Svullnader i ansiktet, lite hjälp.

Sv: Svullnader i ansiktet, lite hjälp.

Ja det går bra med vanlig klorhexidin, men akta slemhinnor o ff a öronen!

Men stackarn! Jag har en vän vars schäferblandning såg exakt likadan ut som din. Detta hände i december -10 så insekter är uteslutet. Hon åkte till veterinären som skar upp snitt i nosen och tog biopsi. Till ingen nytta visade det sig. De kunde inte få fram något från dessa. Allergisk reaktion var svaret men på vad fick de aldrig fram. Se det som Hotspots meddelade veterinären. Kanske ser hon det här inlägget på Buke och kan svara dig direkt.

Min lilla tjuv-åt kattmat - vilket händer ibland - och för första gången någonsin hade jag köpt mat med mussla i. Hon såg ut precis som C förutom att hon svullnade över HELA huvudet (= mini shar pei fast fläckig ;) )

Jag avvaktade ett antal timmar och då började hon svälla av. Sedan irriterades hon igen och hon började gnuggade sej mot mattan i vardagsrummet = hon började svälla igen.

Satte då på eget bevåg in cortison även om min erfarenhet säger att det är extremt sällsynt som liknande reaktioner går på andningsvägarna även om huvudet är svullet.

Har aldrig varken förr eller senare fått någon liknande reaktion, så för henne så var det granterat musslan som utlöste det hela!

/Swat

Ja just det! Det berättade du senast jag var uppe. Världens bästa veterinär (:love:) ringde upp mig idag på bestämd tid och gav mig lite ro. Jag berättade läget och han trodde också på fodret/lätt hudinfektion. Så jag fick cortison utskrivet som jag ska hämta i em.

Imorse när jag kom hem var han svullen, det hade lagt sig när jag vaknade och nu syns ingenting. Han fick inget färskfoder imorse. Vi ska snart ut, får se hur det yttrar sig idag.

Berin och Vallhund:

Tack för era svar :)

Jag fick kortison som jag alltid ska ha med ifall det händer igen. Men även om han får sitt kortison så ska han iväg till vetten. Detta på grund av att även andningsvägarna kan svullna.

Eftersom det händer din hund så ofta måste det antingen vara något i hemmiljön eller på rastrundorna han reagerar på. Prova med att gå annan rastrunda om det går. Fundera på om det finns något nytt i hans hemmiljö, kan vara precis vad som helst. Parfym, shampo, matta, golv, rengöringsmedel, tvättmedel, leksak. Ja listan kan göras lång.

Jag har funderat ocg granskat vad det kan vara (hemma/inne), men kan liksom inte begripa vad den kan vara. Han reagerade likadant hos mamma och pappa (där vi var i måndags vid första utbrottet) som här hemma.

I måndags gick jag en viss promenad. I Tisdags gick jag en annan, i samma skog men ca 2km från den jag gick i Måndags. Igår gick vi hem till mamma och pappa varav vi går genom en helt annan skog med annan växtlighet. Han svullnade ändå.

Just nu får han cortison så det blir lite svårt att försöka hitta en orsak eftersom svullnaden mer eller mindre måste försvinna.

Jag hoppas att det bara är en grej som "kommer och går" hos unghundar, veterinären sa att det var ganska vanligt. Narmo hade en hudinfektion när han var lite över året. Det hände den gången, men aldrig mer.

Jag kommer naturligtvis att hålla koll och se om jag på något sätt kan få fram vad som kan vara den utlösande faktorn.

En tanke som slog mig, omän förmodligen totalt ovidkommande, är att samma dag som du skrev ditt första inlägg om detta, fick jag årets första pollenallergi-reaktion! Tjong, bara, så hade jag världens klåda i ögonen och näsan bara rann. Väldigt plötsligt, som om en stor pollenvåg plötsligt sköljt över Bromölla! Och du bor ju bara ett stenkast härifrån!
Men ... pollenallergi hos hund...? Hm.

Jag utesluter ingenting ;)
Han har varit fin nu sedan han fick cortisonet. Började iofs igår kväll, men idag har han varit fin. Får se om någon timme om det händer något...

Kan vara en viss sorts gräs kanske. Eller ja även en typ av pollenallergi kan hundar få, men detta verkar mer som om han har kommit i kontakt med något. Eller nedfall av något skit = utsläpp nånstans ifrån. Och sen förekommer det tyvärr även att folk lägger ut "skit" för att ställa till det.

Hundar kan vara pollenallergiska. Vilken form som det vanligen yttrar sig i vet jag dock inte, mer än att det kan vara klåda.

Det känns inte som om skogen har börjat "blomstra" ännu, men det händer säkert massor med små förändingar nu som kan påverka. Jag tror att jag lägger min röst på färskfodret, vilket är jäkligt synd... jag kommer att testa igen efter helgen och bara ge lite lite. Blir det någon reaktion så får jag göra av med det och testa något annat. Han behöver mycket fett och protein, men kan detta ha varit för högt?

Han har slutat lukta illa i ansiktet nu iaf. Han luktade surt/gamalt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hejsan. Tänkte berätta om min situation med min häst, och se om någon kanske varit med om liknande problem. (kontakta veterinär är...
Svar
14
· Visningar
4 312
Senast: sarawis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka