Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag kom på när jag var i stallet senast att jag renoverade ett par gamla senskydd i vintras. Fodret var så slitet att det inte gick att använda dem. Så jag tog bort det och satte dit tjock, hård tovad ull istället. (säkert 4mm tjockt och inte smidigt utan stabilt som tusan) Det var skitjobbigt att pricka de gamla hålen i plasten när jag sydde fast den nya fodringen, men är man envis så går ju allt :D
Jag använde även pistollim för att fästa ullen inuti skydden så det inte tappar formen lika lätt.

Foto+1576+1.jpg

Och så klippte jag till de nya tovade benpaddarna lite snabbt (klippte bara ena sidan för att de inte skulle bli för höga) och lindade men inte hela vägen upp utan så jag kunde fota och visa er :)

Foto+1577+3.jpg

Ullen är väl inte tillräckligt bra för att stå emot eventuella hååårda smällar men kommer åtminstone ge mer skydd från slag än om han var lindad runt om (har inte hittat några bra passande skydd ännu..)

Senast ändrad:

oj vad sugen jag är på tovade saker nu!!! (varför flyttade min tovande hantverkar granne för 2 år sedan?!?!?!!) "/ mina benskydd är väl använda och behöver ny fodring. ska se om jag hittar t ex får ull eller liknande att ha i, då kan jag ha dem som transport skydd :p

Jag tänkte börja tillverka i större skala när jag kan skicka ull för tvättning och kardning, då kan jag göra iaf 100x50 cm långa stycken som går att klippa ner till paddar osv sen. Man får ju tänka på att en rullning (jag kör rullmetoden när jag tovar) är ungefär 3 timmar för ett hållbart resultat :S

Upptäckte en annan gång att bandagepaddar som inte är tillräckligt tovade tovar sig under ridturen! Det var hemskt att försöka få bort..

delvis knapp.

Jag har också gett mig på ett annat projekt. Jag har testat tömkörningsgjordar till fördärv och inga av globus/chetak lädergjordar passar min häst. Och jag vill ha en gjord med stående, fasta ringar som sitter ca 20 cm under de vanliga däckelringarna... Tärnsjögjordarna hade säkert passat hästen men inte min plånbok, så jag har köpt en billig gjord från B. och en tjock padd (däckeln är stenhård och rätt uschlig) och två U-bultar. Pappa hjälpte mig alldeles nyss med muttrar och beslag så nu har jag fyra stående ringar på min tömkörningsgjord! :D Om det funkar så ska jag höra med min sadelmakare när hon kommer nästa gång om det går att stoppa om däckeln på något vis men jag kommer behöva ha tjock padd under hela tiden iaf pga muttrarna av min U-bult. Jag skickar upp en bild när jag har klätt upp hästen och en närbild på min lösning :D

Är man inte rik får man vara påhittig :banana:

jag har använt däcklen till en ponny brösta och en sadelgjord som tämkörnings gjord^_^ inte snyggt men det fungerar i alla fall

Såhär blev det:

foto-1598_90917037.jpg

Jag tror att såhär i efterhand skulle den nog kunnat sättas ett par cm högre upp. Men den funkar och det blev mycket enklare/naturligare att gå lågt med huvudet (även utan mycket kontakt i tömmen). Och vill jag ändra ställe så är det bara att ta fram håltång, limpistol och blockhylsan och flytta på den.

Har blivit riktigt inspirerad av tråden och är i världens lyckorus pga världens bästa häst, så jag tänkte sy ett ridtäcke till honom nu!:D Ett enkelt, fleece, antingen rött eller blått och kanske broderat.
Jag tror det blir marint med rött kantband och vit passpoal, om jag klarar av det...;P

*KL*

Kom på en sak, kan man sy ett ridtäcke i fleece?? Och kan man sy den i ett helt stycke eller måste man göra i 2 bitar??

man kan sy det i ett stycke men man får tänka på att sy in vid rumpan så att det blir lite runt där.

om du har ett fleece täcke hemma som kanske är för litet till hästen så kan du använda det och sy om framdelen, då får du halva jobbet gratis^_^

Tyvärr har jag inget gammalt fleecetäcke, fick hem ponnyn igår...:D Men jag kommer att använda ett ridtäcke som mall, och göra nästan likadant fast i fleece. Fast i ett stycke då..;)

Ni är riktigt duktiga! :D Önskar själv att jag skulle kunna sy, men men... man kan ju inte få allt här i livet. Ska försöka hajtandsfläta ett pannband när jag har fått band, testade med prestentband men det gick åt skogen :crazy:

Har också tänkt göra en repgrimma av tågvirke, och då undrar jag hur tjock tågvirket ska var :)

kl
jag ska sy en ponny grimma och en remont nosgrimma. men behöve mått till nosgrimman :/ har nån en remont nosgrimmma i storlek full så är jag evigt tacksam om ni ville ge mig måtten ^_^. har en halv hud läder kvar efter tränset jag sydde XD köpte nog lite väl mycket.

förresten så räknade jag ihop vad tränset kostade att sy^_^ ca 71kr!! billigt och bra:D

Tänkte ladda upp bilder på schabraket och flughuvan jag har snyggat till, har dålig fantasi så jag härmade en annan här på buke (tack för det)! Va busenkelt att göra på maskinen med en pressarfot för tjockare tyger tog ca 40 min med nålning och sy. Lägger upp en bild också! Nästa uppgift är att sy ett par benskydd har köpt material men väntar på mått/mall. Insidan ska vara i teddy och utsidan i vitt konstläder i mitten har jag en gummiaktigduk som är stötdämpande. Får se hur det blir...
http://Belsebubbel.bilddagboken.se/p...6&directlink=1

Senast ändrad:

kan inte se bilderna :( (vill gärna se ingående hur du gör benskydden ^_^ har en hel del läder som behöver användas upp XD)

kan inte se bilderna :( (vill gärna se ingående hur du gör benskydden ^_^ har en hel del läder som behöver användas upp XD)

Den bilden är bara på schabraket men kan lägga upp en bild på skydden så långt jag har kommit nu (bara stötdämpningen/fodret)

se om den här funkar http://Belsebubbel.bilddagboken.se/p/show.html?id=463079994&directlink=1

Det är någon sorts gummiduk som jag använder. Har två delar så det blir lite tjockare som jag limmade ihop för lättare kunna sy på de andra delarna.

Senast ändrad:

:eek::love::bow: wow!
okej lite frågor nu ^_^

hur tjockt är lädret?
hur fick du tag på mallen?
hur ska du sätta fast spännen och sånt?
tror du att man kan göra skydd av ca 2,5mm tjockt bältes läder?

är sjukt avundsjuk på dig nu :rofl: mitt senaste sy projekt var att laga en grimma som blev otroligt ful:rofl:

:eek::love::bow: wow!
okej lite frågor nu ^_^

hur tjockt är lädret?
hur fick du tag på mallen?
hur ska du sätta fast spännen och sånt?
tror du att man kan göra skydd av ca 2,5mm tjockt bältes läder?

är sjukt avundsjuk på dig nu :rofl: mitt senaste sy projekt var att laga en grimma som blev otroligt ful:rofl:

*Jag använde konstläder som bara är kanske 1 mm tjockt men har fodring som är 2x3mm sammanlagt blir allt kanske 7 mm.
*Mallen är får ett par jacson skydd som min vän mätte upp åt mig
*Spännena ska jag sy på resår band och karborre och sen sätta på en till bit konstläder över som det brukar vara på skydd (samma form på skålen på strykkappor)
*jag skulle antingen sy fast neopren på insidan eller göra det dubbelt.

kl; jag har äntligen tagit lite bilder på mitt egensydda träns när det är på hästen^_^ använder det varje dag och älskar det!!
31331249.jpg
[/url][/IMG]
31331246.jpg
[/url][/IMG]
(lägg gärna märke till det nymålade gallret och pollans skräckslagna blick :rofl:)

kl; jag har äntligen tagit lite bilder på mitt egensydda träns när det är på hästen^_^ använder det varje dag och älskar det!!
31331249.jpg
[/url][/IMG]
31331246.jpg
[/url][/IMG]
(lägg gärna märke till det nymålade gallret och pollans skräckslagna blick :rofl:)

Snyggt! Hur lärde du dig sy i läder då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar