Swiss clip

Liten

Trådstartare
Någon här som testat Swiss clip?
Clips som monteras mellan stigläder och stigbygel och ska göra att stigbygeln lossar helt om ryttaren fastnar, dvs eliminera risken att bli släpad efter hästen i stigbygeln.
Jag har just klickat hem ett par, men är nyfiken på andras erfarenheter.

Sv: Swiss clip

Googla swiss clip så hittar du.

Jag har inte provat de, men andra liknande, som jag dock inte varit nöjd med. De har fel-löst ut.

Såg för ett tag sen en hemsida med liknande, som jag tänkte jag skulle prova - men tappade bort adressen.

Du får gärna rapportera!

De ställen jag hittat (Taur och Kapson) säljer dem för 440:-/paret.

*kl*

Jag hittade ett par gamla trådar på Buke, men bara något svar i varje så det var ingenting att gå på.

På vilket sätt fel-löste de varianter du provat?

De kunde lösa ut mitt i en bock & brallserie t ex. Svårt säga exakt vad som gjorde att de löste ut, lär ju ha varit bikt och vinkel i kombination eller något - de löste ju inte ut för att man satt upp. Men var liiite svårt avgöra exakt vad som hände när man satt däruppe - men upplevelsen när stigbygeln släppte under en bockserie var sådär kul :S

De hade alldeles säkert funkat om man åkt av och fastat i stigbygeln däremot.

Men det var inte swiss - så förhoppningsvis funkar de bättre =)

Billigare än mina knä- och fotleder blir, om de går åt pipan när hästen galopperar med mig hängandes på sidan ;) ..
Skämt åsido, jag har inte hittat några bra säkerhetsstigbyglar som funkar för mig i dressyren, och eftersom ett par Bow Balance ska införskaffas under våren är stigbygelbudgeten minst sagt begränsad just nu. Samtidigt som hästen har något av en rodeoperiod, så klart. Då var detta det billigaste alternativet som verkade vettigt. (Ett par stigbyglar med snodd är väl ännu billigare, men sådana har jag hängt i en gång och en bekants billiga gav vika efter en tids användning i hoppning, så dem litar jag inte på :p )

Usch. Ja, om de löser ut i en rodeo lär jag bli varse om det rätt fort :nailbiting: .

Enligt Taurs produktbeskrivning och bilder ska Swiss clip lösa ut då stigbygeln vinklas, så att säga. Då lossnar stigbygeln från clipset. Får hoppas att tillverkarna tittat på föregångarna och fixat till de eventuella fel som de gjort!

*KL*

Det kan ju tyckas dyrt vid första anblicken, men om de fungerar så är det ju billigt. Som redan sagts så lär en kroppsdel eller led vara värt mer, för att inte tala om det psykiska i att sitta fast i en stigbygel.

Dessutom, det finns FÅ vettiga säkerhetsstigbyglar som aldrig failar. Om man behöver ha sviktande eller liknande, så blir det närmast omöjligt hitta ett par med sådan hög säkerhet att man kan garantera att inte fastna.

Som jag ser det så är eg i princip bara stigbyglar som är omöjliga att trä igenom foten helt säkra, ie de med korg. Alla andra kan faila och det finns någon stackare som varit den stackaren det failade för. Så kan man öka chansen att komma loss OM man petar igenom foten, så är det ju värt priset.

Swiss clip löser ut när det blir över en viss tyngd i stigbygeln, sa försäljaren till mig när jag köpte mina. Om man är tyngre än de antal kilona (minns inte hur många) så är det risk för att clipet löser ut vid uppsittning, men för att inte riskera detta så är det bara att vrida stiglädret ett halvt varv.

Jag har inte haft någon praktisk användning av mina clips, men det är jag inte ledsen för.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 822
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar