andrahandsvärde ökar! Skönt att höra att du tycker att det går åt rätt håll och är positiv!
(Se så fint vi knöt ihop den här diskussionen )
Min personliga åsikt är att sporten kan hållas på ren hobbynivå och inget mer.
***Ja just det, vi har avlat fram dom. Precis som vi har avlat fram travhästar som lever för att springa. Dom gör det för att de älskar det. ***
StigH sa en gång i en intervjuv i tv - När jag kommer till stallet så blir hästarna griniga, för då vet dom att de måste jobba
Dessa ord har ettsat sig fast i mitt minne....