Svettas extremt mycket

Sv: Svettas extremt mycket

Vissa hästar svettas mer än andra, men det kan också finnas en orsak till det.
Ett av våra varmblod svettades alltid extremt mycket under ridning, efter att vi bytte till bettlöst (hackamore) har svettandet blivit betydligt mindre. Han var sannolikt stressad av bettet och blev orolig av det.

Du kan ju prova lite olika utrustning och se om det är något som gör skillnad, annars är det bara att acceptera att du har en häst som svettas mycket.

//Tokan

Man kan salta i på höet eller i vattnet eller i Betforen + ha en saltsten.

Sommartävlingssäsongen ger jag 1 msk salt i Betforen dagligen + saltsten.
Eftersom saltkoncentrationen i blodet styr hästens törstreflexer, så hästen känner att den är törstig.
Normal behovet för en häst är 10-30 gram salt för häst perdygn.
Hästar har hög tolerans emot högt saltintag

Skönt att höra att fler har liknande hästar. själv har jag saltsten både ute och inne. Jag har provat olika sorters vojlockar för att se om det gör skillnad. En mer heltäckande blir ju såklart blötare, försöker därför rida mer med vojlock än schabrak, men å andra sidan - vill man vara fin vill man ju ha schabrak, i alla fall till dressyrsadeln :smirk:

Va glad for det,, Jag har problem med hastar som slutat svettas,, :confused: DEt ar en mardrom, sarskilt om temperaturen ar runt 30 - 40 grander :cool:

Ang er med saltsten, det är ju bra med fri tillgång på saltsten, men ajg skulle nog föredra salt i maten också. För inte alltid de slickar i sig all salt de behöver ändå. Det är vad jag har fått rea på iaf!
Min häst slickar knappt på saltsten, iofs svettas han knappt. Men blir dags att köpa rejält med salt i vinter = )

Lycka till med era vältänade pållar =)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 786
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama