Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är det verkligen. Det är ju som sagt fint material men jag är inte så duktig på att sy så det är inte helt rakt och jämnt och kantbanden är inte heller så snygga. Kanske 100kr/st? Det är ju ändå supermycket reflex på dem
Dina täcken är tokfina!
Ja, runt 100-150 kr kanske är lämpligt då :)
Tack!

Svårt att säga. Du är ju privatpetson, så material + lite för besväret? Jag som företagare försöker sälja mina Whippet täcken för 650 kr, men för mig försvinner ju nästan hälften tack vare moms, skatter och avgifter..
Även privatpersoner ska ju betala skatt från första kronan på hobby. :)

Jag vill hävda att även folk som säljer som hobby måste ta marknadsmässigt betalt, i annat fall undermineras hela marknaden för oss som har företag. Det är omöjligt att konkurrera med folk som säljer för materialkostnaden + lite extra, och köparna bryr sig inte om ifall de köper av företag eller hobby - bara det är så billigt som möjligt.

Så jag säger tvärt om, sälj för marknadsmässigt pris.
Jag har fått några hundtäcken över som jag har mätt fel på så de passar inte mina hundar. Regnreflextyg med ullfoder så bra material men inte perfekt sydda. Rygglängder 27-31cm. Vad tycker ni känns som ett rimligt pris? Jag har alltid skitsvårt att lista ut bra priser :crazy:

Jag vill hävda att även folk som säljer som hobby måste ta marknadsmässigt betalt, i annat fall undermineras hela marknaden för oss som har företag. Det är omöjligt att konkurrera med folk som säljer för materialkostnaden + lite extra, och köparna bryr sig inte om ifall de köper av företag eller hobby - bara det är så billigt som möjligt.

Jo, jag vet, men har lagt ut täckena för 100kr nu så jag kommer inte att tjäna något på dem med tanke på hur dyrt materialet var (så jag är rätt sur att jag mätte fel till mina hundar)

Med tanke på att det är jag som har sytt dem så tycker jag nog att högst 150kr är marknadsmässigt pris. Hade de varit perfekt sydda hade de varit värda mer

Ja det är ju svårt det där, för ärligt talat hur många hobbysömmerskor betalar skatt för det dom syr? Har svårt att tro särskilt många gör det tyvärr.

Ja det är ju svårt det där, för ärligt talat hur många hobbysömmerskor betalar skatt för det dom syr? Har svårt att tro särskilt många gör det tyvärr.
Nej så är det säkert, men det spelar ju egentligen ingen roll för min del om de gör det eller ej. Det som påverkar mig som företagare är när hobbyfolk säljer en mössa för 50kr för att "de bara vill ha betalt för materialet". För de som då köper mössan för 50kr kommer att tycka att det är ett rimligt pris och därför tycka att mina mössor, som kostar säg 125kr, är hutlöst dyra. För den generella konsumenten bryr sig inte ett skvatt om ifall sömmerskan de köper av betalar in skatt eller inte. De ser bara hur många kronor som försvinner ut den egna plånboken.

Alltså är det, för mig som företagare, bättre med en hobbysömmerska som tar samma betalt som jag - och stabiliserar de marknadsmässiga priserna. (Oavsett om denne skattar eller ej.) Att det sedan känns sjukt orättvist att den svartsäljande hobbysömmerskan får mer i fickan än jag, som betalar både skatt och moms - plus sådant som kostnader för webshop, betalningslösningar, etc - det är liksom en annan femma.

Så, ta hellre samma betalt som oss företagare, det gynnar oss alla mer.

Nej så är det säkert, men det spelar ju egentligen ingen roll för min del om de gör det eller ej. Det som påverkar mig som företagare är när hobbyfolk säljer en mössa för 50kr för att "de bara vill ha betalt för materialet". För de som då köper mössan för 50kr kommer att tycka att det är ett rimligt pris och därför tycka att mina mössor, som kostar säg 125kr, är hutlöst dyra. För den generella konsumenten bryr sig inte ett skvatt om ifall sömmerskan de köper av betalar in skatt eller inte. De ser bara hur många kronor som försvinner ut den egna plånboken.

Alltså är det, för mig som företagare, bättre med en hobbysömmerska som tar samma betalt som jag - och stabiliserar de marknadsmässiga priserna. (Oavsett om denne skattar eller ej.) Att det sedan känns sjukt orättvist att den svartsäljande hobbysömmerskan får mer i fickan än jag, som betalar både skatt och moms - plus sådant som kostnader för webshop, betalningslösningar, etc - det är liksom en annan femma.

Jag är helt med på hur du menar! Och jag håller med, jag bara inte kommit till läget att jag tycker det festade i citatet känns som en annan femma 🙈

Om man inte för någon vinst finns det ju inget att skatta. https://www.blocket.se/tips-och-guider/skatteregler

Packar inför helgens sylan. Känns som jag kommer ha sjukt mycket med mig 😂🙈 men hellre för mycket grejer än sitta där och inte ha nått att sy :) orkade dock inte fundera vilka färger på trådar som kan behövas = hela lådan med smårullar följer med 😂
received_796427471661727.webp

Blottar min okunnighet: vad är ett sylan?
Fattar att det är ngn slags träff med människor som syr men blir ohemult nyfiken på detaljer?
Det är inte mer komplicerat än så :) ett gäng sytokiga människor släpar med sig maskiner och projekt till annat ställe än hemma, och sitter och syr tillsammans, det blir förmodligen också en massa prat, fika och mat där emellan 😅 just det här sylanet är lite ner ordnat än vad jag varit på tidigare, det är 2 dagar, frukost och lunch sant fika serveras (ingår i priset), en tygförsäljare Kommer dit på lördagen så har man chans att shoppa lite, denna gång skulle det vara Textilgrottan. På söndagen ordnar dom "tygloppisbord" så man kan ta med och prismärka tyger man vill sälja :)

Det är inte mer komplicerat än så :) ett gäng sytokiga människor släpar med sig maskiner och projekt till annat ställe än hemma, och sitter och syr tillsammans, det blir förmodligen också en massa prat, fika och mat där emellan 😅 just det här sylanet är lite ner ordnat än vad jag varit på tidigare, det är 2 dagar, frukost och lunch sant fika serveras (ingår i priset), en tygförsäljare Kommer dit på lördagen så har man chans att shoppa lite, denna gång skulle det vara Textilgrottan. På söndagen ordnar dom "tygloppisbord" så man kan ta med och prismärka tyger man vill sälja :)
Tack för infon!
Låter ju jättehärligt!

Låter superkul!
Hur hittar man dessa sytokiga människor som ordnar sylan? Känns lite stort att börja med att arrangera ett själv först... :D

Jag har ”lagat” min symaskin! Tänkte att eftersom den ändå var trasig så kunde jag lika gärna skruva lite överallt på den för att kolla om det satt något trådnystan eller annat skräp som inte syntes på utsidan. När jag skruvade ut en skruv så ramlade det ut en metallcylinder. Ingen aning om vad den ska göra men jag kunde iallafall inte komma åt att sätta tillbaka den så jag struntade i den och nu ”funkar” maskinen :confused: Den strular fortfarande lite och sömmarna blir inte supersnygga men såhär bra minns jag inte när den sydde senast. Så nu kan jag sy lite lätta grejer medans jag väntar på den nya maskinen:banana:

Jag har ”lagat” min symaskin! Tänkte att eftersom den ändå var trasig så kunde jag lika gärna skruva lite överallt på den för att kolla om det satt något trådnystan eller annat skräp som inte syntes på utsidan. När jag skruvade ut en skruv så ramlade det ut en metallcylinder. Ingen aning om vad den ska göra men jag kunde iallafall inte komma åt att sätta tillbaka den så jag struntade i den och nu ”funkar” maskinen :confused: Den strular fortfarande lite och sömmarna blir inte supersnygga men såhär bra minns jag inte när den sydde senast. Så nu kan jag sy lite lätta grejer medans jag väntar på den nya maskinen:banana:
Vad roligt att maskinen kom igång igen!

Jag har också ett måndagsexemplar som strulat från dag 1, inte ens svärmor, som verkligen kan sy, får den att uppföra sig.

Sen är jag inne i en sån där mellanperiod, när jag har lust att sy igen, men känslan av det blir bara dåligt är svår att komma ur.

Folk har backat när jag berättat att jag tar 600:-/h + materialkostnad för att sy saker åt dem.. Med skatter och liknande (samt erfarenheten jag skaffat mig) blir det inte så mycket kvar.

Vad roligt att maskinen kom igång igen!

Jag har också ett måndagsexemplar som strulat från dag 1, inte ens svärmor, som verkligen kan sy, får den att uppföra sig.

Sen är jag inne i en sån där mellanperiod, när jag har lust att sy igen, men känslan av det blir bara dåligt är svår att komma ur.
Vi får se hur länge det varar bara 😅

Det är som min maskin. Min vän som är jätteduktig på att hålla ordning på symaskiner har bara fått den att uppföra sig marginellt bättre och det tror jag mest beror på att hon hittade en jättetovboll längst bakom spolaren som hon fick bort.

Känner igen den känslan!
@Teilani Att ha en maskin som inte funkar kan verkligen döda sylusten!
Verkligen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 412
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar