Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur tjockt lager strö har du i boxen?
Håller helt med om det dom flesta skriver, med nedsatt cirkulation pga ålder osv. Och som nån skrev så måste hovmekanismen sättas i gång för att cirkulationen ska sätta igång.
Vet att det finns hästar som blir tjocka i benen om de går i för leriga och "sankiga" hagar så att benen inte får något "motstånd", d.v.s. elastiska putan trycks inte ihop tillräckligt --> sämre hovmekanism --> sämre cirkulation --> tjocka ben.
Rent teoretiskt så borde man kunna få samma effekt om hästen står på en för tjock och lös bädd (jämför med att stå flera timmar i en såndär tjock-matta man hade på gymnastiken i skolan).
Så OM du har en tjock bädd så kanske det kunde vara idé att prova med en lite tunnare och fastare? Nu menar jag givetvis inte FÖR lite strö, men absolut inte "onödigt mycket".
Detta var som sagt bara en spekulation från min sida, men det kan ju va värt att ha i åtanke
Ang. att byta stall för att kunna linda benen så skulle jag nog ha kvar hästen och låta den vara lindad. Den tiden du skulle få lägga på att linda ben, linda upp lindor osv. varje dag skulle jag hellre lägga på att gå en kvällspromenad med hästen!
Lycka till!
Men om man har en häst som blir tjock i benen för att den står still och man börjar linda så lindar man för att ge värme och öka blodgenomströmmningen, svullnaden minskar.
Slutar man linda så blir ju hästen tjock igen.....