Syrat ensilage och osyrat ensilage

citron

Trådstartare
En kompis frågade mig om jag visste vilket som hade bäst hållbarhet.Det syrade eller det osyrade för att disskussionen hade kommit upp i stallet där hon har sin häst.Och jag har faktiskt ingen aning.Har en liten tanke(som jag inte har en aning om den stämmer) att det syrade inte är lämpligt att ge till häst alls.För egen del spelar det ingen roll men jag blev nyfiken så jag ber er duktiga foderbukisar :bump: om hjälp med frågan :)
/Tesso
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

jag är inte riktigt säker på det här men..........förr syrade man om man hade en plansilo kanske också i tornsilo.

Nu brukar man väl rundbala allt och jag har förstått att då behöver man inte syra det....eftersom man stänger ute all luft.

rätta mig om jag har fel
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Vitsen med ensilering är att det sker en naturlig sänkning av pH vid den lufttäta lagringen. Har man lyckats med ensileringen har man således ett lågt pH även om man inte tillsatt någon form av ensileringsmedel.

Ensileringsmedel tillsätter man när man vill hjälpa den naturliga ensileringen på traven. Oavsett om man tillsätter något eller låter ensileringen ske "per automatik" vill man uppnå samma resultat.

Så nej, generellt kan man varken säga att tillsatser ger en längre hållbarhet. Det går även utmärkt att använda som hästfoder eftersom man uppnår samma sak som vid "vanlig" ensilering.

Dock kan näringsvärde, pH och ts-halt skilja i olika ensilage, något man ska ha i åtanke när man generaliserar kring ämnet!
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Jo att värdena skiljer sig vet jag.Det är ju därför det är viktigt att analysera :bump: .Men för övrigt är det alltså ingen direkt skillnad.Jag tackar för svaret och ska vidarebefodra det.
/Tesso
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

citron skrev:
En kompis frågade mig om jag visste vilket som hade bäst hållbarhet.Det syrade eller det osyrade

Det syrade, förståss. Sedan beror det även på hur mycket oönskade mikroorganismer som finns i grödan från början.
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Är inte skillnaden att det syrade ensileras fortare, och att man där med kan börja använda det tidigare än det o syrade?

Ju längre tid ensligerings processen tar, desto större risk för bakterier att växa till sig i balen?
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Gammeln skrev:
Försök vid SLU har visat tvärt om :eek:
Nu du Gammeln, har du fel! Eller rätt....Något försök vid SLU har visat ökad hållbarhet, men andra försök vid SLU har visat att hållbarheten är oförändrad efter tillsatser. Förmodligen kan man söka förklaringen till hösilages hållbarhet i andra faktorer än användandet av tillsatsmedel/syror.
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

henrik skrev:
Nu du Gammeln, har du fel!

Å nä :D Visst kan det finnas andra faktorer som tex socker tillgång och tex smörsyra. Sen kan man ju säga att vissa syror INTE är tillräckligt BRA :angel: Skulle det generellt sett sägas att tillsatser inte hjälper så skulle ju inte producenter kosta på sådant och försäljningen på dessa produkter borde ju rimligtvis vara mer eller mindre noll. Dessutom vill ju fler in på marknaden och företagen vill även utveckla sina produkter och testa dom i forskning

Sedan gäller det ju att använda rätt prep vid rätt förhållande annars är ju risken att det blir pankaka av allt och då ska man ju inte säga att man inte hade effekt :angel: man måste ju veta vad man vill åstadkomma
 
Senast ändrad:
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Gammeln skrev:
Skulle det generellt sett sägas att tillsatser inte hjälper så skulle ju inte producenter kosta på sådant och försäljningen på dessa produkter borde ju rimligtvis vara mer eller mindre noll. Dessutom vill ju fler in på marknaden och företagen vill även utveckla sina produkter och testa dom i forskning

Det är ju tur att det finns oberoende forskning då, som kan visa att tillsatser inte förbättrar silagekvalitet generellt, men i vissa fall. Annars skulle ju företagen kunna lura ännu fler osäkra att använda deras produkter och kunna lägga ännu mer pengar på att lura osäkra att köpa ännu mer produkt.
"Ingen börda lättare är än kunskap mycken"
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

henrik skrev:
Det är ju tur att det finns oberoende forskning då, som kan visa att tillsatser inte förbättrar silagekvalitet generellt, men i vissa fall. Annars skulle ju företagen kunna lura ännu fler osäkra att använda deras produkter och kunna lägga ännu mer pengar på att lura osäkra att köpa ännu mer produkt.
"Ingen börda lättare är än kunskap mycken"

.........och bland det viktigaste är ju att rådgivningen landet runt pläderar för tillsats medel.
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Gammeln skrev:
.........och bland det viktigaste är ju att rådgivningen landet runt pläderar för tillsats medel.

VILKEN rådgivning?
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Gammeln skrev:
.........och bland det viktigaste är ju att rådgivningen landet runt pläderar för tillsats medel.
Generellt så pläderar väl rådgivningen för att om man har mindre goda förutsättningar för en lyckad ensilering, så bör man använda någon typ av tillsatsmedel. Självklart kan man få bra ensilage även utan tillsatsmedel, förutsatt att man får en snabb pH-sänkning och har en lufttät lagring. Har man inte det kan det vara bra med den extra "försäkringen" som tillsatsmedel ger. De garanterar inte ett 100%-igt bra resultat, men de ökar förutsättningarna i alla fall, då man inte har ett helt optimalt utgångsläge.
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

Stomjölk då menar du... :D
 
Sv: Syrat ensilage och osyrat ensilage

När man får till en bra ensilering är det ingen skillnad på om man använt tillsatser eller inte. Men med hjälp utav tillsatser uppnår man lättare en bra ensilering.

Summa summarum, om man undersöker partier där tillsats har använts och jämför med en rad partier där man inte använt tillsatser, borde man få ett i snitt bättre resultat i "tillsatsgruppen". Vilket i och för sig faktiskt leder till att man skulle kunna säga att ett syrat (på icke-av-sig-själv-väg) ensilage generellt ÄR av bättre hållbarhet.

Man får skilja på en bra och en dålig ensileringsprocess och se frågan antingen som en fråga om ensileringsresultat generellt eller för enskilda partier.

Jag är faktiskt beredd att ta tillbaka hälften av mitt påstående om att det inte är någon skillnad i hållbarhet. Ska man råda en mindre erfaren person som står i begrepp att välja mellan ett ensilageparti med och ett parti utan tillsatser och den enda parametern man går efter är just tillsatsen, torde det vara säkrare att välja "tillsatsensilaget".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 436
Senast: MiaMia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 200
Z
Hästhantering Det finns lika många attityder och hanterings sätt som det finns mäniskor och hästar. Och det går inte att säga att det och det är fel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 004
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp