Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Eeeeeh?! Jag trodde vi befann oss i Sverige och pratade om huruvida medryttare skulle betala eller inte... men allt annat var nog sagt... så nu pratar vi hundpromenerare i japan?! Ja JÖSSES! Lite långsökt eeeeh:rofl:

Inte alls. Det är ett exempel på hur marknaden fungerar.

I japan är det dyrt och besvärligt att ha hund - alltså betalar folk för att få rasta hundar.
I sverige kan i princip vem som helst ha hund - alltså får man betala för att någon ska rasta din hund.

I sverige är det dyrt och besvärligt att ha häst - alltså betalar folk för att få rida. I Mongoliet eller nån annanstans där hästar är lika vanliga som hundar är här skulle du nog få betala någon för att rida din häst.

Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

?? jag har överhuvudtaget inte nämt USA ???
kanske ska du svara på rätt inlägg..
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

?? jag har överhuvudtaget inte nämt USA ???
kanske ska du svara på rätt inlägg..

Jag svarar på rätt inlägg.
Om du slutade missbruka versaler och ägnade den tiden åt att läsa och fundera över de postade inläggen så skulle du kanske förstå kopplingen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Uppenbarligen så betalar Japaner gladeligen för att få gå ut med hundar, de hyrs ut per timme.
Tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Även i USA så kan man hyra hund för kortare/längre tid. http://www.flexpetz.com/

Till den som sa "man kan ju promenera utan hund" om det vore samma sak att gå utan hund så hade inte jag betala sådär 1500 i månaden för mina hundar... De är inte vagnar på hjul som man drar efter sig direkt.

Svaret är helt enkelt marknadsekonomi. Så länge hästar är så dyra och besvärliga att ha så att det är många fler som vill ha tillgång till häst än de som har hästar så finns det en marknad.

Eftersom det trots altl är en hobby och inte något livsviktigt så kan jag inte moralisera över det och tycka att det är "inhumant" att ta betalt.
Det är inhumant att folk får skuldsätta sig för tillgång till rent vatten. Tillgång till häst är lyx.

Men faktum kvarstår. Du kan promenera utan en hund eller hur? Du kanske inte tycker det är kul men du kan. Du kan inte rida utan häst. I alla fall inte sån ridning som vi diskuterar här. :D
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men faktum kvarstår. Du kan promenera utan en hund eller hur? Du kanske inte tycker det är kul men du kan. Du kan inte rida utan häst. I alla fall inte sån ridning som vi diskuterar här. :D

Att ha hund är så himla mycket mer än att promenera. Du kan inte träna lydnad, gosa, leka ect utan hund.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

kl
Egentligen handlar det väl om vem av hästägare eller ryttare det är som söker häst/hjälp. Är det en hästägare som söker hjälp så tycker jag inte det känns som ett läge att betala eftersom ägaren vill ha hjälp. Om det tvärtom är en ryttare som är ute och aktivt söker en häst att rida så kan det vara rätt att få betala för det i så fall. Så för mig handlar det om VEM som vill ha ut någonting.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Underligt, så det är endast ok att ta betalt om man svarar på en annons. Det väl ok att ta betalt även om man vi ha hjälp, sedan är det ju upp till medryttaren om man vill betala eller ej för att rida.
Jag fattar inte riktigt hur folk resonerar:confused:, tillgång och efterfråga är det enda som gäller.....
Det kan kännas sur att behöva betala för att mocka och fodra men rid en annan häst då:devil:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tycker inte ens så. Kan en hästägare få betalt så är det OK - även om han också har nytta av medryttaren. Då har han funnit en kund som värdesätter ridning och hästsysslor och är villiga att betala för det. Vad skulle vara fel med det??

Så här kanske man kan skriva:

Det är alla hästägares rätt att ta betalt för att låta nån annan rida ens häst. :)
Det är också helt Ok för en medryttare att inte vilja betala för att få rida, (eller ta betalt).

MEN man har INTE rätt att KRÄVA att få rida en häst gratis. Inte heller kan en hästägare kräva att en person riden hans/hennes häst gratis.

Det är en uppgörelse- från fall till fall
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Att ha hund är så himla mycket mer än att promenera. Du kan inte träna lydnad, gosa, leka ect utan hund.

Jag klankar inte ned på dig som hundägare när jag skriver att man kan promenera utan hund. Jag menar bara att vill man ha en hund så brukar man skaffa sig en. Inte hyra en. Anledningen till att hyra en hund vore ju då primärt vara för att promenera den och då kan man ju lika gärna promenera själv utan hund. Efterfrågan, precis som du skriver, finns ju inte riktigt i detta land på att få hyra en hund att gosa med i en timme. Då går man till grannen som blir överlycklig för att man erbjuder sig att promenera och leka med jycken.

Ser man på det hela ur en klinisk synvinkel så kan man inte rida utan häst men man kan promenera utan hund. Därav efterfrågan vad gäller häst för en som inte har någon, varken hund eller häst. Jag har själv haft ett antal hundar så jag vet att det innebär så mycket mer än att bara knalla runt med ett koppel i näven.

Jag drar mig ur här eftersom tråden inte handlar om hund utan häst och jag har ingen lust att reta upp dig i onödan. Jag kan bara inte förstå (fortfarande) hur jämförelsen häst - hund kan ses som ett berättigande till att jag borde få rida någons häst gratis. :crazy:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag drar mig ur här eftersom tråden inte handlar om hund utan häst och jag har ingen lust att reta upp dig i onödan. Jag kan bara inte förstå (fortfarande) hur jämförelsen häst - hund kan ses som ett berättigande till att jag borde få rida någons häst gratis. :crazy:

Det är för att du inte läser vad jag skriver.

Jag klankar inte ned på dig som hundägare när jag skriver att man kan promenera utan hund. Jag menar bara att vill man ha en hund så brukar man skaffa sig en. Inte hyra en. Anledningen till att hyra en hund vore ju då primärt vara för att promenera den och då kan man ju lika gärna promenera själv utan hund. Efterfrågan, precis som du skriver, finns ju inte riktigt i detta land på att få hyra en hund att gosa med i en timme. Då går man till grannen som blir överlycklig för att man erbjuder sig att promenera och leka med jycken.
Folk HYR ju faktiskt hundar för att få pyssla om dom i andra länder, eftersom att äga en hund där är lika dyrt och besvärligt som det är att ha häst här.

Alltså är det tillgång och efterfrågan som gäller.

Dvs så länge det är förbannat dyrt och besvärligt att ha häst så är det inte alls konstigt att man får betala om man vill rida.

Vill man inte betala för att vara medryttare så får man väl köpa sig en egen?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har läst vad du skrivit, håller med dig om tillgång och efterfrågan. Lite irrelevant dock att dra in andra länder då detta är Sverige, det ser ut som det gör och här hyr man inte andras hundar, dock hyr man hästar. Så ser det ut här, då har jag svårt med jämförelsen eftersom vi nu talar om Sverige.

Adios
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har läst vad du skrivit, håller med dig om tillgång och efterfrågan. Lite irrelevant dock att dra in andra länder då detta är Sverige, det ser ut som det gör och här hyr man inte andras hundar, dock hyr man hästar. Så ser det ut här, då har jag svårt med jämförelsen eftersom vi nu talar om Sverige.

Adios

Det är väl inte all irrelevant?

Folk gnäller ju över att de måste betala.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag själv har haft turen att hitta en medryttarhäst att rida m.m. gratis. Jag bor i sthlm och stallhyrorna är höga och jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt att folk vill ha betalt, man rider ju faktiskt deras häst. På ridskolan jag även rider på så kostar det ju ca 250kr gång och ibland kan man knappast kalla ridläraren för ridlärare.
Nu säger jag som min brorsa säger hela tiden; "det är en fråga om utbud och efterfrågan." Om många vill rida och så så får de betala för att göra det, om det är få som vill rida så kommer man ju inte få någon medryttare om man tar betalt :p

Om man däremot har hästen hemma ute på landet med dålig buss/tåg förbindelse så är det inte så schysst att ta betalt mer än att någon hjälper till.
Eftersom att man då även måste betala bensin. Plus att de inte kan kosta särskilt mycket att ha hästen hemma om man jämför :p

Vissa annonser jag har sett så står det ju att de vill ha uppemot 1000kr i månaden, vilket är väldigt överdrivet. Men det finns ju fortfarande folk som betalar det. Flickornas rika föräldrar betalar de som det kostar, ingen big deal enligt dem...
Men själv skulle jag max kunna tänka mig att betala ca 500kr/månaden om jag får rida 3ggr veckan. Jag hjälper ju dem faktiskt :p

Förlåt för lite osamanhängande och luddigt meddelande, hoppas ni fattar :p
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hej!

Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta annonser jag hittat har ägaren uttryckt att hon vill ha betalt för att jag sköter hennes häst :eek:.

Senast idag såg jag på blocket att en person ville ha 500 kr/vecka för att man åker dit och mockar, städar, utfodrar och rider. Gården ligger dessutom en bra bit ute på landet så det krävs att man har bil och bensinkostnad får man stå för själv, skrev hon.
QUOTE]

Heter det inte skötare om någon vill ha en person som rider och sköter om hästen gratis. Medryttare är något annat, då får du mer ansvar om får rida mer.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Samma tjat i alla medryttartrådar.

Precis som föregående person skrev så är det skillnad på att vara hästskötare och vara medryttare.
Om du vill rida min häst på samma premisser som jag själv så får du självklart vara med och dela på kostnaderna!
Det handlar inte bara om att jag i så fall skulle vilja ha avlastning, utan en ömsesidig deal: du får rida en häst och slippa alla oväntade omkostnader som kan uppkomma när du äger hästen, jag vill ha någon som rider hästen och som uppenbarligen vill det så pass mycket att den betalar en liten slant av allt vad det kostar att ha tillgång till häst.

Vill du snylta på någons häst gratis så får du väl leta upp någon sådan bland annonserna. Det finns säkert folk som låter dig rida hästen gratis, men jag tycker inte det är ett dugg märkligt att folk vill ha betalt heller!

Den enda gången jag skulle låta någon rida min häst regelbundet helt gratis, är om ryttaren är så pass duktig att den tillför mig och min häst något utöver det jag själv kan bidra med.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Köp en egen häst och skaffa en medryttare som får rida gratis som avlastning så är problemet löst:grin:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har både varit medryttare och hästägare i flera år (dock ej båda samtidigt). Jag har alltid betalat för mina medryttarhästar och självklart gjort de dagliga bestyren i stallet. Nu som hästägare har jag ingen medryttare då jag har häst för att jag själv älskar allt med det, även mockningen som är som meditiation för mig. Om jag skulle söka medryttare är det endast för att jag skulle behöva hjälp för att dra runt kostnaden. I större städer är det mkt dyrt att ha häst. Räknar man med stallhyra, grov- och kraftfoder,mineraler, vitaminer, strö, hovslagare, förbrukningsvaror (flugmedel, lädervård, grimmskaft osv) och försäkring landar du på 3000-4000 kr/månad. Jag har även sett alltför många medryttare som fått rida gratis och de har bara brytt sig om att rida och struntat fullständigt i hästens väl och ve samt ägarens utrustning. Självklart ska jag inte dra alla över en kant men folk tenderar att värdesätta saker mer om de måste betala för det.

Självklart är det frågan om tjänst och gentjänst, men tjänsten är tillgång till hästen och gentjänsten är hjälp med kostnaden att hålla häst!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag kan förstå dig i den meningen att det är ett arbete som utförs. Men.. ridningen är ju trots allt en hobby eller fritidsintresse för de allra flesta. Oftast ingen har en inkomst av detta utan har oftast en hel del stora utgifter. I och med detta så tycker jag det är självklart att bidra till detta om man överhuvudtaget vill ta del av kakan. Varför tycker man att ägaren själv ska stå för alla kostnader, trots "medryttaren" kommer och får ta del av "hästeriet"? Jag vet att det är ett arbete att sköta en häst med allt vad det innebär(mockning ,rida,in o utsläpp osv), men det är ju så verkligheten ser ut. Oftast är det ju bra mycket billigare att vara medryttare, än att slå ut kostnaden per gång mot att gå på ridskola(ofta upp emot 150:-/gång).
Jag var själv lite sugen på att ha en medhjälpare till min ena häst för lite avlastning, men efter att jag hade en intresserad, så framkom det att det var snarare så att de ville ha betalt..( och kommenterade att det var så konstigt att de hade kollat på flera ställen, men alla ville ha någon form av liten ersättning) Bara det fick mig att rygga + att de ville komma och gå som de ville) så jag sa ifrån. Då sköter jag mig hellre själv. Då finns det ju faktiskt ridskola som allmän fritidsplats...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 155
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp