Sv: Svullna ben?
Nej, hästen har inte varit skadad och det kan vara gallor, möjligen då fodergallor. Har pratat med veterinären idag och han tyckte inte jag skulle oroa mig eftersom hästen svullnar likadant i alla benen, det hade varit värre om hästen bara svullnat i ett ben. Veterinären svarade nästan exakt som "Centaur" gjort här. Hästen börjar bli lite äldre och då blir blodcirkulationen sämre vilket medför en viss svullnad i benen, men det är inget fel på hästen tvärtom berömde han hästen och tyckte den var mycket fräsch och pigg för sin ålder
Kanske fick han lite för mycket mat när jag nämnde hur mycket han får, inte krafftfodermängden, den är liten, utan hömängden per dygn
dock var han inte för tjock.
Aldrig i livet att jag ställer ut en häst på 20 år om nätterna som "tintilar" skrev, kändes som ett tråkigt svar att få att skriva att det går utför med hästen, hur och varför svarar man så???
Han ligger ner och sover i sin box och trivs inte alls ute om nätterna under höst, och vintern. Mina hästar går ute så pass mycket ändå, längre än de flesta så ha kommer att få gå in om natten.
Jag tackar dock för tankar och svar, det känns alltid bra att veta att fler hästar får svullna ben och att det inte är någon fara och att få lite goda råd vad det kan vara, tack!