Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

hur fick du luddet att räcka?!?!
ska kolla om panduro har ngt luddigt tyg, annars så får jag kolla om lions har ngn pälls jacka som jag kan slackta^^

Jag hade ett "ludde " från ikea, dvs ett fårskinn, räcker om man skarvar till en 120 gjord men min är bara en 55 cm dressyrgjord.

*kl*

Har knåpat ihop ett bettlöst träns à la H**ks av diverse träns/hjälptygeldelar som låg och skräpade i stallet. Dock tycker jag att det inte ger någon bra eftergift...
30426678.jpg

Har även sytt ett par nosludd med namn på - mer gulligt än fint, men kul ändå :)
30426683.jpg

Och så har jag gett mig på att fläta ett par pannband, detta är det mest lyckade, men snart ska jag ta och köpa mer band och pannband, så blir det fler :D
30426690.jpg

Skulle vilja sy mig en fårskinnsvojlock, dom man köper är både dyra och så tycker jag inte om dem. Dessutom kan vi få skinnen gratis (exl. beredning) av en bekant. Är det någon här på buke som gjort ngt sånt och har ngt tips?

om du har en fårskinns hud redan så kan du ju helt enkelt ta och klippa ut med en vanlig vojlock som mall, och sy på fästen till sadelgjords stropparna och gjorden. har länge tänkt ta våran gamla får hud och göra rumpvärmare, pullar ludd, och ev sadel padd. det hade varit mysigt med en fårskinns hud på sadlen nu när det är så kallt att rida^^ sen så eftersom det är hud och inte tyg så kommer det inte glida runder lika mycket:D sen så kan man ju göra en barbacka padd av fårskinn också!! :P!! får smyga och sno åt mig några skinn innan nån märker det! ho ho ho!^^

Skinnen kan jag inte få förrän tidigast i höst eftersom det är då de slaktar lammen, men man kan ju planera lite :D

Jag har en hemgjord fårskinnspadd nu och den glider mkt mindre äv vanliga schabrak även om den är helt utan stoppar. Me jag vill ha en som är mer formad efter hoppsadeln, den jag har är mer fyrkantig.

lägg då hela huden under sadlen och rita av den så gott det går^^
jobbigt att det inte finns några hopp inriktade vojlockar:( på sommaren vill jag inte ha shabrak

har ngn sytt egna stall paddar?? har bara ridpaddar men de vill jag inte ha på pollan i boxen :(. kan man klippa isänder ett fluffit täcke och göra paddar av? vad för mått ska de ha? (st full).

Jag har sytt egna, fast det var iofs ridpaddar men det går säkert att klippa i ett täcke :) Men kolla typ nån ridsportbutik på nätet där brukar det stå vad det är för mått, jag kollade på H**ks

Jo, jag får göra det. Nu är det ju ingen extrem hoppsadel, närmare allround, så jag kan ju ha andra vojlockar till, men den ligger mkt bättre med fårskinn. Dessutom gillar jag funktionen, fårskinnen suger upp svetten så att hästen inte blir dyvåt och det glider inte, man behöver inga stoppar.

jag har sytt ett träns!!! jätte nöjd och glad över att det är klart^^ har stora hemska valkar på fingrarna nu och små sår lite här och var efter nålarna^^ men det är klart!!
ska hitta kamera sladden och lägga upp en bild på det så fort jag kan^^. (hihi, om jag gör en sadelgjord så kan jag rida helt med egen tillverkad utrustning^^)

30573806.jpg
[/url][/IMG]
tadah!!!! ett träns av buck!!! aj vad fingrarna värkte^^ men det var det värt!!
special saker på tränset;
*sidostyckerna knäpps inåt vid bettet
*nos plattan är fyrkantig
*nos remmen knäpps inte nere vid mungipan utan mer upp på nosen

synd bara att jag inte har nån brun sadel, kan man macha svart sadel med brunt träns?

30574538.jpg
[/url][/IMG]
är denna bättre? annars så får jag ta en bild då det sitter på hästen^^, har inte provat det ännu då jag inte vill smutsa ner det^^
URL: http://www.pixbox.se/alb1057005
här är annars länken till albumet, där finns det bilder på när jag gör det också^^. de är längst bak, ignorera de andra tack.

hej !

nu har jag sytt färdigt

*fleecetäcke
*"nosludd" till benremmarna på regntäcket

får säga att jag faktiskt blev ganska nöjd med resultatet :)
ska se om jag kan lista ut hur man lägger upp bild, så ni kan få se resultatet ;)

mysigt=)
gjorde ludd på min gamle ponnys grimma, de blev ganska smutsiga och väldigt skabbiga efter en dag i regn och efter att han slabbat ner den med halv tuggat foder^^.
men mina var fast sydda och fick klippas loss, dvs man kunde inte tvätta dem. hoppas dina håller längre.

Men jag använder inte luddar i hagen och hästarna har inte grimma när dom äter :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar