Svullna kinder

A

ahaa

Min häst har fått väldigt svullna kinder, både på själva ganaschbenet och bakom, precis där det slutar på båda sidor (man kan tänka sig att jämföra med våra mandlar). Jag har varit tvungen att ge henne väldigt dåligt hösilage som skulle vara så bra analyserat, men är desperat på jakt efter nåt mycket bättre. Nån som vet närmaste ställe från sävsjö småland som säljer horsehage eller något annat bra hö? Jag mår så dåligt av att behöva ge henne denna maten, tror ni att det svullna beror på höet? Köp aldrig hö utan att titta på det först!

Sv: Svullna kinder

har du kollat tänderna?
och ja det är aldrig bra att ge dåligt foder!
jag kan tyvärr inte ge tips om grovfoderleverantörer men gå in på hastnet .se och sök vidare där!

Min unghäst blir det när jag har släppt ut henne i sommarhagen vintertid för hon gnager i sig det lilla obefintliga gräset som finns. I skåne har vi bara haft lera och klägg nästan hela vintern och när det frusit några dagar går de inte att släppa ut dem i vinterhagen utan risk att de bryter benen av sig och därför har jag fått släppa dem i sommarhagen istället. Att hon svullnar precis som du beskriver beror på en typ av "överansträngning" av allt gnagade på marken. Svullnaden går ner under natten. Kan ju inte säga att det är samma som din häst men det låter som det när jag läste ditt inlägg.

Att hon svullnar precis som du beskriver beror på en typ av "överansträngning" av allt gnagade på marken.

Precis, jag har stött på en del hästar (varav en våran egen) som blir mer eller mindra svullna bakom ganachen när dom börjar hitta lite att beta på våren.

Har fått förklarat för mig att det är just en överansträngning i muskeln där bara, inget farligt alls!

Det är ganska vanligt på våren och på hösten när betet börjar ta slut. Så brukar våran häst alltid få. Det blir väl nån sorts reaktion om dom äter nåt som inte är så bra misstänker jag.

Min förra häst blev precis så, såg ut som om han svalt en fotboll. Men det blev bara på hösten när han tuggat i sig fruset gräs. Enligt veterinären kan vissa hästar vara känsliga mot just fruset gräs. Om temp och allmäntillstånd i övrigt är OK är det inte mycket att bry sig om - annat än att hålla dem i från fruset gräs..

Jag har varit tvungen att ge henne väldigt dåligt hösilage som skulle vara så bra analyserat, men är desperat på jakt efter nåt mycket bättre. Nån som vet närmaste ställe från sävsjö småland som säljer horsehage eller något annat bra hö? Jag mår så dåligt av att behöva ge henne denna maten, tror ni att det svullna beror på höet? Köp aldrig hö utan att titta på det först!

Åk till de närmsta granngårdarna- nån bonde borde väl kunna sälja dig lite hö innan du hittar "nyleverantör"

Ge aldrig dåligt hö / ensilage- blir oftast riktigt trista konsekvenser...
Prova du käka dålig/ härsken/ rutten mat:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 671
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025