Svullet framknä

G

Galathea

En häst i stallet har fått en spark på sitt ena framknä. Vi såg inte såret först eftersom han är alldeles svart och det var inget stort sår. Förra måndagen upptäckte jag det när jag kom till jobbet. Det är som ett skrapsår, antagligen från en brodd. Inte alls särskilt djupt. Han var inte halt eller så. Dagen efter att vi upptäckte det så var hela benet uppsvällt. Knäet var nästan stort som en fotboll, och svullnat gick hela vägen uppifrån och ner över kotan ner till hoven. Han ville inte ens gå, utan gick med rakt ben rätt ut åt sidan, men efter en kort promenad gick svullnaden ner så pass att han böjde benet. Sedan dess (över en vecka) har han gått i en liten sjukhage och jag tror hon tagit ut honom på någrakorta promenader. Svullnaden i hela benet har gått ner lite, men knät är fortfarande jättestort! Imårse fick jag inte ens ta på knät, men hann känna att det är mycket hårdare nu. Det rinner blod och sårvätska och jag tycker det ser ganska otäckt ut.

Hur skulle ni ha gjort? Är det bara att vänta ut? Nu är det ju inte min häst men jag blir ju lite orolig, det är ju jag som går där hela dagarna och får förklara mig för alla människor som går förbi och undrar vad som hänt med hans ben. Ägaren gör inget förutom tvättar rent och tar på kyllera på knät. Borde inte en veterinär kolla det? Det sitter ju mitt på knät så det böjs ju hela tiden, vilket ju gör att det går upp hela tiden och blöder. Men kan det inte bli lymfangit om man inte gör något? Eller är det helt enkelt bara att ha tålamod och vänta? Min lilla kompis har ju ont. :( Men han äter och beter sig hyffsat normalt i övrigt.
 
Sv: Svullet framknä

Det är lymfangit, och det kan ge blodförgiftning om det är obehandlat om det vill sig illa.
Ring en veterinär genast! Hästen måste antagligen få penicillinkur direkt.
 
Sv: Svullet framknä

Åh usch! Jag ville ringa veterinär redan första dagen när benet var svullet men hon har pratat med någon annan i stallet som säger att det bara är att vänta ut, gå på promenader och att det vätskar så för att det är något som "behöver komma ut". Men jag ska prata med henne genast imorgon bitti. Så svårt bara när det inte är ens egen häst, det känns som det är lite känsligt att lägga sig i. Dessutom är jag "bara anställd" i stallet. Men jag ska försöka prata med henne så fort jag kommer till jobbet imorgon.
 
Sv: Svullet framknä

Ett lednära sår kan vara väldigt allvarligt. Om ett mikroskopiskt hål uppstått in till leden så bakterier tränger in kan brosket där bli förstört på kort tid. Alla lednära sår bör snarast betittas av veterinär. Om situationen kan räddas så här en vecka efteråt om det föreligger en varig ledinflammation är ju inte säkert men väl värt ett försök. Ta hästen till en klinik i morgon kl 07.00 tycker HH
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp