Swedengang

Jag vill den har ett bra register så korrekt exteriör som möjligt utan symaskinstrav. Traven är svår att påverka men kan klart bli något bättre är iaf inte hopphästens styrka deras trav pga aveln.

Jaha, och vad är du beredd att tumma på för att få detta? Hur förvaltar du själv gångarterna?

Förstår inte din fråga är nog mest det faktiskt.

Hur har du utvärderat din egen hästs gångarter? Hur förstärker du det du anser behöver förstärkas, vad vill du utveckla? Hur arbetar du med att förstärka?

Vad önskar du av en hästs gångarter och vad är du beredd att tumma på om du får just det åtrådda?

Men du förstod inte det jag ville poängtera i meningen jag skrev. Han dog inte av att hans rörelsemekanik slet ut honom (alltså avlivad) Kolik är vanligt mycket kraftfoder och många timmar på box, liten begränsad ruta utomhus. En enkel ekvation

Jag förstod precis vad du menade, men jag höll inte med om din slutsats.

Enligt hur jag tolkar dig så har överrörlighet och att träna hästar att röra sig ej taktmässigt generellt ingenting med hållbarheten att göra? För mig är det inte den slutsats jag drar, då jag anser att överrörlighet och att träna hästar i obalans ej leder till hållbarhet. Det är osund träning oavsett hästen dör direkt eller indirekt av det. Oavsett hästen är en superstar eller ej, så gynnas den på sikt inte av att tränas i otakt och bristfällig bärighet.

Jag förstod precis vad du menade, men jag höll inte med om din slutsats.

Enligt hur jag tolkar dig så har överrörlighet och att träna hästar att röra sig ej taktmässigt generellt ingenting med hållbarheten att göra? För mig är det inte den slutsats jag drar, då jag anser att överrörlighet och att träna hästar i obalans ej leder till hållbarhet. Det är osund träning oavsett hästen dör direkt eller indirekt av det. Oavsett hästen är en superstar eller ej, så gynnas den på sikt inte av att tränas i otakt och bristfällig bärighet.
Jo självklart är det en röd tråd det jag påpekar är att hästen avgudades för sina rörelser. Och du säger hans rörelser är fel. Men varför bedöms detta så högt om det är så himla fel enligt din mening?

Hur har du utvärderat din egen hästs gångarter? Hur förstärker du det du anser behöver förstärkas, vad vill du utveckla? Hur arbetar du med att förstärka?

Vad önskar du av en hästs gångarter och vad är du beredd att tumma på om du får just det åtrådda?
Min häst har 3 bra taktmässiga gångarter, kanske inte riktigt den galoppen man önskar hos en hopphäst där man vill spara energi. Jag har inget mål mer än att rida varierat. Vi är inte på elit nivå men det förstår du säkert. Fattar inte vad du menar tumma på. Mitt inlägg handlade om en gångart och den har spårat ur utanför ämnet.

Jo självklart är det en röd tråd det jag påpekar är att hästen avgudades för sina rörelser.

Det gjorde den sannerligen. Men det gör ju även andra avarter, tex gångartstävlingarna i USA med saddlebreds och liknande där folk är alldeles vansinniga på att ta fram onaturliga och på inget sätt hållbara rörelsemönster.

Det gjorde den sannerligen. Men det gör ju även andra avarter, tex gångartstävlingarna i USA med saddlebreds och liknande där folk är alldeles vansinniga på att ta fram onaturliga och på inget sätt hållbara rörelsemönster.
Så du menar att samtliga gångartshästar tränas med tvång?

Haha tack. Fick höra att hingsten Feliciano utmärkte sig att lämna många avkommer med detta.
Den som sa det måste ha missuppfattat något, de hade verkligen inget att göra med schwedengang. Har sett massor av avkommor till honom och även fött upp en själv, så absolut inte.

Någon som däremot gjorde det var Napoleon och hans farfar Chagall, för att ta några exempel.

Hur gjorde du den tolkningen? Gångartshästar är ju i många fall avlade ENBART för sina gångarter och man har tummat på hållbarhet, exteriör etc för att få sprattel.
Du är moderator och håller på så här? Vilket skämt. Det är min tråd du kan starta en egen. Du är väldigt ifrågasättande och jobbig.

Du är moderator och håller på så här? Vilket skämt. Det är min tråd du kan starta en egen. Du är väldigt ifrågasättande och jobbig.

Det får du givetvis tycka, men du slänger ut en fråga och påståenden som inte stämmer och för att ge dig ett svar behövs lite mer info än du ger i trådstarten.

Gibetvis ska du rapportera inlägg du anser strider mot forumreglerna.

Den som sa det måste ha missuppfattat något, de hade verkligen inget att göra med schwedengang. Har sett massor av avkommor till honom och även fött upp en själv, så absolut inte.

Någon som däremot gjorde det var Napoleon och hans farfar Chagall, för att ta några exempel.
Hmm skulle vilja säga denna människa har god kunskap. Därav jag startade denna tråden som ballar ur. För mycket tanter på ett och samma ställe. Bättre hålla sig till fb grupper i fortsättningen!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar