Svullen sena.. (långt.)

lynxlady

Trådstartare
I onsdags förra veckan upptäckte jag att mitt varmblodssto hade lyckats (hur?) dra ner lindan som hon hade över natten, så att den var lös längre ner på benet men hade kasat omkring och snörpt åt på något sätt under knät. Benet var varmt och när jag plockade av lindan så masserade jag försiktigt igång blodcirkulationen igen. Gick upp till hagen med henne och då började hon halta. Jag tänkte att det är ju svårt att veta om benet bara "sover" så hon fick vara ute en timme innan jag ringde vet. Då svullnade senan på framsidan av (fram)benet. Vet ansåg att jag skulle fortsätta massera, och kyla lite. Tills i fredags skulle jag sett skillnad men det skulle ta lång tid, och först bli värre.. Hon tyckte inte jag skulle ta hem en vet. Och hon skulle gå men inte springa. Ok, hältan gick över samma dag men svullnaden blev värre. I fredags var benet smalare, men inte normalt precis. Nu är det tisdag och det är fortfarande tjockt! Dock inte lika som först. Hon markerar ingenting, vill dock inte att man ska ta i det. Nu till frågan; är jag överfjompig och ska fortsätta och vänta? Eller borde jag ta hem en vet? Någon som vet mycket om sånt här?:crazy:

Sv: Svullen sena.. (långt.)

Det går väl inga senor på framsidan frambenet? Eller är jag helt ute och cyklar?

Har nu haft vet. hemma, hon sa att det var inte så farligt. Ev. en början till lymfangit, (pga små-sår som fanns innan) så hon skulle skrittas två-tre ggr per dag och stod med asolspritsförband över em/natten. Hon fick även finadynpulver. Så nu är det bara att vänta..

fortsättning följer.. nu kommer det var och lite blod.. inte mycket, men nåt skit är det. Vet. säger tvätta, tempa och avvakta.. Men Finodyn är ju febernedsättande så hur fasen vet jag om hon höjer temp?

Alsolspriten är ju uttorkande så det drar ut varet från såren...så det är bara att fortsätta tills såren ser fina ut... och febern får du ha koll på i alla fall..huvudsaken är att hästen äter ordentligt!!Finadynet är även smärtstillande..Får hästen feber trots finadyne så är det hög feber och infektion...Då får vet komma ut igen!!

Alsolspriten är ju uttorkande så det drar ut varet från såren...så det är bara att fortsätta tills såren ser fina ut... och febern får du ha koll på i alla fall..huvudsaken är att hästen äter ordentligt!!Finadynet är även smärtstillande..Får hästen feber trots finadyne så är det hög feber och infektion...Då får vet komma ut igen!!

Jo alltså finadynet är satt som smärtstillande, inte för feber för det har hon inte haft.. och jo, sprit drar givetvis ut var, och hon äter och dricker som vanligt. men frågan var nu om febern inte stiger markant utan bara en aning så hur märker man det om inte tempen visar? Typ alltså andra tecken på att hon kan ha feber..

Andra tecken på feber är ju att hon blir matt och inte vill äta och dricka...på andra sätt kan man nog inte se det..

thanks, precis vad jag tänkte på.:) Vi har satt in antibiotika nu i af, det vill inte läka..:crazy:

:crazy:tänkte uppdatera för den som är intresserad.. fick som order av distiktsveterinärerna att lägga om med alsolsprit , lufta ibland och ge antibiotika. i går for jag till ATGs hästklinik för efter 5 dagars antibiotika blev hon inte bra, svullnaden hårdnade som en sårskorpa. väl där säger veterinären att hon har ingen lymfangit, det är vävnadsdöd efter blodstoppet. det spruckna skinnet på baksidan benet håller på att ska trilla av, därför öppnar det sig mer och mer, och knölen på framsidan tänker oxå åka antagligen. så när det åker av så ska jag in på kliniken igen och de ska lägga någon sorts gel-kompresser. absolut inget bandage och absolut ingen alsolsprit, han kunde inte fatta att jag fått order av distriktsvet. att lägga om med det då det inte alls är bra att ha i ett sår..:eek: jag borde åkt in till ATG på en gång, innan det gick så långt, men jag trodde på distriktarna och gjorde som de sa och väntade. nu har jag en trasig häst som vet. trodde det skulle ta 2-3 månader att få frisk..

Det är alltså ett typ ett trycksår du har fått. Förmodligen kommer din häst få en vit fläck där såret har uppstått.

Lycka till jag hoppas att det löser sig för dig!

Tack.. ja, vävnaden dog av blodbrist.:crazy: han sa oxå att dt skulle bli ett fult ärr, men det kvittar faktiskt bara hon blir bra.. :(

Ja vissa vetrinärer vet inte vad fram och bak är på en häst. Jag läser rätt mycket konstigt här på buke om vad vissa vetrinärer ordinerar hästar och säger åt hästägarna att göra med sina hästar.
Jag tycker att hästägare i mångt och mycket blir uppkörda av vetrinärer. Men de ska väl leva gott de med. Men hästarna får lida.
gulan

uppdaterar igen, alltid nån som orkar läsa..:angel: I torsdags fick min dam en penicillinchock och for i backen med en smäll. Rullade runt och krampade med hela kroppen, även ansiktet.:crazy: Visade tänderna och vitögonen och sparkade vilt. Tog sig upp men for igen. Såg inget, synen försvann och hon försökte skena iväg i panik men utan balans. Jag släpades på hälarna i grimskaftet eftersom jag vägrade släppa henne, hade hon varit lös och fått skena iväg hade hon brutit nåt ben eller något.. :( Efter en stund blev hon bättre, men fortfarande blind, följde min röst. Veterinären som vi pratade med under tiden sa att hon kunde lika gärna tvärdött mitt i anfallet.:eek: Kliniken igen på fredagen, koksaltslösning i bomullsbandage nu tills på torsdag, konstant blött så det blir fina rena ytor. Då ska gel-kompresser på.

Jo då, hela anfallet varade kanske en minut men det kändes som evigheter.:crazy: Sen blev hon helt återställd inom några minuter och sen var det ingen fara nåt mer sa vet.

Nu är jag glad!:D Precis tillbaka från dagens klinikbesök, med strålande resultat. Vet. var överraskad över att hon läkt så bra så fort, och inga gel-kompresser behövs. Lite skinn har börjat växt fram på kanterna, med lite hår på. Inom en månad bedömde han att såren skulle vara borta helt! :banana::banana::banana:

(förhoppningsvis) Sista uppdateringen..
Skruttan magrade ännu mer under läkningen, jag var f*n gråtfärdig..:cry: Men vet. sa att det var ingen fara.
Så här såg hon ut
21366802.jpg

Men det vände, såret är slutet, bara en "dutt" fram och rosa hud med nytt hår, och mindre sårskorpa bak. Då kom hullet tillbaka. Detta kort är taget ca en vecka efter det ovan.:D:love:
21242303.jpg

Och nu har vi börjat satt igång med ridningen, allt är frid och fröjd. Här är hon med en av mina kompisar..
21366803.jpg
21366804.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 543
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat