Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Extremt bred nosgrimma:

3_32618410.jpg

Närbild

Smalare nosgrimma:

3_31525365.jpg

Olika pannband:

mmmm_32695962.jpg

im_31895085.jpg

2_31613613.jpg

Nästa projekt är att sy ett helt träns, med pärlutsmyckningar! Måste bara få tag på ordentligt material först. :D

Senast ändrad av en moderator:

Jätte fina nosremar, jag och nog många med mig vill nog veta hur du gör och om su använder masin eller förhand och vilken tjocklek på läder och var du hittar läädret och vad det kosar. tack på förhand ;) Lina!:laugh:

Tack så mycket!
Nej idén har jag fått av min kompis, var lite fräck och snodde den, frågade dock först och hon tyckte att det var helt ok eftersom hon troligtvis inte skulle använda sitt så ofta.. Hennes täcke finns att beskåda i den första av dessa trådar.

Ditt ländtäcke var också väldigt snyggt, vad har du använt för material? Ser ut som om det är nåt lite mer vatten tätt än fleece;)

Ah. Häftigt är det i alla fall. :)

Det är bävernylon fodrat med fleece. Impregnerar man lite så håller det tätt hur bra som helst. :idea:

Frågor till er som hade sytt ridbyxor,
vad har ni använt för material til själva byxorna? Hade ni ngn typ av skinn för helskonning? vad för skinn i så fall? var hittade ni mönster?

Blev jättesugen nu på att sy egna, hittar inga som färgmässigt passar min ridjacka...

Här kommer mitt fina hästtäcke som jag har sytt :) RIktigt stolt över det faktiskt ;) Tyvärr blev det fel i planeringen så döskallarna hamna upp & ner men , men.. Första saken man syr kan ju inte bli helt perfekt!

SÅ här blev det:

Täcket är sytt så det är bara att dra täcket över huvudet på hästen :)
Vad tycker ni om det?

Raderat... det bidde dubbelt...

Senast ändrad av en moderator:

:bump: Nu får jag också vara med här!

Har länge haft iden att sy halstäcke i fleece men det har inte blivit av förrens idag!

100_1634.jpg

Behövde ju bara halsen, men fick tipset att det var bra att ha en bog också så skulle det ligga bättre.
Så jag letade fram ett superdåligt fleecetäcke, som hade spruckit vid bogspännena första användningen. (Där ser man, man ska inte slänga allting! Kan vara bra att ha nångång! :idea: ) Kapade det rakt av ca 30 cm från manken, fållade. Sen sydde jag fast "ryggen" som hals ist. Vilket blev alldeles lagom längd.(Täcket var stl 145, minus 30 till bogen, 115 cm hals. Så då kan hästen beta/äta från marken, utan att halsen blir för kort. Och har ändå 5 cm tillgodo!)
Sen tog jag bensnörena till spännen på halsen. Kortade dom en aning dock :D
Och sist sydde jag fast en resårgjord.

Nästan hela täcket gick åt! Det enda som är kvar är rumplappen, bukgjordarna och två remsor från den nyblivna halsen (hon är inte lika tjock om halsen som om rumpan).

Vad det kostat vet jag inte riktigt. Resårgjorden hittade jag på rea för 39,50 i helgen, och täcket kan väl ha gått på ca 150kr (R*sta) när det var nytt.

tkr inte alls att det gör ngt att döskallarna är upp och ner.! jättefint!

smart detdär med att bara bra över huvvet, så sitter det bra runt bringan o bogen.., bara han inte lyckats trassla in sej i det eller ngt då han rullar och får panik, då är det ju svårt att få av.. men sånt händer mer sällan får vi hoppas

Frågor till er som hade sytt ridbyxor,
vad har ni använt för material til själva byxorna? Hade ni ngn typ av skinn för helskonning? vad för skinn i så fall? var hittade ni mönster?

Mall: Gamla ridbyxor + 15 cm längre ben
Tyg: Brunt joggingtyg
Skoning: Brun velour
Tid: ca 4 lektioner á 90 min
Svårighetsgrad (1-5): 2.5
Beskrivning:
  • Ritade av mina gamla ridbyxor som var för korta men bra i midjan och "tajthet". Ritade efter alla sömmar och la till 1 cm.
  • Min syslöjdslärare hjälpte mig med att sätta ihop delarna så att det inte blev nån söm vid insidan av låren. Jag tejpade ihop delarna som möttes vid låren och ritade av det på det tyget jag ville ha. Klippte ut.
  • Klippte ut knäskoning i velour, sydde på på rätt plats.
  • Sydde ihop allting utom i grenen för att se till att de satt bra.
  • Sydde sick sack så att det inte skulle spricka och provade en sista gång.
  • Vek in och sydde vid fotändarna och midjan och drog sedan in resårband. (Hatar kardborre vid foten)
  • Klart! Provridning och de satt perfekt. Precis som jag vill ha det!

mhbtb9.jpg

2lcb6gn.jpg

25teop1.jpg

Taack :D Jag använder endast täcket om han blivit svett & ska stå inne & torka! Då har han lite uppsyn & hittills har det suttit väääldigt bra & han verkar gilla det :) Funderar på att göra ett nytt nu när jag har mönstret ;)

Det är helt underbart att slippa alla knäppningar & att täcket åker på sniskan m.m. Dra täcket över huvudet är helt klart det bästa som finns!

KL

Inspirerad av Lena Furberg-tråden vill jag göra ett padfodral med Mullemotiv till min kära lilla ponny.
Nu undrar jag:
Kan man göra egna stryka-på-bilder?
Med vlieseline kan man inte göra egna bilder eller?

Jeg har ikke sydd selve pannebåndene, men iallfall byttet ut pynten, og satt på egen dekor selv.

panneband_blue_moon.jpg

panneband_plum.jpg

Min favoritt:
panneband_silvermoon.jpg

panneband_victoria.jpg

panneband_victoria2.jpg

pannebane_mix.jpg

man kan vecka in det så att den blir lite rundad, eller så kan du klippa ett V i det och sen sy igen det så att det blir lite mer avrundat ned till baken.

Senast ändrad:

Snygga ridbyxor!

Kanske nått jag ska ta och prova på, vore kul med egendesignade ridbyxor:d
men undrar lite hur det funkar med velour som skoning, blir det inte lite "halt och glidigt"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar