Svullna ben?

Sv: Svullna ben?

Jag har såna Back on Track, men det går inte heller att få gjort i stallet. Tyvärr... Så det får vara naket då... Möjligen att jag kan linda de kvällar jag vet att jag kan ta bort på morgonen, men det blir inte så ofta.

Kunde ju vara en lösning men inte hur enkelt som helst... Jag trivs väldigt bra med allt annat också. Tror du att han skulle må bäst av att vara lindad på nätterna alltså?? Så pass att det vore värt att flytta honom för??

Nä, det är kanske överdrivet. Hur svullen blir han då? Är det riktigt spänt så tycker jag att du bör göra något åt det, är han "bara" svampig må det väl vara hänt.

Nej han blir inte svullen så det blir spänt heller, mer lite tjock i benen, svampigt liksom. Och det går ner så fort han rör på sig igen.

Hur tjockt lager strö har du i boxen?

Håller helt med om det dom flesta skriver, med nedsatt cirkulation pga ålder osv. Och som nån skrev så måste hovmekanismen sättas i gång för att cirkulationen ska sätta igång.

Vet att det finns hästar som blir tjocka i benen om de går i för leriga och "sankiga" hagar så att benen inte får något "motstånd", d.v.s. elastiska putan trycks inte ihop tillräckligt --> sämre hovmekanism --> sämre cirkulation --> tjocka ben.

Rent teoretiskt så borde man kunna få samma effekt om hästen står på en för tjock och lös bädd (jämför med att stå flera timmar i en såndär tjock-matta man hade på gymnastiken i skolan).

Så OM du har en tjock bädd så kanske det kunde vara idé att prova med en lite tunnare och fastare? Nu menar jag givetvis inte FÖR lite strö, men absolut inte "onödigt mycket".

Detta var som sagt bara en spekulation från min sida, men det kan ju va värt att ha i åtanke ;)

Ang. att byta stall för att kunna linda benen så skulle jag nog ha kvar hästen och låta den vara lindad. Den tiden du skulle få lägga på att linda ben, linda upp lindor osv. varje dag skulle jag hellre lägga på att gå en kvällspromenad med hästen!

Lycka till! :)

Hur tjockt lager strö har du i boxen?

Håller helt med om det dom flesta skriver, med nedsatt cirkulation pga ålder osv. Och som nån skrev så måste hovmekanismen sättas i gång för att cirkulationen ska sätta igång.

Vet att det finns hästar som blir tjocka i benen om de går i för leriga och "sankiga" hagar så att benen inte får något "motstånd", d.v.s. elastiska putan trycks inte ihop tillräckligt --> sämre hovmekanism --> sämre cirkulation --> tjocka ben.

Rent teoretiskt så borde man kunna få samma effekt om hästen står på en för tjock och lös bädd (jämför med att stå flera timmar i en såndär tjock-matta man hade på gymnastiken i skolan).

Så OM du har en tjock bädd så kanske det kunde vara idé att prova med en lite tunnare och fastare? Nu menar jag givetvis inte FÖR lite strö, men absolut inte "onödigt mycket".

Detta var som sagt bara en spekulation från min sida, men det kan ju va värt att ha i åtanke ;)

Ang. att byta stall för att kunna linda benen så skulle jag nog ha kvar hästen och låta den vara lindad. Den tiden du skulle få lägga på att linda ben, linda upp lindor osv. varje dag skulle jag hellre lägga på att gå en kvällspromenad med hästen!

Lycka till! :)

Hagen är bra, en stor hage så där blir det inte för löst. Jag vet också att han inte ska stå för mjukt så han har inte för mycket strö. 1-2 dm spån. Precis tillräckligt för att hans känsliga strålar ska hållas torra men inte för mycket så det blir för mjukt. :d

Jag hängde inte med i ditt resonemang kring lindorna där på slutet. Problemet är ju att jag inte kan linda av varje morgon, bara ibland. Så om jag skulle linda, vilket jag inte gör, skulle han få vara lindad dygnet runt de flesta dagarna. Vi rider oftast på kvällen så han rör sig då. Men svullnar ändå under natten...

Haha, kanske blev lite rörigt där på slutet ;) Men jag syftade på att det trots allt tar lite tid att varje dag rulla upp och linda på lindor, så om du ändå inte har nån som kan ta av dom på morgonen, så kan du ju lägga den tiden som det annars skulle ta dig att rulla upp/linda på till att gå ut och gå med hästen istället. Hängde du med? :p

Ja, då hängde jag med! Motioneras gör han ju, som sagt, på kvällen. Så vi kör på som vi brukar och han får vara olindad helt enkelt. Utom vid de enstaka tillfällen då jag har möjlighet att själv linda av på morgonen.

Men om man har en häst som blir tjock i benen för att den står still och man börjar linda så lindar man för att ge värme och öka blodgenomströmmningen, svullnaden minskar.
Slutar man linda så blir ju hästen tjock igen.....

Men då va den ju redan beroende av lindorna innan, då är de ju ingen skillnad. Men en häst som inte har problem och som man börjar linda blir inte beroende av lindorna sen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar