Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

en motfråga...men varför bli medryttare? köp egen häst då?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*
Tänkte bara berätta hur det är för mig.
Jag är en av de "bortskämda" ungdomarna, om det kommer ha någon betydelse ;)
Började på ridskola och blev sedan medryttare. Självklart betalade jag då. Jag skulle ta in och ut från hagen, mocka, rykta, packa kvällsfoder och rida. Och så övrigt pyssel som görs i ett stall som sopa, smörja träns ibland och sånt. Precis samma som hästägaren gjorde. Och fast jag inte var så gammal då tyckte jag det var självklart att jag gjorde det, lite tråkigt och tungt kanske, visst, men ändå något som måste göras.

Sen fick jag en egen ponny som kostade en hel del att köpa och ha. Ändå fick jag göra allt "grovjobbet", och jag gjorde det med glädje då också. Som sagt, det är en del av mitt stora fritidsintresse och det får man ta. Det ingår, även fast det kostar.

Skaffade sen medryttare till ponnyn eftersom jag började bli för lång. Medryttaren fick rida nästan som hon ville, lite restriktioner typ inte hoppa för ofta, kanske någon dag att jag/förälder sa att hon bara skulle skritta för hästen gått hårt dagen innan och så. Hon skötte om hästen, mockade osv också de dagar hon red. Jag tycker det är självklart att man gör det, det ingår. Ingen ridning utan skötsel. Och så betalade hon. Jag ville gärna att någon kortare ryttare red hästen 2 dagar i veckan. Hon ville hemskt gärna rida mer än på ridskolan. Vi båda fick ut nåt av det, men att jag skulle ge henne det gratis (ponnyn kostade ju mig och min familj massor) var det inte ens tal om. Hon/hennes föräldrar betalade den summan vi satt upp. Tror det var 5-600 i månaden.

Nu har jag storhäst som kostar 110 spänn om dagen ungefär. Utan träningar, tävlingar och inköp inräknat. Jag behöver ingen medryttare, men om jag av någon anledning skulle skaffa det skulle jag tycka den skulle betala eftersom den nyttjar min häst.
Och avlastning, vadå, jag VILL ju vara hos min häst! Om jag tex inte skulle ha tid att åka dit varje dag och därför behövde medryttare, skulle jag antagligen längta efter min kära häst de dagarna och inte alls se det som avlastning, men det kanske bara är jag.

Jag har hjälpt andra med deras hästar, men då har det handlat om svåra hästar som inte fått betalande medryttare och ägare utan tid, hästar jag tränat, speciella hästar där jag blivit handplockad av ägaren. Då har jag inte betalat, men det är ju en annan sak.
Oftast (här iallafall) är det klart överskott på medryttare. Då kan såklart hästägarna välja den bästa och ta betalt. I de fall då jag fått rida gratis (och givetvis sköta stalljobbet de dagarna) har det varit hästar ägarna inte hittat medryttare åt, inte viljat ha "vanlig" medryttare åt eller fått betala för att få utbildade av någon tränare.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Detta är en evig diskussion. Vissa vill rida gratis eller ha betalt för att de avlastar någon, andra vill ha betalt för att någon får skritta ut deras häst i skogen.

Jag har en välutbildad häst som jag hittills inte låtit någon medryttare betala för. Jag vill inte känna att någon annans pengar gör att jag förlorar en del av bestämmanderätten över min häst utan att det är jag som bestämmer vad hon ska göra och vad hon inte ska göra. De medryttare jag haft har gett mig avlastning att slippa åka till stallet någon dag och därför får de rida min häst gratis.
Om någon däremot ville rida min häst för att lära sig av henne på tider som jag själv skulle kunna ta hand om henne vill jag ha betalt. Då utnyttjar någon min välutbildade häst.

Hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna betala upp till 1 000:- för att få vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick lära mig något av och inte bara rida ut i skogen utan själv ha lite inflytande över vad jag ska göra.
Däremot skulle jag inte betala något för en häst som inte kan så mycket och som bara ska ridas ut.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

(....) Eller så får man låta medryttaren vara med och bestämma för de pengar denna betalar. För det blir ju nästan som ett litet delägarskap.

Jag tar betalt för att min medryttare rider 2-3 dagar i veckan. Min häst kostar närmare 6000 i månaden, i fasta kostnader och om min medryttare får rida, träna, utvecklas själv samt tävla min häst, ja då blir det lite mer som ett delägarskap. Dock så slipper medryttaren inköpet av en häst för åtskilliga tusenlappar, oväntade kostnader och skador på hästen. Även ansvaret liger ju på hästägaren.

Skulle jag istället ha en häst som antingen inte kan ridas ordentligt eller som medryttaren bara får rida ut med, stå i ett stall som krävde att medryttaren tog en fodring eller två samt mockade och gjorde mat själv åt hästen, nej då tycker jag inte att man ska ta betalt.

Fast helt ärligt, ta vad du vill. Finns det någon som är villig att betala så är det fine. Jag tror att det styr av, som allt annat i världen, tillgång och efterfråga. Det finns fler medryttare än medryttarhästar. Priset blir då högt. Skulle det gå 4 hästar som behöver medryttare på varje medryttarkandidat skulle priset bli relevant lägre..
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Du kan inte jämföra en hund med det du just beskrev.

Du vill ju rida hästen, det skulle vara att jämföra med en hund att du ska ut och råträna hunden så ägaren själv inte kan för att hunden är för trött. (om intresset nu finsn hos ägaren).
Rider du en häst så kan ofta ägaren själv inte rida den dagen.

Och det finns heller inga ställen där du kan betala för att få gå ut och gå med en hund, så som det finns ett ställe där du kan betala för att få rida en häst. (ridskola). Det går inte att jämföra helt enkelt.

Varför ska en hästägare betala dig eller låta dig gratis rida dennas häst? Det kostar ägaren en hel del pengar per månad att hålla en häst. Vilket du själv säkert vet.
Du har två val, antingen köpa egen häst och betala för allt, eller betala en liten summa av hela månadsbeloppet för att få rida någon annans häst! (alt ha sådan tur att du hittar ngn som söker gratis hjälp).

Beräkna på vad det kostar i månaden så ska du se att det deffinitivt inte är gratis att hålla häst.
Du lånar ju inte ut din bil hejvillt till andra. Eller varför inte låna ut din lägenhet till någon som behöver någonstansn att bo ett par dagar i månaden!?

Varför ska någo nvilja låna ut sin häst gratis till dig? Är du extremt bra på att rida, så du kan tillföra hästen något, dvs utbilda den? För det måste du i stort sett vara bättre än ägaren på att rida.
Alt som jag sa ovan, hitta en ägare som vill ha hjälp och söker någon som vill det gratis.


Att få hjälp med hästen innebär ibland även ekonomiskt och/eller arbetsmässigt.
Men för att få betalt för att sköta någon annans häst kräver en hel del arbete från den som ska få betalt. 500:-/ vecka är 250:-/vecka mindre än vad en fulltidsanställd (svartjobbande9 hästskötare får normalt i dagens samhälla. Skitlön anser jag, men vem skulle vilja betala dig 500:-/vecka för att du ska komma och rida dennas häst en eller två dagar/vecka? Ingen skulle jag tro. Såvida du itne är väldigt duktig. inte för att vara elak mot dig, utan för att vara realistisk. Varför ge 500:- til lnågon som kommer 1-2 dagar, när man kan ge 750:-/vecka till någon som jobbar 12 timmar per dygn!? Med det sagt anser jag INTE att det är ok för någon att utnyttja folk på det sättet som vissa arbetsgivare gör i dagens hästbransch!




Sedan kan jag tycka att 500:-/vecka är lite väl saftigt! Men å andra sidan kanske hästen står på ett ställe där det kostar 5000:-/månad att stå, och då är 2000:-/månad inte dyrt. Då kanske Allt finns där, ridbana, ridhus, terängbana, bastu för hästen, spa för ryttarna osv osv... Inte nu för att jag Tror det men ma nvet aldrig. Vad jag Vet är att ja, det finns faktist stallplatser där hyran slutar på 5000:- i sverige...

Sedan är frågan, Vill du få betalt? För om något skulle hända och du Får betalt, så är det helt plötsligt en helt annan ansvarsfråga om hästen skulle göra sig illa!



Men ok, ge mig en anledning till varför någon skulle vilja låna ut sin häst (som denna betalar stora summor för i inköp och underhåll varje månad) till just dig? Och änmer, varför skulle någon vilja betala dig för att låta dig rida denna häst!?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Håller helt med dig Görel!

Tänk att "bara" behöva betala 1000:-, få rida en välutbildad häst som någon annan redan lagt ner allt arbete på för att utbilda den (och själv bara behöva åka räkmacka) och inte behöva oroa sig för kostnaderna om hästen skulle bli sjuk. Då är man inte ansvarig för den saftiga vet. räkning en som kommer!

Min 4 åring har jag knappt ridit på (senväxt), idag har han Lätt kostat 15000:- i vet. räkningar (och då är itne bensin/transporthyra inräknad!), och ingen av dessa är skador som är orsakade av ridning elelr någon annan än oturen.

Han har fastnat i ett godkänt boxgaller med underkäken och fått operera bort 2 tänder (som tack och lov var mjölktänder). Detta gjordes i sverige och var skitdyrt. Han behövde läggas ner.

En hovböld som behövde opereras.
Kostade äckligt mkt. Tack och lov så hade jag en hovslagare som kunde ta hand om verkningen efteråt så jag behövde inte åka in till kliniken för att verka hos dom de första gångerna efteråt, vilket man tydligen kan behöva.

En inflamerad kindtand som behövde opereras bort (Vid detta lag hade jag lärt mig att åka till finland, de har superveterinärer och allt är billigare, från behandling till medecin).


Om jag varit medryttare på honom hade jag inte behövt betala en krona av detta!
Tänk vad praktiskt!



Tänk att bara behöva betala en "liten" slant (1000:-/månad) så skulle man få åka räkmacka på en välutbildad kuse... vilken Lyx! Vart ställer jag mig i kö och vem vill köpa mina skruttar?!?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Förstår inte riktigt tjatet om att hästägaren får fritid, det är oftast hästen som är fritidsintresset. Jag tror att i många fall kan det vara så att det inte är tidsmässig avlastning ägaren söker utan den ekonomiska.
Tycker inte jämförelsen med hundvakt funkar heller, tror inte det är många (speciellt inte jag) som skulle känna att det gav samma fysiska och psykiska tillfredställelse som att rida. Hur skulle det vara utvecklande för mig och ge sådan stimulans att det skulle vara värt att betala för.

Det finns mängder av folk som föredrar hundar framför hästar;).

Jag hade tackat och tagit emot om någon vänlig hundkunnig person erbjudit sig att gå långpromenader eller jogga med mina hundar nån gång i veckan och velat betala för besväret;).

Men eftersom marknaden ser ut som den gör med över miljonen hundar i landet så får jag istället hala upp plånboken om jag behöver den tjänsten.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Och avlastning, vadå, jag VILL ju vara hos min häst! Om jag tex inte skulle ha tid att åka dit varje dag och därför behövde medryttare, skulle jag antagligen längta efter min kära häst de dagarna och inte alls se det som avlastning, men det kanske bara är jag.

Eh, nu fattar jag ingenting. Ordet avlastning betyder väl att man får hjälp med något som man inte har möjlighet/tid att göra själv? Har man tid och möjlighet så behöver man ingen avlastning.

Jag har häst och tillbringar ungefär 3 timmar om dagen i stallet. Rider ca 1 timme av denna tid och resten går åt till stallarbete. Om jag skulle låta någon annan utföra stallarbetet, som t ex stallägaren, så skulle det kosta mig ex antal hundralappar mer i månaden än vad jag betalar idag. Om jag ansåg att jag inte hade tid för detta och ville att någon annan utförde arbetet så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala denna personen i natura t ex med ridning. För mig känns två timmars arbete (värde ca 80-90kr/tim) ungefär likvärdigt med en timmas ridning (värde ca 160-180kr).

Det kanske inte är så konstigt att lönerna inom hästvärlden är låga när vi själva så totalt nedvärderar detta tunga arbete. Ridningen ses däremot som något ofantligt glamoröst och exklusivt.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det här kan man ju disskutera upp och ner hur som helst men min åskit är iallfall att om jag skulle ha medryttare skulle jag ta betalt.
MEN jag skulle bestämma med medryttaren om personen vill hjälpa på stallhyra eller kanske skoningen istället.
Så medryttaren känner att h*n får vara med och bestämma lite också. :)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det här kan man ju disskutera upp och ner hur som helst men min åskit är iallfall att om jag skulle ha medryttare skulle jag ta betalt.
MEN jag skulle bestämma med medryttaren om personen vill hjälpa på stallhyra eller kanske skoningen istället.
Så medryttaren känner att h*n får vara med och bestämma lite också. :)

Hej!

Men det gör väl egentligen ingen skillnad vad medis betalar, frågan är ju betala eller ej. Pengarna jag får går till hästen- oavkortat, det blir foder och skoning och liknande. Om medis vill betala en tredjedel av stallhyran är ju en viss skillnad mot att betala en tredjedel av skoningen tex (iaf där jag bor), då tycker jag det känns bättre att jag kan ta pengarna till det som behövs mest just då.

/ lavinia
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Kl*
Vad är problemet?
Sätt in en annons "Medryttare finnes. OBS jag vill absolut inte betala något!"
Den som svarar är din hästägare!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det här kan man ju disskutera upp och ner hur som helst men min åskit är iallfall att om jag skulle ha medryttare skulle jag ta betalt.
MEN jag skulle bestämma med medryttaren om personen vill hjälpa på stallhyra eller kanske skoningen istället.
Så medryttaren känner att h*n får vara med och bestämma lite också. :)

det är väl samma sak! Betalar du så går vanligtvis pengarna till antingen hovslagare, foder eller stallplats. Men känns det bättre att betala så kan du ju låssas att pengarna endast går till skoningen även om ägaren köper hö för dem.

Det är ju frågan om att bli helt sponsrad eller att betala. Jag skulle inte vilja ha en medryttare som ser det som ett betungande jobb att hjälpa mig med hästen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja, men då det är ju bara att låta bli att bli medryttare, eller hur?

Eller tycker du verkligen att hästägaren är korkad som väljer en medryttare som glatt betalar sin del av kostnaden när h*n kan få möjlighet låna ut hästen gratis till dig eller TS eller nån annan som inte vill betala och som känner sig utnyttjade av hästägaren.

Absolut kan jag låta bli att bli medryttare, det är inte så svårt.
Jag har egentligen inget emot att betala, om det är en utbildad häst och jag gör mer med den än att ta ut den i skogen (i kolmörker och ösregn helst).

Grejen är att även som betalande medryttare har man fortsatt väldigt lite att säga till om, något som är lättare att ta om man enbart är där för att hjälpa till.

Jag har varit både betalande medryttare, betalande halvfodervärd och ridit gratis, samt ridit hästar där ägaren har gjort i ordning boxen, fodret och betalat träningarna. Faktum är att de hästar jag betalt för att få rida har varit de som jag fått minst ut av. :grin:

Det som stör mig är alltså inte själva betalningsgrejen utan mer attityden att alla medryttare är okunniga, slarviga, kommer aldrig när de sagt om de inte betalt hutlöst för det, och förstör både hästar och utrustning på löpande band. Plus att de stjäl en ridtur från den stackars ägaren (ägaren får ju inte rida den dagen!) klart man måste ta en massa betalt då! :angel:

Det är inte heller alla som vill åka ut till/rida sina hästar varje dag, eller har hästar som klarar av att stå de dagar ägaren inte hinner/har lust att rida. Om man inte behöver någon medryttare behöver man ju inte skaffa någon, plättlätt det med!
Har man häst där man kan ta ut avgift för att bli av med hästen några dagar så är väl det helt ok, men jag tycker det är trist attityd att alla som vill bli medryttare är snåla jävlar som borde vara tacksamma för att få hasa runt på Brunte en timme i veckan för 500 kr.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna betala upp till 1 000:- för att få vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick lära mig något av och inte bara rida ut i skogen utan själv ha lite inflytande över vad jag ska göra.

lätt!!!
jag sökte medryttarhäst innan jag blev gravid, just för att jag ville slippa ansvaret som det är att ha egen.
sökte en trevlig och grundutbildad individ, somjag kunde träna med och rida i skogen på några dagar i veckan. om jag fick ta med den till min tränare och ställa upp i små klubbtävlingar hade jag varit överlycklig! jag fick tyvärr inga svar.... sen blev jag på tjocken. :)

att betala för det är en total självklarhet.

de hästar jag har varit medryttare på har jag alltid erbjutt mig att betala för.
var medryttare på ett gammalr varmblodssto för 600 i månaden, hon kunde bara gå i skogen.
jag gilla henne jättemycket och betalade gärna för att rida henne!
det fina var att jag bara betalade för de gånger jag valt att rida henne.
när ägaren åkte på semester över nån helg hade jag henne helt själv och slapp då betala, då hjälpte jag ägaren. men då frågade ägaren om jag hade möjlighet att hjälpa henne, en stor skillnad.

en schysst deal anser jag.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag tar betalt, min medryttare får betala halva skoningen / 400/ månaden, fritillgång till ridlärare och allt annat står ja för. Tycker inte de är för mkt begärt att ta en liten summa i månaden. Hon rider ca 3-5 ggr i veckan.

Visst 500/veckan var väl överdrivet,
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det här är en väldigt intressant diskussion tycker jag. Själv har jag ALDRIG betalat för att vara medryttare. Har haft en sisådär 5-6 stycken i en stor stad. På dessa har vissa ägare varit väldigt noggranna med vad som skall göras med hästen medan andra har sagt att jag har full frihet. Det har varit allt från jätte duktiga tävlingshästar till trötta gamla travare (och den trötta gamla travarens ägare hade mest att säga av dem alla.) De flesta av ägarna har ringt några dagar i förväg när de behövt hjälp (oftast en till fem dagar i veckan) och jag har inte haft några fasta dagar. Jag har hjälpt till med allt och inget. Däremot har jag köpt saker till hästen som vi (jag och ägaren) pratat om att den kanske saknar. Just för att det känns kul för mig dvsinget tvång.

Nu när jag själv blivit med häst så skulle jag aldrig drömma om att ta betalt för att någon skall ta hand om min häst. Jag älskar hästar men vill ändå ha möjlighet att ta ledigt då och då. Eftersom jag vill ha någon jag litar på till fullo och vet att bra hästmänniskor inte går att köpa för pengar så anser jag att det är jag som är skyldig dem för att de vill hjälpa mig med min häst då jag inte har tid. Precis som att min hund bara fås ta hand om de bästa människor som jag litar på så gäller det med min häst också. Genom att inte ta betalt så tror och anser jag att min möjlighet att påverka medryttaren/hundpassaren mer då de inte har köpt in sig på min häst/hund.

Alla resonerar olika men jag som hästägare måste ändå betala samma summa oavsett om jag har en medryttare eller ej för slitage/stallhyra/mat osv. Kan man inte det från början så borde man nog fråga sig om man inte skall bli medryttare istället för att äga egen häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja det är ju som tidigare sagts en fråga om tillgång och efterfrågan. Men TS startade tråden därför att hon ville utöva sin hobby och har länge sökt en medryttarhäst, utan att lyckas. Hon är bestört över att de hästar hon vill rida inte är gratis!

Ta ett exempel. Du har en supermoderna mobiltelefon. Den är ny unik och lyxig. Massor av människor vill ha just din telefon. Du kan givetvis ut ut ett bra pris. Du vore ju rätt korkad om du gav bort den gratis till första bästa som ville ha den. När det sen finns fler telefoner på markande sjunker priset. När den blir äldre och det finns nyare och finare telefoner kanske du t o m får betala för att lämna den på deponi.

Har du en häst som många vill rida, kan du ta bra betalt. En annan häst kanske du får för betala om du vill att den ska bli riden (ex oskolade unghästar) Men då har du ju givetvis krav på ryttaren.

Varför bli upprörd för att en hästägare tar betalt för en "vara" som det är stor efterfrågan på?
Jag blir inte upprörd om en duktig ryttare tar betalt för att rida till en oskolad häst- men jag kanske inte kallar det att skaffa medryttare utan jag kallar det att köpa tillridning. Då betalar jag för en tjänst som jag eftersöker- att få hästen skolad på det sätt som tillridaren utlovar.

Även en skogmullehäst kan var eftertraktad. Många föredrar faktiskt den framför en hispig, men välskolad dressyrhäst. Det beror på vad man vill ha.

Att en duktig medryttare "rider till" min häst har bara ett värde om jag vill att min häst skall bli tillriden på det sätt som ryttaren erbjuder.

Så: Hästägaren väljer om h*n vill ha betalt eller inte eller t o m vill betala, h*n väljer vilken medryttare som h*n villa ha och på vilka villkor ryttaren skall nyttja hästen. Medryttaren väljer och varkar bland medryttarhästar (och kollar även upp tillhörande hästägare och anläggning) accepeterar, förhandlar eller väljer en annan häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag anser att det är en "win-win-situation" där jag får viss avlastning och medryttaren får rida utan att behöva betala den större summan det faktiskt kostar att ha egen häst, och slipper dessutom större delen av ansvaret.

Hur många skulle låna ut sin bil 2-3 dgr/veckan utan att vilja ha soppapengar? Och hur många anser att det är en självklarhet att få låna någons bil motsvarande tid gratis?


Mina medisar har en fast avgift men den justeras fortlöpande beroende på semestrar/sjukdomar osv. Mina medryttare betalar aldrig fullt pris om de inte kan rida sina dagar. Dessutom kan de ta extradagar några ggr/månaden om de vill kostnadsfritt.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Har inte orkat läsa alla inlägg...
Har haft några medryttarhästar. En häst jag var "medryttare" på handlade det mest om ridning, då ägaren inte klarade av hästen då den var för nervös för tjejen.. Dock blev det bara några månader, för hästen gick till slakt efter att varit till salu i en månad. Hade blivit en väldigt fin häst om ägarna bara gett det ltie tid. Jag hdae gärna tagit hästen om jag hade haft råd, men det hör inte hit. Jag betalade i alla fall inget. Dom såg det väl som att dom inte behövde bry sig lika mycket om en häst dom inte ville ha och inte klarade av.

En annan häst jag var medryttare på, eller skötare elelr vad man ska kalla det, betalade jag ehller inget för. Ägaren hade inte riktigt tid med hästen och var bara glad att någon kunde spendera lite tid på hästen några gånger i veckan. Fick göra lite som jag ville, rida, longera eller bara pyssla med hästen. Behövde bara säga till om jag skulle ut och rida ensam, bara så dom visste att jag var ute.

En annan häst jag var medryttare på behövde jag heller itne betala nåt för. Jag kom några gånger i veckan och fick ganska fria tyglar då också. Ägaren hade opererat ryggen och kunde ändå inte rida/köra och hade svårt att sköta hästen då hon itne kunde böja sig och itne fick lyfta nåt.

Sen har jag också betalat för att vara medryttare, eller egentligen ridsällskap, då ägaren hade två hästar. Betalade 350 kr/mån eller nåt. Tyckte det var okej i början. Fick köra ca 1.5 mil dit och det var lagom avstånd tyckte jag. Dock fick jag inte rida ensam, och inte ens vara där om ingen var hemma. Så det blev inte alltid 2-3 gånger i veckan. ibland bara 1 gång eller inte alls. Det ville jag inte betala för, då jag inte fick utnyttja tiden med hästen. Hon gick med på att ändra så jag betalade per gång istället.

Islänningen jag är medryttare på nu behöver jag heller inte betala nåt för. Två systrar som har hästen tillsammans. Ena systern har skadat händerna och kan inte göra något med hästen på flera månader och den andra systern behöver därför avlastning. Jag far dit 1-2 gånger i veckan. Hon vill inte ha betalt, utan känner emr at thon behöver hjälp med hästen. Och då jag har hållit på mycket längre än hon, och systern också vad jag vet, är dom bara glada att jag är där, och kännre sig trygga med mig för att jag har hållit på lämnge och förstår att det är en gammal häst och att det är extra pyssel då hästen har eksem.

Jag har haft tur då jag oftast inte har behövt betala för att vara medryttare. Jag vill få hålla på med hästar utanför dom ridlektioner jag tar på ridskila, då det blir annars, och man får hålla på med hästar på ett lite annat sätt. Jag har inget mot att mocka, göra iordning foder/fodra eller annat pyssel som hör till- Och mocka är en sak som jag tycker hör till när man är medryttare. Vill man inte mocka får man väl hålla sig till ridskola...
Jag har inte råd med egen häst, men vill ändå kunna hålla på med hästar. Jag har väldigt liten inkomst och har inte råd att betala 500-100 k i månaden, speciellt inte om jag måste köra mer än en mil för att komam till hästen. Men jag ahr som sagt haft tur och inte behövt betala.
Hade jag haft egen häst kan det tänkas att jag skulle ha en medryttare om jag skulle behöva det. Om jag skulle ta betalt vet jag inte. Söker jag en medryttare för att jag inte riktigt har tid pga jobb, eller om jag söker medryttare för att jag inte riktigt har tid pga jobb och kanske behöver lite hjälp med den ekonomiksa biten, tex hovslgare, foder...

Blev lite längre än jag hade tänkt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 156
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp