Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Jag väntar ett slag och ser om hästen så småningom slappnar av och om den då vill gå framåt. Om den fortfarande inte vill eller inte slappnar av så hoppar jag av och provar att leda en bit tills hästen slappnar av. Om hästen inte vill följa med när jag leder så kanske jag vänder och går några meter åt andra hållet innan jag försöker igen.


Situation 2:

Vissa dagar eller under skritt på lång tygel skulle jag låta honom hållas. Under arbete skulle jag försöka få tillbaka hästen på spåret vi gick på innan samt eventuellt ställa hästen utåt.


Situation 3:

Jag skulle sakta ner hästen till det tempo jag bad om från början. Vet att det är stor risk att han sticker om jag låter honom bestämma tempot själv.



Situation 4:

Stannar hästen, klappar och pratar. Ger hästen sedan en lätt skänkel och om den "exploderar" så gör jag halt igen, lugnar ner, och sedan skänklar lätt igen. Fortsätter tills hästen kommer igång i skritt.

Lite osäker på denna situationen eftersom jag inte varit med om den riktigt.

Situation 5:
Kollar så att vattnet inte har blivit för varmt eller kallt. Spolar på marken först tills hästen vant sig, sen på hoven tills den tycker att det är ok och försöker sedan på benen.

Situation 6:
Stannar den. Och går sedan igen.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Jag svarar utifrån att jag sitter på min 5-åring som jag ubildaat själv sedan 2,5-års ålder.



Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Detta har aldrig hänt eftersom han lärt sig gå fram i alla lägen när man ber honom. Går han inte fram har jag bett honom gå för tidigt (dvs han behöver tid att titta lite till och hjärnan står typ still ;)). Obehag har han aldrig visat, bara tveksamhet. Då smakar jag på mer och låter honom kliva förbi när jag anser att han inte behöver titta mer.

svaret här blir direkt att jag kollar upp hästen om beteendet fortsätter. Han har inte visat obehag på snart 3 år så är det något fel om han börjar nu.

Dock så skulle jag aldrig ge upprepade "lätta skänlingar och säte". Jag ber lätt först, missar han det är jag tydligare en gång med röst och tydlig hjälp. Ignorerar han det så ryter jag till ordentligt ELLER låter helt bli att göra mer. Det senare fallet om jag märker att han behöver mer tid för att börja fungera igen.


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Han får gärna gå runt grejer eller öka tempot så länge han bjuder framåt, det har inget mer fart, gångart eller uppmärksamhet att göra. Han får dock inte byta gångart eller börja takta, men det brukar han heller inte göra.

Dock testar jag ofta om jag lätt kan hålla honom kvar på mitt spår, det är i alla lägen superviktigt att kunna! Håller han inte spåret för lätt hjälp (ex vikt och ett röstkommando, eller en tygel mot halsen osv) så korrigerar jag direkt tillbaka honom till mitt spår.

Svaret här blir alltså att jag bryr mig inte alls.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Hästen ska gå i den gångart jag bett om och inte behöva påminnas åt något håll om det. Den får under inga omständigheter börja takta eller byta gångart :eek:

Jag skrittar aldrig planlöst när jag rider ut. Är marken lämplig för andra gångarter rider jag troligtvis i trav eller galopp (vår mark går upp och ned och skrittpauser läggs så gott som alltid in på sämre mark). Alltså får jag inte problemet.

Svaret om min häst börjar öka takten och takta/gå upp i trav blir självfallet korrigering. Han ska skritta lugnt på lång tygel. Oftast räcker röstkommandon men är han för mkt på g kan annan korrigering behövas. Ex att göra halt och stå still tills han lugnat sig och därefter be om skritt igen (detta har tränats sedan 2,5-års ålder och han har lärt sig stå och bli lugn genom det vilket jag tycker är väldigt viktigti min hantering av hästar). Börjar han direkt takta igen så har han stått still för kort tid. Varpå ny halt görs. Oftast kan man be om skritt när han vänt på huvudet ngn gång utan att göra ansatts att skritta iväg, då brukar han ha varvat tillräckligt ned.


Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Jag kommer inte efter utan mening om jag rider i grupp. Är hästen nervös och jag inte har som mål att träna på jsut att rida bakom de andra så rider jag självfallet i fatt och rider med gruppen.

Svaret om målet är att träna på att rida en bit efter bli att jag aktiverar hästen på ett för hästen lämpligt vis för att lugna den och få den att lyssan på mig. Om det är skritt på kort tygel, sidvärtsrörelser eller trav-skritt-trav-intervaller bekommer mig inte. Men envisa halter där de andra försvinner på en häst som bara tänker bakåt och vill jaga ikapp dem tycker jag inte brukar leda till med koncentration på ryttaren iaf. För min häst innebär det övergångar och sidvärts med fokus på att få ut nosen (kommer lätt bakom och blir spänd). I det här fallet fungerar halter sämre.

Dock tillåter jag aldrig att den snurrar runt, kliver från mitt spår eller inte går fram direkt ur back/stillastående. Det korrigerar jag oavsett sinnestillstånd på hästen och rider sedan för att INTE hamna i den sitsen att jag behöver korrigera hästen eftersom det i de allra flesta fall bara stressar hästen mer (precis som det oxå stressar den att låta den hispa runt). Rid framåt och hitta bjudningen så lugnar sig hästen imo.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Jag spolar rakt på tills hästen står still. Fungerat på alla hittills inkl min. Oftast ber jag honom stå still dock så slipper jag flytta mig så mkt :o Dock krävs det ju att hästen lärt sig lite vett i grimskaft först och inte springer över en. Men det brukar de lära sig snabbt, om inte förr så vid första träffen med vattenslangen.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Min går oftast lös, jag pekar mot bogen/skänkelläget och säger ngt varpå han formar sig runt mig och bromsar upp. Gör han inte det lägger jag finger/hand lätt emot honom och säger ngt annat (massor mer röstkommandon, tonlägen och ord jag blandar hejvilt typ som ett samtala men han fattar :D Han lär sig tom lite för bra ibland). Eller så stananrj ag upp honom genom att bryskt stanna själv om jag tycker han lyssnar på tok för dåligt. Gärna följt av en kvick igångsättnign och en kvickt halt till, jag vill inte ha en loj häst bredvid mig.






Har inte läst tråden alls ännu så hoppas jag inte upprepar en massa.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Jag hade väntat ut hästen, iallafall en minut eller två, inte direkt 10-15 min, om det varit en häst jag vet inte gör så på grund av olydnad. Hade jag vetat att det var pga olydnad hade jag försökt få hästen att gå framåt, även om den visar obehag. Om hästen däremot stannade för att den är ung och orutinerad eller så, hade jag väntat ut den. Om hästen efter 10 min foortfarande inte vill gå fram skulle jag sitta av och försöka leda den en bit.


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Jag hade gjort halt, gått tillbaka, och gått förbi igen. Helst låta hästen undersöka stenen för att se att den inte är farlig.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)


Jag hade bromsat hästen för att visa att det är jag som ryttare som bestämmer tempo och gångart när jag sitter på. Tycker det är viktigt att hästen vet vem som bestämmer, annars kan det bli farligt till slut...

Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Jag hade haft förståelse för varför hästen reagerar som den gör, och hade nog bett mina kamrater att bromsa in sina pållar så att vi kan komma ifatt. I andra situationer skulle jag inte acceptera en hoppig häst, men när hästen handlar på grund av sin flockinstinkt tycker jag det är mer "okej"

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Skulle sätta på svagare stråle, eller höja temperaturen på vattnet (om jag visste att vattnet var iskallt och det är därför hästen reagerar) och succesivt sätta på starkare stråle när hästen står stilla och vant sig. Jaag förutsätter alltså här att hästen undviker vattenstrålen pga rädsla eller liknande och inte pga olydnad.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Här skulle jag göra halt med hästen varje gång den försöker gå förbi mig. Funkar inte det skulle jag harkla mig varje gång den försöker eller dra tillbaka hästen. Accepterar inte att hästar gör så, kan även det leda till att hästen till slut börjar utgöra en fara för den som leder, i takt med att hästen inser att den inte behöver lyda den som leder.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Det finns lika många attityder och hanterings sätt som det finns mäniskor och hästar. Och det går inte att säga att det och det är fel eller rätt, däremot kan man lära sig vad som fungerar och vad som inte gör det.

Nu vill jag gärna höra hur ni hade löst följande (påhittade) situationer, svara på allihop är ni snälla, och gärna utan att läsa föregående svar.
En diskussion eller frågan om ''varför gör du så'' eller ''hur menar du med det'' kan vara givande, men om det står klart att ni har helt olika åsikter och kanske även grundläggande attityd mot hästar, så kan ni väl enas om att inte enas och ta diskussionen någon annan stans? :) Den här tråden är inte gjord för att försöka ändra på varandra, utan för att se olika sätt att hantera en situation. De som vill lära av det kommer att lära.

För att undvika inlägg som inte är direkta svar på detta får ni gärna fördjupa er i hur ni tänker när ni berättar hur ni hade gjort, tänk på att olika människor kan ha olika grundattityder och det som är självklart för dig kanske inte alls är självklart för någon annan. Om du tänker på din egen häst när du föreställer dig situationen så får du gärna beskriva hur den hästen brukar bete sig i liknande situationer, annars beskriv hur du tolkar hästens beteende i situationen.

Om du säger ''gå tillbaka till början'' ber jag dig utveckla det. Var exakt ligger bristerna i utbildningen och vad skulle du gått tillbaka till? Slutat rida hästen helt och jobbat den från marken tills...? Slutat rida det och det och istället...? Alltså, vidareutveckla!

Försök vara ärliga, hade ni smällt till hästen så säg det.. det handlar inte om att beskriva det underbaraste hästmänniskan utan om verkligheten och hur människor tänker.
Försök att inte döma varandra, ni känner (troligtvis) inte varandras hästar och relationer, det kan ju faktiskt hända att det som inte fungerar för dig och din häst fungerar för någon annan och vice versa.
Försök hålla er till trådens ämne, men som sagt kan fördjupande info och tankar vara väl värda att skriva ner.

Jag hoppas på en hel del svar. :)

Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

jag hade väntat tills min häst gick framåt och då berömt mycket. hade han inte gått framåt efter en kvart hade jag hoppat av och gått med honom eftersom han följer mig vart jag än går...

Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

jag hade bromsat tills han gick i min önskade takt men låtit honom gå en om omväg.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)


jag hade bromsat,kanske tom vänt och galopperat åt andra hållet ett par språng, skrittat och sedan vänt hemåt igen i skritt.
Situation 4:


Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.
ropat på de andra att vänta eller hoppat av och gått hem med honom om de rent av struntade i mig...

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

tagit ut honom till en öppen plan/gårdsplan med mycket svängrum och spolat på benen tills han vande sig.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

ryckt hårt i grimskaftet en kanske två eller tre gånger, om han inte lyssnade hade jag stannat honom, låtit honom stå där tills han stog avslappnat utan sträckt grimskaft och utan att han tittar för mycket och inte är koncentrerad på mig. när han är lugn och kontaktbar utan ryckiga rörelser hade jag gått in i stallet.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Driver på och säger typ Nu går vi eller ÖJJ! Beronde på situation.

Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Går förbi stenen om och om igen tills fjanterierna är över. Och ev tvingar hästan att nosa på stenen.

Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Passar nog på att fatta galopp. Fast ser till att det blir på mina villkor.


Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Skulle inte hända med nuvarande häst men jag skulle nog låta pålle skutta fram.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Spolar och spolar tills hästen står still.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Tillsägning på skarpen, det är absolut förbjudet!
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
En gammal ponny gjorde det ofta.
Utan anledningar i princip(hon kunde bara stanna i en backe och nej nu står vi här ett tag tycker jag), gick alltid om man hoppade av.
Efter provat med skänklar/spön/tålamod tyglar you name it.
Så lösningen var att luta sig fram och "dra" i hennes öron.
Vart inga trauman av detta, då man lätt fick borsta öron mm.



Situation 2:
Skulle ta hästen närmare stenen, skulle den då öka tempot så stannar jag den.Så får den stå där tills jag vill gå.


Situation 3:
Beror på typ av häst helt och hållet.
Men den jag har nu inte en chans. Jag fattar galopp isåfall och bestämmer tempo.

Situation 4:
Rider man ut i grupp håller man ihop och ser till att alla hänger med.
Skulle det hända så får jag väl hojta till så dom vänta in.


Situation 5:
Jag spolar benen punkt slut.



Situation 6:
Då får den vackert stanna och backa tillbaka.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).
Jag skulle absolut försökt få den att gå framåt med skänklar och röst. Försöka övertala på ett vänligt men bestämt sätt. Skulle petat lite på den med spöet ifall den inte lyssnade, inte hårt utan bara förstärka lite. Skulle det absolut inte funka så skulle jag antingen bett en vän (ifall jag rider med någon) ta täten och rida först en bit, alternativt ifall jag har sällskap på marken att denne leder hästen en bit. Skulle jag vara helt själv hade jag naturligtvis hoppat av och lett den tills den verkar lugn igen.


Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.
Här kan jag välja på två alternativ. Det ena kunde vara att bara strunta i det och rida förbi, låtsas som om det regnar helt enkelt och tänka att hästen kanske faktiskt ser något, man vet ju aldrig, det kunde legat en orm eller något annat under stenen som hästen uppfattade men inte jag. Annars skulle jag försökt få den att gå fram till stenen, antingen genom att rida fram eller leda den ifall den skulle vara livrädd. Man vill ju att hästen ska känna sig trygg när man rider ute och då får man försöka vänja den genom att få undersöka det den tycker är skrämmande, bara för att den ska förstå att det inte är något farligt.

Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)
Här skulle jag tränat lite hel-och halvhalter, suttit lugnt i sadeln och försökt få hästen att tänka på annat, lite rörelser kanske (ifall den inte är på det humöret att det tar den lättaste skänkel som tecken för galopp.) Skulle inte galopperat eller travat, utan istället försökt få hästen att förstå att man ska ta det lugnt på hemväg. Det är ju inte alltid det lättaste, men som sagt lite halter och inget ökande av tempot :)

Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.
Skulle ropat till de andra att vänta lite, men inte för högt för då stressar man ju upp en redan stressad häst ännu mer. När de har stannat får väl pollen skutta eller hoppa fram vilket den nu vill göra, så länge den inte sticker iväg utan håller sig i mitt tempo. Här gäller det att vara lugn och inte stressa tycker jag!

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.
Skulle antingen bundit fast hästen eller bett någon hålla den. Sen skulle jag sprutat med en jättemjuk och svag stråle, tills den inte reagerar. Skulle det varit helt omöjligt men jag är ändå tvungen att få bort exempelvis lera, så hade jag tagit svamp och vatten. Sedan skulle jag tränat på detta ett tag, att spola benen alltså.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.
Här gäller det att visa vem som bestämmer. Så fort hästen börjar öka farten, då blir det en halt, sen backa ett par steg. Har den inte otroligt bråttom så räcker det för mig att hålla in den, som en halvhalt fast från marken, att den bara stannar upp i steget tills jag hunnit före. Plus att göra halt vid varje ingång så som stalldörren, boxen osv.

Detta var lite hur jag brukar eller skulle göra. Det viktigaste, tycker jag, är att man är vänlig men bestämd, och verkligen ger beröm när hästen gjort rätt, då tycker den det är roligt :)
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Jag hoppas på en hel del svar. :)

Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Svar:Låter hästen titta ,sen ska den förbi...Du är dess ledare du bestämmer aldrig börja vela...


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Svar:Den får ta en större sväng men den ska förbi..


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)


Svar:Min häst får aldrig galoppera sista vägen hem,det har vi redan gjort vi det laget,utan det är lugnt och sansat på lång tygel..

Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Svar:Fortsätter lugnt att mana framåt..Alt om det är en mkt unghäst be övriga
vänta och sedan be dom gå före blir det samma igen ,gör om tills hästen har inset att flocken inte kommer lämna den oroliga hästen..Ren träningsak..

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Svar: Fortsätter spola...Berömmer när den står still..

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Svar:Gör upprepade halvhalter hela vägen hem ,tills hästen är lydig..

Tack på förhand för era svar, tankar, analyser och erfarenheter :)[/QUOTE]
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Svaren beror på häst! :)
A= mina invanda kusar. B= ung eller ny häst.

1/
A, får själv bestämma när vi ska vidare. Dom stannar aldrig sådär i onödan. I onödan= inte ur deras synvinkel.
B, Egentligen samma svar, eftersom vi klarat av s k "dumheter" från marken innan rid eller körturer. Uppkommer situationen under promenad etc, väntar jag en stund och går därefter vidare. Då följer hästen alltid med.

2/
A, Struntar i det, för hästen kommer att släppa intresset när vi kommer närmare.
B, Struntar först i det, huvudsaken att hästen går vidare. Därefter tar vi en krok tillbaka till stenen och går förbi från annat håll, upprepar och upprepar tills hästen också struntar i stenen.

3/
A, Händer inte. Möjligen får dom lite högre energi.
B, håller igen med små tömtag samt fortsätter förbi(!) vid gårdsinfarten. Dom lär sig snart att gå fram och tillbaka på vägen inte är något att hetsa upp sig över.

4/
A, gör dom inte.
B, gör dom inte.
Den sociala träningen är avklarad innan rid eller körturer. Stannar ofta vid kompisturer för att vänja hästen vid det samt ber den att öka takten ifatt övriga, fr a i uppförsbackar.

5/
A, spolar vidare.
B, spolar vidare.
Tillhör också sånt vi gör klart på ett tidigt stadie. Vanligen sprutar vi hela hästen.

6/
A, händer sällan att dom går förbi och när det händer så är det snarast en splittrad uppmärksamhet från min eller hästens sida. Vid behov kliver jag ut framför hästen och påminner på så sätt om vad som gäller.
B, samma som A, när vi väl befäst våra roller.

Börjar bli tjatigt, men detta är också sådant vi klarar av under "markträning". Enda gången hästarna f ö har brått till stallet, är när dom vill in och slippa bromsar, knott etc. Fast då släpps dom lösa och får springa in i stallet bäst dom vill.

Zab, har du inga egna svar på dina frågor? :confused:

LIA
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

- Skänklar kraftigare och säger verbalt till henne att lägga av. Funkar inte det lägger jag till spöet en gång. Är det en unghäst skänklar jag kraftigare och säger åt den att lägga av, funkar inte det sitter jag av och leder en bit.


Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.


- Ignorerar om det är möjligt. Behöver jag styra undan så ledande tygeltag+ ytterskänkel. Halvhalt om den vill trava.


Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)


- Min häst skulle aldrig gå upp i galopp utan tillstånd (om hon inte blir rejält skrämd förstås) men om det skulle ske så halvhalter och prata med hästen (förutsatt att jag inte tycker att galopp är en bra ide). Halvlånga tyglar om jag känner hästen, ser ingen anledning till att korta dem bara för det här. Om hästen lugnar sig kan jag absolut tänka mig en galopp, men då är det ju på mitt initiativ.

Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.


-Först skälla på gruppen som inte märkt att jag hamnat efter!
Här skulle jag prata bestämt men lugnt med hästen och försöka få den att fokusera på mig genom att jobba den. Stissiga hästar kan ibland lugna sig om man rider en kraftig skänkelvikning så det skulle jag prova, men givetvis med fokus framåt för att komma ikapp. Blir hästen för orolig så skulle jag sitta av.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

- Säga åt den att stå stilla (alla hästar borde kunna det kommandot). Är hästen rädd för vattnet pratar jag men daltar inte.

Har försökt att svara allmänt eftersom min häst vanligtvis inte gör något av ovanstående.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Mina svar förutsätter att det handlar om en ny häst/någon annans häst, då de flesta av dessa situationer aldrig skulle uppkommit med mina egna.


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).
Jag tillåter den stå och fundera, den får inte backa eller gå därifrån men det är okej så länge den står still. I stort sett alla hästar väljer att kliva framåt förr eller senare. Skulle den inte göra det skulle jag öka mitt krav genom mer ben.


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.
Jag skulle inte göra någon affär av det, bara lite förhållningar så att tempot håller sig som jag bestämt.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)
Ber hästen hålla sig i det tempot jag bestämt.


Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.
Ignorerar beteendet och sitter lugnt kvar och låter den hoppa framåt då, med en lugn ryttare lugnar de allra flesta hästar ner sig snabbt. Om beteendet blir extremt säger jag till den genom en halt, står inte hästen still så böjer jag huvudet mot min skänkel (om hästen då snurrar runt så låter jag den göra det några varv, tills den tröttnar). Sen får den stå ett tag tills den är lugn (sänkt huvud).
Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.
Fortsätter spola, ber hästen stå still om den inte gör det.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.
Innan den hinner passera "ruskar" jag lite på mig så den håller sig där den ska.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Beror lite på men mest troligt är att jag lugnt drivit fram med säte och skänklar och hela tiden sett till att ha hästen vänd mot det hållet jag vill att den ska gå..
Tycker inte att jag kommer nån vart med att "gå på" hästen i detta läge, utan tycker det det brukar funka bättre att vara "lite obehaglig" genom att hel tiden lugnt o fint avvakta med en drivande sits tills hästen inser att det nog är både roligare och midre obehagligt att gå framåt (och att det inte är nån ide att försöka backa, vända, kasta sig runt osv för den hamnar ändå alltid vänd mot det hållet jag vill att den ska gå med en irriterande drivande ryttare på ryggen *ler*)


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Jag hade ignorerat det - men inte tillåtit att den bytt gångart.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)


Jag hittar på saker för den att göra. En ska som brukar vara effektiv är att rida den i en låg form och (för)böja halsen och arbeta mycket med vikthjälperna.

Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Ber de andra att vänta eller travar ikapp...

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Jag hade lugnt vant den vid att bli spolad på benen.
Först genom att spola brevid, sen låta vatten komma på benen - när hästen flyttar på sig minska lite på kraven och sen lugnt fortsätta.. och hålla på så tills hästen lugnt accepterar situationen.

I alla det här situationerna så har jag två "no no" som jag absolut försöker att undvika till alla pris.

1) Att bli "arg" och försöka "ställa på" hästen - det funkar sällan och allt man brukar uppnå med det är endera en uppstressad eller en förbannad häst (beroende på dess psyke).

2) Att prata "lugnande" med hästen och "berömma" allt för mycket. Tycker inte att det funkar att "belöna" det felaktiga beteendet med klapar och gulligt prat - bättre så att vara hel lugn och låsas som att det regnar.
Belöningen kan vara att man för en kort stund minska "kraven" (så som att man slutar att driva för en kort stund om hästen tar ett steg framåt - då är det belöningen i sig)

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Gjort en yvig kropsrörelse och visat att jag inte tycker att det är ok, ryckt till i grimmskaftet om det behövs.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Ökar pressen ännu mera tills jag får hästen att gå framåt, och när det gör det så berömmer jag.


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Ställer hästen åt andra håller och fortsätter som om ingenting har hänt. Försöker att inte göra stor grej av det.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Ser till att hästen skrittar om det nu är gångarten jag vill att den ska ha. Det är jag som sitter på ryggen, och då är det jag som bestämmer.


Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Ropar till dom andra att vänta, eller så rider jag ikapp så lungt som möjligt för att undvika att hästen blir mer stressad.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Tar mjukare stråle och vänjer den lugnt. När den mjuka strålen är okej så gör jag den succesivt lite hårdare tills den är som jag vill ha den.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Smäller till den hårt som tusan på bogen med grimskaft eller vad jag än har tills hands, backar den och sedan ska den gå när jag går, stanna när jag stannar.

Tack på förhand för era svar, tankar, analyser och erfarenheter :)
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Usch, jag har sett hur mkt dömande folk det är på buke, men jag slänger mig ut i havet!

Jag hade troligtvis tagit det lilla lugna om hästen är uppenbart nervös, försöka få hästens uppmärksamhet genom att ex försöka sidflytta och få den koncentrerad på annat. Står hästen stilla fryst, skulle jag förmodligen backa något steg bara för att få den att lyssna till mig, se att den gör något jag ber den om. Fungerar det inte hade jag klivit av och lett den fram (men det krävs mkt för det, jag är för lat för att kliva av mitt i en ridtur ;))



Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning

Kortare yttertygel (stenen är då mitten :)) än inner, men ändå rätt slappa tyglar, skänkla på ytter för att få hästen till stenen och nosa på den. Var noga med mitt sto när hon var unghäst att hon skulle fram o kolla på allt otäckt innan hon bestämde sig för att det var otäckt! Det har fungerat bra, nu när hon ser något läskigt går hon själv dit med uppspärrade näsborrar o kollar in, för att sedan lunka vidare :p
Hade inte lagt ner för mkt tid på det om det inte var min egen häst och jag kände knapparna, situationen kan ju lätt bli värre istället.



Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter

Långa tyglar och arbeta med sitsen för att få ner lugnet har nog funkat på typ alla hästar jag suttit på. De flesta tenderar ju bli piggare och studsigare om man håller dem kort. Brukar låta dem få skritta på i ett friskt tempo då tills de coolar ner sig lite, sedan kan man ju fortsätta trava/galoppera oftast. Men återigen här, få hästens koncentration genom flyttningar om den är HELT okontaktbar.



Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Skulle se till att aldrig komma efter ;), min egen blir lätt nervös och stressad då, och det är en situation jag känner att jag inte behärskar riktigt....Men om jag måste hamna i situationen, återigen sidflyttningar...är det ingen mer som upptäckt vad underbar denna rörelse är ??? :D Man hindrar hästen från att resa sig, backa, tja...för egen del tycker jag man får kontroll på hela hästen!


Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Spolat, spolat, spolat, hållt strålen kvar på benet tills den förstått att det inte händer något farligt och att jag inte ger mig.


Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.


Lyssnar den inte på ett tryck i grimman så hade jag kört upp öppen hand mitt framför ögonen på den, då stannar de alltid ;), jag hade använt rösten en hel del oxå.

Använder nog rösten en hel del i alla situationer, för att lugna och för att "ryta".
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:[/B]
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

1. Jag kan låta den stanna upp och se sig omkring men sedan smackar jag och ger framåtdrivande hjälp. Lyssnar inte hästen förstärker jag hjälpen.

2. Jag bryr mig inte. Försöker möjligtvis se till att jag andas i normal takt och absolut inte kortar tyglarna eller spänner till mig. Om det är något jag tycker att hästen är onormalt fjantig för kan jag rida fram och tillbaka bredvid "hindret" men oftast ignorerar jag.

3. Halvhalter, sätta hästen i jobb med hjälp av skolorna, skänkelvikning etc.
Skulle aldrig låta den gå över i annan gångart av sig själv. Då gör jag hellre hundra halter med skritt på lång tygel emellan.

4. Jag hade aldrig kommit på tanken att be hästen göra halter om de andra sticker iväg i full fart. Sedan beror det på hästens utbildning och vad jag vill komma åt med att ligga så lågt efter de andra. VIll jag öva självständighet hade jag satt hästen i jobb och möjligtvis vänt och ridit ett tag åt andra hållet. Annars hade jag bett dem vänta och ridit ikapp.

5. En ovan häst hade jag samtidigt svampat den tillsammans med vattenstrålen. Sedan kolla jag naturligtvis att vattenstrålen är inställd på rätt stril. På en van häst hade jag antagligen fortsatt att spruta efter att ha kollat vattenstrålens inställning.

6. Stannar hästen och ser till att den går bakom. Skulle ha skett helt automatiskt.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Jag pratar med hästen, försöker lugna med rösten, samtidigt driver på hårdare med skänkel. Hjälper inte det, så duttar jag med spöet och rider tex skänkelvikning förbi eller öppna, för att få hästen koncentrerad på annat.

Situation 2:
Så länge hästen går förbi stenen är det väl ok, men jag vräker nog ur mig ett typ "fåntratt" till honom, hur mycket han nu förstår av det :p

Situation 3:
Rider med täta tempoväxlingar, för att betona att det är jag som bestämmer farten även på hemvägen.

Situation 4:
Ropar på de övriga i gruppen att vänta, och travar sen ikapp.
Situation 5:

Om inte hästen vill vänja sig vid vattenstrålen, skulle jag nog tvätta med hink och svamp istället.

Situation 6:
Skarpt nej och armbåge i sidan. Hästen ska inte tränga sig före!
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Jag svarar med utgångspunkt från mitt fullblod. Jag hade förmodligen inte använt metoderna med en annan häst.

Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).
Om hon stannar och är helt fokuserad, och varken "nu går vi" eller lätta framåthjälper fungerar, lutar jag mig fram och ruskar lätt i ena örat för att bryta fokuseringen. Sedan försöker jag igen med att gå fram. Om det nu inte fungerar, så är det för att det finns något framför oss som jag inte ser: typ vildsvin, älg i vägen eller träsk. Då tar vi en alternativ liten omväg. Hade det varit för ett antal år sedan, så hade jag hoppat av och lett henne.för då hade hon en tendens att stanna och backa.

Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.
Det vet väl alla att under stora mossiga stenar bor det både tomtar och troll ;) Hon får gå på tvären om hon vill, bara vi går förbi. Det är dessutom en ypperlig, gymnastisk övning som hon gör helt självmant

Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)
Om jag slappnar av och är passiv, uppstår inte situationen. Om jag däremot skulle spänna mig eller korta tyglarna, då skulle det kunna bli lite cirkus.
Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.
Kommer vi efter av någon anledning är det endast framåt som gäller för henne. Håller jag in för mycket studsar hon upp och ned eller galopperar på stället. Samlad trav eller väldigt kort, luftig galopp (tänk om man hade kunnat få den traven och den galoppen på ridbanan!)rider jag då ifatt gruppen med. Kommer vi FÖR långt efter, så struntar hon fullkomligt i de andra och vi rider ifatt lugnt och sansat, eller fortsätter i vår egen sakta mak.
Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.
Händer inte, men OM det skulle vara så är vattnet nog för varmt. Däremot tyckte hon inte om att bli spolad högst uppe på halsen och under hakan, men genom att successivt med små cirkelrörelser gå lite högre upp för varje gång hon duschat, så är det numera inget problem
Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.
Vill jag inte att hon ska göra det så håller jag emot och säger "VÄNTA!". Rycker aldrig. Ibland säger jag åt henne att gå före, speciellt om vi är ute och går i skogen där det kan vara lite trångt och ojämnt underlag. Efter en skada hon hade för ett par år sedan, var det många och långa skogspromenader, så jag roade mig med att lära henne "sväng vänster" och "sväng höger", så jag "tömkör" i grimma med antingen en longerlina eller ett grimskaft. På vintern kan hon emellanåt vara ganska oregerlig, man märker när hon är på det humöret, för då trycker hon lite mot en. Då får hon en armbåge mot bogen eller halsen, och så säger jag åt henne. Är hon helt snurrig så får hon studsa bäst hon vill (på lång lina) och jag bara går. I det läget finns det inte så mycket annat att göra. Däremot går alltid JAG först genom en dörr.
Tack på förhand för era svar, tankar, analyser och erfarenheter :)[/QUOTE]
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).
Ökar pressen ytterligare och är beredd att ta en eventuell diskussion om saken, men är lugn och bestämd och tydlig med att vi trots allt ska vidare på vägen:) Berömmer när den går fram.
I vissa fall kan jag hoppa av och gå före för att visa att det är lugnt om det nu inte skulle gå att lösa från ryggen/eller om det kan bli farligt eller så. Vissa tycker ju inte man ska hoppa av men jag har inga problem med det.



Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.
Bromsar upp, gör ingen grej av det utan försöker hålla den på rätt spår sas. Förstorar inte saken. Är det väldigt äckligt så gör jag halt,kanske få titta lite, då brukar det vara lättare att hålla rätt kurs sen.

Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)
Min egen häst som jag känner otroligt väl hade fått pinna på. Det skulle aldrig "förstöra" nåt. En annan häst hade fått börja arbeta.


Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.
Ridit på framåt. Väl framme vid de andra ev gjort en kort halt för att få igenom den.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.
Är hästen ovan-rädd-tycker det är äckligt med vattnet så drar jag av trycket så det helst bara strilar och spolar först på marken brevid. Är helt lugn själv och gör ingen som helst grej av det. Börjar med hoven och jobbar uppåt, strålen följer benet även om den steppar runt. Slutar i tid. Har inga problem med att den trampar men får under inga omständigheter kliva över mej.
Är hästen van och inte egentligen har nåt emot det men trampar runt ändå så sprutar jag också på marken brevid först, men "går fortare fram" och ställer större krav på att den ska stå mer still


Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.
Så fort den kommer för nära stannar jag den, backar den(-behövs oftast bara göras första gångerna, sen räcker det med att stanna den eller vända sej mot/ eller bromsa upp sin egen rörelse en aning så hästen bromsar upp för det) och gör så om och om igen tills saken är klar. Det här har jag ett enormt tålamod med, och är alltid exremt konsekvent när det gäller just det här, men så behövs det oftast bara göras ordentligt en kortare period, men vissa hästar behöver ju påminnas då och då förstås. Men det är coolt att se förändringen från ångvält till "har bråttom men håller mej väl här bakom då"!
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Det kan mycket väl vara lukten av ett djur eller något som jag inte kan uppfatta som gör att hästen vägrar gå. För att få hästen framåt styr jag lite åt sidan samtidigt som jag driver. Jag vill få hästen framåt vänder i det här läget är det sista jag gör då det kan vara upptakten till en trist ovana. Dessutom kan man här börja ifrågasätta sin roll som ledare. Det är kanske något som måste jobbas extra med. Även fast hästen är osäker på något ska den ju lita på och lyda sin ledare.



Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Jag hade gjort halt såvida inte vägen var allt för trafikerad eller på annat sätt olämplig att göra halt mitt på. Sen hade jag låtit hästen få stå och titta färdigt på stenen. När den sedan slappnat av hade jag låtit den gå fram i lugn skritt igen. Hade den då direkt börjat takta igen hade jag återigen stannat och väntat en stund till. Jag vill inte lämna stenen utan att den blivit avdramatiserad.



Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Här hade jag om jag själv känt för det kunnat ta upp hästen i galopp, dock ej en för snabb sådan. Jag hade undvikit att galoppera på stora öppna ytor då sådana ställen tenderar trigga igång hästar lite extra. Skulle jag känna att hästen var på väg att verkligen springa iväg med mig skulle jag genast ta ner den i skritt och hålla den takten så länge hästen känns het. Ev. hade jag även avbrutit uteritten med enklare dressyrarbete i det fria; öppna/sluta, böjd på volt etc. Detta för att avleda hästen från sin plan "hemmåt(!)".
De sista 2 km från stallet hade jag skrittat.



Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Ber de andra att vänta in mig om de hör. Överger tanken på att använda drivande skänklar och jobbar istället med förhållande tygeltag och eftergift. Blir det riktigt svårt att hålla i hästen tar jag in denne på en volt.
Sen hade jag om det varit min egen häst ridit ut ensam oftare så att hästen vande sig vid att ridas ensam utanför stallområdet och utan andra hästar i sikte.


Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Jag talar lugnande med hästen, strycker den med min lediga hand. Det sistnämnda dels för att lugna dels för att distrahera. Strålen vrider jag ner så den bara rinner försiktigt och riktar den först mot hoven. Sedan arbetar jag mig upp för benet. Kanske reagerar hästen mindre på att få vattnet på bogen. I sådana fall riktar jag slangen dit och låter vattnet rinna ner för benet till en början innan jag riktar strålen direkt på benet.


Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Jag leder in hästen på en volt varje gång den försöker sig på något sådant. Jag kan också höja min fria hand/arm försiktigt varje gång den gör ansatts till att gå om mig, detta för att med kroppsspråket få hästen att sakta av och kanske till och med stanna den.
En häst som har den här ovanan skulle jag definitivt träna ledarskap med. Att kunna leda en häst på säkert sätt är mycket viktigt i mina ögon!
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Händer mig och pållen ofta. Jag väntar ut honom. Ingen idé att sätta press på just denna herren, och hoppar jag av och leder blir han värre. Då hittar han sina egna monster.. Så med andra ord sitter jag där och ger skänkel, lugnt och sansat, tills hästen går fram igen. Om jag inte märker att det är rena dumheter från hästens sida, då kräver jag mera!
Försöker alltid hitta orsaken. Om han reagerar på en varg eller björn etc, så anser jag detta vara en väldigt bra reaktion och vänder då hellre hem ^^



Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Haha det känns också igen, ni aanar inte hur många läskiga stenar det finns i skogarna! Gör halt med honom, tills han står stilla och avslappnat. Tar mig närmre och närmre stenen med tålamod, men ändå bestämd.


Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Halter, skänkelvikningar, volter och alla dess möjliga grejjor. Prio 1 för mig är att behålla lugnet och inte låta hästen springa eller stressa.


Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Gör INTE halt, för då blir han värre! Jobbar i skritten istället. Strävar efter en lugn och så ostressad skritt som möjligt. Även där skänkelvikningar etc..



Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.

Det lyckas han aldrig med så han ger upp. Envishet ;)


Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Accepteras inte, halter, volter etc..
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 793
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 621
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp