Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tråden börjar få mig ridsugen igen.
Har inte ridit aktivt sen slutet på 60 talet, då på halvvilda araber i Mellanöstern.
Jag kanske skulle skriva mina memoarer innan jag blir senil?
Som mycket ung (knappt 13) red jag genom Jordaniens öknar in i Petra, en upplevelse jag aldrig glömmer.
Senare när vi bodde i Israel fick jag ridlektioner, o sparkad usch.
Men ritterna, galopp, utefter stränderna glömmer jag aldrig.

Får nog kolla om någon vill ha en som skogs sniglar o kan uppdatera till skogsmulle, under förutsättning att hunden...hm
Får kolla med I_U som bor nestgårds.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

(har inte läst hela tråden, hinner inte just nu, så om mitt svar är irrelevant eller konstigt så ber jag om ursäkt).

Den här frågan kommer väl upp med jämna mellanrum och jag är lite kluven vad man ska anse vara rätt och inte. Ägaren får hjälp och avlastning med sin häst, samtidigt som jag får en häst att rida några gånger i veckan.

Oavsett vad som egentligen anses rätt och fel så betalar jag gladeligen 500 kr/mån för att få rida några gånger i veckan. Det är en summa jag gärna lägger på min hobby.

De dagar man är i stallet kanske man lägger en 15-20 min effektivt på foder och mockning. Sen lite hästskötsel (borstning, visitering, ev hämta i hagen osv). Större delen av tiden läggs på just ridningen.
Jag skulle dock inte betala bara för att mocka och fixa foder osv. Då anser jag att det enbart är att hjälpa hästägaren.

Jag är också student men den summan ger inga större problem (sen beror det väl lite på hur man lever i övrigt, det handlar om prioriteringar).
Tyvärr handlar det mesta i livet om pengar. Man är beroende av dem och har man inte råd/inte är beredd att betala, så kan man inte heller få allt.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tack! Precis så tycker jag också! :D
Jag är villig att betala om jag har halva "ägandet" så att säga, av en häst. Absolut, ingen tvekan om den saken. Det hade varit det mest optimala faktiskt.

Som medryttare har du ju det. Bortsett från att du slipper oväntade utgifter som tex veterinär. Du betalar betydligt mindre än hälften. Skadar sig hästen så kan du själv välja om du vill fortsätta eller inte.
Många medryttare slipper åtaganden i stallet som tex in/utsläpp, fodring osv (i stall där man turas om med sånt, alltså). Huruvida man får tävla eller inte kommer man ju överrens med ägaren om. Många har möjligheter att få dit en tränare man kan rida för.

Jag har länge sagt att "jag kan tänka mig att ha häst om jag bara behöver ta hand om den när jag själv vill". Medryttare är ungefär så, bortsett från att man självklart tar hand om hästen på överrenskomna dagar oavsett humör.

En student är inte (automatiskt) en sämre ryttare än någon annan. Men det är inte hästägarnas ansvar att se till att du får rida. Om du hade varit i ägarnas sits och haft två exakt jämna ryttare att välja på, enda skillnaden hade varit att den ena varit beredd att betala. Vem hade du valt?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hej!

Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta annonser jag hittat har ägaren uttryckt att hon vill ha betalt för att jag sköter hennes häst :eek:.

Senast idag såg jag på blocket att en person ville ha 500 kr/vecka för att man åker dit och mockar, städar, utfodrar och rider. Gården ligger dessutom en bra bit ute på landet så det krävs att man har bil och bensinkostnad får man stå för själv, skrev hon.

När jag började söka medryttarhäst var det en hel del som inte skrev ut i sina annonser att de ville ha betalt. Det kom fram sedan när man snackade i telefon att ägaren visst ville ha en liten slant i veckan eller per gång man rider. Jag la bara på direkt.

Jag undrar en sak: Hur sjutton kan man tycka att man ska ta betalt för att någon annan avlastar en och tar hand om ens djur?! Man skaffar väl en medryttare pga att man inte hinner med sin häst så mycket och då ska ägaren betala medryttaren för tiden hon/han lägger ner! Likadant är det ju om man är hundvakt, då brukar man förvänta sig en slant för besväret, inte betala 500 kr i veckan för att passa och rasta någon annans hund! :mad:

Jag vet om att det är populärt med hästar, men det hjälps inte. Man kan inte tycka att man gör rätt när man tar betalt per gång eller per vecka för att någon annan sköter ens djur. Det är bara emot allt vad humanism heter, vill jag mena. Oftast är det väl yngre tjejer också som gör vad som helst för att vara nära och rida en häst. Utnyttjande, med andra ord. Det blir också en klassfråga. Jag hade som student aldrig haft råd att lägga 500 kr/vecka för att sköta en annan människas häst, alltså blir det en fråga om klass. Och vem säger att en rik människa tar hand om en häst bättre än en fattig student? :mad:

Syftet med detta inlägg är att höra hur en människa tänker, som tar betalt för att någon annan underlättar och ger en mer fritid. När det borde vara tvärtom. Ni som gör så, hur tänker ni? :confused: Sätter ni ut hundannonser där det står: "Jag ska resa iväg i tre veckor och behöver hundvakt omgående. Men du måste betala 500 kr/vecka för att få tillgång till hunden!"?

Som jag ser det söker du häst att rida på och sköta om. Har du tur finns det kanske någon som är intresserad att låta dig göra detta, vissa vill ha en viss betalning. Det är inget konstigt.

Skulle det dyka upp någon hos mig, oavsett ålder, som vill pyssla och sköta om mina hästar är det ok. Det tar jag inte betalt för. Kan även hända att personen får rida ibland men JAG har inte bett om avlastning i ett sånt läge. Har haft en äldre kille som red min förra häst regelbundet och jag vägrade ta betalt men han bidrog ibland med skoningskostnaderna. Han hade utan tvekan betalt vad jag begärt då HAN ville rida, jag hade inte behovet egentligen.

Skulle någon kontakta mig i avsikt att få rida regelbundet skulle jag idag säga nej då hästarna är unga och under utbildning inför tävling. Däremot kan jag tänka mig det när hästarna är äldre. Troligen vill jag ha bidrag för bl.a. skor och försäkring. Stall har jag själv.

Hamnar jag i ett läge där jag behöver avlastning är mitt krav att ryttaren minst är på samma nivå som jag själv. Då är jag beredd att betala för det då behovet är MITT.

Kan ju nämna att mina tidigare hyresgäster fick hyreslättnader då jag låg på sjukhus för dom tog hand om min häst då.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag tycker just ordet avlastning är fel ord att använda, i alla fall för mig och min hästsituation.
För jag har aldrig haft medryttare för att jag känt att jag behöver "avlastning". Det går fort att göra det allra nödvändigaste i stallet. Mocka gör jag på 10 minuter, fodret på 2, visitationen av hästen går på några minuter så den lilla stunden man absolut måste spendera i stallet när man har brottom är ingen tid som man skulle hinna göra något annat istället.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nu ska vi se, en till liknelse.

Jag ska åka upp till Stockholm nästa helg, 50 mil ensam i en bil. Så kom en kompis igår och sa att hon ju också ska till Stockholm nästa helg. Suveränt, då kan ju hon åka med mig, gör mig en tjänst genom att hålla mig sällskap, ger mig avlastning genom att kanske även köra en bit. Jag skulle ju ändå åka oavsett om hon skulle med eller inte och hon gör ju mig en tjänst samt ger avlastning så självklart ska hon inte betala något. Eller....

Trots min inställning generellt, dvs att en medryttare absolut kan betala, så skulle jag aldrig ta betalt. Dels för att jag då till fullo har kvar bestämmanderätten dels då jag är tacksam för hjälpen.
Jag har aldrig behövt en medryttare men OM jag skulle behöva skulle jag tänka så.

Däremot upplever även jag attityden hos de medryttare som jag sett komma och gå hos andra ägare i stallet, under all kritik och de har fått rida gratis, hur mycket de vill, ofta utan att behöva lyfta ett finger gällande stallgöromålen i övrigt. Så OM jag skulle behöva medryttare någon gång, då funderar jag i banorna att ta en "deposition", dvs ta betalt och när de gjort det de ska, då får de tillbaks pengarna.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta annonser jag hittat har ägaren uttryckt att hon vill ha betalt för att jag sköter hennes häst :eek:.

När jag började söka medryttarhäst var det en hel del som inte skrev ut i sina annonser att de ville ha betalt. Det kom fram sedan när man snackade i telefon att ägaren visst ville ha en liten slant i veckan eller per gång man rider. Jag la bara på direkt.

Man skaffar väl en medryttare pga att man inte hinner med sin häst så mycket och då ska ägaren betala medryttaren för tiden hon/han lägger ner! Likadant är det ju om man är hundvakt, då brukar man förvänta sig en slant för besväret, inte betala 500 kr i veckan för att passa och rasta någon annans hund! :mad:

vem säger att en rik människa tar hand om en häst bättre än en fattig student? :mad:

Det är nåt som haltar här. Varför anser du att du har rätt att ta betalt för att du passar hunden när inte hästägaren får ta betalt för att du lånar hans häst?

Du förväntar dig betalt om du gör en tjänst men vill absolut inte betala om du vill ha något från någon annan. Konstigt tänk i min bok :confused:

Det är ju faktiskt en mindre uppoffring (både materiellt och arbetsmässigt) att tillhandahålla en hundpromenad än en häst regelbundet en-till två ggr/vecka.

Hundpromenaden kostar dig inget- och du får en nyttig promenad. Kanske du ska tänka mer i termerna att både "ge och ta"
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om du jämför med hundar så jämför jag med bilar

Tänk dig att du köper en bil, kanske kostar 100 000kr.
Du måste betala försäkring/service/garageplats och bensin.

Är det ok om jag lånar den 1- 2 dagar i veckan, gratis, mot att jag tvättar den om den blir smutsig?

Vilken bra liknelse! :p

Du behöver ju inte låna ut bilen om du inte vill? Den dör ju knappast av att stå i garaget nån dag.

Men om din bil skulle bli skogstokig av att stå i garaget och förstörde inredningen och dessutom körde i diket med dig nästa gång du skulle köra, bara för att du inte haft tid att köra den i några dagar? Plus att den kanske drog bensin även när den stod stilla och därför var svårtstartad om den inte blev tankad varje dag? Eller stod upp till backspeglarna i olja som läckt ut ur motorn?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

För det är så vi 80- och 90-talister blev uppfostrade...att klara oss helt och hållet själva utan stöd eller hjälp från någon. ;)

Ja du, inte de jag träffat på. Hur många av dina klasskompisar hade det verkligen så som du har det?

Jag har också träffat på ytterst arbetsamma 80-talister med bra attityd, tyvärr är de övervägande inte så. 90-talisterna ett snäpp värre. Titta hur det är på ridskolorna idag mot för 15 år sen, eller 15 år före det. DÄR ser du attityden. Och det har inget att göra med att betala eller inte.

ALDRIG har jag sagt att alla är på ett visst sätt och orsakerna du drar upp är rent skrattretande...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ha ha ha, verkligen???!!! Hur gammal var den äldsta? :rofl:
Tja, kanske de som inte pallade trycket då...men de hör ju heller knappast till den skaran som har en attityd om att allt ska vara serverat på silverfat. I så fall hade de ju inte ens tvekat att ringa och bara säga "ge mig jobbet, NU!". ;)

Iofs kan jag förstå att i princip hela släkten har behövts sättas in i letandet efter ett sommarjobb inför denna sommar, lågkonjunktur och allt... :D

Det äldsta "barnet" var 32 år och mamma ringde för att ifrågasätta lönen (lön enligt kollektivavtal). Jag har full förståelse om man är 15-16 och det är en livs första sommarjobb - då är det OK att föräldrarna ringer när det är några funderingar. Men 32 år!!! :eek: Någon måtta får det väl ändå vara när det gäller curlandet... :angel:

Jag har också 2 syskonbarn, 18 och 23 år gamla... ingen av dem kan fixa saker och ting själva utan förväntar sig att få allt serverat. Blir det inte så, ja då är det någon annans fel... Vadå ta eget ansvar - finns inte i deras värld!

/Lizzie
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*kl*

Denna tråd har verkligen verkligen fått mig att inse vilken tur jag har som medryttare. Jag har varit det i flera år på olika hästar och alltid fått betala (nästan) tills nu.

Hjälper en familj med eget stall och tre hästar där jag får rida och även får lektioner utan att behöva betala en krona. Jag hjälper dem dock att mocka och fixa foder åt hästarna, samt hjälper till att mocka hagar och sånt när det behövs.

Jag har mycket god kontakt med familjen och de ser mig verkligen som en stor hjälp eftersom de vill ha lite hästledig tid då och då. Jag ställer upp när de reser iväg och så. De litar på mig och jag litar på dom.

Jag är grymt tacksam över det :bow::bow::bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag tar betalt, min medryttare får betala halva skoningen / 400/ månaden, fritillgång till ridlärare och allt annat står ja för. Tycker inte de är för mkt begärt att ta en liten summa i månaden. Hon rider ca 3-5 ggr i veckan.

Visst 500/veckan var väl överdrivet,

500 för 3-5 ggr/vecka överdrivet???:eek:

Jag är medryttare på ett sto som endast kan räknas som grundutbildad om ens det. Vi har just börjat med sidförande och stoet är 7 år mest riden rakt fram i skogen samt hoppad pga ägarens intresse. Hästen är även väldigt skarp och testar en hel del. bakhovar kan komma mot en när det inte passar fröken.(Vi har löst den biten nu, men andra får passa sig) Hon kickar mot bilar och får för sig att flyga i luften lite nu och då. Två medryttare har testat under våren men har fått sluta då hon drog axeln ur led på en och knäckte näsan på en.
För det betalar jag 600- i månaden för 1 dag/vecka.
Hästen går på lösdrift och var endast skodd en period i vintras.
Hade inte jag och hästen klickat och haft vårat tjafs överstökat och nu fått en relation där hon gnäggar åt mig i hagen och springer mot grinden så hade jag nog sökt en mer utbildad häst med ett stabilare humör.
Men på något vis älskar jag denna lilla galenpanna.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om man som hästägare vill ha medryttare så beror det ju antingen på tidsbrist eller att hästägaren inte har råd att ha hästen helt själv. Och då kommer ju medryttaren in i bilden!

Är det pga ren tidsbrist man vill ha hjälp då tar man ju i mina ögon inte betalt.
Men är det pga att man inte har råd så vill man ju ha någon som får disponera hästen mot betalning.
Jag tycker inget av alternativen är fel.

Tycker man att man inte vill betala för att disponera en häst en vissa dagar då kan man ju i stället köpa en egen häst! Och har man inte möjlighet till att ta hela kostnaden för en häst, då kan ju betalande medryttare vara ett alternativ?

Rent krasst ur hästägarens synvinkel, varför ska jag gratis upplåta min förhoppningsvis välutbildade häst till någon annan? ;)
Skillnad är ju om man som hästägare hittar någon som är så duktig att rida att den kan utveckla och utbilda min häst, då kan den ju få rida gratis, då får man ju som hästägare något tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag som råkar ha ganska många hästar (för nuvarande 31 st) har inga medryttare, fodervärdar eller annat. Ska jag titta tillbaka på min erfarenheter så är det som så att Med ryttaren tycker det är kul ett tag, när solen skiner och allt är trevligt. Sen helt plötsligt orkade inte vederbörande masa sig ut...

Nu är det så att jag har inga större problem med att "låna" ut mina tävlingsrävar som numera har bytt karriär till avelsboxen. De krav jag då har på ryttaren är att vederbörande ska ha några års riderfarenhet, kunna hantera hästen vid hand ordentligt. Inte vara en klenmes (alltså ej vara rädd) och kunna mocka. Dessutom ska vederbörande ha vett nog att veta att ska hästen ridas så ska det ske någorlunda regelbundet. Personen ifråga ska också betala skoningen på hästen. För den är en direkt extra utgift för mig som låter stona gå barfota till vardags. Då rör det sig om ren motionsridning.
Övrigt står jag för.

MEN, jag har inga sådana här ryttare!!! Inte för att jag letar efter dom. men hittar jag någon så är det alltid att de vill bara rida, kanske tävla och göra allt på sina villkor. Jag har inte mina hästar för att sponsra någon annans nöje.


På unghästarna så kommer jag inte ens på tanken att skaffa medryttare. Vill jag ha dem ridna av någon annan så ser jag banne mig till att betala för det. Då bestämmer jag också själv vem som ska rida och jag vet också den personens kunskaper och meriter - läs, proffs.


Men visst visar det sig att någon driftig människa med stort intresse och som verkligen kommer i ur och skur och vill vara med på alla moment som är talangfull så skulle jag kanske omrevidera en del och släppa upp vederbörande på en yngre förmåga och även sponsra den med träning hos tränare. Då har ju jag nyttan av ryttaren. Men fortfarande skulle jag kräva att denne utför någon form av stalltjänst. Om inte, ja då stallar jag hästen hos någon tränare.



Gira , maybe a bitch.


- kom på att jag har en tvååring stallad hos en tjej. Hon har honom som sällskap till sin åring. Hon betalar foder samt står för tillsyn, jag för allt övrigt. samt att jag står för tillsyn då hon inte kan, vilket brukar vara en helg i månaden. Hur det blir framöver, dax för inridning. Ja då får hon låna en yngre om hon fortfarande vill ha sällskap.

I
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag kan säga hur jag resonerar som inte skulle låta någon rida min häst gratis regelbundet. Det innebär en hel del slitage på både häst och utrustning när folk rider plus att det är många många som inte tar det på allvar om det inte kostar pengar tyvärr.

Instämmer fullständigt:bow::bow::bow:
Jag har provat att både ta betalt och att låta bli, min erfarenhet är att det fungerar mycket bättre om man tar betalt. Självklart måste man vara beredd att betala om man har hand om en häst! Ägaren betalar ju många tusenlappar i månaden för att ha sin häst?! Jag blir snudd på arg över resonemanget om att man inte vill betala!!!!!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*kl*

en häst som medryttaren kan lära sig något av och utvecklas - ta betalt
"skogsmullehäst" - inte betalt
mycket jobb, fin häst - ev. en LITEN summa
Beror alltså (enligt mig) på hur mycket jobb det är, och hur långt hästen är utbildad.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

Egentligen är det ganska enkelt, tycker jag:

Om jag gärna vill rida, men inte har egen häst, oavsett om jag vill kunna utvecklas som ryttare eller om jag vill rida för rekreation, så kan jag betala för att få det som jag vill.

Om jag har en häst som jag av någon anledning inte hinner sköta eller rida så mycket som det skulle behövas kan jag betala för att någon annan gör det.

Om jag är ridkunnig och någon ber mig att hjälpa till med att rida och sköta dennes häst så kan jag ta betalt för att göra det.

Om jag har en häst och någon kommer till mig och ber att få rida på min häst så kan jag ta betalt för att denne ska få göra det.

Om jag har en häst jag inte hinner med och det finns någon som gärna vill rida och umgås med hästar så kan vi hjälpa varandra genom att min häst blir riden och omskött och ryttaren får rida och umgås med min häst.

Det beror alltså på vilken intention hästägaren och den eventuella medryttaren har!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

En flyktig bekant till mig gör något så konstigt som att betala en människa för att hon två dagar i veckan tar in hästen och fodrar samt mockar. Det som är mera konstigt är att hon har en annan tjej som också tar hand om hästen två dagar i veckan, tar in, fodrar, mockar och dessutom motionerar hästen. Den stackars tjejen får betala istället. Hur 17 tänker man då???
Den som mockar, tar in och fodrar 2 ggr i veckan får 300 kr i månaden för det. Den som mockar, tar in, fodrar och motionerar 2 ggr i veckan betalar 700 kr i månaden för det. Jag fattar inte. Vart är logiken i det?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag kanske är lite puckad men jag fattar inte hur man ens kan dra ett likhetstecken mellan att gå med någons hund och att rida någons häst? Om man nu vill ut och gå kan man ju göra det utan en hund? Men det blir aningens svårt att rida utan att ha en häst kan man tycka.
Slutsats: För att kunna rida måste jag ha tillgång till en häst. För att kunna promenera måste jag ha tillgång till ett par ben och de benen sitter ej på hunden. Jag kan således promenera utan hund men ej rida utan häst.

Vill jag rida men inte har någon häst så har jag nu några alternativ att välja emellan. 1) Jag köper mig en häst. 2) Jag letar upp närmsta ridskola och betalar för nyttjandet av deras hästar plus undervisning. 3) Jag ser om jag får låna någon annans häst gratis. 4) Jag inser att det är svårt att få låna någons häst gratis och hostar därmed upp den summan som krävs för att få tillgång till hästen. Med denna häst som jag betalar för ingår viss skötsel också. Jag får nu fundera på om det är värt att slanta upp pengarna och fundera på om det är värt att kröka rygg med mockning och foder för att få min efterlängtade ritt på hästen. Svarsalternativ 1) Ja Svarsalternativ 2) Nej. Lätt som en plätt.

Visst kan man roa sig med att fundera på varför hästägaren i fråga vill ha betalt, jag "hjälper ju till" att motionera hästen. Men i slutänden är det ju ganska irrelevant då jag är den som söker efter sätt att få rida häst utan att köpa någon. Om nu detta är enda sättet att göra det på så är det ju bara att antingen acceptera detta eller i slutänden strunta i hela företaget och ligga hemma på sofflocket eller något. Eller varför inte gå ut med någons hund? ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 155
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 772
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 985
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp