Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Notorius

Ska sälja min häst nu, och vi har varken ridbana eller ridhus där han står uppstallad. Så då kommer vi vid provridning transportera upp honom till ridhus för provridning. Detta kostar oss ungefär 200 kr/gång.
Är det då okej att ta 50 kr för en provridning? Dels vill jag slippa gratisridare och dels blir det dyrt i längden för oss att köra upp hästen om och om igen.
Givetvis kommer jag berätta för alla intresserade.
Eller är man snål om man tar ut en liten avgift?

Sv: Ta betalt för provridning, okej?

Mja... Du kanske kan lägga på en tusenlapp på priset? Om det inte redan är satt förstås... Eller kanske att om de köper hästen så behöver de inte betala. Men förstår varför du vill ta betalt, om du förklarar varför så förstår nog de flesta!

Kan ju säga att ifall de köper hästen så drar jag av på priset, inte särskilt mycket det handlar om, men alltid något :p
Vill de inte betala kan de få provrida på ett fält, där visar min häst sin sämsta sida.

jag skulle åkt därifrån om någon hade krävt mig på pengar vid en provridning.
Men det är ju jag det :smirk:

Men om man talar om det innan spekulanten kommer så är det ju upp till den ifall den kommer eller inte, eller hur?

Fast ärligt talat så undrar jag om dom ens kommer då. Jag hade aldrig åkt och kollat på en häst där någon hade velat ha betalt för provridningen.
Men hur kan det kosta 200 spänn varenda gång??

Jag skulle inte åka och titta på en häst där ägaren vill ha betalt för att jag ska prova den. Du skulle du få behålla hästen.

Som någon sa: lägg det direkt på priset i stället.

Jag betalar inte heller för att prova kläder i en affär.

Jag skulle inte heller komma om jag skulle betala för att kika på en häst..
Å andra sidan kan du ju alltid börja med att visa den hemma och är de fortsatt intresserade så vill de kanske vidare själva?
å det är väl ändå hästens värsta sida man vill möta på,så man inte får ngr obehagliga överraskningar..
För du vill väl inte att hästen ska börja vandra mellan nya ägare?

Ja visst, om du betalar mig en del av bensinkostnaden jag lägger för att jag kommer ut o provar din häst... :smirk:

Ärligt talat vill jag bara bli av med honom då jag inte mår särskilt bra just nu. Har inte ork eller lust med en häst. Så om han får vandra mellan nya ägare spelar inte mig så stor roll.

Kan man göra såhär då;
De får provrida på ett fält. Vill de rida i ridhus får de betala ridhushyran som är 50 kr/timme.

Ja,varför inte,bättre att de först får prova hemmavid och sen isåfall om de vill prova mera så kan man då be de betala ridhusavg. osv.

Vad är det för ngt du ska göra dig av med då?

Okej, då gör jag så istället :)

En häst såklart ;)

Haha okej, men han ser ut som en kamel, säkert att du inte vill ha? Jag kan skicka honom på posten :p

Notorius skrev:
Kan man göra såhär då;
De får provrida på ett fält. Vill de rida i ridhus får de betala ridhushyran som är 50 kr/timme.
Jag skulel inte komma om jag var tvungen betala för attfå testa han i ridhus eller någon annanstans heller...

men det beror ju lite på prisklassen oxå... betalar jag 3000:- eller 100 000:-

varken 3000 eller 100 000. Om du menar för själva hästen.

Notorius skrev:
Kan man göra såhär då;

Men man provrider ju inte mer än en timme , har du inte råd att betala 50 spänn för att någon skall köpa din häst??

JAg skulle aldrig betalt det, snacka om att känna sig ovälkommen :crazy:

Jodå, men sen måste jag hyra släp för 150-200 spänn. Sen om det kommer 10 st och rider blir det 2000 kr.
Sen dessutom en resa på ungefär 2 mil. Himla kul för min häst att behöva åka den vägen ständigt om det kommer 'gratisridare'.

Senast ändrad av en moderator:

Men visa han bara på fältet då, det går väl bra där med?

Jag har tittat på massa hästar och många har visat på en äng eller liknande , bara man får en uppfattning om hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar