Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack! Det är simpelt men funktionellt.

kan du inte sy för hand? Det hade jag nog gjort. ÄÖr kardborren bra, som den ju behöver vara för att vara praktisk, tror jag att man river av den från tyget annars.. fast jag har inte testat..

Strypt häst :crazy: Jag har provat så jag vet, det går helt enkelt inte att ha den så :crazy:
På bilden i gbg-tråden har jag bara gjort en tillfällig lösning för att man ska kunna ta kort, därför sitter den inte helt 100 :)

Nu har jag äntligen köpt flece filt(istället för tyg:angel: )Nu fattas bara typ nylonband;) Men ska börja fixa lite med det jag har:D Jag ska ju då sy ett skrittäcke var de tänkt, men vi får väl se vad det slutar som xD:angel:

kl.
Nu har jag börja sy på min barbacka sadel =) Äntligen!!!

Nu undrar jag lite hur ni gjorde för att kunnaspänna fast den, Vet att vissa sytt fast stigläder som stroppar,
Jag har fundera på de, men sen gick tanken till att köpa läder från T*rnsjö och sy göra stroppar av det kanske? Jag vet då att jag ska sy fast en bred platta av läder som ligger över ryggen så tryckerfördelas.

Någon som har bra tips? Någon som vet priset på läder hos T*rnsjö?

Jag använde fettat remläder (2,5mm tjockt). Skar en lång rem som går tvärs över schabraket och slutar på varje sida i stroppar.
Det minsta som går att köpa från Tärnsjö är en sida, vilket är 20-30 kvadratfot (kommer inte ihåg exakt :o) och den jag köpte kostade ganska exakt två tusen kr.

blev så grymt intresserad att börja sy NUUU!! (sitter i denna stund å beställer tyg å sånt^^) själv håller jag på att korta ett förstort vintertäcke. har sytt X antal schabrak å nosludd^^. har även sytt 2 par ridbyxor å lite andra kläder. nästa grej jag ska ge mig på är;
jag ska göra ett fleece täcke med spännen och kardborre längst sidorna. sedan fästakardborre på undersidan av mitt ofodrade regntäcke. på så sätt har jag då både ett ofodrat regntäcke, fleecetäcke, som man sedan kan fästa ihop å då få ett fodrat regntäcke!!!^^ (jag känner min så smart:idea:)haha...
detta kom jag på efter jag tittat runt efter fodrade regntäcken men upptäckt att de är äckligt dyra.(ok, kanske inte fö den som har bra med pengar...) håller även på att sy en hals till svettäcke, för det är ju på halsen de blir svettiga:idea:
har inga bilder men kan kanske fixa det^^

hehe... kom på att jag måste nämna att jag sytt ett par shaps(hela). de är i jeans å blå läder imit. (jag e sån nörd som har allt matchat i blått, fattas bara blå sadel=() själv tycker jag de blev sk*t coola^^

Strypt häst :crazy: Jag har provat så jag vet, det går helt enkelt inte att ha den så :crazy:
På bilden i gbg-tråden har jag bara gjort en tillfällig lösning för att man ska kunna ta kort, därför sitter den inte helt 100 :)

men den sitter ju för lågt på den bilden, hästen står ju dessutom och slappar, delningen ska vara ca en dm längre upp, kan du sätta den så och ta bild igen? :idea:

och prova att rida med den, kanske nån som kan ta bild när hästen jobbar med förbygeln på?

vad kostar en sånn :o dom kan inte vara billiga :o

nej den va inte gratis... vi gav 15 för våran och då är de ten liten hemmabruksmaskin. har kollat lite på de stora industrimaskinerna som man kan brodera större och tjockare grejer med och då kan man få ge minst 80 i nypris... gå å vinna lite på lotto kanske...

*knapplån*
snälla tråden, dö inte!

jag håller på med en vattentålig kasse till easybootsen så att de kan hänga på tork utan att ramla runt i hela sadelkammaren, men det är sjukt jobbigt att virka med plastpåseremsor så jag börjar fundera på att tänka om och helt enkelt sy en påse av något nätaktigt. tanken med plasten var att kunna spola av hela skiten under vattenslangen om det är grisigt ute.

3328145076_bef311f427.jpg

*kl*

Jag har sytt egna reflexer på ena tränset. Gjorde pannband, tyglar och nosgrimma.
*bettet som sitter på ska ej användas till detta träns. *

*knapplån*
snälla tråden, dö inte!

jag håller på med en vattentålig kasse till easybootsen så att de kan hänga på tork utan att ramla runt i hela sadelkammaren, men det är sjukt jobbigt att virka med plastpåseremsor så jag börjar fundera på att tänka om och helt enkelt sy en påse av något nätaktigt. tanken med plasten var att kunna spola av hela skiten under vattenslangen om det är grisigt ute.

Av miljösynpunkt tycker jag du ska virka denna färdig och med stolthet visa upp den för andra. ;)

Hade min symaskin bara varit hel så hade jag kunnat sy hur mkt som helst nu när jag fått så många bra idéer här från er.
I yngre dagar så sydde jag schabrak, benreflexer & tränsreflexer. Ville sy ett täcke men det gick inte läraren på syslöjden med på. :D

Tycker helt klart att du skall fortsätta, du har ju kommit en bra bit på vägen.
Mkt fiffigt att använda plastpåsar.
Kämpa på! :)

Nu är jag ÄNTLIGEN klar med mitt drakländtäcke, blev riktigt nöjd dessutom :)

imrahil: Fortsätt, den blir supercool!

Shit vad häftigt! :D
Har du kommit på idén alldeles själv?

Nu har jag i alla fall lyckats få baken ur och fotat mitt ländtäcke. Det är inte klart än utan fattas lite 'snören' samt en ryggsöm kvar att sy. Det är rätt skrynkligt då det har legat ihopknölat (brottom att städa en dag)ett tag.
Håll till godo.
Bild006.jpg

Ska fota mitt tömkörningsschabrak som jag håller på med någon dag också. Det blir grymt snyggt... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar