Syskonvagn eller inte till två barn? Hur gör ni?

Skogstrollet

Trådstartare
Barn nr 2 kommer i aug-sept och då kommer sonen vara precis 2 år fyllda. Jag försöker fundera över hur vårt behov av barnvagn kommer att se ut men har ingen aning.

Hur gör ni eller har gjort ni som har två barn hyfsat tätt mellan? Vi bor lantligt och behöver en lösning som är lätt att få in i bilen oavsett hur vi gör. Vi vill kunna göra dagsutflykter på Skansen, knata i köpcentrum osv. Någon terrängvagn behövs inte men den bör kunna klara av en vanlig hundpromenad.

Syskonvagn?
Enkelvagn med ståbräda?
Enkelvagn plus liten sulky till äldsta vid behov?

Hur gör ni?
:cautious:

Sv: Syskonvagn eller inte till två barn? Hur gör ni?

Vi kommer få vår nästa när Nils är 2 år och 2 månader och vi ska absolut köpa syskonvagn. Nils går inte gärna och om han någon gång vill hå så går han alltid åt fel håll. Han kommer också att sova dagtid ett tag till och vagnen ät en bra plats att sova på om man är iväg någonstans.

Sambon tycker bestämt att vi ska ha en Mountsin Buggy men jag har inte riktigt satt mig in i varför...

Till min vagn (emmaljunga nitro city) finns som en extra "stol" att sätta dit på handtaget. Hon som sålde vagnen hade gjort så med sina två och var nöjd med lösningen.

Vi har lite drygt två år mellan barnen, och har klarat oss utan syskonvagn. Första halvåret bar jag lillebror i sele och hade storebror i vagn/pulka när vi skulle nånstans, gick bra i början men blev riktigt tungt mot slutet, framförallt när det var mycket snö. När snön smälte bort så skippade vi selen och satte på en ståbräda på liggvagnen istället, den använder vi nu om man ska nånstans med bägge barnen. Om storebror riskerar att somna och vi är två vuxna tar vi ibland varsin vagn, sittvagn till storebror och liggvagn till lillebror.

Så vi har paraplyvagn, sele, liggvagn (som går att göra om till sittvagn sen) och ståbräda, och det har funkat. Vintern är helt klart värst, för en ståbräda är inte särskilt terränggående tyvärr, den funkar bäst på asfalt, och kräver att barnet kan kliva av och gå själv ibland, t ex uppför trappor eller på bussen.

Syskonvagn hade säkert varit bekvämare på sitt sätt, men dels är de rätt dyra, man ska ha plats för dem, och de jag har sett har oftast varit rätt otympliga.

Det är 22 månader mellan våra (de är nu 4 månader resp. 2 år och 2 månader).

Vi har en Emmaljunga Twin Cerox 360. Jag är överlag grymt missnöjd med vagnen vad gäller kvalitet, skick och storlek... Har också en EL Edge och en EL Scooter S (inhandlade tidigare och väldigt nöjd med båda de vagnarna).

Syskonvagnen används väldigt lite. Hade vi haft närmare till dagis så hade den kanske används mer, men nu tar vi bilen oftast.

Som idag när jag skulle ha storebror att sova middag, då valde jag hellre att ta lillebror i sjalen och gå med Scootern.

Vi har bestämt oss för att ha kvar syskonvagnen över sommaren, sedan blir det en ståbräda istället till hösten (då kommer även storebror börja på dagis närmare hemma, så då kommer vagnen användas mer tror jag).

Vi hade lätt klarat oss utan syskonvagn, men det trodde jag inte innan...

Jag har nästan exakt två år mellan mina två första och trean kom 17 månader efter tvåan. Vi klarade oss utmärkt med vanliga barnvagnen och ståbräda. Det faktum att det inte fanns plats för den äldre att sitta medförde att hon fick gå en hel del och det underlättade nog avvänjningen från barnvagn. För vi har inte använt vagn alls till barn över ca 2½-3 år...

Kl

Och sen svarade proffsen! :D

Vi får kanske omvärdera då. Jag bar ju faktiskt i sjal länge eftersom både jag och bebisen trivdes med det.

*kl*

Hm, jättebra med andra synvinklar! Lunchvilan hade jag inte tänkt på.

Tyvärr är det nog inte ett alternativ för mig att bära pga foglossning (tog tid sist innan det försvann och räknar med ett halvår även denna gång) och vill gärna ha ett alternativ som är smidigt nog för att man ska kunna få med sig båda barnen på egen hand. Ståbräda förutsätter att sonen orkar gå mycket, inte behöver lunchvila i vagnen och går att styra hyfsat (inte idag.... :P). Sittbräda på liggdelen trodde jag inte man körde med längre, så åkte jag själv när jag var liten!

Plats har jag och otympligheten tror jag uppvägs av att det blir smidigt att samla "allt" i en och samma vagn. Kombi har jag och vi funderar på att byta upp den lilla pendlarbilen till familjebil också.

Vi har ett år mellan barnen, stora blir två i Juli och lillebror är 2 månader strax

Vi valde att avvakta att köpa en syskonvagn tills vi ser att vi behöver en. Än så länge har nåt sånt behov inte funnits.

Den enda situationen jag kan tänka mig är om Jag skulle gå och hämta storasyster på dagis, men jag kan inte gå och hämta henne på dagis, så där är vi inte "än" på bra länge. Sen får vi väl se när jag blir lite piggare...Vi bor i stan, extremt centralt med nära till "allt"...

Vänta och se. Det finns vagnar även när syskonet kommit, är mitt tips. :)

just ja... vi har två enkelvagnar kanske jag ska nämna..

och att vi har en lite speciell situation där jag inte tar mig själv nånstans med båda barnen (än). ..

Senast ändrad av en moderator:

Lillasyster är två veckor och storebror 23 månader. Jag tror att vår syskonvagn redan har lönat sig faktiskt.

Bild

Vi som promenerar mycket och långt hade inte klarat en dag utan syskonvagn. Vi har en P&T och den tar inte mer plats än en singelvagn, dessutom väger den bara 10 kg och går lika bra att använda som singelvagn.

När sonen började cykla körde jag ibland båda barnen och cykel när vi tog lite för långa promenader!

Men nu har ju Bugaboo kommit ut med en intressant syskonvagn, den fanns inte när vi köpte syskonvagn.

P&T är det Phil&Teds? Ska kolla upp den och bugaboon, hittills har jag bara kikat på mountain buggy och city joggers syskonvagnar.

Majola, vad är det där för vagn? Det var den smidigaste varianten jag sett hittills där sitsarna placeras på rad istället för bredvid varandra.

Den enda situationen jag kan tänka mig är om Jag skulle gå och hämta storasyster på dagis, men jag kan inte gå och hämta henne på dagis, så där är vi inte "än" på bra länge. Sen får vi väl se när jag blir lite piggare...Vi bor i stan, extremt centralt med nära till "allt"...

Vänta och se. Det finns vagnar även när syskonet kommit, är mitt tips. :)

just ja... vi har två enkelvagnar kanske jag ska nämna..

och att vi har en lite speciell situation där jag inte tar mig själv nånstans med båda barnen (än). ..

Vår situation är raka motsatsen till din. Jag hoppas (och vill) kunna ta mig runt själv med båda barnen och köra två vagnar går ju inte. Vi har inte nära till någonting, tar alltid bilen alt. åker roslagståget. Åka och handla innebär alltid storhandla, inte kila in på hörnet efter en liter mjölk m.m. Blir det för meckigt eller tungt så är risken stor att jag inte åker alls och det kommer jag inte att må bra av.

Vi hade turen att det fanns ett duoseat dvs istället för ligg/sittdel sätter man på en syskondel på vår vagn, en mutsy. Så det satsade vi på. Googla mutsy duoseat för bilder. Jag använder det när jag hämtar på dagis. Det är inte rimligt att tro att vår 3.5 åring skulle gå två kilometer efter en dag på dagis. Annars använder vi inte syskondelen speciellt mycket. Min foglossning gör mig ganska bilberoende.

Babyjogger har ju också en (två) bra syskonvagn.

babyjogger city select

BILD

Vi kommer inte ha syskonvagn men då är sonen betydligt äldre (3,5 år) utan ståbräda istället.

Vi har 2 år och 1 månad mellan våra, de är 1 och 3 år nu och vi har använt/använder vår syskonvagn relativt flitigt. Vi har en annan vagn också + en ståbräda (samt bärsjal och bärselar), men ska vi ut på längre och raskare hundpromenader eller gå i affärer eller ha med oss vagnen ner på stranden eller på marknad osv, så är det syskonvagnen som gäller. Tycker det är skönt att ha möjligheten att spänna fast storebror ibland...

Vi har en Phil & Ted vagn som är väldigt smidig och tar liten plats i bilen, vilket är en nödvändighet då vi samtidigt behöver kunna få in två hundar. P & T tycker jag är en prisvärd vagn; vi köpte vår på Blocket för 2500 kr men då har vi fått köpa material för att sy footsacks och reflexöverdrag också. Vidare är den väldigt användbar då man kan både 1 liggande nykläckt och 1 sittande, 2 sittande, bara 1 sittande (eller liggande för den delen) och är man lite fiffig så får man dit ett babyskydd också. En nackdel är att båda sitter framåtvända och sufletten på äldre P & T är rätt 'menlös'.

Vår situation är raka motsatsen till din. Jag hoppas (och vill) kunna ta mig runt själv med båda barnen och köra två vagnar går ju inte. Vi har inte nära till någonting, tar alltid bilen alt. åker roslagståget. Åka och handla innebär alltid storhandla, inte kila in på hörnet efter en liter mjölk m.m. Blir det för meckigt eller tungt så är risken stor att jag inte åker alls och det kommer jag inte att må bra av.

Ja jag tycker ju allt det låter som att du/ni skulle ta och köpa er en smidig syskonvagn... Ska ni åka kollektivt hade jag inte tagit en där barnen sitter bredvid varandra, även om det är mysigt annars. Alla lovprisar Bugabo Donkey, men den är dyr och verkar vara svår att få tag på begagnad. Baby Jogger City Select är det väl lite samma sak med tror jag? Köper man begagnad så kan man ju alltid sälja för ungefär samma peng igen ifall man upptäcker att man inte använder vagnen.

För oss hade livet faktiskt varit ganska så bökigt utan syskonvagnen... Men man är ju olika förstås :)

Den heter BO1. Jag vet inte om den säljs i Sverige dock (fast man kan ju alltid importera om man vill).

Billig (runt 2000 kronor), fäller mindre än vår enkelvagn, ganska lättkörd. Varukorgen under är dock värdelös, går ej att komma åt om man har barn i vagnen. Och jag tror inte att storasyskonet kan sova i den, det är bara sittplats fram. Man kan fälla lite grann, men inte så att det går att sova bekvämt tror jag.

Vi som promenerar mycket och långt hade inte klarat en dag utan syskonvagn.

Vi anpassade oss istället - inga långpromenader numer, eftersom ståbrädan inte funkar så bra till det. Med storebror gick jag mycket långpromenader när han var liten, numer blir det korta promenader, där storebror kan gå själv - plus att man inte kommer så långt med en tvååring som vill stanna och titta på allt. ;)

Man anpassar ju vanorna lite efter vad som blir praktiskt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 156
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar