Swedengang

Ändå märkligt eftersom de äldre typ av halvblod verkar varit betydligt hållbarare än dagens.
Förr kanske man avlade mer på hållbarhet och psyke, speciellt när hästar användes i försvaret. Sen har det väl sakta glidit över till prestationsavel eftersom man nu vill ha tävlingshästar, inte ”brukshästar”.

Men han var väl inte speciellt gammal när han presterade på topp? Han var väl väldigt ung då och sen var han borta mycket, p.g.a. skador gissar jag.
Varför Tortilas gled in här var för en ansåg han hade såkallad swedengang. Och Totilas var ju en världsstjärna på allra högsta nivå. Och då tycker jag det är märkligt att det skulle framstå som något dåligt?! Är inte direkt intresserad av dressyr så är verkligen inte insatt i Tortilas mer än jag vet vem det var.

Förr kanske man avlade mer på hållbarhet och psyke, speciellt när hästar användes i försvaret. Sen har det väl sakta glidit över till prestationsavel eftersom man nu vill ha tävlingshästar, inte ”brukshästar”.
Ja hingstarna skulle klara terrängprov och kapplöpning. Men många hävda ändå att många av dem inte hade jätte bra psyke utan var tuffa. Men tufft psyke behöver ju inte vara till något negativt.

Varför Tortilas gled in här var för en ansåg han hade såkallad swedengang. Och Totilas var ju en världsstjärna på allra högsta nivå. Och då tycker jag det är märkligt att det skulle framstå som något dåligt?! Är inte direkt intresserad av dressyr så är verkligen inte insatt i Tortilas mer än jag vet vem det var.
Totilas. Han var ingen spansk omelett.

Hur ska en bra trav vara enligt dig då?

Påverkbar. MEN det ställer uppenbara krav på ryttaren.

Problemet idag, som både Peder och Jens Fredricson satt rampljuset på, är att vi har 90 % sporthästar istället för hobbyhästar. Tyvärr är ju ungefär 95 % av ryttarna hobbyryttare och klarar inte av att förvalta en sporthäst med tillhörande rörelsemönster, fysik och temperament.

Det är en annan diskussion, och kanske blir det lättare att komma fram till vad en själv anser om en bildar sig en uppfattning om vad en tycker om kadenstrav.

Påverkbar. MEN det ställer uppenbara krav på ryttaren.

Problemet idag, som både Peder och Jens Fredricson satt rampljuset på, är att vi har 90 % sporthästar istället för hobbyhästar. Tyvärr är ju ungefär 95 % av ryttarna hobbyryttare och klarar inte av att förvalta en sporthäst med tillhörande rörelsemönster, fysik och temperament.

Det är en annan diskussion, och kanske blir det lättare att komma fram till vad en själv anser om en bildar sig en uppfattning om vad en tycker om kadenstrav.
Lyssnat på Jens åsikt i podd så är väl insatt i hans tänk och åsikt om hela swb aveln. Är för mig å andra sidan konstigt hur man vill ha denna symaskinstrav. Lyssnar man på Royne vill han inte ha detta på sina hästar "utan vilande på steget "då han menar på han märkt deras hållbarhet påverkas medan Lisen säger man vill ha detta. 2 väl insatta i hoppning iaf.

Lyssnat på Jens åsikt i podd så är väl insatt i hans tänk och åsikt om hela swb aveln. Är för mig å andra sidan konstigt hur man vill ha denna symaskinstrav. Lyssnar man på Royne vill han inte ha detta på sina hästar då han menar på han märkt deras hållbarhet påverkas medan Lisen säger man vill ha detta. 2 väl insatta i hoppning iaf.

... och det om något bevisar väl att en måste bilda sig en egen uppfattning. Både i stort och vad som fungerar för just mig som ryttare (vad jag ska rida för häst).

Vad vill du själv ha för fysik på din häst och vad för den fysiken med sig?

... och det om något bevisar väl att en måste bilda sig en egen uppfattning. Både i stort och vad som fungerar för just mig som ryttare (vad jag ska rida för häst).

Vad vill du själv ha för fysik på din häst och vad för den fysiken med sig?
Jag vill den har ett bra register så korrekt exteriör som möjligt utan symaskinstrav. Traven är svår att påverka men kan klart bli något bättre är iaf inte hopphästens styrka deras trav pga aveln.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 069
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10