Svullen mage + skjuter rygg

Guldaskig

Trådstartare
Min häst hade under oktober månad sex förstoppningskoliker som hon blev behandlad för, orsaken var förmodligen att hon drack för dåligt i lösdriften hon stod i då. Nu är hon sedan ett par veckor tillbaka inflyttad i stallet och har inte haft kolik sen dess.

Under en period sen vi flyttade in i stallet (kanske ett par-tre dagar i sträck) när jag tog in henne från hagen så stod hon och sköt rygg samt hade rejält uppsvälld mage, främst vid flankerna. Det blev bra av att hon fick springa runt i ridhuset. Sen gick det ett par veckor utan dessa symtom men igår och idag var det likadant och jag vet verkligen inte vad det är. Hon är som vanligt i övrigt när dessa symtom uppstår.

Foderstaten är ändrad från fri tillgång på grovfoder till tio kilo om dagen (väl utspritt under dagen) samt att hon får betfor att svälja ner loppfröna med som hon får mot en eventuellt ny kolik. Hon dricker som hon ska och rids likadant som förut.

Är det någon som har en idé?

(Kanske ska tillägga att hon är krubbitare men enligt ny forskning ska de ju inte svälja någon luft så det kan ju inte vara det heller...)

Sv: Svullen mage + skjuter rygg

Vet ni varför hon fick kolik eller är det bara ett antagande? kolik är ju egentligen bara ett symptom på att något är fel. Inte för att jag vill skrämmas men min häst fick koliksymptom, åkte ner till djursjukhuset, hon hade mycket tumörer i buken och fick avlivas :cry:

Är hon undersökt ordentligt?

Det var min tanke också. Att där är något som inte ska vara där, såsom tumör eller liknande

Hon är inte undersökt på det viset nej så visst kan det finnas tumörer. Vi är väl dock ganska säkra på att det handlade om att hon drack för dåligt då kolikerna kom i samband med att vattnet frös samt att det släpptes in en ny häst i hagen som gjorde flocken extremt orolig och hon kom inte åt vattnet. Men tumör har slagit mig också såklart. Jag upplever att hon blir ganska gasig i magen när hon är sådär svullen men jag vet inte.

Vi tog träckprov i samband med kolikerna och det visade på 300 PEG (heter det va?) av lilla blodmasken, inga andra maskar. Då blev hon avmaskad mot det.

Nu vet jag inte om det finns bättre analysmetoder nu, men min häst fick förstoppningskolik 3 ggr på ett halvår 2009, träckprov taget, avmaskats mot lilla blodmasken osv. Sista gången satte det sig i blindtarmen - inga prov visade på bandmask. Vet konstaterade dock att koliken berodde på bandmask, och efter en avmaskning med Cydectin så har det inte återkommit.

Jag fick förklarat för mig att det inte finns en säker metod för att hitta bandmask, eftersom de släpper ägg oregelbundet. Inte ens blodprov var säkert enligt kliniken. Koliken kom först i samband med något annat, tex boxvila för hovböld, men sista gången kom det "utan anledning". Bandmasken verkade alltså göra hästen extra känslig mot andra faktorer.

Så kan det ju kanske vara, svårt att veta om det inte alltid visas på träckprovet.

Det kan vara värt att ta ett till träckprov specifikt för bandmask, och eventuellt diskutera med vet om det kan vara värt ett försök att avmaska för säkerhets skull. Hur gammal är hon? Mitt sto var i och för sig 13 då, men om jag förstått det hela rätt är yngre hästar i regel känsligare för bandmask.

När jag gjorde träckprovet kollade de upp alla olika masksorter som finns, däribland bandmask och man hittade inget sånt. Men det kanske inte alltid syns? Hästen är 12 år gammal.

En Vet som varit med vid många bukoperationer på SLU berättade att h*n avmaskar sina egna så de nollar iom att h*n har sett så mkt skador av mask.

Som sagt, i och med att bandmask släpper ägg oregelbundet, kan det visa sig på ett träckprov vid ett senare tillfälle istället. Alternativet är att avmaska mot bandmask trots 0 på träckprov, men det kanske kan vara värt att fråga vet hur denne ställer sig till att eventuellt avmaska? Hos min dam kom det bara plötsligt ett år, och hon har inte haft kolik vare sig tidigare eller senare, sen det året, och jag har haft henne i 10 år totalt.

När jag gjorde träckprovet kollade de upp alla olika masksorter som finns, däribland bandmask och man hittade inget sånt. Men det kanske inte alltid syns? Hästen är 12 år gammal.

Nej, den syns tyvärr inte alltid. Upprepade förstoppningskoliker skulle iaf jag avmaska mot bandmask om det uppstod, om den inte nyligen var det förstås. Är provet rent från andra maskar eller du avmaskade relativt nyligen (kortare tid än ERP för medlet är) så är det Droncit som används som bara tar bandmasken.

Ta bort allt utom hö och vatten och avmäska för stynflugs lärva.
Bli hästen inte bättre efter en vecka kontakt din vetrenär.

Ta bort allt utom hö och vatten och avmäska för stynflugs lärva.
Bli hästen inte bättre efter en vecka kontakt din vetrenär.

Styngflugans larver sitter uppe i magsäcken, eventuella magsår sitter i nedre delen av magsäcken. Om du har några forskningsresultat du hittat att styngflugelarver skulle orsaka kolik blir jag väldigt glad om du delar med dig.

Styngflugans larver sitter uppe i magsäcken, eventuella magsår sitter i nedre delen av magsäcken. Om du har några forskningsresultat du hittat att styngflugelarver skulle orsaka kolik blir jag väldigt glad om du delar med dig.

Har PM Boj för hjälp, hitta inte info på google.se men har den här in English:

www.equimaxhorse.com/parasites/bots
bots är stynflugslärva.

Läs life cycle och Signs of Bot Infestation.
Svor angrepp kan leda till kolik.
För att komma åt dom bruka man avmäska Dec-Jan.
Jag tog mina häster igår och börja hitta nogra idag i skitten, små röd aktig puppa.

Det är ju skrivet av en firma som säljer maskmedel, de är sällan helt objektiva...

Är sällan att styngflugans larver ger problemer och de finns i magsäcken hos nästintill alla hästar.

Om vi vill fortsätta att kunna avmaska våra hästar i framtiden så är det inte en bra idé att avmaska i tid och otid och inte heller att avmaska till 0 som någon skrev.

Men som sagt, bandmask kan vara svårt att se och kan ge problem om de finns i stora mängder då de sitter i övergången mellan blindtarmen och tjocktarmen.
Kan vara värt att kolla upp, men är inte jättevanlig det heller.

Det är ju skrivet av en firma som säljer maskmedel, de är sällan helt objektiva...

Är sällan att styngflugans larver ger problemer och de finns i magsäcken hos nästintill alla hästar.
Om vi vill fortsätta att kunna avmaska våra hästar i framtiden så är det inte en bra idé att avmaska i tid och otid och inte heller att avmaska till 0 som någon skrev.

Men som sagt, bandmask kan vara svårt att se och kan ge problem om de finns i stora mängder då de sitter i övergången mellan blindtarmen och tjocktarmen.
Kan vara värt att kolla upp, men är inte jättevanlig det heller.

Rena B S!
Har hört sånt dumnhet att folk inte avmäska för stynflugsläv, kan förklara en hel del.
Google "treating bots in horses" finns hur mykcet som helst att läsa.

Det kan vara att det är ett större problem i andra delar av världen men SVA rekommenderar t.ex. inte regelbunden avmaskning mot styngflugan:
http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/hast/parasiter-hos-hast/avmaskning-av-hast/

Det gör man inte i Danmark heller och jag har aldrig under någon parasitkurs blivit varnad för styngflugans larver...

Och ändring till inlägget ovanför: bandmasken sitter mellen blindtarm och tunntarm, inte tjocktarm

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor