ta betalt eller ej....?

Sv: ta betalt eller ej....?

Från ditt perspektiv hade jag inte tagit betalt.. Om jag skötte nån annans häst.. Men från hennes perspektiv hade jag erbjudit mig att på något sätt kompensera personen som tog hand om min häst. Kanske inte nödvändigtvis i pengar men annat. Beror på vad orsaken är... varför man ej kan ta hand om sin häst.

Ska jag vara helt ärlig så skullle jag velat ha betalt.
Det tar tid och jag skulle känt mig lite uttnytjad.
Handlar det om en vecka för att kompisen ska åka bort, gör jag det gratis men hela året runt hade jag inte orkat.

Jag hade aldrig ens tänkt tanken att ta betalt. Se det som om du är sponsrad med en häst, du har väl säkert tillgång till hästen även när den är helt igångsatt?

Det blir ju alltid svårare när det gäller en nära vän.. Man tänker lite annorlunda då än om det hade varit någon annan..

Men en avgörande fråga: Får du fortsätta rida hästen när den är igångsatt?
Som det är nu så verkar det inte som om du får ut så mycket av den.. Det blir ju annat när den är igång, då får du chans att träna osv.

Ska jag vara helt ärlig så skullle jag velat ha betalt.
Det tar tid och jag skulle känt mig lite uttnytjad.
Handlar det om en vecka för att kompisen ska åka bort, gör jag det gratis men hela året runt hade jag inte orkat.

så du skulle helt plötsligt kännt dej utnyttjad trots att du visste vad som gällde och vad du skulle göra innan?

menar liksom..då skulle du ju knappast heller börjat göra de heller utan tagit betalt från början..de är ju lite skillnad.
är de så jobbigt att ta hand om hästen så hade man ju knappast gjort de från början heller utan sagt de..att de är så jobbigt och man vill ha betalt.

Jag tror man hade känt sig utnytjad efter ett tag, att ta han om en annans häst varje dag det är mkt jobb med en häst.

Man kanske inte förstod i början att det faktiskt blir jobbigt.

när hästen är igång och ägaren frisk ska hon själv ha den

Jag tror man hade känt sig utnytjad efter ett tag, att ta han om en annans häst varje dag det är mkt jobb med en häst.

yes, absolut inte omöjligt

men tycker endå att har man sagt att man ska göra nånting så tycker jag att man ska göra de också, de borde man ju förstå att ha en hel häst själv och sköta allting själv då är de mycket jobb o tid..de är ju ingen riktig nyhet.

men tycker endå att har man sagt att man ska göra nånting så tycker jag att man ska göra de också, de borde man ju förstå att ha en hel häst själv och sköta allting själv då är de mycket jobb o tid..de är ju ingen riktig nyhet.

jag har en häst själv också, så jag vet. det behövs inte tjatas om. egentligen handlade det bara om att jag skulle ha med ridningen och igångsättningen att göra. den andra skötseln kom bara med efter en tid då det verkade underlätta mer för ägaren att jag gjorde allt när jag ändå var där. så det var kanske egentligen inte en del av avtalet nu när jag tänker efter utan något som bara flöt över på mig efter hand. än så länge är det inget större problem. det innebär ju självklart att mer av min tid och fritid läggs ner, mer energi. jag lägger dubbel tid i stallet, som om jag ska rannsaka mig själv kanske hellre skulle lagts på universitetsstudierna eller något liknande. än så länge ser jag som sagt det inte som något problem. jag gör henne en tjänst.

Jag skulle inte ta betalt, om hon inte erbjöd det.
När det gäller kompisar så ställer jag upp utan krav.
Bara o tänka tvärtom, om du inte kunde ta hand om din häst så skulle du säkert inte vilja betala.
Men som sagt, så länge hon inte erbjudit sig att betala så skulle jag inte säga någonting ;)

okej. men då är jag inte konstig då för att jag inte tänkt i banorna om pengar och ersättning mm. jag är helt enkelt en snäll vän :D

blir det för mycket så säger jag väl ifrån. så enkelt får det ju vara...

tack för allt tyckande!

Varför har man häst om man inte har tid att ta hand om den och låter alla andra göra de ? Vad är meningen med det ?

men tycker endå att har man sagt att man ska göra nånting så tycker jag att man ska göra de också

Man har la rätt att ändra sig eller?
Man märker att man inte har tid eller ork.

om det var en god och nära vän till mig som frågade skulle jag göra det utan betalning. För jag vet att denna vän skulle åtgälda det på ngt vis i framtiden, genom att hjälpa mig tex.. :)

Om det skulle vara ngn som jag inte känner så mkt skulle jag nog vilja ha betalt för allt arbete som jag gör. För mkt arbete blir det..:p

Hejsan.
Vilken fin vän du är som hjälper till så och det är en fin gest.
Tycker inte du ska kräva något utav din vän i ersättning mer än
att den dagen du själv kommer att behöva hjälp att hon finns där
och hjälper dig som du hjälpt henne.
Mvh Xoya.

Frågan är också om du kan ta emot ersättning utan att det blir krångligt?

Har du ett företag så att hon kan köpa tjänster (F-skattsedel krävs)?
Har hon ett företag så att hon kan anställa dig?

Annars är det mycket begränsat hur många kronor som får utbytas på ett år utan att begå brott.

Hej allihopa!
jag har hamnat i ett litet dilemma....
det ligger till så här:
Jag hjälper en god vän med hennes häst, av olika anledningar som gör att hon själv inte kan göra det.
Så förutom att jag tar hand om mitt egna halvblod om dagarna så mockar jag, sköter om, fixar och donar med allt som rör stallet, håller i skoningen, rider mm min kompis häst. Jag behandlar den och tar hand om den som om den vore min egen. Ägaren behöver inte ens sticka in sin näsa i stallet, någon gång, för jag fixar allt. (Hon är där ca 1-2 ggr/varannan vecka)

Igår frågade en annan vän i stallet hur mycket jag får för att jag gör allt det här. Jag har aldrig tänkt i de banorna innan, jag har mest sett det som att jag gör henne en stor tjänst.
Vi är mycket bra vänner och vi kan prata och diskutera om allt.
Jag tycker att det är kul att få testa på att ha två hästar och tycker om hästen i fråga väldigt mycket, trots att jag kännt av att det kan vara kämpigt emellanåt med tid mm.

Om ni var i min situation, skulle ni då be om någon slags ersättning eller borde jag bara vara glad för att jag får tillfälle till en häst till? tycker ni att jag är alldeles för snäll? borde jag få något för att jag tar hand om hennes häst, sätter igång den och bygger upp den efter ett års vila?
om ni tycker att det är rimligt att jag ber om ersättning, vad är då rimligt att be om?
Tänkte ta en diskusion med henne om det och se vad hon tycker.

Vad tycker ni?

Hur länge har detta pågått? Vad kom ni överens om från början? Jag anser att du ska prata med henne om vad du egentligen gör för henne? Hade hon gjort detsamma för dej? Eller hade du fått anställa någon? Varför gör hon det inte själv för det första?

när hästen är igång och ägaren frisk ska hon själv ha den

Nu kan jag bara svara för mig själv, hur du sen vill göra är helt upp till dig.

Om jag tog hand om en häst varje dag, skötsel och igångsättning, och jag visste att när hästen väl var igångsatt så kommer jag inte att ha något utbyte av den, så skulle jag kanske vilja ha betalt.
Om det är så att du tycker att det här är jättekul och mer än gärna lägger tid och engagemang på att sätta igång någon annans häst så är det väl egentligen inget problem.
Men om du känner att det är en belastning så tycker jag att du ska prata med ägaren, antingen om hon kan tänka sig att ge dig något i gengäld eller så får hon väl ta hand om hästen själv.
Ni kan säkert komma överens.

Jag tycker att det hade varit en helt annan sak om du skulle fått utnyttja hästen för träning och tävling sen när den är igång. Men som det är nu så verkar inte du får ut så mycket av den.
Att säga att du får chans att rida en annan häst gratis håller liksom inte om det inte gäller ordentlig ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 809
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar