Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?


Situation 1:

Försöker lösa blockeringen genom att vända lite åt sidan. Funkar inte det så blir det "eld där bak och luft där fram" dvs lösa tyglar (men jag är beredd att reagera om hästen försöker vända) och så energisk drivning som behövs för att hästen ska gå framåt. Hur stark drivningen måste vara är ju väldigt olika från häst till häst. Mitt sto rider jag sällan med spö och hon är rätt elektrisk för skänkeln, så där skulla jag nog knacka till med skänkeln och smacka energiskt. Om jag har spö två medelhårda klatschar bakom skänkeln. Om det är en situation som jag bedömer kan bli farlig (en häst som är beredd att skicka av mig, halt underlag, trafik på vägen etc) avvaktar jag. Undviker i det längsta att sitta av dock.


Situation 2:

Låtsas som det regnar. Andas uuuut.


Situation 3:

Behåller den gångart som jag valt.


Situation 4:

Mjuka ben, lösa tyglar (i den mån det går), andas lugnt, sjunger lite, klappar på hästen och talar lugnande.

Situation 5:
Kollar om vattnet är iskallt. Är det en häst som inte är van att bli spolad så tar jag det försiktigt och nöjer mig när den accepterar lite vatten på en framhov t ex. Annars låtsas jag som det regnar och spolar vidare.

Situation 6:
Ruskar i grimskaftet och visslar. Gör ett par halter. Går lite snabbare (men låtsas som att det var min idé, syftet är att inte provocera hästen och söka bråk).
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Är med om det här ganska ofta då min medryttarhäst är tittig ute i naturen. Dock brukar han börja backa direkt när jag skänklar lätt. Jag brukar iaf sitta stilla och låta det gå en tid och väntar ut honom. Funkar det inte lägger jag lite mer press med skänkeln och funkar inte det försöker jag rygga hästen förbi det läskiga. Annars sitter jag av och leder förbi. I början när jag red honom kunde jag försöka lösa det med ett piskrapp men det är inget jag får för mig nu för tiden. Är väldigt emot våld i form av för hårda skänklingar eller ryck i tyglarna även i sådana här situationer.

Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Det bryr jag mig inte om. Så länge h*n går förbi så låter jag det bara ske.

Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Det är faktiskt olika hur jag reagerar. Vill jag absolut att h*n ska skritta (t.ex. att vi skrittar av) så sänker jag tempot. Annars kan jag låta honom/henne gå upp i trav, vill hästen springa så varför inte. Börjar h*n bråka, dra i tyglarna och slänga upp huvudet tar jag ner tempot.

Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Tänkr framåt i sådana här situationer. Hoppar h*n runt lite men går framåt så försöker jag bara sitta stilla och lugna hästen men prat osv. Stannar h*n och vägrar gå är det samma som i situation 1.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Lägger slangen på marken och går runt den/går nära den tills hästen slappnar av. Då tar jag upp slangen och spolar bredvid hästen innan jag ger mig på benen. Står h*n uppbunden i vattenspilta väntar jag tills h*n lugnat ner sig och ställt ner benen. De brukar ge upp till slut ;)

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Går h*n bredvid mig och jag är trygg med hästen bryr jag mig inte. Försöker h*n gå om mig stannar jag hästen, gärna ryggar honom/henne, står stilla ett tag och går igen.


Man kan väl sammanfatta det som att jag inte är helt nitisk med diciplinen och undviker bråk så länge hästen går dit h*n ska och dit jag vill :). Våld tror jag inte på öht utan mer på att vänta ut hästen.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

efter att ha sagt till med sträng röst och gett en ordentlig skänkel, fortfarande inte fått ett gensvar, rappar jag till henne ganska hårt på bogen/halsen med tygeln och säger skärp dig. klapp och beröm när hon gått fram och förbi!

Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

bryr mig inte om det alls. vissa stenar är bara så farliga vissa dagar. en liten ökning i tempot är oki, men inte en tempoväxling. blir inte arg och korrigerar enbart ner till ursprungstempo igen. om hon fortfarande har ökat tempo kan jag ta ner henne till en lugnare takt efter ca 30 meter.


Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

vi skrittar. och skrittar. och skrittar. på lång tygel. emellanåt tar jag upp tygel och jobbar någon minut med henne. halt och lång tygel. om jag är på bra humör kan vi även träna tempoväxlingar! mycket halt och ganska mycket jobb.


Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

ropar vänta om dom kan höra mig.
bryter ner till skritt på halvlång tygel och låter henne hålla den fart hon vill i skritt. det kan gå riktigt fort. :p försöker undvika att tjuvhålla henne, utan låter henne knalla på i det tempo hon vill, så länge hon håller skritt.
klapp och eftergift när hon går fram och lätt i tygel och korrigerar mycket med rösten när hon hoppar. minsta lilla framåt, så får hon en bir av tygeln.
visar det sig vara helt omöjligt, får hon trava ikapp, men aldrig galoppera!!!

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.

fjanteri, jag följer efter. :devil: grynmtar lite åt henne, men uppmuntrar när hon accepterar! börjar alltid med att spola ena framhoven, för att hon inte ska skvätta och rycka till. pratar hela tiden.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

ryck i grimman, tillsammans med ett grovt lugna dig funkar. tränar sen "följa-mammas-tempo" hela vägen tillbaka. då går jag saktare och saktare och saktare och till slut stannar jag. går igång med rejäla kliv och gör en tvärnit. för att hänga med och slippa korrigering måste hästen hålla fullt fokus på mig hela tiden! utanför stallet gör vi ofta en halt och står och väntar tills hon helt accepterat att stå och vänta, då får hon gå in. är vi på nytt ställe och hon är rädd ger jag oftast långt grimskaft och låter henne följa mig, i sista hand snor jag grimskaftet ett varv runt nosen och leder henne med ena armbågen i halsen på henne. hon kan bli riktigt stark.....
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1: Tittar själv först ifall det är nåt som kan tänkas vara "farligt", ser jag inte nåt provar jag att skänkla kraftigare, funkar inte det lägger jag till spö. Sen bror det nog på vilket humör jag är på, är jag på ganska dåligt humör skulle jag nog sitta av och leda hästen en bit.:o

Situation 2: Jag skulle nog "tvinga" hästen att gå så nära stenen som möjligt, sedan berömma jättemycket!

Situation 3: Känner jag mig säker på hästen skulle jag nog låta galoppera upp, annars skulle jag försöka hålla den i skritt.

Situation 4: Hmm... Jag skulle nog ropa på dom andra och be dem vänta på oss.

Situation 5: Helt ärligt skulle jag nog svampa hästens ben istället, om jag inte såg att det bara var fjanteri, då skulle ja följa efter med strålen och berömma mycket när det funkar.

Situation 6: Jag skulle stanna den och be den backa några steg.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Lägger handen på halsen och pratar med honom, spanar lite efter vad det kan vara som fångat hans uppmärksamhet. Går han inte framåt för lätta hjälper så kan jag lägga på spöet en gång och berömer genast han går framåt minsta lilla.
Ibland väntar jag ut honom tills han går själv.



Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Låter honom göra en "omväg" så länge han inte går ner i nått dike. Däremot får han inte "springa" förbi utan jag tar förhållningar och ev gör halt beroende på hur han reagerar på mina förhållningar, under tiden så pratar jag gärna med honom med mild röst.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Har han varit lydig under tidigare delen av ridturen så kan jag ev låta honom öka farten. Jag har lärt honom att det är tillåtet att öka ute så länge jag inte säger stopp, visserligen i galopp men skulle kunna tänka mig att applicera det även här då. Är det bara skritt planerad så tar jag en eller ett par förhållningar för att hålla honom i avslappnad skritt.


Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Detta scenariot är något osannolikt, men skulle det inträffa så skulle jag iaf börja med att ropa till övriga gruppen att vänta in mig. Går det verkligen inte att få skritt så skulle jag nog kunna tänka mig att galoppera i fatt om han gör det i en lugn och kontrollerad sådan.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.

Fortsätter spola, och "ryter till"; skärp dig, stå still. Hjälper inte det tar jag tag i grimskaft/grimma.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Stannar honom och backar några steg och så börjar vi om. Gör sedan flera halter på vägen.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

Situation 1:
Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).

Jag pratar lugnande med hästen samtidigt som jag ökar pressen med skänklarna. Börjar hästen trampa runt så lägger jag till smackningar. Vägrar hästen att gå fram lägger jag troligtvis till spöt. Hjälper det inte leder jag hästen en bit och rider sedan vidare.

Situation 2:
Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.

Jag driver på med antingen röst och spö( om jag kör) eller röst och skänklar(om jag rider) och låter henne skynda sig förbi stenen men hon måste fortfarande hålla sig på vägen. Om hon fortfarande reagerar på stenen flera gånger efter att vi passerat den första gången kan jag göra halt och verkligen låta henne titta på stenen.

Situation 3:
Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Är det långt kvar kan jag fatta galopp och rejsa en bit. Är det dags för avjogging/avskrittning måste hon lungt hålla sig till gångarten. Håller igen genom att ta och släppa i tyglarna, proa och om det behövs sätta mig ner i sadeln. Kör jag tar jag i tömmarna och proar.

Situation 4:
Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Vet inte riktigt eftersom min ponny helst rejsar ikapp kompisarna än att backa och krångla, men skulle det hända så skulle jag driva på henne genom att pressa med skänklarna och smacka (rider) Eller smacka och om det behövs använda spö(kör) så vi kommer ikapp.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrålen när du spolar benen.

Kontrollera vattenstrålen så att den inte är för hård och hlt enkelt fortsätta spola från hovarna och uppåt. Ska jag spola halsen ställer jag min nära hennes huvud och spolar mot baken.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Rycker till i grimskaftet ordentligt, ryter till men fortsätter att gå.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?



Situation 1:

Du rider på en väg när din häst plötsligt stannar som om den sett något, men du kan inte se eller höra något ovanligt. Hästen står helt still länge och ignorerar lätta skänklingar och säte. Om du ökar pressen visar den lätt obehag (viftande svans, lätt kast med huvudet eller liknande).


Situation 2:

Du rider i skogen och en sten fångar hästens uppmärksamhet. Den börjar gå åt sidan för att komma runt stenen med så mycket marginal som möjligt, och ökar tempot en liten aning.


Situation 3:

Hästen är pigg på väg hemåt och ökar takten, om ryttaren är passiv kommer hästen troligtvis att gå upp i galopp så småningom men inget tyder på att den skenar eller är ostoppbar. (För enkelhets skull är det fortfarande en god bit kvar innan ni kommer till stallet och marken är lämplig för alla gångarter)

Situation 4:

Ni har ridit ut i grupp och du har kommit efter de andra. Nu är din häst mycket nervös och stissig, backar för minsta stoppsignal och snurrar runt, går inte framåt direkt om du ber den men när den går framåt är det snarare i hopp än i skritt.

Situation 5:
Hästen vill undvika vattenstrlen när du spolar benen.

Situation 6:
Hästen går förbi dig för att den har bråttom till stallet när du leder den.

Tack på förhand för era svar, tankar, analyser och erfarenheter :)


1)
Bankar till med skänklen lite hårdare, går hästen =beröm, vänder den hemåt (från det den tittat på) så vänder jag tillbaka och så fortsätts det tills jag vinner. Har aldrig hoppat av en häst som inte vill gå framåt/förbi något.

2)
Tar ingen notis om hästen, så länge den fortsätter framåt och inte avviker från vägen.

3)
Tar en halvhalt och fortsätter skritta. Ska vi skritta så ska vi skritta. Jag kan hålla på så i mil om det så behövs :D

4)
Hojtar på dom andra att vänta. Hör dom mig inte så rider jag ifatt i en snabbare gångart och sen säger till dom att dom får vara uppmärksamma om min häst bråkar om jag kommer sist så att dom kan vänta med sina.

5)
Spolar tills hästen står still

6)
Stannar för att se om hästen ens ser att jag stannar. Gör den inte det så tar jag tag i den, stannar, backar den och får den att stå still. Sen börjar vi om, fortsätter så här till den lyssnar på mig och inget annat.
 
Sv: Hur hade ni gjort i dessa situationer?

1. Jag skulle först vänta ut hästen ett tag. Om han inte slappnade av sen skulle jag prova att skänkla på. Om han inte går fram då skulle jag ta en volt och sedan försöka gå förbi. Om han stannar igen skulle jag börja om och om han fortfarande inte skulle går förbi skulle jag hoppa av och leda förbi.

2. Jag skulle rama in hästen med ytterskänkeln, inte hålla in men däremot och förbereda för och göra en halvhalt strax efter det farliga för att få rätt tempo igen.

3. Jag skulle försöka andas lugnt, ge lång tygel, sätta mig lugnt och stabilt och på så sätt försöka få min häst att förstå att vi bara ska skritta. Att hålla in honom gör bara att han tror att han får trava. Om inte det skulle hjälpa skulle jag gå över till att jobba honom, göra skänkelvikningar och sluta mm för att använda överskottsenergin till något vettigt. Om han lugnar ner sig tar vi en kort galopp på vägen hem. Drar han saktar jag av till skritt och fortsätter jobba.

4. Jag blir extremt förvånad över att min gamla 24åring beter sig som en unghäst, skrattar åt honom, undrar om han har ont, konstaterar att så inte är fallet, säjer bryskt åt honom att skärpa till sig och travar i fatt på kort tygel eventuellt med lite sidledsrörelser för att han ska ha något att tänka på.

5. Stänger av och kontrollerar att benet är ok för så brukar han inte göra, kanske har han ett sår jag inte lyckats se? Kollar temperaturen på vattnet och sänker ev. trycket. Ber honom ställa ner benet och flyttar honom i sidled lite för att han ska få tänka på något annat och börjar om. Berömer honom mycket om det går bra annars fortsätter jag ändå med div. till sägningar typ Neej och ev en lite dask på sidan för att få uppmärksamhet.

6. Jag skulle daska till den i bringan, göra halt, ev. backa den, och gå igen. Går den om direkt då skulle den få en dask igen, kort grimskaft och en tillsägning, sen går vi långsamt ett steg i taget tills hästen lugnat sig då ökar jag till vanligt tepo.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 793
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 621
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp