Svullna ben?

A

Anneli 07

Min häst på snart 21 år blir svullen om alla fyra benen när han står inne i boxen om nätterna, svullnaden försvinner ganska snabbt när man tar ut honom i hagen. Ingen svullnad, ingen värme, ingen hälta. Rids 5-6 dagar i veckan och visar inget avvikande alls när man rider honom. Vad kan det bero på? Någon med erfarenhet av detta? Han har inte svullnat i benen tidigare.
Hästarna går ute mellan 07.00-21.00.

Sv: Svullna ben?

Det är ganska vanligt att de är svullna på morgonen. När vår första häst var det ringde jag vet. och de sa att det är inget att oroa sig för. Hästen vi har nu är likadan. Men svullnaden är borta när man kommit ut i hagen!

Min kompis hästar får svullna ben under natten på hösten/vintern o då antagligen för att det är kallt, så hon lindar benen löst (bara så att det håller värmen) så på morgonen ser dom bra ut. (hon tog med sig hästarna när hon flyttade från Spanien så de va nog lite extra känsliga mot kylan.)
Kan han vara lite känslig mot kyla?

Min häst får ibland oxå svullna ben men då fungerar inte lindningen så bra, utan då är det för att hon får tjocka ben för att hon står stilla...Och har blivit värre efter hon fick Lymfangi. Så henne låter jag bara vara undernätterna, kylliniment efter träning o vid hårt ansträngning lindar jag men om jag inte gör det så blir hon rätt så tjock i benen, men så länge hästen inte visar att den blir stel lr ont så är det inget att bry sig om. har haft veterinärer att kolla på henne men alla säger att det inte e någon fara.
Har din häst vart skadad, kanske har lite gallor?

Inget att rooa sig för? Självklart är det det.

Det är inte normalt att en frisk och sund häst blir tjock i benen. Det tyder i de flesta fall på överansträgning/överbelastning och leder i slutändan till att hästen inte längre håller utan får problem med leder och liknande. Ledinflammationer måste vara dagens vanligaste skada bland hästar som det känns.

Att låta en häst vara stillastående under så stor del av dygnet, och ffa i ett sträck, leder i slutändan till överansträgning och såan här problem. Tjocka morgonben är ett tydligt tecken på att det går utför. Inget annat. Att veterinären säger att "det är inget att oroa sig för" beror troligen på att detta i regel bara går att lösa på ett sätt: att sluta ställa upp hästen på box under långa stunder. Och också att detta är väldigt vanligt och sällan ngt som skapar synliga problem på stört, utan ofta innebär att hästen blir sämre med tiden, men såpass sakta i regel, att man inte tar det på allvar.

Sluta ställ hästen på box nattetid så kommer du troligen att uppleva stor skillnad. Eller så väntar du ut problemet tills det leder till skador/återkommande inflammationer. Då kan man klassa hästen som "gammal" och ta bort den. Allvarliga förslitningsskador på en 20-25-årig häst är inte alls konstigt i dagens hästsverige.

Äldre hästar kan få sämre cirkulation i sina ben, jag skulle prova med stallbandage nattetid.

Jag skulle prova Back on Track nattetid. Bra mot svullna ben. Men precis som Tintilar skrev så mår hästens ben bäst av att röra på sig, nu har ju alla inte den möjligheten, men prova testa BoT, fungerar utmärkt på våra hästar!
Lycka till

Har en 23 årig dam som också svullnar under natten.
Det hjälper med bandage under nattetid.

Det är troligtvis samma fenomen som äldre människor, de får ofta sämre blodcirkulation och svullnar i benen.

Går de ner under rörelse hade jag inte oroat mig, men försökt ha ute hästen så mycket som möjligt.
Massage hjälper i förebyggande syfte, det är och rekomendera.:love:

det beror på nedsatt cirkulation. du kan ge örter som stimulerar den eller använda stallbandage. min 27-årings ben svullnade mkt förr om åren så han var alltid lindad runtom, men efter att han började få regelbunden akupunktur så fyller han nästan inget alls. :bow:

det där är skitsnack. svullnad i alla fyra som försvinner vid rörelse beror på dålig cirkulation. nu kan man ju givetvis MASKERA det med att alltid låta hästen röra sig. det har precis samma funktion som stallbandage och det löser problemet lika lite.

vill man göra något åt ORSAKEN till dom svullna benen så är det hjälpa kroppens systemer som gäller. jag har som sagt fått utmärkta resultat med örter och/eller akupunktur.

Det är inte normalt att en frisk och sund häst blir tjock i benen. Det tyder i de flesta fall på överansträgning/överbelastning och leder i slutändan till att hästen inte längre håller utan får problem med leder och liknande. Ledinflammationer måste vara dagens vanligaste skada bland hästar som det känns.

Att låta en häst vara stillastående under så stor del av dygnet, och ffa i ett sträck, leder i slutändan till överansträgning och såan här problem. Tjocka morgonben är ett tydligt tecken på att det går utför. Inget annat.

De va väl lite extremt, så farligt är det inte att benen svullnar lite på nätterna och det betyder inte att hästen är överansträngd på något sätt, inte heller att den kan ha början till inflammationer.

Min hästs ben svullnar när han inte är van vid att vara inne tex efter sommarbetet, då svullnar hans ben en del dom första nätterna och det är inget farligt med de. Han är tokfräsch.

Du verkar inte så kunnig om sånt?

Om jag är kunnig om detta är upp till var och en att avgöra. Jag vill inte påstå att jag är kunnigare än ngn annan nej. :)

Håller med Centaur m fl - svullnad i benen vid stillastående på en gammal häst beror troligen på dålig blodcirkulation.

Men när mitt, numera borttagna, 17-åriga halvblodssto fick samma symtom så skulle varken lindor, akupunktur eller örter ha hjälpt. I hennes fall berodde det nämligen på hjärtfel (en hjärtklaff som inte slöt tätt).

kort sagt att hjärtar pumpar lite sämre. allt på en gammal häst fungerar lite sämre än på en ung. jmf med gammla människor. njurarna brukar inte heller vara lika effektiva längre. därmed inte sagt att hästen behöver vara sjuk eller ha en fel, kroppens systemer är helt enkelt inte lika kraftfulla längre.

därav samlas det lätt slaggstoffer i benen (eftersom dom är längst från hjärtat). väljer man utegång som kur så är det rörelsen som hjälper cirkulationen, väljer man stallbandage så är det värmen som hjälper (genom att kärlen vidgas och gammalt blod lättare pumpas upp igen).

därav är lösdrift en lika "dålig" lösning på problemet som stallbandage.

Den varianten tog inte veterinären med mig. Kanske för att hästen endast var 8 år gammal. Men jag instämmer att det låter fullt logiskt att detta också kan orsaka tjocknad i benen.

Nåjoo, men när hästen är ute och rör sig sätter den igång blodcirkulationen. Alternativ som jag nämde innan kan man använda sig av BoT, som sätter igång - just - blodcirkulationen.

En häst i mitt stall är 3 år och svullnar oxå om bakbenen på nätterna när hon står i box, och det kan ej vara av överansträgning då hon ej är inriden än utan går o strosar i hagen på dagarna eller av ålderssymtom..?

Om hästen är dåligt skodd är det vanligt att den svullnar. Dålig skoning i dåliga vinklar samt kanske trång skoning ger dålig cirkulation. Rätt vanligt.
Annars är det ofta kopplat till lite sämre "pump" hos äldre hästar = benen tjocknar något vid stillastående. Så är det ju för äldre människor också. Beror inte alls på överansträngning

Nej, hästen har inte varit skadad och det kan vara gallor, möjligen då fodergallor. Har pratat med veterinären idag och han tyckte inte jag skulle oroa mig eftersom hästen svullnar likadant i alla benen, det hade varit värre om hästen bara svullnat i ett ben. Veterinären svarade nästan exakt som "Centaur" gjort här. Hästen börjar bli lite äldre och då blir blodcirkulationen sämre vilket medför en viss svullnad i benen, men det är inget fel på hästen tvärtom berömde han hästen och tyckte den var mycket fräsch och pigg för sin ålder :)
Kanske fick han lite för mycket mat när jag nämnde hur mycket han får, inte krafftfodermängden, den är liten, utan hömängden per dygn :angel: dock var han inte för tjock.

Aldrig i livet att jag ställer ut en häst på 20 år om nätterna som "tintilar" skrev, kändes som ett tråkigt svar att få att skriva att det går utför med hästen, hur och varför svarar man så??? :confused: Han ligger ner och sover i sin box och trivs inte alls ute om nätterna under höst, och vintern. Mina hästar går ute så pass mycket ändå, längre än de flesta så ha kommer att få gå in om natten.

Jag tackar dock för tankar och svar, det känns alltid bra att veta att fler hästar får svullna ben och att det inte är någon fara och att få lite goda råd vad det kan vara, tack!

Nej, jag upplever inte han är dåligt skodd, är mycket nöjd med min hovslagare, men hon kommer nu på torsdag så jag kan ju höra med henne vad hon tror :) hon har skott honom i flera år nu och jag märker ingen skillnad på skoningarna, men det kan vara värt att höra med henne iallafall:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar