Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Sv: Ta bort djurensrätts travsportsannons!

Håller med i eksemfrågan + KL, ville se hur det såg ut på travsidan och nu är jag iofs inte inne så ofta på forumen - men det tog några sekunder innan jag hittade annonsen. Brukar inte "se" dem som står "däruppe" - trots pengarna de betalt för att den ska vara där:crazy:
Men, men, gick iaf in på Djurens rätt för att se vad som stod, och beroende på hur man läser och vad man vill se så tycker jag att det är vettig info. Om man ser det som just info.
Det förekommer sämre hantering inom alla hästgrenar och eftersom just travsporten är en sport som "vanliga icke-hästmänniskor" kommer i kontakt med så kan det vara bra att även de får se vad som KAN förekomma i en sport som hanterar så mkt pengar.
Tycker inte att det handlar om att ni som är i travforumet är djurplågare på något sätt, undrar mer hur det kan komma sig att någon känner så av att DR har en annons på sidan :confused:

*delvis knapp*

Reklam är reklam och jag ser så gott som dagligen reklam som jag provoceras av och stör mig på.

T ex så vet jag att jag för en tid sedan reagerade på en reklam här som var för någon spelsajt där de hade "killspel" och "tjejspel". Sådant känns som en paj i ansiktet för mig som är feminist.

Jag förstår inte varför ni finner Djurens Rätts reklam så upprörande, det står ju inte "Alla som håller på med trav är idiotiska djurplågare!".
Det står:
Djurplågeri inom travet? [obs frågetecknet]
Djurens Rätt granskar och avslöjar djurplågeriet inom travsporten.
Alla kan vi väl vara ganska så överens om att det faktiskt FINNS djurplågeri inom travet, såsom det finns inom alla grenar.

Ni som håller på med trav gör er själva en otjänst genom att avfärda DR som ignoranta extremister som bara snackar nonsens. Bemöt dem på ett konstruktivt vis istället.

Bara för att ens åsikter inte stämmer överrens med en annans så behöver inte det betyda att den andra personen har helt fel.

Det är väl ingen som direkt avfärdar dem heller, alla vet att DR har ganska extrema åsikter och det gäller ju all djur hantering.

Vi har ju i 17 trådar mött detta konstruktivt o nu känns det bara ganska trist att läsa detta, inte för att det inte finns djurplågeri inom sporten...
Det handlar ju inte om att travet inte ska/får granskas, utan att man möts av den varje gång man går in.
Lite trist att behöva gnuggas med det varje gång...

Och jag som är medlem i Djurens Rätt och vegan av etiska skäl gnuggas med djurförtryck, avsmak för mina åsikter, kött och ost och ägg överallt och tamigfan uppstoppade renar på min lokala mataffär VARJE DAG, HELA TIDEN.

Det är bara att bita ihop och försöka att inte se det de dagar som man inte orkar.

Senast ändrad:

Precis som Sverige Demokraterna tvingas se invandrare varje dag.

Skämt o sido.

Ditt argument har inget med diskussionen att göra?

KL

Hur ni inte kan se att "Djurens rätt avslöjar DJURPLÅGERIET inom travsporten" är förolämpande är för mig ett mysterium.

Trav- och galoppsporten innebär att hästar utsätts för lidande i samband med både träning och tävling. Detta är ytterst anmärkningsvärt och naturligtvis inte förenligt med portalparagraferna i den svenska djurskyddslagen.

Så står det när man trycker på annonsen.

Hur är det inte att dömma hela sporten?

Jag håller på att utbilda mig till webdesigner och om det finns intresse kan jag skapa ett nytt forum för oss travmänniskor. Som är garanterat djurens rätt fritt.

Även fast jag hellre skulle stanna här

Det har den väl visst? Hur kan du inte tycka det?

Poängen är att man inte kan leva helt skyddad från åsikter som inte överrensstämmer med ens egna.

Ska dessutom kritik mot travsporten inte få finnas inom själva sporten? Man kan diskutera behandlingen av djuren och det etiska i travsporten överallt annars, men ingen vill se Djurens Rätts annonser på ett travforum?

Ni som håller på med trav är väl väldigt övertygade om och stabila i eran åsikt att ni själva inte är djurplågare, så varför låter ni er bli störda av Djurens Rätt?

Jag diskuterar gärna vad som är fel inom travsporten. Men när man blir tvungen att se annonser varje dag som påstår att JAG orsakar lidande för mina djur i både träning och tävling, alltså JÄMT. Då blir jag förbannad!

Det är en helt annan sak om ansvariga från djurens rätt sa de sakerna till mig öga mot öga. La fram sina argument så att jag kunde få förklara för dom att de har fel. Men de gör de inte. Utan som sätter ut annonser och sprider felaktiga faktan. Och det påverkar mig, människor i min omgivning börjar ifrågasätta mitt sätt att hantera mina hästar även fast de inte har en aning om vad dom pratar om.

Det handlar inte om ÅSIKTER som du pratar om. Det handlar om ANKLAGELSER.

Det är två helt separata saker, att någon anser att det är fel att tävla med hästar för egen vinnings skull.'
och att anklaga travsporten för att vara djurplågare. För det är inte rimligt. Det måste ju alla kunna räkna ut.

Men visst man kan dra allting till det yttersta.

Här får du en lista som enligt djurens rätts mått borde vara djurplågeri.

- Stänga in en katt i en lägenhet.
- Stänga in en hund i en lägenhet alt. motioneras med koppel
- Stänga in en hamster i en liten bur
- Stänga in en fågel i en bur
- Stänga in fiskar i ett akvarium
- Rida på hästar då det inte är naturligt.
- Köra hästar då det inte är naturligt.
- Stänga in hästar i hagar då de begränsar deras flyktmöjligheter.

Ska jag fortsätta?

Hur många djurplågare har vi här?

Flera av de sakerna kan absolut ses som djurplågeri, ja.

Vad exakt är det "felaktiga fakta" som Djurens rätt sprider? Visa mig gärna ett konkret exempel.

Det är två helt separata saker, att någon anser att det är fel att tävla med hästar för egen vinnings skull.'
och att anklaga travsporten för att vara djurplågare. För det är inte rimligt. Det måste ju alla kunna räkna ut.

Vad är det som inte är rimligt? Att alla som håller på med trav skulle vara djurplågare? Varför skulle inte det kunna vara rimligt? För att det är så många som gör det? För att det är allmänt accepterat och lagligt?

Jag anser att alla som jobbar inom djurindustrin (bönder, slaktare, veterinärer) är djurplågare. Alla som stödjer djurindustrin (dvs alla som inte är veganer) är djurplågare. För de bidrar till djurs lidande.

Detta låter säkerligen högst orimligt i dina öron. Att en veterinär skulle vara djurplågare! Men stödjer man den grymma hanteringen av djur inom livsmedelsindustrierna så är man i förlägningen en djurplågare, även om ens dagliga jobb går ut på att förkorta lidandet hos djuren. Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att veterinärer ska sluta göra sitt jobb, absolut inte. Och hade jag varit veterinär så hade jag självklart inte vägrat att behandla andra djur än rena sällskapsdjur.

Anser man att t ex mjölkindustrin eller travsporten innebär lidande för de djur som finns i sektorn så blir alla som stödjer denna behandling av djuren djurplågare.

Orden "djurplågeri" och "djurplågare" är såklart starka ord som alla gör starka negativa associationer med. Och det är ju givetvis en del av Djurens Rätts poäng, att väcka starka reaktioner!

En del av kontentan är att ordet "djurplågeri" innebär olika saker för olika människor. Du tycker säkert att det är djurplågeri att sparka på en hund, medan någon annan person som har en helt annan syn på djur och hundar kanske tycker att det är helt normalt och ok behandling.

Jag tycker att det är djurplågeri att bygga upp en hel livsmedelsindustri på att avkommorna inte får dia sina mödradjur. Du tycker(?) att det är helt ok att behandla kor så.

Djurens Rätt tycker att det är djurplågeri med käk och att slakta hästar enkom för att de inte presterade tillräckligt bra. Det strider mot de rättigheter som Djurens Rätt anser att hästar har. Du tycker(?) att det är helt ok att behandla hästar så.

Jämnför du exem med att få läsa att du är djurplågare?:eek:

Ja alltså, debatten ligger ju på att eksem är djurplågeri.

I övrigt så handlar det väl om vad man själv vet, självklart så kanske samvetet ger sig till känna om man blir påmind. Men för de flesta torde det ju inte vara några problem, eftersom majoriteten av hästägaren inte plågar sina hästar så därför borde det ju inte finnas någon orsak att ta åt sig.

Man struntar helt enkelt i det.

Varför blir man så upprörd och provocerad av en annons?

Om djurens rätt skulle tycka att min sport var djurplågeri skulle jag försöka få dom att ändra åsikt eller att se saken på ett annat sätt, inte bli arg för att dom annonserar.

Vissa tycker att travet är djurplågeri. Vi har väl yttrande frihet? Vissa tycker att min sport är djurplågeri, ser det som okunskap och tar inte åt mej.
Jag vet hur jag behandlar mina hästar.

Jag anser att alla som jobbar inom djurindustrin (bönder, slaktare, veterinärer) är djurplågare. Alla som stödjer djurindustrin (dvs alla som inte är veganer) är djurplågare. För de bidrar till djurs lidande.

:bow::bow:

Jag tackar för ditt inlägg!

VARFÖR?
För att du just i detta ögonblick bekräftat det jag alltid trott..

Både feminist och medlem i Djurens Rätt är du: :grin:
En samling totalt vilseledda individer med noll förankring i verkligheten..
En samling extrema individer som tror sig veta bäst.

Och du bevisar det utomordentligt bra i ditt inlägg. :cool:

AM

Du, kom igen när du har klivit ur sandlådan och lyckats öppna åtminstone ditt ena öga iaf..

Det minsta du kan göra är iaf att läsa HELA mitt inlägg.

:bow::bow:

Jag tackar för ditt inlägg!

VARFÖR?
För att du just i detta ögonblick bekräftat det jag alltid trott..

Både feminist och medlem i Djurens Rätt är du: :grin:
En samling totalt vilseledda individer med noll förankring i verkligheten..
En samling extrema individer som tror sig veta bäst.

Och du bevisar det utomordentligt bra i ditt inlägg. :cool:

AM

Tycker det här påståendet passar bättre på dom som inte kan acceptera andras åsikter. Som du tydligt visar prov på. Måste man förolämpa folk för att dom inte tycker lika?

Tycker det här påståendet passar bättre på dom som inte kan acceptera andras åsikter. Som du tydligt visar prov på. Måste man förolämpa folk för att dom inte tycker lika?

Jag blir förolämpad av alla som skriker rätt ut att travsport är djurplågeri.

Dessa "skrikare" drar alla över en enda kam.
Skall jag, som håller på med travsport, klappa dessa typer på huvudet och säga typ..jaja lilla gumman..du växer upp och ser dig omkring du med ska du se..

För det är lika dumt som att säga att alla nollåttor har diskoracer och slips och inte begriper ett jota om vad som finns utanför deras 70 skyltar.

JAg håller på med travsport och jag plågar INTE hästarna!!'Punkt.

Och en sak till.
JAg blir lika förbannad på folk som sorterar nationaliteter i olika fack.
Där rasister hör till en grupp människor som jag inte delar en endaste åsikt med.

Djurens Rätt har med sin banner dragit alla travmänniskor i samma kam och då slår jag tillbaka och säger det jag anser om dom.

:mad::mad:

Det har JAG rätt till då alla hävdar att det finns yttrandefrihet.

AM

Jag blir förolämpad av alla som skriker rätt ut att travsport är djurplågeri.

Dessa "skrikare" drar alla över en enda kam.
Skall jag, som håller på med travsport, klappa dessa typer på huvudet och säga typ..jaja lilla gumman..du växer upp och ser dig omkring du med ska du se..

För det är lika dumt som att säga att alla nollåttor har diskoracer och slips och inte begriper ett jota om vad som finns utanför deras 70 skyltar.

JAg håller på med travsport och jag plågar INTE hästarna!!'Punkt.

Och en sak till.
JAg blir lika förbannad på folk som sorterar nationaliteter i olika fack.
Där rasister hör till en grupp människor som jag inte delar en endaste åsikt med.

Djurens Rätt har med sin banner dragit alla travmänniskor i samma kam och då slår jag tillbaka och säger det jag anser om dom.

:mad::mad:

Det har JAG rätt till då alla hävdar att det finns yttrandefrihet.

AM

Jag förstår inte varför man blir så upprörd över ett påstående när man själv vet sanningen och många andra med.

Folk har rätt att tycka trav är djurplåger, samma som att folk har rätt att tycka att det är fel att äta kött, osv osv.

Jag tycker inte man behöver förolämpa varandra för att man inte tycker lika.
Ta upp det med Djurens Rätt istället.

Dessa 'skrikare' som du pratar om, nej du behöver inte klappa dom på huvudet, du kan bara strunta i dom eller disskutera med dom utan av vara barnslig och otrevlig.

Jag förstår inte varför man blir så upprörd över ett påstående när man själv vet sanningen och många andra med.

Folk har rätt att tycka trav är djurplåger, samma som att folk har rätt att tycka att det är fel att äta kött, osv osv.

Jag tycker inte man behöver förolämpa varandra för att man inte tycker lika.
Ta upp det med Djurens Rätt istället.

Dessa 'skrikare' som du pratar om, nej du behöver inte klappa dom på huvudet, du kan bara strunta i dom eller disskutera med dom utan av vara barnslig och otrevlig.

Du har ju helt rätt i det du säger.
Att man skall strunta fullständigt i vad folk tycker och tänker.

Men, missförstå mig inte nu, Bukefalos är totalt nedlusad med trådar där folk tjoar om att travsport är djurplågeri.
Är det så konstigt att man efter ett antal veckors nedsmutsning av sporten blir arg, trött, dum och barnslig och börjar skriva i en lägre nivå??
(jag brukar i vanliga fall vara skapligt sansad faktist)

Sitter och "harvar på ridforumen" för att slippa alla travtrådar.

Dom finns överallt.
Vissa hade passerat över 1000 inlägg och folk bara fortsätter att generera nya.

Jag försvarar inte dom som ÄR djurplågare men jag försöker försvara vår sport toch intresse.

AM

För det första så har jag inte skrikit någonstans rätt ut att travsport är djurplågeri. Så varför är du förbannad på mig?

För det andra så likväl som du drar paralleller mellan rasister och att "dra alla som håller på med travsport över en kam" så kan man lätt dra paralleller mellan rasism och speciesism. Om du inte vet vad det är så får du googla och läsa på lite, sedan kanske vi kan föra en konstruktiv diskussion? Om det intresserar dig?

Jo iofs så förstår jag att man blir stött och ledsen när så många som inte vet något om sporten plötsligt blir super engagerade och drar alla travsportare över en kam.
Det finns lika mycket djurplågeri i ridsporten som det finns i travsporten, det är jag övertygad om.

Vet inte vart jag vill komma egentligen... Men försök att strunta i och läs dom trådarna som det berör, dom flesta som uttalar sig negativt har inte tänkt efter och kastar ur sig anklagelser trots att dom egentligen inte är insatta.

Liknande trådar

A
  • Låst
Trav Är det trevligt att få den här reklambannern i ansiktet när man går in på Buke Trav? Om det är subtilt ställningstagande så känner jag...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama