Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har bara haft/har en medryttare. Hon har aldrig tidigare betalat men betalar nu (sedan i vår) en del av skoningen vilket är 150:-/månad.

Jag är delad till att ta betalt eller inte men har nog övervägt till att förstå de som tar betalt. Det är dyrt att köpa utrustning till häst och jag tror att en del människor som inte ägt häst inte alltid vet vad det kostar att hålla utrustning och häst i trim. Det kan helt enkelt vara så att man är räddare om saker om man är med och betalar.

De 2 dagar som min medryttare rider så gör hon vad hon vill med hästen det vill säga rider skog, ridbana eller hoppar osv. Hon kommer åka utomlands nästa år och blir det någon ny medryttare då så kommer jag öka konstnaden för att rida min häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tillägger att hon rider bara ingen markservice för den sköter jag eller min man. Alltså bara nöje inget jobb i stallet.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*hugger sista knappen*

Jag har läst och svarat i otaliga trådar av det här slaget. Just denna har jag bara skummat igenom som hastigast och den verkar ungefär som alla andra...
Så jag svarar som jag brukar ;)

Det finns flera skäl till att man skaffar medryttare:

*Man behöver hjälp med skötsel någon/några dagar i veckan och då skaffar man en SKÖTARE. Som tack för hjälpen låter man skötaren rida hästen lite. Skötaren får bara rida ut hästen eller kanske skrutta runt lite på ridbanan. Är skötaren väldigt bra och rider bra kan skötaren få träna och kanske tom. tävla hästen lite. =skötaren betalar inget.

*Man vill ha en MEDRYTTARE. Anledningen kan vara att man vill ha hjälp med stallkostnaderna och/eller viss avlastning. Medryttaren har ganska stor frihet och får träna, kanske tävla hästen.=medryttaren betalar

*HALVFODERVÄRD har man om man inte har tid/råd att ha hästen. Halvfodervärden har halva ansvaret över hästen både arbetsmässigt och ekonomiskt.Och halvfodervärden bestämmer helt själv över sina dagar.=halvfodervärden står för ungefär halva kostnaden för hästen

*BERIDARE skaffar man om man vill ha en duktig ryttare som tillför någonting. En ryttare som kan utbilda hästen och kanske även hjälpa till att utbilda ägaren. =man betalar för hjälpen

En häst kostar många tusenlappar varje år att ha så för många är medryttare enbart ett sätt att ha råda att ha häst.
Och om man vill bli medryttare så förstår jag inte varför man inte vill betala en peng för att få rida på en annan persons häst med utrustning en annan person köpt in.

Om man inte vill betala kan man bli SKÖTARE och få rida lite. Är man väldigt duktig på att rida kan man bli BERIDARE och få betalt för att rida andras hästar.Själv har jag egen häst och ingen medryttare.
Jag har haft medryttare förut och då har medryttaren betalat hovslagaren. Resten har jag betalat.

Det viktigaste är ju att man är överens. Hästägaren ska hitta en medryttare som känns bra och medryttaren ska hitta en häst och en hästägare som känns bra.

:bow::bow::bow:en utmärkt sammanfattning/definition av de olika begreppen:bow::bow::bow:

...sen är det bara att ställa sig frågan; vilken kategori tillhör jag?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag tänker såhär.

Varför skall jag sponsra någon annans intresse ?
Skillnad är om medryttare tillför och utvecklar hästen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

Jag tycker ofta att det är olika, mycket beroende på just att medryttare inte behöver ha samma uppgifter. Men en häst som motionsrids där en medryttare går in och motionsrider, dvs inte utbildar hästen på något sätt, borde vara gratis för båda parterna. Där handlar det ju om avlastning för ägaren. Medryttaren bidrar inte heller till utbildning av hästen och jag anser därför inte att denne ska ha betalt.
Sedan finns det ju många som är villiga att betala en slant för att få komma ut i skogen och bara njuta, och det kan jag förstå. Men att man ska skogsrida en häst och sen vilja ha betalt för det kan jag inte begripa.

Bidrar medryttaren till utbildningen av hästen är det väl en annan femma.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Du glömde den stora skillnaden, du kan säga Nej det kan inte hästägaren.

Det beror på om man har den nej-sägar genen aktiverad...

Men visst, där ligger skillnaden. Å andra sidan behövde de ju inte ha köpt häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL
Jag tycker inte man behöver fundera på vad som är rätt eller vad som är fel. Det är ingens fel. Ingen är tvingad att erbjuda just dig en medryttarhäst gratis. Ingen är heller tvingad att rida din häst gratis!
Vill du, som TS, rida gratis och inte hittar nån hästägare som ställer upp på detta är du helt enkelt inte intressant för den gruppen hästägare. Du kan inte kräva att få rida deras hästar! Det är ingen mänsklig rättighet att få nyttja andras hästar.

Men.. vill man ha bli medryttare och man inte hittar någon häst p g a att de hästar man vill rida har ägare som vill ha betalt - då kan man antingen 1) betala 2) leta efter en annan häst 3) förhandla om priset eller erbjuda tjänster som helgjour eller nåt som stärker ens konkurrensförmåga eller 4) justera kravet på vilken typ av häst man vill rida
eller 5) helt enkelt avstå från att bli medryttare (och rida på ridskola eller köpa egen häst osv)

Och..har man en häst och vill ha medryttare (som sällskap eller som avlastning med arbete eller ekonomi) Hittar man ingen medryttare får man anpassa kraven - t ex. sänka priset, låna ut gratis (eller ev. även betala för tjänsten) Man kan sänka kraven på stallarbete, erbjuda ridlektioner eller på annat sätt stärka sin konkurrensförmåga.
Eller sälja hästen, låna ut på foder eller fixa jobbet själv.

Inget att klaga på- det bara är så. Fritt val!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL
Jag tycker inte man behöver fundera på vad som är rätt eller vad som är fel. Det är ingens fel. Ingen är tvingad att erbjuda just dig en medryttarhäst gratis. Ingen är heller tvingad att rida din häst gratis!
Vill du, som TS, rida gratis och inte hittar nån hästägare som ställer upp på detta är du helt enkelt inte intressant för den gruppen hästägare. Du kan inte kräva att få rida deras hästar! Det är ingen mänsklig rättighet att få nyttja andras hästar.

Men.. vill man ha bli medryttare och man inte hittar någon häst p g a att de hästar man vill rida har ägare som vill ha betalt - då kan man antingen 1) betala 2) leta efter en annan häst 3) förhandla om priset eller erbjuda tjänster som helgjour eller nåt som stärker ens konkurrensförmåga eller 4) justera kravet på vilken typ av häst man vill rida
eller 5) helt enkelt avstå från att bli medryttare (och rida på ridskola eller köpa egen häst osv)

Och..har man en häst och vill ha medryttare (som sällskap eller som avlastning med arbete eller ekonomi) Hittar man ingen medryttare får man anpassa kraven - t ex. sänka priset, låna ut gratis (eller ev. även betala för tjänsten) Man kan sänka kraven på stallarbete, erbjuda ridlektioner eller på annat sätt stärka sin konkurrensförmåga.
Eller sälja hästen, låna ut på foder eller fixa jobbet själv.

Inget att klaga på- det bara är så. Fritt val!

Enligt min mening: HELT RÄTT :bow:
Med det lilla tillägget att människor är olika. Man måste vara tydlig med vad man vill ha ut av det hela (gäller både ägare och medryttare). Ta den tid som krävs att lära känna varandra och att lära medryttaren de regler som finns. Det är inte kul att bli kallad slarver om man missat något för att ingen upplyst om vad som gäller. Bra kommunikation leder till bra medryttare alternativt att man snabbt lyckas sålla ut eventuella rötägg. Och det gäller åt båda hållen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Kl

Jag använder mig av en annan variant :)

Jag har två tjejer som rider min pålla 1-2 ggr/veckan var. De är duktiga och ambitiösa - rider bättre än vad jag gör.

Det är inte pga tidsmässiga skäl som jag vill ha dessa tjejers hjälp eftersom jag är den som kör hästen till ridhus och är med under ridpasset. Utan det handlar om att jag vill ha hjälp med utbildning och tillridning av min pålla.

Jag säger nog "medryttare" i dagligt tal, men de kan nog kategoriseras som "beridare" och jag tar INTE betalt av dem bortsett från att vi delar på manageavgiften pga att jag väljer att betala för det ridhuset som är närmast för dem.

Jag får ju hästen utbildad typ gratis bortsett från min egen insats i tid och bensinkostnad. Tjejerna tycker de lär sig jättemycket då min pålla är svårriden pga att hon är väldigt känslig för hjälperna m.m.

Meningen är också att de ska börja tävla min pålla så småningom (när hon är färdig för det). Jag är alldeles för överviktigt för att ge mig ut på några tävlingsbanor, så jag tycker det är jättebra att någon annan vill tävla pållan så hon får lite meriter :)

Om man ska betala eller inte som medryttare är väl som allt annat - Marknaden styr :angel:

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*
Lite OT, men samtidigt inte.

För några år sedan så träffade jag en för mig obekant granne på bystugan.
Denne skulle några veckor senare åka 4 v på semester med sin familj till en annan kontinent (mitt i smällkalla vintern).
Då h*n insåg att jag hade erfarenhet av såväl hästar som kor o får undrade h*n om jag kunde hjälpa till att ta in o ut hästarna (en ilsken gammal märr o två ponnies), en ko med halv vuxen tjurkalv o ett gäng tackor varav två högdräktiga.
Märren behövde täcke på o naturligtvis skulle det mockas o utfodras (mockning bara i hästbåset, resten blev det ströbädd hos).

Vi gjorde upp ett schema (3 pers, varav en 14 årig skolflicka), för det mesta fixade jag mina på väg till eller från jobbet (arbetar natt), tog ca 45 min varje gång, tid som togs från mina hundar som var ensamma hemma (med tillgång till hundgård).
Var jour när det lammades...
Ibland hade märren ff på sig täcket på morgnarna när jag kom o de var inte ryktade o kratsade.

Väl hemkommen får jag inte ens ett SMS med tack, än mindre en flaska tullfritt, eller någonting öht.
Gissa om den personen får hjälp igen!

Jag har inget emot att hjälpa folk med sina djur, men jag hatar att bli utnyttjad.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Sånt där tycker jag är så tråkigt, det är ju oftast enklast när man kan köra på tjänster och gentjänster, så gör jag med min stallägare och några i stallet, fast det är så sällan jag behöver hjälp så jag har alltid fått något litet som tack för hjälpen, matade stallägarens katt och jobbade i stallet när de var bortresta, fick bo i deras hus och mycket fria händer sas och det gjorde jag ju gärna. Som tack fick jag ett gäng lindor och det tycker jag är helt okej, det är lixom tanken som räknas lite. Och absolut minst ett tack eller "säg till om du behöver hjälp någon gång"!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja, varför vill jag vara medryttare? För att jag älskar hästar och själv vill skaffa häst om en fem-sex år. Tills dess hade jag velat få chans att rida och sköta en häst så jag har erfarenhet. Rida är inte bara jobbigt, men du kan inte mena att mocking är som spa för kroppen. Mockning och släpandet av hö och grejer är slitsamt. Ridning är ansträngande, men kul. Visst, jag kan betala 500 kronor men då ska hästen stå färdig när jag kommer. Då tänker jag inte röra mockning eller liknande, eftersom det är sådant göromål som inte brukar anses så roligt.

Allvarligt, jag tror inte du ska skaffa häst. "Inte anses så roligt" ? Nej det kommer det inte vara när det är din egen häst heller 365 dagar om året. Du älskar hästar och vill rida men du vill inte mocka om du slipper.
Ja, jag tycker det är kul att mocka. Det är avslappnande att greja i stallet. Tungt är det men likväl roligt och det hör till.

Skulle jag mot förmodan ha medryttare så skulle denne få betala. Jag lånar inte ut min välutbildade läromästare med tillhörande utrustning köpt för mycket dyra pengar bara för att människan älskar hästar och vill rida lite. Då rider jag hellre själv.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL
Jag tycker inte man behöver fundera på vad som är rätt eller vad som är fel. Det är ingens fel. Ingen är tvingad att erbjuda just dig en medryttarhäst gratis. Ingen är heller tvingad att rida din häst gratis!
Vill du, som TS, rida gratis och inte hittar nån hästägare som ställer upp på detta är du helt enkelt inte intressant för den gruppen hästägare. Du kan inte kräva att få rida deras hästar! Det är ingen mänsklig rättighet att få nyttja andras hästar.

Men.. vill man ha bli medryttare och man inte hittar någon häst p g a att de hästar man vill rida har ägare som vill ha betalt - då kan man antingen 1) betala 2) leta efter en annan häst 3) förhandla om priset eller erbjuda tjänster som helgjour eller nåt som stärker ens konkurrensförmåga eller 4) justera kravet på vilken typ av häst man vill rida
eller 5) helt enkelt avstå från att bli medryttare (och rida på ridskola eller köpa egen häst osv)

Och..har man en häst och vill ha medryttare (som sällskap eller som avlastning med arbete eller ekonomi) Hittar man ingen medryttare får man anpassa kraven - t ex. sänka priset, låna ut gratis (eller ev. även betala för tjänsten) Man kan sänka kraven på stallarbete, erbjuda ridlektioner eller på annat sätt stärka sin konkurrensförmåga.
Eller sälja hästen, låna ut på foder eller fixa jobbet själv.

Inget att klaga på- det bara är så. Fritt val!

Jag hoppas innerligt att ts verkligen läser ditt inlägg! :bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*kl*

Nu har jag klurat.

Det jag egentligen stör mig på är attityden. Inte betalandet/icke betalandet, utan just ATTITYDEN. Detta verkar öka mer och mer. Är det alla 80-90-talister som dyker upp nu och fått allt serverat tidigare?

Ahhh...du menar vi som upplevt två lågkonjunkturer då vi knappt hade böcker i skolan, sattes i klasser med 30 elever på en lärare, inte fick dricka mjölk i skolan utan saft eftersom det var billigare, var/är tvungna att plugga 5 år på högskola för att ens få ett sketet lågavlönat jobb, få betala det stora köttbergets kostnader (för att de ska kunna ha flashiga gårdar med stall för 25 hästar, ridhus, spolspiltor med italienskt kakel och kunna ta betalt av sina medryttare då de inte hinner med sina hästar för Mallorca- eller Thailandsresan etc etc) för resten av vårt yrkesverksamma liv utan att få en krona tillbaka eller pension heller för den delen.
Tillåt mig hånskratta åt detta urbota korkade inlägg som säger mer om den som skrev det än någon annan...

Skulle aldrig betala för en medryttarhäst, den tid jag lägger på hästen är precis lika mycket värd som ägarens tid. Jag har själv två medryttare som jag aldrig skulle ta betalt för då de underlättar mitt liv på ett mycket bra sätt. Har erbjudit mig att betala för den tid de lägger ner och de resekostnader de har men det ville de inte alls.

TS, du kan få rida en av mina unghästar om du vill! En häst av den bästa hoppstammen i Sverige och Tyskland som ska hoppas in under hösten och bli framtidens hoppstjärna såklart, så kan du även vinna en bil eller en Rolex om det vill sig väl i WC sedan...och gissa vad??? Det är GRATIS och du får använda min utrustning, bl.a. en Hubertus Schmidt sadel som kostar 25.000 i inköp som jag köpt in av egna ihoptjänade pengar från mitt framgångsrika företag. För det är så vi 80- och 90-talister blev uppfostrade...att klara oss helt och hållet själva utan stöd eller hjälp från någon. ;)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Håller med dig. Jag har undrat samma sak själv. Om man ska betala så är man delfodervärd och kan träna, tävla och är delaktig i vissa beslut som rör hästen anser jag. Om man däremot sköter om hästen ett visst antal dagar i veckan gör man ägaren en tjänst (som uppenbart inte har tid eller vill ha avlastning av annan orsak) och då tycker jag absolut inte man ska få betala.
En flyktig bekant till mig gör något så konstigt som att betala en människa för att hon två dagar i veckan tar in hästen och fodrar samt mockar. Det som är mera konstigt är att hon har en annan tjej som också tar hand om hästen två dagar i veckan, tar in, fodrar, mockar och dessutom motionerar hästen. Den stackars tjejen får betala istället. Hur 17 tänker man då???

Bra att du startat tråden. Detta behöver diskuteras!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

För det är så vi 80- och 90-talister blev uppfostrade...att klara oss helt och hållet själva utan stöd eller hjälp från någon. ;)

Inte något jag kan hålla med om - framför allt inte inför denna sommar då jag suttit med sommarjobbsrekrytering. Vet inte HUR många föräldrar som ringt åt sina barn - barn som är en BRA bit över 20 år....

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Varför måste det diskuteras?

Jag tycker att det är en fri marknad och den som vill betala för att rida någon annans häst gör det och den som vill rida gratis får göra det. Vill man betala någon för att ta hand om sin häst får man göra det och vill man byta tjänster med andra får man göra det. Jag förstår faktiskt inte vad som behöver diskuteras. Alla gör som de vill och det finns nog inget som kan ändra på det.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Inte något jag kan hålla med om - framför allt inte inför denna sommar då jag suttit med sommarjobbsrekrytering. Vet inte HUR många föräldrar som ringt åt sina barn - barn som är en BRA bit över 20 år....

/Lizzie

Ha ha ha, verkligen???!!! Hur gammal var den äldsta? :rofl:
Tja, kanske de som inte pallade trycket då...men de hör ju heller knappast till den skaran som har en attityd om att allt ska vara serverat på silverfat. I så fall hade de ju inte ens tvekat att ringa och bara säga "ge mig jobbet, NU!". ;)

Iofs kan jag förstå att i princip hela släkten har behövts sättas in i letandet efter ett sommarjobb inför denna sommar, lågkonjunktur och allt... :D
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*
Lite OT, men samtidigt inte.

För några år sedan så träffade jag en för mig obekant granne på bystugan.
Denne skulle några veckor senare åka 4 v på semester med sin familj till en annan kontinent (mitt i smällkalla vintern).
Då h*n insåg att jag hade erfarenhet av såväl hästar som kor o får undrade h*n om jag kunde hjälpa till att ta in o ut hästarna (en ilsken gammal märr o två ponnies), en ko med halv vuxen tjurkalv o ett gäng tackor varav två högdräktiga.
Märren behövde täcke på o naturligtvis skulle det mockas o utfodras (mockning bara i hästbåset, resten blev det ströbädd hos).

Vi gjorde upp ett schema (3 pers, varav en 14 årig skolflicka), för det mesta fixade jag mina på väg till eller från jobbet (arbetar natt), tog ca 45 min varje gång, tid som togs från mina hundar som var ensamma hemma (med tillgång till hundgård).
Var jour när det lammades...
Ibland hade märren ff på sig täcket på morgnarna när jag kom o de var inte ryktade o kratsade.

Väl hemkommen får jag inte ens ett SMS med tack, än mindre en flaska tullfritt, eller någonting öht.
Gissa om den personen får hjälp igen!

Jag har inget emot att hjälpa folk med sina djur, men jag hatar att bli utnyttjad.

De kanske tänkte: du fick ju ta hand om deras djur och det är väl ett tillräckligt tack (ironi från min sida). Tänk om de hade velat ha pengar av dig för du har ju använt deras utrustning och det har säkert gett dig något också att ta hand om flera olika sorters djur (ironi). Skämt åsido men detta ovanstående exempel är en av anledningarna till att jag inte vill vara medryttare då jag är rädd för att jag ställer upp mer än jag orkar och har tid med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 156
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp