Switch i sadelläget..

Sv: Switch i sadelläget..

Om din häst inte reagerar så är den inte allergisk, så då går det naturligtvis bra!

Om hästen är allergisk så reagerar den så mycket att det inte GÅR att använda medlet.

Men - jag tycker att förutsättningen för att sätta på Switch och liknande är att hästen vilar under betet. Jag skulle inte rida, även om hästen inte direkt visat allergi.

Konsekvensen kan bli för stor!

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

vart köper man switch nånstans?
hur använder man de? e de nån salva?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Switch i sadelläget..

norrland65 skrev:
Om din häst inte reagerar så är den inte allergisk, så då går det naturligtvis bra!

Men - jag tycker att förutsättningen för att sätta på Switch och liknande är att hästen vilar under betet. Jag skulle inte rida, även om hästen inte direkt visat allergi.

Konsekvensen kan bli för stor!

Norrland

vad baserar du detta på?????? hur menar du??? om hästen inte visat allergi vid testet och första dosen - varför skulle du då inte kunna testa igen vid nästa dosering, och klarar hästen det så applicerar du och sen är det bra med det. förstår inte varför man inte skulle kunna rida som vanligt? det är ju INTE sadel läges applicering vi pratar om - där ska man ALDRIG applicera just ifall att som sagt....!
 
Sv: Switch i sadelläget..

Varför ska man inte rida om hästen har fått Switch? Vad menar du kan bli för konsekvenser?
 
Sv: Switch i sadelläget..

Det är samma veterinär som behandlade hästen som tappade huden under sadeln som behandlade hästen jag såg få en kraftig reaktion.

Samma veterinär som drev igenom varningstexten på förpackningen.

H*n menar att aldrig rida med Switch. Det ska bara användas när hästen vilar. Ska den ridas finns alternativa medel.

Jag grundar min uppfattning på mina erfarenheter. Likadant gör ni.

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

men man ska ju INTE applicera i sadel läget. det står ju jätte tydligt på förpackningen!

man måste vara jätte försiktig att inte ens vara i NÄRHETEN av sadel läget. för vätskan sprider sig och rinner ut - så en bra bit därifrån, för att man ska få mellanrummet.

har man det är det inga problem och varför skulle man då inte kunna rida???
 
Sv: Switch i sadelläget..

Hästen jag såg reagera fick symtom även där medlet INTE applicierats!

Dvs den reagerade över HELA kroppen!

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

Men var och en väljer naturligtvis hur man gör, rida eller inte.

Jag använder INTE Switch om jag ska rida! Vill INTE chansa!

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

Jag rider. Fyra dagar i veckan. Med Switch på hästen. Inga problem då heller..
 
Sv: Switch i sadelläget..

Uddatyp skrev:
vart köper man switch nånstans?
hur använder man de? e de nån salva?

Du köper Switch lite varstans, typ Granngården, Eko:- eller på ridsportaffärer.
Switch är som en vätska, man mäter upp cirka 30-40 ml och häller i en sträng längs ryggraden (inte vid sadelläget!). Medlet sprider sig på hästen via pälsen och fästingar/knott som biter hästen får då i sig giftet och låter antingen bli att bita eller så dör dom.. Skadeglädje :devil: :angel:
Man häller på cirka 1 gång i månaden under insekts-säsongen.

Switch köps i doseringsflaskor, lätt att mäta upp och hälla på.
Här har du en PDF-fil om Switch:
http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/switch_pour_on.pdf
 
Sv: Switch i sadelläget..

Med andra ord så var den hästen preparerad i sadelstaden, som du såg o dessutom riden.

Min kompis gjorde just så för 10 år sen o red direkt efter- brännskador

Den hästen Switchas varje sommar efter det, men inte nära sadelstaden o gärna 24 h vila.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Jag "switchar" alltid EFTER jag har ridit, så att hästen får stå ett dygn och låta medlet "dunsta".
 
Sv: Switch i sadelläget..

210500s.jpg


e de samma som den på granngården o så?
 
Sv: Switch i sadelläget..

Det är två olika hästar jag pratar om.

Den jag såg reagera kraftigt fick medlet applicierat efter anvisningarna. Den reds inte. Ett dygn senare hade den stora brännskadeliknande blåsor över hela kroppen. Lång konvalecens.

Den andra hästen har jag inte sett. Där hade medlet satts på, och innan den allergiska reaktionen upptäcktes reds hästen vilket resulterade i att skinnet skavdes av under sadeln.

Det jag vill poängtera är att vara förskiktig med medlet. Det är starkt. Har hästen överkänslighet kan det bli ordentliga skador och lång konvalecens. Men det är naturligtvis upp till varochen hur man vill göra, rida eller inte.

Norrland
 
Sv: Switch i sadelläget..

Det står ju på varningstexten/bruksanvisningen.

Har använt det i många år o har bara positiva erfarenheter.

Det enda jag ångrar är att jag inte använde det under hösten oxå= Fick ju Erlichia då.
 
Sv: Switch i sadelläget..

en allmän fråga om andra skadeverkningar pga switch.. har hört att det sätter sig i levern och kan förkorta hästens liv med flera år. man kan juh fråga sig hur ett medel som är så giftigt för människor och djur i övrigt påverkar hästen, mer än eventuella allergireaktioner och avskavd hud?? jag använder swith på min häst, men det känns mera som en chansning av för/nackdelar mellan eländiga fästingburna sjukdomar och konsekvenserna av ett ämne som nästan behandlas som radioaktivt.
 
Sv: Switch i sadelläget..

Nu förstår jag inte hur du menar riktigt :o :p
 
Sv: Switch i sadelläget..

Jag uppfattar det som att Switch inte går in i huden/blodomloppet, utan bara ligger utanpå i pälsfettet.
 
Sv: Switch i sadelläget..

ska man vänta ett tag med att rida tills man ser att hästen tål de?
eller hur länge ska man vänta..?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
314
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp