Svullet juver..

L

Lisaaa__

Min ponny har haft svullet juver(sto) nu i ca. 1vecka. Hon har inte ömmat eller liknande. Hon är svullen framför båda spenarna, det är som två knölar en bit framför båda spenarna. Hon har fått 4föl tidigare i sitt liv. Hon är 11år nu och inte dräktig. Idag när jag skulle rida henne var hon sur och ville inte trava på som hon brukar tänkte om hon hade ont>? Hon ömmade lite när jag klämnde lite men inget när jag tog löst. Hur ska jag göra? Vi som ska tävla på fredag å allt:/

Sv: Svullet juver..

Det är inte brunst på G?

Mitt sto brukar ibland svullna över spenerna och är sur och tvär strax innan sin brunst.
Hon har också haft föl innan.

Tack för svaret. Masserade "Knölarna" framför spenarna och dror ner nängst dem och ut kom en vatten rinnande grå vätska. Gjorde även rent runt juvret.

Vet någon ngt tips på vad man kan göra mot detta? Kanske massera in någon speciell salva lr ngt

ALLA SVAR ÄR JAG TACKSAM FÖR! tack!

Kolla så hon inte har feber. Om hon har det kan hon ha juverinflammation och då måste hon ha penecillin.

Hon har ingen feber. Longrade henne idag och det gick bra men sen när jag skulle rida henne och så fort jag klämnde lite med skänklarna kickade hon och strök bak öronen.:/ Det har hon aldrig gjort förut. Vi gick in och jag undersökte henne, hon reagerade ingenting när jag tryckte där jag la skänkeln. Bak vid juvret reagerade hon lite med att dra bak öronen. Jag masserade juvret lite och drog ner ölängst spenorna och ut kmr grå vit vätska, ganska mkt. Vad ska jag göra? Vi som ska tävla och allt på fredag. Honfick föl senast för 1,5-2år sedan, tror ni att hon tror att hon ska ha föl igen? Åh, snälla hjälp mej, jag kontaktar självklart vet i fall det inte blir bättre. Har erat sto också varit så här? skriv :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 299
Senast: mackan
·
Hästvård Mitt 24-åriga islandssto har under ungefär 2 års tid varit väldigt svullen runt och i sitt juver. Juvret är så pass svullet att det...
Svar
5
· Visningar
1 873
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Karminnie
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V