Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men allvarligt talat, det låter som om du bara tycker det är jobb med hästar. Bara vill rida. Så funkar det inte, varesig du betalar för det eller inte. Det är ju inte bara hästägaren som vinner på att du rider den väl?
Jag hoppas du får ut NÅGONTING iallafall av att rida, annars finns det massa andra saker att lägga tid och energi på.
Med din attityd kanske det är bättre att rida på ridskola, där behöver du knappt gå in i stallet efter avslutad ridning.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*kl*

Denna tråd har verkligen verkligen fått mig att inse vilken tur jag har som medryttare. Jag har varit det i flera år på olika hästar och alltid fått betala (nästan) tills nu.

Hjälper en familj med eget stall och tre hästar där jag får rida och även får lektioner utan att behöva betala en krona. Jag hjälper dem dock att mocka och fixa foder åt hästarna, samt hjälper till att mocka hagar och sånt när det behövs.

Jag har mycket god kontakt med familjen och de ser mig verkligen som en stor hjälp eftersom de vill ha lite hästledig tid då och då. Jag ställer upp när de reser iväg och så. De litar på mig och jag litar på dom.

Jag är grymt tacksam över det :bow::bow::bow:


Befinner mig i liknande situation och är givetvis väldigt tacksam för det. I första hand är jag delaktig i att utbilda en unghäst med hjälp av instruktör och det är ju såklart väldigt givande (världens goaste mest arbetsvilliga kille för övrigt:love:).
Men det är för hästens skull jag rider och utifrån hästens behov.
Sedan rider jag för min egen skull på ridskola som jag bekostar själv.

Jag ser det som en vinnar vinnar situation... De är tacksamma att de har en ryttare som kan hjälpa till och jag är glad över att få vara delaktig.
Men jag tycker absolut att man ska ha höga krav på sin medryttare. Jag som medryttare ska givetvis rätta mig efter ägarens rutiner, önskemål och mål med ridningen.... kemi och gemensamma mål och värderingar måste stämma:)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag är så trött på alla snorungar:mad: som drar ner sånna soom mig i lathetsträsket:devil:
Om man blivit "curlad" eller ej har ingen betydelse man har själ ett eget val och ett eget annsvar!

Om man verkligen vill något så jobbar man för det annars får man det inte!
och om man inte vill något så slutar det med sånna löjliga diskussioner som varför man tar betalt eller ej?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag är så trött på alla snorungar:mad: som drar ner sånna soom mig i lathetsträsket:devil:
Om man blivit "curlad" eller ej har ingen betydelse man har själ ett eget val och ett eget annsvar!

Om man verkligen vill något så jobbar man för det annars får man det inte!
och om man inte vill något så slutar det med sånna löjliga diskussioner som varför man tar betalt eller ej?

Bästa inlägget i hela tråden :D :bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om jag tillhandahåller min häst och min utrustning för ridning en timme tre gånger i veckan skulle jag anse att den tjänsten är värd en viss summa pengar. Säg 100kr per gång för att täcka försäkringar, slitage på skor och utrustning och det extra foder hästen behöver för att hålla igång för detta arbete. Jag kan även vilja ha täckning för den risk jag löper när jag låter någon annan rida min häst (om hästen blir skadad och långtidskonvalecent under medryttarens ridpass, kommer medryttaren stå för att jag hyr en motsvarande häst under tiden..? Knappast.), och för tjänsten att jag lånar ut min välutbildade häst för någon att lära sig mer på (hur många ridskolehästar har gått medelsvåra hopp- och dressyrklasser?). Att medryttaren har kompetens att vidareutbilda hästen därifrån är nog extremt sällsynt. Dessutom är det ofta så att medryttarna inte har så stor erfarenhet av att sköta en häst och lägga upp en bra långsiktig plan med sin ridning, utan det är kunskap som jag får bistå med = ytterligare en tjänst. Kanske är det även så att medryttaren får låna mitt anläggningskort helt gratis på köpet? Ska man räkna med alla dessa faktorer börjar 100kr/gången bli löjligt billigt. Det är ju som bekant inte gratis att ha häst.

Om sedan personen som rider tar sig an att mocka, rykta och putsa den utrustning som används vid vart och ett av tillfällena så utför ju personen mig en tjänst. Men inte fasen skulle jag betala 100kr för att någon mockar min box a 5-10 minuter, borstar min häst och drar över sadel och träns som hastigast med sadeltvål..? Vill jag ha den servicen kan jag ju stalla in i ett stall som kan erbjuda den tjänsten på tilläggsbasis, och då är det inte ovanligt att jag kan få mockat, insläppt, visiterat och täckesbyte för 10-50 kr/tillfälle, och då vet jag att det blir skött ordentligt. Alltså är det kvar 50kr/gången för medryttaren att betala för den tjänst JAG tillhandahåller även efter rabatten medryttaren fått för den tjänst H*N tillhandahåller. 50kr/gången för 3ggr i veckan kan enkelt räknas ihop till 650kr/månaden. Ett synnerligen rimligt medryttarpris alltså, och helt klart rabatterat mot vad det hade kostat både ekonomiskt och ansvarsmässigt mot att vara deltidsfodervärd!


Sedan kan ju marknadspriserna för vad det kostar att hyra ridhäst respektive att få mockat hos sin häst variera på den avlånga marknaden Sverige. För en person med eget stall långt ute på landet blir det ofta dyrare än 10-50kr/tillfälle att få boxen mockad och hästen insläppt. Vissa hästägare kanske bedömer att det är så svårt att hitta en person som kan mocka och släppa in hästen att de bedömer att det är värt att låta någon rida en sväng gratis för besväret. Om en mycket duktig medryttare får hjälpa till att utbilda en unghäst eller en problemhäst så är det kanske istället hästägaren som istället får betala medryttaren. Konstellationerna är olika och beror på vilka faktiska tjänster man erbjuder varandra och vad de värderas till på marknaden.



Jag skulle aldrig i livet ta mig an en medryttare som inte inser att det är en stor risk för mig att låna ut min häst och förstår att det är en hel del pengar involverade i att köpa, sköta och underhålla en häst i full ridkondition. Bor man i en storstad och anser att det är totalt befängt att behöva betala för att rida någon annans häst ska man antingen vara grymt duktig och ligga precis i linje med vad hästägaren har för mål, vara beredd på att ta hand om fler hästar än den man rider eller så får man nog skaffa sig en egen häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Den som mockar, tar in och fodrar 2 ggr i veckan får 300 kr i månaden för det. Den som mockar, tar in, fodrar och motionerar 2 ggr i veckan betalar 700 kr i månaden för det. Jag fattar inte. Vart är logiken i det?

Du får givetvis låna ut din häst gratis. Det är ditt val. Men varför klanka på din kompis som valt en annan väg. Det är ett avtal mellan din kompis och hennes medryttare (och skötare) Det berör ingen annan. Ville inte medryttaren betala kunde hon ju välja att rida en "gratishäst", eller hur? Hon behöver ju inte välja just den hästen (och hästägaren). Men hon tycker tydligen att det är prisvärt. (Motionera innebär väl rida, antar jag.)

Övrigt: Sen förstår jag inte riktigt varför så många absolut inte tycker att man kan betala för en skogsmullehäst. Vissa (en ganska stor andel av fritidsryttarna har jag hört från nån undersökning) föredrar faktiskt att rida i skogen framför att nöta på ridbanan. En skogsmullehäst kostar också pengar i uppstallning, veterinär, skoning mm. Kanske är den billigare i inköp, men medryttaravgiften bidrar ju max till en del av underhållskostnaden, inte ens i närheten av att bidra till kapitalkostnad för inköp av häst o utrustning.

OBS jag har själv inte krävt betalning om nån rider mina hästar ibland, men det är mitt val. Men jag har inga sk. medryttare, jag vill bestämma själv då får jag också de hästar jag vill ha, och mina hästar (som är långt från billig "skogsmullehäst") blir inte knäppa om det står några dagar i veckan.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Den som mockar, tar in och fodrar 2 ggr i veckan får 300 kr i månaden för det. Den som mockar, tar in, fodrar och motionerar 2 ggr i veckan betalar 700 kr i månaden för det. Jag fattar inte. Vart är logiken i det?

Det kan ju faktiskt vara så att hästägaren skulle tagit 1000kr/månaden för 2ggr ridning i veckan, men att h*n rabatterade det priset med 300kr eftersom medryttaren(?) även sköter markservicen. Sen kanske du inte tycker det är värt 1000kr/mån att rida en häst, men så länge någon tycker det så är det naturligtvis helt ok för hästägaren att värdera att den vill ha 100-111kr/ridtur på dennes häst. Varför skulle det inte vara det?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Väl talat! Plättlätt faktiskt!
Hur ser ni på att ta betalt när hästen är skadad? eller när medryttaren är bortrest eller inte kan komma? Hur gör ni då? Ska man se det som på ridskolorna, du betalar varesig du tänker dyka upp eller inte? Jag menar inte att trådkapa... bara nyfiken...nu när ämnet ändå avhandlas?:laugh:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det har jag också funderat över. Man är ju medRYTTARE och betalar för att ta hand om och rida hästen X-dagar/vecka. Hade man varit delfodervärd så betalar man oavsett om hästen är ridbar eller ej. Som medryttare däremot är det mer tveksamt. Självklart anser jag att man åker ut och pysslar med hästen "sina" dagar men jag tycker inte att det är rimligt av ägaren att ta betalt för en skadad häst. Om man själv åker bort som medryttare anser jag dock att man får skylla sig själv. Det är dels ens eget val samt att hästägaren måste då fixa en ersättare.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

medryttaren betalar antingen för varje gång den rider, eller en bestämd summa varje månad.

ang detta med skador hade jag som standard att de skador som medryttaren orsakat pga slarv eller vårdslöst ridande betalar den. allt annat betalar jag.

kolik - jag.
inflamationer i leder - jag.
sår som måste sys pga att hästen gått omkull på ridtur - medryttare.

osv...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag skulle inte betala för en skogsmullehäst eftersom den inte kan lära mig något. Ska jag betala för ridningen kan jag i så fall rida på ridskola där jag vet att jag får rida på välutbildade hästar med utbildade instruktörer.

Skulle jag bli medryttare på en skogsmulle skulle jag se det som att jag ger hästägaren avlastning och absolut inte betala för det.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hm... saken är ju den att det faktiskt finns människor som inte vill rida...de vill ut och "åka" i naturen... En "skogsmullehäst" skall skos, ha foder, strö, försäkras precis som alla andra hästar... Den är inte billigare i drift. Det här handlar ju mer om att välja medryttarhäst? Gillar man dressyr eller hoppning så väljer man ju rimligtvis en häst som man kan träna detta med?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Väl talat! Plättlätt faktiskt!
Hur ser ni på att ta betalt när hästen är skadad? eller när medryttaren är bortrest eller inte kan komma? Hur gör ni då? Ska man se det som på ridskolorna, du betalar varesig du tänker dyka upp eller inte? Jag menar inte att trådkapa... bara nyfiken...nu när ämnet ändå avhandlas?:laugh:

Jag tycker att är hästen korttidsskadad så fortsätter medryttaren att betala och att sköta hästen "sina" dagar. Men är det långvarigt (många månader) så får man hitta på en annan lösning.

Samma om medisen åker bort, då ger ju medisen ägaren merjobb de dagarna hen är borta och får betala som vanligt. Åker medisen bort längre tid får hen väl säga upp kontraktet.

Men som vanligt är det ju bäst om man skriver kontrakt på allt sånt här, och medisen kan ju bli allvarligt och långvarigt sjuk. Ska den då betala iallafall?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hm... saken är ju den att det faktiskt finns människor som inte vill rida...de vill ut och "åka" i naturen... En "skogsmullehäst" skall skos, ha foder, strö, försäkras precis som alla andra hästar... Den är inte billigare i drift. Det här handlar ju mer om att välja medryttarhäst? Gillar man dressyr eller hoppning så väljer man ju rimligtvis en häst som man kan träna detta med?

Precis.
Det finns de som vill rida ute i naturen. Och mina skogsmullar äter ju inte mindre eller sliter mindre på utrustning och skor heller.
Lite lustigt att de som säger att de vill ha betalt för att ha medryttare själva, kan sen tycka att vi som har skogsmullar inte ska få betalt.

Vi är lika rädda om våra hästar även om de må vara billigare i inköp eller inte är lika utbildade ( vissa kan ju oxå vara det) så varför skulle inte vi kunna ta betalt? Turridning är väl inte gratis heller?

Jag har aldrig haft medryttare på pappret, däremot har jag lånat ut till grannar för att de haft en häst för lite när folk hälsar på och vill rida.
Det slutade med en trasig sadel som jag ridit max 7 ggr i. Jag fick halva summan tillbaka för att köpa en ny.
Nu lånar jag helst inte ut för ofta, mest för att jag är rädd om mina hästar och tycker inte det gör nåt om de får lediga dagar i hagen heller.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Visst gör det det, men jag skulle inte betala för det.

Jag har en egen häst som främst går som avelssto och jag rider inte så mycket, men diskussionen handlade om vad man är beredd att betala för.
Har hittills aldrig tagit betalt av någon som fått rida min häst som är väl utbildad.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nej, du vill inte betala för att rida en "skogsmullehäst" Det är helt OK. Men du har ju heller ingen önskan att rida en "skogsmullehäst" så varför skulle du vilja betala för det?

Och jag skulle inte betala för att hoppa Bungy-jump eftersom jag är höjdrädd. Skulle nog knappast hoppa även om jag fick betalt.
Men de som vill hoppa - kan givetvis tänka sig betala.

Om du läser tråden ser du att många skriver att ett bra "rättesnöre" är att man mycket väl kan betala för välskolade hästar men absolut inte för skogsmullehästar. Det är det tänket jag ifrågasätter.

De som vill rida skogsmulle- värdesätter troligen det långt högre än att rida en dressyr-/hopphäst som går på tårna. Och de betalar säkert hellre för en avkopplande tur i skogen än en, som de kanske tycker, själsdödande timme i ridhuset.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag vet inte hur det är där du bor men i Stockholmstrakten där jag bor är det många som vill ha medryttare som rider ut hästen och ska betala dyrt för det medan ägaren själv gör det "roliga". Det skulle jag aldrig ställa upp på.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om du läser tråden ser du att många skriver att ett bra "rättesnöre" är att man mycket väl kan betala för välskolade hästar men absolut inte för skogsmullehästar. Det är det tänket jag ifrågasätter.

En skogsmullehäst har dock generellt lägre kostnader för försäkringar, utrustning och förmodligen också för anläggning, vilket förmodligen rendrerar i ett lägre hyrpris för skogsmullehästen. Den ekonomiska risken att låna ut en skogsmullehäst är också lägre. Jag har också uppfattat marknaden som att fler är intresserade av att rida en välutbildad häst.

För mig personligen är inte en skogsmulle häst välutbildad, för mig är själva definitionen av skogsmullehäst en häst som mullas runt i skogen för att mattes mål med ridningen är att komma ut i naturen och umgås med sin hästvän. Om matte har som mål att utbilda sin häst att gå i medelsvår dressyrform och bära sig väl i galoppombytena, även om ingen som helst tävlingsönskan finns, tycker jag inte längre att det är skogsmulleridning. :)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag vet inte hur det är där du bor men i Stockholmstrakten där jag bor är det många som vill ha medryttare som rider ut hästen och ska betala dyrt för det medan ägaren själv gör det "roliga". Det skulle jag aldrig ställa upp på.

Så klart- du tycker verkligen inte det är roliga att rida i skogen- så varför skulle du ställa upp att betala för det?

Men det kan likväl ha ett stort värde för den som verkligen VILL rida i skogen.

Att komma hem från en lång dag på jobbet, stänga av hjärnan och bara njuta av att rida ut i naturen. Det finns olika värden här i livet. Alla vill inte bara svettas i en paddock.

Och mullehästen äter och behöver omvårdnad likt Medelsvårhästen. Kanske inte lika mycket tillskottsfoder mm osv. men ändå!

Vissa människor skulle aldrig i livet vilja sätta sig på en "svårriden" tävlingshäst i högkondition. Men älskar att strosa runt på en snäll nalle i skogen.

Allt är inte svart eller vitt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 155
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp