Sv: Svettas extremt mycket
Det är precis som med oss människor, vissa svettas mer , andra mindre.
Sen är det ju också olika beroende på hur stressad hästen är, hur tjock hårrem och hur hårt den arbetar tillexempel.
Min ena herre tillexempel svettas rejält bara av en skrittur. Han har tjockare päls och helt enkelt grövre hud, men han är aldrig stressad eller upphetsad på något vis. Kolugn men är helt enkelt lagt åt det "svettiga" hållet:smirk:
Min andra kille svettas normalt, knappt ningenting. Vid en långtur som inkluderar alla gångarter så blir han mer eller mindre svett under sadeln. Blir han dock skrämd eller stressad under ridturen så kan det börja drypa svett på halsen, seom sedan vandrar vidare till övriga kroppen.
Har hört förut på buke att folk sagt att svett på halsen är stresssvett och det är väl en sanning med modifikation. Min första häst blir som sagt svett direkt (på halsen först) men är i 99% av fallen lugn som en filbunke.
Min andra herre svettas bara på halsen vid stress. Det är ju individuellt.
Glöm bara inte att ge hästen ordentlig tillgång på vatten så att h*n kan ta igen vätskan h*n svettat ut. =)
Tips på klippning kanske är en sådan där man klipper underdelen på halsen , vidare ner i en linje under magen och slutar där?
Nästan som den här
klippningen
Men sen kan man i stort sett klippa hur som helst efter sin hästs behov, men man kan ju tänka efter vart pälsen behövs mest och minst och sedan utgå från detta.
Lycka till