Svika min bästa kompis..

Joyze

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig, trots att varenda cell i hela kroppen skriker av smärta. Jag ska sälja min ögonsten, mitt allt, min bästa vän. För att kunna satsa på hoppningen.

Gör jag fel? Aaah, jag vet inte. Jag har ett 13-årigt halvblodssto som jag har haft i 3 år. Hon är min första egna häst vilket givetvis gör det hela ännu svårare - jag har aldrig någonsin sålt en häst tidigare. Jag vet att det kanske låter töntigt, men vi har gått igenom så otroligt mycket tillsammans. Under ett års tid var hon skadad och jag grät mig till sömns varje natt före nästa återbesök inför rädslan att behöva ta farväl av henne. Den dagen hon blev friskförklarad lovade jag mig själv att nu skulle vi alltid vara tillsammans, men hur ofta slutar en saga lyckligt i verkligheten? När mina föräldrar skiljde sig och allt var pest och pina fanns hon där, som min lilla ängel. Nu ska jag bara överge henne, jag har aldrig någonsin känt ett sånt här samvetskval.

Egentligen var det tänkt att jag helt enkelt skulle köpa en häst till och behålla min tant. Men så skedde allt som har skett på finansmarknaden och min pappa vågar inte, som den chicken han är, låna mig pengar längre. Jag hade noga räknat att min lön skulle utan problem räcka till att hålla båda två och jag var hur lycklig som helst tills far min släppte den här bomben. Mitt enda alternativ är att sälja henne för att ha råd med Honom. Hade det inte varit så att jag redan sett och provridit honom hade det varit helt annorlunda. Jag blev rent förälskad i honom så fort jag provred honom, så fort jag såg honom. En 5-årig irländare som är precis en sådan häst jag söker och vill ha egentligen.

Usch, gör jag verkligen rätt? Om jag kunde skulle jag behålla min tant i all evighet och det som irriterar mig mest är att jag egentligen KAN, jag har ju råd till båda! Om nu inte 5åringen skulle kosta så förbannat mycket i inköpspris (vilket han egentligen inte gör, men jag kan inte hosta fram dom pengarna från ingenstans).

Jag vet att det är skitsvårt för er att säga, men jag ville mest bara skriva av mig. Gör jag rätt? Sviker jag min tant? Vet någon något snabbt och bra sätt som man kan spara ihop till 40 000 kr på så får ni gärna dela med er!
Blir jätteglad ifall någon som har erfarenhet av att sälja ens bästa vän skrev en rad. Tack!

Sv: Svika min bästa kompis..

Hade du varit jag så hade jag kollat upp med banken om att få långa pengar.

För hade DU varit JAG hade jag aldrig någonsin kunnat sälja den som betyder mest för mig.

Jag har två skrothästar, hade jag velat hade jag kunnat sålt dem och köpt EN BRA häst. Men, jag älskar dem för mycket för att kunna svika dem.

Tids nog kommer även jag kunna ha råd att äga tre hästar, men inte idag... Så mina drömmar om en mer välriden häst med framtiden för sig får vänta några år.

Nu kanske du inte blev så mkt klokare, men jag hoppas du kommer underfund med vad du vill :)

Det är det som är det jobbiga, det känns som att jag måste välja mellan min bästa vän och ett framtidslöfte. Jag vill verkligen ha dom båda två! Jag kollade upp lite med lån på bankerna oh ex. GE Money Bank måste man vara 20 och jag är bara 19... SEB behövde man ifs bara vara 18... Men är det inte jäkligt dumt att ta ett lån nu med tanke på all kris? Eller? Jag är fruktansvärt dåligt insatt. Hade jag kunnat ta ett lån hade det ju helt klart varit det bästa, har ju inga problem att betala tillbaka eftersom jag har heltidsjobb!
Undrar bara om pappa hade godkänt det... :cool:

Ja, tjänar du bra kan du kolla med några banker om ett lån - 40 000 är ju inte jättemycket. Får du inte det lånet är din ekonomi kanske inte stark nog att klara två hästar ändå...?

När det gäller finanskrisen så ska den väl förhoppningsvis inte vara för evigt. Kanske kan/vill din pappa låna dig pengarna om ett år, eller ett halvår istället? Det kommer säkert finnas hopphästar att köpa då med. Tillsvidare kan du kanske hoppa lite med tjejen istället (sååååå himla gammal är hon ju inte, så vida hon inte har några andra hälsoproblem!!!:D)?

Tror du kommer ångra dig om du säljer (eller ja, jag känner ju inte dig men det hade i alla fall jag gjort...)

Lycka till med ditt val!

Jag sålde min ögonsten (min första häst) och jag har aldrig ångrat mig så mkt i hela mitt liv. som tur var fick jag köpa tillbaka honom, jag vill också ha en yngre mer utveklingsbar häst men har lovat min ögonsten att han skall vara hos mig så en yngre häst får helt enkelt vänta. tror det är lättare att "glömma" den ny då ni inte har några speciella minnen tillsammans, medans du och ditt stpo har otroligt mycket. det finns en massa hästar att köpa och jag tror du att du kommer nog hitta en ny som du kommer känna likadant för, men en ny första häst kommer inte tillbaka. och det låter lite på dej som om att hon betyder lite för mkt för att bara sälja.

Jag sålde efter 8 år, trots allt vi varit med om. T fick det ärligt talat bättre i nya hemmet än hos mig.

Från hästens perspektiv sviker du inte. Hon har ingen uppfattning om det utan tar allting som det är. Så känn efter själv hur du mår om du inte får köpa femåringen som du förälskat dig i. Kan du inte stå ut med den tanken så sälj stoet.

Men, om du har ett heltidsjobb så är det bara att traska in på banken och höra med dem :)
dvs om du har tillsvidareanställning

Knalla till banken och ta ett lån, det vore kanske det bästa, då finns det inget att ångra.

Tycker det beror på din finansiella situation. Jag hade personligen inte tagit ut ett lån så som mitt liv ser ut nu, men har jag varit klar med plugget och redan hade en lägenhet som jag trivdes med så hade jag tagit lån och köpt en till totto om jag verkligen tyckte den var värt det och var hundra på att jag kunde hantera månadskostnaderna.

Men så skedde allt som har skett på finansmarknaden och min pappa vågar inte, som den chicken han är, låna mig pengar längre.
Jag tycker först och främst att du inte ska lägga någon som helst skuld på din pappa i detta läge. Du är ju i så fall lika mycket chicken själv eftersom du för egen del tvekar att ta lån "i dessa bankkris-tider". Varför ska då din pappa känna att han riskerar något? Det var väldigt bussigt av honom att ev ställa upp med pengar, men om han nu vill dra sig tillbaka pga osäker ekonomi, så har han all rätt att göra det. Han vill nog bara väl, egentligen.
Jag sålde min 16-åring till en helt underbar tjej som han har det kanon hos. Jag ville satsa på en yngre, som skulle passa både mig och min dotter, och min gammelgubbe fick komma till en som hade precis lagom krav på honom. Så jag har inte ångrat mig, men å andra sidan väntade jag länge med att sälja tills jag var helt säker på vad jag ville. Då när jag hittade den perfekta köparen så blev det inte så svårt.
Mitt tips är att inte sälja föräns du är säker på att du verkligen vill det. Annars kanske du ångrar dig och då är det redan för sent.
Nu är det köparens marknad och lär nog vara så ett tag. Fina hästar till salu kommer det att finnas även senare om du bestämmer dig för att vänta med köp.
Tänk igenom vad du vill och gör inget förhastat. Lycka till!

Tack så mycket för alla svar :)
Jag tror att du missförstod mig lite Kockan, eller så skrev jag det kanske lite dumt. Jag skyller absolut inte det här på min pappa och tänker absolut inte kräva att han ska betala något! Köpte min dam själv och har betalt allt för henne själv så detta var helt ifrån min pappas sida att han ville hjälpa mig och "sponsra" till en ny bättre häst. Hade han aldrig sagt det hade jag aldrig gått i dom tankarna, så samtidigt som jag är tacksam för att han är så snäll så är jag lite irriterad på hans snällhet :P
Mina föräldrar är inte jätteglada över att jag funderar på att ta lån, dels för att räntorna är skyhöga, dels för att jag fortfarande bor hemma och dels för att jag jobbar som säljare på ett nyuppstartat företag. Jag lever alltså bara på provision för tillfället (har endast jobbat en månad), vilket kommer ge mig ungefär 15.000 före skatt nästa månad. Om cirka en månad kommer företag ha stabiliserats och jag kommer även få en grundlön på minst 6000 + provision, så råd har jag ju till pållarna men det blir ju inte jättemycket över och det har jag inga som helst problem med! Frågan är bara om man får lov att ta ett lån med de förutsättningarna...? Jag ska helt klart kolla upp det.

40.000 låter billigt för en 5åring, jag instämmer verkligen. Men han är importerad från Irland för 3 mån sedan där han inte blivit rätt riden och rätt behandlad, så det är de senaste 3 mån som allting har gått rätt till. Så han är ju ganska grön men ack så fin!:love:

Jag sålde efter 8 år, trots allt vi varit med om. T fick det ärligt talat bättre i nya hemmet än hos mig.

Från hästens perspektiv sviker du inte. Hon har ingen uppfattning om det utan tar allting som det är. Så känn efter själv hur du mår om du inte får köpa femåringen som du förälskat dig i. Kan du inte stå ut med den tanken så sälj stoet.

:bow:

Så länge du säljer till ett bra hem sviker du absolut inte hästen! Däremot låter det ju som det bästa i ditt fall att du får låna pengar, eftersom du faktiskt har råd med båda. Din pappa vill kanske låna dig hälften, så kan du låna hälften från någon bank? Så behöver ingen av er riskera så mycket.

Jag hade aldrig sålt min gamla häst, har själv en kille som fyller 21 nästa år och han är min allra goaste och bästa vän, han förtjänar inte att säljas, det är han och jag tills han inte finns mer. Skulle aldrig byta min bästis mot en ny häst. Antingen får man vänta tills man får råd att köpa den andra hästen eller får man helt enkelt sälja sin vän, det valet kan bara du själv göra, men för mig hade valet varit hur enkelt som helst!

finns det inte möjlighet att fixa pengar till o köpa den andra så hade jag valt att sälja din vän, även om det inte är lätt så får man tänka att hon kan få det bra på ett annat ställe också + att du ville satsa på hoppningen, därför sålde du. Inte för du ville överge eller inte ha henne längre.

du får fundera på vad som betyder mest, din häst eller tävlandet?

det är ju himla enkelt eg.
om hästen verkligen vore din ögonsten och bästa kompis och du älskade den över allt annat så skulle du inte ens tänka på att göra dig av med den för att kunde tävla... du kan inte känna så starkt för henne som du säger när du funderar på att skicka iväg henne till en oviss framtid bara för att hon inte duger till tävling..

Mina föräldrar är inte jätteglada över att jag funderar på att ta lån, dels för att räntorna är skyhöga, dels för att jag fortfarande bor hemma och dels för att jag jobbar som säljare på ett nyuppstartat företag.

Betalar du nåt för dig hemma eller går alla pengar till hästen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024