Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Du har inget gamlat täcke du kan slakta? =)
Jag har sparat typ alla spännen från gamla trasig täcken, de ligger just nu i en låda märkt: Bra att ha!, har alltid lyckats fixa trasiga spännen med nya därifran..!

Kanske inte hälper så mycket just nu, men bra att tänka på i framtiden?

Gör en till mig när du ändå är på gång! :D

Dooh! jag som tänkte be dig som är händig å sånt att göra en till mig! :p föresten.. hur fäste du alla pärlor som du satt fast på tränset? (med lim fattar jag ju) Men vad för lim å hur Fan fick du dit pärlorna utan att smeta Lim överallt? Med nål eller pincett eller ngt?

På med pyttepyttelite lim + tandpetare som man fukta lite och lyfter upp pärlan med + sätta pärlan på limmet = klart! :D
Nåt lim jag köpt på Panduro tror jag. En liten tub för typ 30:- eller nåt.

Någon som har några idéer om vad man kan Använda som grund ist för en vojlock till en "kameldrivarkudde"? Nått som är mjukt fast ändå har stadga?

shabrak?? eller kanske en western filt, om du vill ha en tjockare grund för att inte behöva sitta direkt på manken så kan du sy på en filt över vojlocken /shabraket. jag gjorde det och sydde fleece över (flece var ett dåligt val då det kan bli lite väl varmt om rumpan))
30462765.jpg
[/url][/IMG]
smyger in en bild på min skapelse^.^ (ej helt färdig på bilden)

Hejsan, jag har inte läst alla inlägg men jag undrar om någon vet om det finns någon chans att man kan köpa spännen till täcken någonstans?? Ska själv sätta igång och sy ett täcke =P

det brukat finnas kabin hakar i järnaffärer och knäppen till täckes gjordarna kan man beställa via internet, finns tex på tjäder läder.

shabrak?? eller kanske en western filt, om du vill ha en tjockare grund för att inte behöva sitta direkt på manken så kan du sy på en filt över vojlocken /shabraket.

Ja. Det Förstår jag ju :p Men formulerade mig kanske lite slarvigt :angel:

Jag av menar om man Vill använda något annat hemifrån...
Jag har inga vojlockar / schabrak som jag vill slakta och vill försöka Göra en bra Kudde Utan att köpa ngt! :D av Återvinning hemifrån mej :D

Jag tänkte om man kanske kunde anväda en mjuk bomullsmatta eller kanske ett lite "hårdare" gammal täcke Kanske en Gammal vinter jacka eller något annat som man kanske har har i kallaren.. :D

Jag tovar! Vi har får på gården så jag får gratismaterial :D Nu väntar jag däremot på att de vita fåren ska klippas en gång till så jag får ihop tillräckligt mycket ull för att skicka på tvättning och kardning. Tar en himla tid att göra varje steg i processen själv så jag orkar inte göra större grejer.

Men än så längre har jag gjort ett ländtäcke i brunt, av finull/lammull :D Inte helt nöjd då jag gick efter ett annat ländtäcke men som i ull blev mindre än förväntat. Jag ska nog lägga till en remsa på varje sida för att få ner det mer på sidorna. Och så ska jag sy på ett kantband, det svåra är bara att man ska försöka jobba efter samma material och ett kantband i ull? Jag får kanske sy kanterna för hand med ulltråd för att stabilisera. Jag tänkte ändå göra korsstygn i skarven på de lappar jag satt ihop.

På bilden nedan har det åkt lite,lite på sned också.

fodelsdagsritt.JPG

När jag har lämnat iväg ull för tvätt/kardning så tänker jag nog ge mig in på att göra täcken, schabrak och fler benpaddar. Underbart att sy täcken efter sin egna frusna häst :D

Mina hemmagjorda träns...

Nosgrimma 8mm svart m tenntrådsfläta i islands färger
islandnosgrimma.jpg

(Inte helt nöjd med detta, flätan är för liten och ringen jag valde känns för stor, dessutom har jag lagt om flätan igår -för på denna bilden sitter den lite snett)

Jag tycker att det är jättesnyggt! :d

:eek: fy vilket jobb!!!:bow:
:bow: hmm det går några får här intill, man ska kanske klippa dem lite och göra en mysig filt till pollen:angel: :rofl:

Går man hemma, pluggar på distans och det är 1 meter snö överallt så är det rätt skönt att sitta inne och pyssla med ullen :P

Vet ni! I år ska vi ha en vit bagge! Då kommer jag ha brun och vit ull nästa år! Så himla fint :D Det är så tråkigt med all färgad ull, fabriksydda ulltäcken där chansen att det viktiga ullfettet är borttvättat så ullen tappar lite av sina egenskaper.

Ullens egenskaper - handlar inte bara om värmen

befrämjar blodcirkulation
värmer/svalkar ner
håller huden torr
lindrar värk i muskler, leder, axlar och rygg
är bra vid reumatism och fibromyalgi, frossa och förkylning

Det borde ju vara väldigt bra material till häst också :)

någon som vet vilken virkningsteknik man ska använda sig av om man vill virka en huva?
som ska se ut såhär?
bild-2010-05-27-kl-17-52-2_90583375.jpg
:)

Du virkar vanliga stolpar, ett omslag och två gånger igenom. En stolpe i varje hål i nacken ser det ut som och två eller tre i pannan antar att det är en maska mellan stolparna så det blir hål annars kommer det bli helst tätt, jag virkade efter en anna luva och det fukade bra. Svårast är att veta vart man ska börja, jag började i nacken nånstans.

Senast ändrad:

Du virkar vanliga stolpar, ett omslag och två gånger igenom. En stolpe i varje hål i nacken ser det ut som och två eller tre i pannan antar att det är en maska mellan stolparna så det blir hål annars kommer det bli helst tätt, jag virkade efter en anna luva och det fukade bra. Svårast är att veta vart man ska börja, jag började i nacken nånstans.

tack så mycket!:D
inget proffs på det här, men ska göra ett försök!
ngn som vet om det går och sticka en huva föresten?:angel:
lite kul och veta bara...

Hejsan, jag har inte läst alla inlägg men jag undrar om någon vet om det finns någon chans att man kan köpa spännen till täcken någonstans?? Ska själv sätta igång och sy ett täcke =P

Spännen till täcken brukar finnas på hästaffärer! H**ks o Bör**s har det också.
Annars brukar sadelmakare/skomakare ha mycket roliga spännen o grejor som passar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar