Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Personligen rider jag helst ut på min häst men det jag pratar om är vad jag är villig att betala för.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Under den tid jag varit medryttare så har det varit på detta sätt, februari, ingen ridning 2 veckor pga halka, hästen oskodd.
mars: hästen har stort skav efter sadelgjorden när andra medryttaren ridit i två dagar. Det tog 2 veckor att läka. Hästen är inte stabil nog för att ridas barbacka.

slutet, maj till juni. det konstateras låsningar i kors och nacke och hästen får kliniktid i mitten av juni. Jag avstår från ridning då jag inte vill riskera skador hos hästen då hon tydligt visat på obehag vid ridning genom att vara seg som cola och frusit fast vid marken. Samt varit allmänt "istadig" åkte givetvis ut och pysslade med henne ändå.

Jag anser inte att jag borde betala fullt under dessa perioder, Tänker jag fel eller?
Hästen går som sagt på lösdrift.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Min medryttare betalar för att rida min häst och när hon inte kan det så ska hon inte behöva betala. Om hon skulle varit halvfodervärd så skulle hon självklart fått betala men nu är hon medryttare och då "gör hon som jag säger" och betalar efter det.

Ridning = betala, för att få träna och tävla får hon betala mer än om hon bara skulle ridit i skogen.

Ingen ridning = slipper betala.. Då tar jag kostnaderna för min häst själv. Om hon skulle hjälpa mig med avlastning skulle det absolut kunna vara aktuellt med att jag betalade henne eller hjälpte till på annat sätt om hon skulle vilja det.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Inte alla. Dock en stor del tyvärr. Jag har dessutom syskon födda på 80-talet och det är skillnad på oss 70-talister (2st) mot 80-talisterna (3st). Nånting hände de 10 åren mellan oss som påverkade även tidigare föräldrar.

Det är väll snarare dina föräldrar du ska skylla på att dina småsyskon har kass attityd, för hur du än får till det kan du omöjligt påstå att större delen av 80-90-talisterna är som du påstår. Du har har knappast underlag för att påstå sådana saker om väldigt många människor.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det är väll snarare dina föräldrar du ska skylla på att dina småsyskon har kass attityd, för hur du än får till det kan du omöjligt påstå att större delen av 80-90-talisterna är som du påstår. Du har har knappast underlag för att påstå sådana saker om väldigt många människor.

Det var ETT exempel.

Utöver det har jag jobbat på ridskolor i olika roller, dessutom i både storstad och mindre stad, och sett förändringen som kommit gradvis.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det är väll snarare dina föräldrar du ska skylla på att dina småsyskon har kass attityd, för hur du än får till det kan du omöjligt påstå att större delen av 80-90-talisterna är som du påstår. Du har har knappast underlag för att påstå sådana saker om väldigt många människor.

Jag har mängder med likadana exemplar, ungarna bara rider och vet väl knappt hur man borstar en häst, föräldrarna gör ALLT annat...

Ja jag skyller på föräldrarna att ungarna blir som dom blir men dom är ljusår ifrån att vara och bli "riktiga" hästmänniskor. Det är bara tävlandet och ridandet och rosetter som är intressant. 1 av ca 10 ungar är bra i mitt område.

Tyvärr! Men jag bor oxå i ett snobbområde.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

En skogsmullehäst har dock generellt lägre kostnader för försäkringar, utrustning och förmodligen också för anläggning, vilket förmodligen rendrerar i ett lägre hyrpris för skogsmullehästen. Den ekonomiska risken att låna ut en skogsmullehäst är också lägre. Jag har också uppfattat marknaden som att fler är intresserade av att rida en välutbildad häst.

För mig personligen är inte en skogsmulle häst välutbildad, för mig är själva definitionen av skogsmullehäst en häst som mullas runt i skogen för att mattes mål med ridningen är att komma ut i naturen och umgås med sin hästvän. Om matte har som mål att utbilda sin häst att gå i medelsvår dressyrform och bära sig väl i galoppombytena, även om ingen som helst tävlingsönskan finns, tycker jag inte längre att det är skogsmulleridning. :)
Eller, så är hästägaren inte intresserad av att skogsmulla utan vill ha en ryttare som sköter den biten och så koncentrerar hästägaren sig på tävlingarna och träningarna. En skogsmullehäst är inte per automatik outbildad. Även toppresterande tävlingshästar kan behöva variation i sitt arbete ;)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

En skogsmullehäst har dock generellt lägre kostnader för försäkringar, utrustning och förmodligen också för anläggning, vilket förmodligen rendrerar i ett lägre hyrpris för skogsmullehästen. Den ekonomiska risken att låna ut en skogsmullehäst är också lägre. Jag har också uppfattat marknaden som att fler är intresserade av att rida en välutbildad häst.
Jag har den lyxen att jag har både skogsmullehästar, fina hopphästar och fina dressyrhästar. Nej skogsmullehästarna är INTE billigare i drift! Den enda häst som utmärker sig är fullblodsvallacken han är DYR eftersom han har svårt att hålla i vikt och kräver mycket kraftfoder och hö.... Jag vill hävda att det är en MYT att skogsmullar är billiga och dressyrhästar/hopphästar är dyra... Skogsmullen Emir kostade 40 000 (baskjir) hopphästen (medelsvår) Valiant (e.Irco Mena) kostade 40 000 i inköp... Mina medryttare betalar 500kr/mån, rider 2-3ggr/v. Medryttarna är olika och har olika intresse och utblildningsnivå det vi alla dock har gemensamt är att vi älskar hästar!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Varför skulle jag låta någon annan få allt det jag lägger ut så mycket pengar på, gratis?
Att köpa och hålla häst är inte gratis, fast man får en massa grovjobb på köpet. Jag förstår inte varför medryttare tycker att de ska få allt gratis då.[/QUOTE]

håller med dig fullt ut!!!!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Håller med! Vill man bara rida och anser resten är en belastning så är ju ridskola perfekt!

Jag har en fantastisk tjej som hjälper mig med min häst när jag inte hinner rida. Hon har de åsikter och egenskaper jag KRÄVER för att låta någon ha hand om och rida min häst, dessutom har hon massor med fler fantastiska egenskaper jag liksom fått på köpet eller hur man säger?! :bow:

I allafall är hennes inställning att skötseln är lika viktig som ridningen, dessutom inte tråkig. Hon tar någon fodring ibland, hon åker gärna och tar hand om min häst även om hon inte får rida, hon har tom sagt "ska jag hjälpa till så gör jag det helt, då ingår även skötseln".
Jag känner jag kan lita helt på henne, min häst får förstaklassig skötsel, dessutom rider hon mycket bra och med 100% förstånd.
Jag är själaglad över hennes hjälp och hon säger hon är själaglad över att få hjälpa till med en så fin häst som min!
Hon betalar inget, jag behöver avlastningen inte pengar till hästens uppehälle.
Där kan man snacka om att vinna högvinsten i medhjälparlotteriet va?! :bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja jag skyller på föräldrarna att ungarna blir som dom blir men dom är ljusår ifrån att vara och bli "riktiga" hästmänniskor. Det är bara tävlandet och ridandet och rosetter som är intressant. 1 av ca 10 ungar är bra i mitt område.

Vilket ju lett till att hästar uppfattas som slit och släng, förslitningsskadorna ökar, hästar far illa. Dessutom ökar ju antalet olyckor som skulle kunna undvikas. För riktiga hästkarlar/kvinnor kan ju undvika många olyckor eller tillbud just pga kunskap att läsa hästen och/eller situationen.

Jag har i många år förundrats över hur mycket fler ridskickliga ryttare det blivit som har skrämmande låg kunskapsnivå om hästars skötsel, hållbarhet mm.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Eller, så är hästägaren inte intresserad av att skogsmulla utan vill ha en ryttare som sköter den biten och så koncentrerar hästägaren sig på tävlingarna och träningarna. En skogsmullehäst är inte per automatik outbildad. Även toppresterande tävlingshästar kan behöva variation i sitt arbete ;)

Fast då anser jag fortfarande att hästen inte är en skogsmullehäst, utan en tävlingshäst som behöver få lite promenadmotion i skogen. Same same but really different.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har den lyxen att jag har både skogsmullehästar, fina hopphästar och fina dressyrhästar. Nej skogsmullehästarna är INTE billigare i drift! Den enda häst som utmärker sig är fullblodsvallacken han är DYR eftersom han har svårt att hålla i vikt och kräver mycket kraftfoder och hö.... Jag vill hävda att det är en MYT att skogsmullar är billiga och dressyrhästar/hopphästar är dyra... Skogsmullen Emir kostade 40 000 (baskjir) hopphästen (medelsvår) Valiant (e.Irco Mena) kostade 40 000 i inköp... Mina medryttare betalar 500kr/mån, rider 2-3ggr/v. Medryttarna är olika och har olika intresse och utblildningsnivå det vi alla dock har gemensamt är att vi älskar hästar!

Myt? Sen när blev det lika billigt att försäkra en 200' tävlingshäst som man förmodligen även vill ha livförsäkrad som en skogsmullehäst värd sina 10-50' och förmodligen bara veterinärförsäkrad? En generell skogsmullehäst har också mindre krav på foder än en generell högpresterande tävlingshäst. Mina avställda tävlingshästar klarar sig alldeles utmärkt på endast bra grovfoder (bara bete sommartid!) så länge de bara används i lättare ridning, och det gäller nog rätt många hästar i samma situation.

Och anser du verkligen att den generella skogsryttaren har spenderat lika mycket på sin sadel, sina benskydd och annat lullull som den generella satsande tävlingsryttaren? Jag har varit inne i väldigt många sadelkammare av olika slag, och de besöken tycker jag verkar tala sitt tydliga språk på den fronten. Och väljer den generella skogsryttaren verkligen att stalla upp sin häst på en anläggning med dubbla ridhus och full hinderpark..? Det skulle inte heller förvåna mig om den generella tävlingshästen kostar mer i veterinärvård än den generella skogsmullehästen. Inte nödvändigtvis för att den blir mer skadad, utan för att den ofta belastas hårdare och att den inte kan fylla sitt 'syfte' om den är lite småstel eller halvkrasslig, medan det fortfarande går att ta en lugn tur i skogen utan att orsaka hästen skada.

Jag tror med bestämdhet att det finns skogsryttare som lagt betydligt mer pengar på sina hästar än en och annan tävlingsryttare, men jag pratar man generellt istället för specifika fall. Och då tror jag knappast det handlar om att det är en myt.



Och NEJ, jag menar verkligen inte att skogsryttare försummar sina hästar genom att inte köpa dyrt lullull, ta ut veterinären vid minsta lilla stelhet eller vrickning, fodra med en massa dyra tilläggsfoder eller köpa den handsydda specialhoppsadeln med specialbehandlat läder för extra bra grepp. Utgår man från hästens behov har förmodligen den generella skogsmullehästen ett bättre liv.

Men ur ett ekonomiskt perspektiv tycker jag inte att det är konstigt att det är värt mer att träna på en högt utbildad häst än att rida ut i skogen på en häst som sköter sin skogsmulletjänst med bravur - det skulle ju vara dyrare att skaffa sig motsvarande häst och utrustning (generellt sett, fortfarande). Och ser man det ur ett marknadsmässigt perspektiv är det heller inte särskilt konstigt att det går att ta ut mer för ridning på utbildade hästar efter som det helt enkelt finns ett mindre utbud av dessa som en medryttare dessutom får chansen att rida! :idea:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag orkade inte läsa allt men har tidigare följt disskutionerna och argument för och emot om man ska betala som medryttare. Jag tar betalat. Funderar själv över varför och kommer fram till samma ställning varje gång. Jag har råd och tid att ha häst 7 dagar i veckan. Men samtidigt visst är det avlastning att ha någon som hjälper en några dagar i veckan. Jag skulle inte ha en häst som jag inte kan rida på/använda. För mig är ridningen det mest värdefulla, ska man ha sällskapsdjur räcker det med katter för min del. Att ha någon som bara mockade, borstade och gjorde foder skulle jag kunna tänka mig att betala för.

Jag har bara två frågor.
1. Vad anser ni att det är för skillnad mellan att vara fodervärd och medryttare?

Som fodervärd betalar du allt för hästen, men egentligen lånar du bara hästen precis som en medryttare men med större ansvar & större frihet? Som medryttare slipper du ansvaret och kan säga upp dig om hästen blir sjuk, samtidigt kanske du inte har lika stor frihet? Men ska man förvänta sig att betala som en fodervärd eller nästan få betalt för det?

2. När du rider på turridning behöver du bara rida och ibland sadla, ingen ifrågasätter att man ska betala. När du är medryttare har du möjlighet att både rida men måste även sköta hästen och stallsysslor. Säg att du betalar 300-500kr för turridning per gång (väljer att inte likna vid en ridskola då det ingår kostnader för instruktör). Då är en summa på 500-1000kr i månaden ganska liten med tanke på att du får rida en häst 2-3ggr/vecka (vilket på en turridningsfirma skulle kosta ca 4000kr/månad (ca10 dagar) - och om man drar av ev kostnader för den övriga skötseln som du hjälper hästägaren med skulle med andra ord bli ca 3000-3500kr!! Dvs egentligen betalar hästägaren dig så mycket fast du aldrig ser pengarna. Vill du bara rida utan att behöva sköta skulle du få betala ganska mycket pengar i månaden.

Som medryttare är det mycket man får serverat, du behöver inte passa hovslagare, du behöver inte vårda hästen om den är sjuk. Du behöver inte köpa utrustning. Du behöver ofta inte tänka på stallplats och de extra åtaganden som ofta kommer med.

Utifrån de argument som säger att man inte ska betala för att vara medryttare så borde jag som är fodervärd få väldigt mycket betalt!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Som fodervärd står du för alla kostnader kring hästen, du har ansvaret att följa det avtal som du och hästägaren gjort upp. I övrigt kan man säga att hästen är som "din" till 100% = kostar till 100%

Som medryttare, utifrån mina värderingar, kommer du och rider ett visst antal ggr i veckan och då ingår det det lite pyssel kring hästens omvårdnad. Inget som hästägaren är beroende av utan har ställt upp med hästen för att vara bussig (fortfarande utgår jag från mig själv som hästägare). Det kostar för varje tillfälle, en viss summa.

Men (som jag ser det), skulle jag inte ha tiden att träna mina hästar i den mån som krävs och jag behöver avlastning anlitar jag en beridare som jag betalar för att den tränar hästen. Alt.att jag anlitar en duktig ryttare som både beridare och skötare även det mot betalning.

Skulle ekonomin kärva, gu förbjude ;) , så lämnar jag ut hästen på foder enligt första stycket eller så säljer jag hästen. Dock, jag har det så pass förspänt att flera i familjen rider och vi brukar ställa upp för varandra när det behövs :D

Om det dyker upp någon som fattar tycke för mina hästar och gärna vill dona lite i stallet och med hästarna är det bara kul. Visst kan jag då låta den personen rida någon gång, kanske rent av låta den låna hästen för att träna och även tävla om det skulle gå så långt. Det kostar inget hos mig...jag bestämmer ju i vilken omfattning det i så fall skulle ske och jag skulle aldrig låta det gå ut över min egen tid. Jag är med hela tiden i så fall...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Som fodervärd står du för alla kostnader kring hästen, du har ansvaret att följa det avtal som du och hästägaren gjort upp. I övrigt kan man säga att hästen är som "din" till 100% = kostar till 100%

Som medryttare, utifrån mina värderingar, kommer du och rider ett visst antal ggr i veckan och då ingår det det lite pyssel kring hästens omvårdnad. Inget som hästägaren är beroende av utan har ställt upp med hästen för att vara bussig (fortfarande utgår jag från mig själv som hästägare). Det kostar för varje tillfälle, en viss summa.

Men (som jag ser det), skulle jag inte ha tiden att träna mina hästar i den mån som krävs och jag behöver avlastning anlitar jag en beridare som jag betalar för att den tränar hästen. Alt.att jag anlitar en duktig ryttare som både beridare och skötare även det mot betalning.

Skulle ekonomin kärva, gu förbjude ;) , så lämnar jag ut hästen på foder enligt första stycket eller så säljer jag hästen. Dock, jag har det så pass förspänt att flera i familjen rider och vi brukar ställa upp för varandra när det behövs :D

Om det dyker upp någon som fattar tycke för mina hästar och gärna vill dona lite i stallet och med hästarna är det bara kul. Visst kan jag då låta den personen rida någon gång, kanske rent av låta den låna hästen för att träna och även tävla om det skulle gå så långt. Det kostar inget hos mig...jag bestämmer ju i vilken omfattning det i så fall skulle ske och jag skulle aldrig låta det gå ut över min egen tid. Jag är med hela tiden i så fall...

Bra inlägg! Du verkar har en riktigt sund och okomplicerad inställning till denna lite infekterade fråga här :)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Personligen rider jag helst ut på min häst men det jag pratar om är vad jag är villig att betala för.

Ja, jag vet att du inte vill betala för det. Men det innebär ju inte att det inte har något värde för någon annan, eller hur?

Frågan var, varför man, rent generellt, inte ansåg att det var värt att betala för?

För den som verkligen vill rida skogsmullehäst och inte har tillgång till detta -så anser jag att det har ett värde? Ganska stort värde t o m! Liksom jag anser att det även kostar pengar och arbete att köpa, äga och sköta en skogsmullehäst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Förtydligande: Jag avser här en renodlad skogsmullehäst, trygg och säker på foten. Inte att avlasta en lite feg och lättjefull dressyrryttare genom att rida hennes topptränade dressyrhäst som bara är van att gå på ridbana och blir rädd för baksidan av sina ögonlock.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 155
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp