Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Bilder finns på http://hannaberlin.zoomin.se (fler bilder kommer)

Här är lite saker ja gjort:

2 st flätade pannband i svart/röd/guld med rosett på vänstersidan
2 st pärl pannband i vit och rosa
1 st halsbands pannband (satt dit fästen på ett halsband)
10st manrosetter i svart/röd/guld
Klätt om ett fult allround spö i svart/röd/guld med en fin rosett högst upp
Har flätat en lädergrimma i svart/röd/guld band oxå
Dekorerat 2 grimmor med lite saker
Har även gjort en dragsele till vovven

Och så håller ja på med ett schabrak också.

Detta ska ja göra:

Dekorera mitt fula svarta fleecetäcke,
Transportskydd,
Benlindor,
Fler pannband,
Svansskydd,
Fler manrosetter i andra färger,
Bandageunderlägg,
Flugpannband,
Bettvärmare

Mina hemmagjorda träns...

Träns, 8mm brunt m ljusa sömmar och en silver/lila tenntrådsfläta
kvtrans.jpg

Träns 10mm brunt m ljusa sömmar, guldspännen och en silver/brun klassisk tenntrådsfläta.
nosgrimma.jpg

(Fast här bara nosgrimman)

Likadant som ovan fast med silverspännen, hänger ihop med första "lila" tränset
transen.jpg

Nosgrimma 8mm svart m tenntrådsfläta i islands färger
islandnosgrimma.jpg

(Inte helt nöjd med detta, flätan är för liten och ringen jag valde känns för stor, dessutom har jag lagt om flätan igår -för på denna bilden sitter den lite snett)

Ett begagnat Jacson-träns fick tenntrådspynt på sig
jacsontenn.jpg

Just nu jobbar jag på ett longerdelta i läder. :)

hur ordnar du med kanterna på lädret?? köpta träns är ju släta, mitt hemmagjorda är skrovligt och "rått".

fina träns^^ ska nog sno den iden till min shettis träns:)

Kanterna skär jag med ett litet verktyg som fasar kanten. Sen färgar jag och polerar med en plastskena. Finns nog att köpa i de flesta hobbybutiker.

Sen är ju ett bra läder A och O för att kanterna skall bli bra. Tärnsjö-läder gillar jag bäst.

mitt läder kommer från tjäder läder, köpte bältes läder då det var billigt^^ 70kr kvf

vad är det för färg man ska använda??
vad heter verktyget man fasar kanten med?
vad är det för plast skena du använder? är det ngt man kan köpa eller en helt vanlig plastbit som du hade hemma???

Hej på er.
Går i tankarna om att sy ett eget täcke, men vart jag än letar på internet så hittar jag inte spännena man ska ha. Tänker då på kryssgjordarna, bogspännena, benspännena och svansspännet.

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig några tips på vart jag kan hitta detta. :)

Har du kollat i B*rjes katalog?
Har för mig att de sålde en del spännen och hakar. Fast kanske inte just till täcken.

Näe, det har jag inte gjort.
Tack för tipset!:bow:

hmm, jag behöver ett täcke till min gamla polle, men vet inte om det är lönt at sy ett till honom om det finns i hans storlek. han har ingen bog att tala om, lång rygg och grov hals.
han har ett täcke från jackson men det är för varmt och han behöver regn täcke. hur mäter man täckes storlekar? är det från början på manken(från nacken) eller från slutet av manken(vid ryggen) till svansrotens början?

just nu så har han bara mitt egen sydda zebra täcke när det regnar och det håller otroligt bra mot regn och snö, men det blir tungt och tar en evighet att torka. + att det är för stort i bogen (ritade av vintertäcket när jag gjorde det men det blev helt för stort i bogen i alla fall) ska jag fråga grannen om de har någt gammalt vinter täcke som jag kan slakta eller köpa nytt?

KL
Hej igen!
Ni är ju alla så himla påhittiga och händiga, skicka mönster och bilder till vår mejl tipsahastgrejer@hotmail.com så vi kan lägga upp på bloggen! :D Kom igen mejla :)

hastgrejer.blogg.se

Efterlyser mönster på en virkad hästluva om någon har! :)

Nu har ja gjort massa saker o fler blir det ;) Kolla min hemsida där det finns bilder :) Det jag inte har bilder på som ja gjort är transport täcket, transport skydden, svans skyddet, stigbydel reflexerna och repgrimman. I morgon kommer bilder där allt detta sitter på häst :D

http://hannaberlin.zoomin.se

Senast ändrad:

Är det någon som har mall eller beskrivning på en sadelväska? Skulle bli riktigt glad då ;)

Vill ha mått till remont nos grimma!!! har du en remont grimma i st full så vore det jätte snällt om du kunde ta måtten på nos stycket och nack stycket (inklusive de delarna där spännerna sitter tack^_^)

jag har mått till pullar och aachen men har redan sytt pullar och gillar inte aachen grimmor. så snälla ge mig måtten!!! plz?

Vet inte om det gills, men jag har sytt en barbackapad av insperation
av en annan.:angel:
Den är jättemysig och varm å go att rida i.:love:

Blev löjligt kär i denna :love: Vill oxå ha/Göra en! Har du några ritningar?
kan du lägga upp förklaring på hur du gjorde den? :p

Någon annan som kanske har ritningar/förklaringar?:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar