Sy riddarschabrak

T

Tatl

Har nu bestämt mig för att sy ett riddarschabrack som projektarbete, samt göra ett skriftligt arbete om dagens riddare.
Frågan jag nu ställer är vad är det för tyg man ska använda när man syr ett riddarschabrack?

Sv: Sy riddarschabrak

om det ska användas så linne som fodras med linne (för stabilitet) eller ylle, bomull fungerar det med men andas inte lika bra. Ska du br göra det för att det ska sys och se bra ut kan möbeltyg användas om nått lämpligt hittas.

ylletyg eller kraftigt bomullstyg

Ylletyg?! :eek: Det lät svindyrt!

Eller ja föresten, vad använde man egentligen för tyger till riddarschabrak under medeltiden? Det är ju mycket möjligt att det kan ha varit ylle. Eller hade man kanske grovt linne? Det är ju tusen gånger svalare.

Eller ja föresten, vad använde man egentligen för tyger till riddarschabrak under medeltiden? Det är ju mycket möjligt att det kan ha varit ylle. Eller hade man kanske grovt linne? Det är ju tusen gånger svalare.

Problemet är väl som jag ser det med linne att det blir skrynkligt och fult (vill inte strycka några schabrak stup i ett).
I inne på att sy mitt nya i just ylle.

Tror mitt gick på 260-280kr/m eller nåt sånt. Tror det gick åt 20m totalt till schabrak och två tunikor och en mantel.

Linne var rätt vanligt har jag för mig. Har inga källor att peka på så här rakt av. Siden förekom också i sällsynta fall. Det är de jag kan komma på att jag läst. Ylle förekom säkert eftersom det var ett sånt vanligt tyg men kan inte minnas att jag sett det i text.

Ok, hrm. Jag får nog välja en lite billigare variant.
Men det stämmer nog att ylle är historiskt korekt, jag vet i alla fall att det var mycket vanligt i klädedräkter.
Men jag har beställt en bok som borde komma nu vilken dag som helst; "The Medieval Horse and its Equipment". Med andra ord jag ska ha lilla julafton. :D Där kanske man kan få lite inspiration.

På medeltiden var siden ett vanligt material till schabrak och tabarder m.m. Men jag tror inte att alla använde det, för det går ju sönder ganska lätt och var troligen väldigt dyrt jämfört med andra tyger.

Jag har ett blandtyg i mitt schabrak - 55% linne och 45% viscose - och det skrynklar sig inte alls. Det är fodrat med ett lager hellinne. Har hållt i 5 år, börjar först nu bli lite urtvättat i färgerna. Blandtyget jag köpte kostade runt 50:-/m och hellinnet tror jag kostade ca 70:-/m. Det gick åt ca 10-11 m.

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 470
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 071
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka