Svullna ben?

Sv: Svullna ben?

En häst i mitt stall är 3 år och svullnar oxå om bakbenen på nätterna när hon står i box, och det kan ej vara av överansträgning då hon ej är inriden än utan går o strosar i hagen på dagarna eller av ålderssymtom..?

Det kan vara överanstängning av att stå för still. En häst är byggd för att röra lite på sig hela tiden, därför kan det vara jobbigare för den att inte röra på sig tillräckligt.

Jag som inte är så tränat som jag borde vara kan ju också få ont i ryggen av att sitta för mycket eller om jag står still en längre tid. Det är ju inte en överansträngning pga fysisk hårt arbete, men en överansträngning av muskler jag sällan använder (inte har;)), för att människokroppen inte heller är gjort för att sitta ner i flera timmar i sträck.

KL

En häst som endast blir svullen i ett ben under natten, har haft gammal skada sen travet, hur är det med den då? Kan det vara dålig cirkulation i endast ett ben, för hästen är inte halt, har ingen värme i hela benet, har inga känningar vad jag eller någon annan i stallet kan se? Blir bättre när han får röra på sig.

Cirkulationen i det skadade benet är nedsatt. Nu vet jag inte vad för skada hästen har haft, men man kan tänka sig ärrvävnad som försämrar det venösa återflödet.

Den typ av svullnad som beskrivs beror på att det ansamlas vätska i benen (=ödem). Orsaken är i de flesta fall nedsatt cirkulation. Visst kan man tänka sig att det beror på att hjärtfunktionen är nedsatt (då får hästen ofta även ödem under magen), men det är mer troligt att det rör sig om bristande cirkulation i just benen pga att hästen är stillastående. För att cirkulationen i benen ska fungera tillfredsställande krävs att den sk hovmekanismen fungerar. Hovmekanismen innebär att elastiska putan pressas samma och utvidgas och fungerar lite som en pump för blodet (förenklat!!). Utan rörelse - ingen hovmekanism. Därav att hästen svullnar upp i sina ben under natten när den står på box.

Är det farligt?
kanske inte farligt, men definitivt inte bra. Jag håller till viss del med om att att ödem 12 h per dygn mycket väl kan försämra ledstatusen (genom försämrad nutrition mm), kanske inte framkalla ledinflammation, men motverka självläkande. Jag tror inte heller att hästen upplever det som bekvämt.

Lösningen har redan nämnts; lösdrift. Om det inte fungerar - sena kvällspromenader + stallbandage, lämpligen Back on Track. Akupunktur kan kanske också hjälpa, det kan jag tyvärr inget om.

Låter rimligt. Vet inte heller vad han har för skada, han fastnade med bakbenet i sulkyn när han gick på travet. Han är ju 21 nu så det är säkert 15 år sen olyckan hände. Det har ju inte alltid varit så att han är svullen "utan anledning", det har börjar nu när han står inne men inte ont alls.

Antar att det bara är att prova börja linda lite, kanske liniment som ökar cirkulationen kunde fungera, någon som har provat?

Mitt äldre sto får svullna ben när hon står inne över natt. Inget att oroa sig för speciellt om det är så att det går ner igen efter rörelse, vilket är det vanligaste.

En del väljer att börja linda benen men då får man också fortsätta med det sedan.
Min häst går i dag på lösdrift året runt och har idag inga problem med svullna ben.

En del väljer att börja linda benen men då får man också fortsätta med det sedan.

Det har aldrig jag behövt fortsätta med när jag lindar min häst ibland, så de stämmer inte. Har aldrig stött på någon häst som blir beroende av lindning. Jag lindade min häst jämt förut pga att jag va nojig efter hans skada men de va inga problem när jag slutade med de.

Blir hästen tjock i benen så blir den, är den de inte så tror jag inte den blir de heller när man slutar linda den.

ja om hästen har svullna ben och man löser det med att linda, så är det ju uppenbart att det kommer tillbaka så fort man slutar linda. det verkar folk inte tänka på. :p

en häst som ej har problem med svullnad blir inte förstörd och lindberoende bara för att man har den lindat en period... jag har tex min ena häst lindad under vintern pga han skär sig med broddarna, men så fort broddarna är av är även lindorna det, och han har jättefina rena ben.

*kl
Jag hänger på denna tråd då jag har samma problem med min häst. Hoppas det är okej med TS!

Min häst svullnar också när han står inne på natten. Jag tror absolut att det beror på sämre cirkulation, han är snart 18 år. Nu till min fundering: Om jag ska linda honom på nätterna så får han i stort sett gå lindad dygnet runt då lindor inte tas av vid utsläpp på morgonen och jag har inte möjlighet att åka dit och göra det själv utom någon morgon i veckan... Vad är då bäst?? Linda och låta honom vara lindad större delen av dygnet eller låta bli att linda eftersom svullnaden ju går ner när han kommer ut i hagen?? Vad säger ni?

Det har aldrig jag behövt fortsätta med när jag lindar min häst ibland, så de stämmer inte. Har aldrig stött på någon häst som blir beroende av lindning. Jag lindade min häst jämt förut pga att jag va nojig efter hans skada men de va inga problem när jag slutade med de.

Blir hästen tjock i benen så blir den, är den de inte så tror jag inte den blir de heller när man slutar linda den.

Men om man har en häst som blir tjock i benen för att den står still och man börjar linda så lindar man för att ge värme och öka blodgenomströmmningen, svullnaden minskar.
Slutar man linda så blir ju hästen tjock igen.....

En häst med svullna bakben, kan också vara ett proteinöverskott. Då blir det för mycket för kroppen att ta emot och hästen kan inte göra sig av med det= slaggprodukt.

Då kan de svullna i benen och bakom ganacherna.
Så jag hade kollat över foderstaten.

En häst med svullna bakben, kan också vara ett proteinöverskott. Då blir det för mycket för kroppen att ta emot och hästen kan inte göra sig av med det= slaggprodukt.

Då kan de svullna i benen och bakom ganacherna.
Så jag hade kollat över foderstaten.

Håller med! :bow:

*kl
Jag hänger på denna tråd då jag har samma problem med min häst. Hoppas det är okej med TS!

Min häst svullnar också när han står inne på natten. Jag tror absolut att det beror på sämre cirkulation, han är snart 18 år. Nu till min fundering: Om jag ska linda honom på nätterna så får han i stort sett gå lindad dygnet runt då lindor inte tas av vid utsläpp på morgonen och jag har inte möjlighet att åka dit och göra det själv utom någon morgon i veckan... Vad är då bäst?? Linda och låta honom vara lindad större delen av dygnet eller låta bli att linda eftersom svullnaden ju går ner när han kommer ut i hagen?? Vad säger ni?

Ingen som kan ge mig ett råd?? Linda eller inte linda??

Som jag skrev tidigare, Back on Track

eller så kan du spola benen med ljummet vatten varje (nästan varje) kväll. Ljummet vatten får en kylande effekt när det utsätts för den kalla luften. Enkelt, effektiv, tidsparande och framför allt billigt! :)

låta bli. samma lindor får inte sitta på dygnet runt, dessutom blir dom ju helt blöta på den här årstiden. du kan inte betala en liten slant extra till den som släpper ut så hon tar av dom? det tar ju inte så lång tid att linda av..

Som jag skrev tidigare, Back on Track

eller så kan du spola benen med ljummet vatten varje (nästan varje) kväll. Ljummet vatten får en kylande effekt när det utsätts för den kalla luften. Enkelt, effektiv, tidsparande och framför allt billigt! :)

Back on Track är bra, men jag vill verkligen inte ha Back on Track på dygnet runt!

låta bli. samma lindor får inte sitta på dygnet runt, dessutom blir dom ju helt blöta på den här årstiden. du kan inte betala en liten slant extra till den som släpper ut så hon tar av dom? det tar ju inte så lång tid att linda av..

Tyvärr går det inte att köpa till extra tjänster. För att "det ska vara lika för alla". Lite knäppt tycker jag. Men det du skriver är det som gjort att vi hittills inte lindat mer än de gånger jag vet att jag själv kan åka dit och ta bort lindorna på morgonen efter. Så han får fortsätta gå olindad då... :(

Förlåt, missade att de inte tar bort lindorna på morgonen.. sorry :) I såfall no no till bot

Men prova kyla med ljummet vatten! Verkligen effektivt, lovar!

Och jo, det är störande att linda av hästar. När en får den tjänsten vill fler ha den tjänsten. I sista stallet jag jobbade i lindade jag av 8 hästar, delvis 32 ben. Never again! :)

Det finns väl Back on Track som man knäpper på, som ett benskydd. De är lite lättare att slita av på morgonen..?

Inte lindat natt + hela dagen. Då är det naket som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar