Svettas extremt mycket

D

Dam

Har en fundering kring svettning. Min häst svettas mycket under en normal ridtur. Efter ett dressyr/hopp-pass är hon dyngsvett. Hon har mycket bra kondition och är bra musklad. Vad kan detta bero på? Det är inte bara nu när det varit varmt utan i alla väderlekar. Hon blir blöt först på halsen och sedan går det neråt mot sadelstaden. Någon som har tips om hur man ska klippa sen när det blir dags? :bow:

Sv: Svettas extremt mycket

Det är precis som med oss människor, vissa svettas mer , andra mindre.
Sen är det ju också olika beroende på hur stressad hästen är, hur tjock hårrem och hur hårt den arbetar tillexempel.

Min ena herre tillexempel svettas rejält bara av en skrittur. Han har tjockare päls och helt enkelt grövre hud, men han är aldrig stressad eller upphetsad på något vis. Kolugn men är helt enkelt lagt åt det "svettiga" hållet:smirk:

Min andra kille svettas normalt, knappt ningenting. Vid en långtur som inkluderar alla gångarter så blir han mer eller mindre svett under sadeln. Blir han dock skrämd eller stressad under ridturen så kan det börja drypa svett på halsen, seom sedan vandrar vidare till övriga kroppen.

Har hört förut på buke att folk sagt att svett på halsen är stresssvett och det är väl en sanning med modifikation. Min första häst blir som sagt svett direkt (på halsen först) men är i 99% av fallen lugn som en filbunke.
Min andra herre svettas bara på halsen vid stress. Det är ju individuellt.

Glöm bara inte att ge hästen ordentlig tillgång på vatten så att h*n kan ta igen vätskan h*n svettat ut. =)

Tips på klippning kanske är en sådan där man klipper underdelen på halsen , vidare ner i en linje under magen och slutar där?
Nästan som den här klippningen

Men sen kan man i stort sett klippa hur som helst efter sin hästs behov, men man kan ju tänka efter vart pälsen behövs mest och minst och sedan utgå från detta.

Lycka till:)

Tack för ditt svar! Visst, hon är ganska livlig av sig så lite kan väl vara att hon stressar upp sig. Men även om hon är lugn svettas hon massor... Som du sa, alla är individer och olika.. :bow:

Mitt ena sto är också sådär. En varm dag svettas hon av att stå i boxen. Saltersättning är bra att ge. Med människor är det (för en del) att de svettas mer om de är bra tränade med mycket muskler och bra kondition. Du får tänka så :p

Angående det där med stressvett på halsen tvivlar jag starkt på när mitt sto kan stå i boxen och äta hö och bli svettig på halsen...:idea:

Vad gäller klippningen kör jag på helklippning!

Får jag fråga vad det är för ras? :) Det har ju med svettningen att göra också=)

Min herre är lika dan, bara av ett lätt pass så svettas han grymt mycket... det är nästan pinsamt.. folk tror att man typ kört skiten av honom, fast man tagit hur lungt som helst :crazy:

stod själv och tänkte på det där idag, och min häst har super kondition.. men ändå så ser han nerdränkt ut av svett.. :crazy:

Får jag fråga vad det är för ras? :) Det har ju med svettningen att göra också=)

Hon är ett svenskt halvblod, 11 år.
Och hon kan även bli svettig av att bara stå i gången medan man gör iordning inför ridtur... :smirk:

Min herre är lika dan, bara av ett lätt pass så svettas han grymt mycket... det är nästan pinsamt.. folk tror att man typ kört skiten av honom, fast man tagit hur lungt som helst :crazy:

stod själv och tänkte på det där idag, och min häst har super kondition.. men ändå så ser han nerdränkt ut av svett.. :crazy:

Jag VET!!! Pinsamt när man möter folk i skogen dessa varma dagar. Hästen ser ut som om den har badat och man har skrittat lugnt i tio minuter... :smirk:

Jag VET!!! Pinsamt när man möter folk i skogen dessa varma dagar. Hästen ser ut som om den har badat och man har skrittat lugnt i tio minuter... :smirk:

hehe jaa jag vart helt :o när jag hade hoppat av min häst idag, för att skritta av honom efter ett Mycket Lätt pass dressyrpass idag, och han såg ut som hej kom o hjälp mig under schabrak o hals o överallt :eek::o
han som va inne i ridhuset såg myyycket frågande på mig. ja va bara tvungen o säga att han är så.. kände mig nästan hur dum som helst... och då hade vi i stort sett nästan bara gjort skrittövningar i 30 min och sen 10 min typ lite trav o galopp, men inte mycket... :crazy:
kände nästan att jag hade gjort vad som helst för en omväg tillbaka till stallet då :smirk:

Min är likadan!

red 20 minuterp å åkern bakom stallet häromdan när vi kar skrittat av och jag ställer han på stallgången blir de en svettpöl under magen :crazy: Men endå är han minst lika pigg som innan vi börja rida...

ja min är också minst lika pigg (om inte piggare) efter ridpassen, som sagt super kondtion har han...
förstår bara inte, men det är väl så vissa svettar mer, andra inte helt enkelt... :crazy:

ja min är också minst lika pigg (om inte piggare) efter ridpassen, som sagt super kondtion har han...
förstår bara inte, men det är väl så vissa svettar mer, andra inte helt enkelt... :crazy:

haha, precis samma här... inget fel på konditionen inte, och inte viljan heller för den delen... :smirk:

Men hur många ger då svettersättning? Och vad är de? salt?

Och hur ger man det? varje dag eller vid behov?
nån som vet?

Ni som har svettande hästar ska vara stolta.^^
Jag har hört, att ju mer vältränad en häst är, ju snabbare blir den svettig. jag tror att det stämmer. För de ovältränade ponnierna här hemma svettas inte ett dugg. Och muskelpaketet(lite överdriven förklaring kanske.:angel: ) svettas så fort man kommer ut.
Så allt tyder egentligen på att ni har en vältränad och frisk häst.

Min nordsvensk är inte mer vältränad än vad som behövs för att gå i hagen, men han kan börja svettas som en skållad bäver om det är för varmt i hagen en dag eller om de andra hästarna får för sig att ta en galopprunda och han ska hänga på. Men han har ju å andra sidan mycket kroppsmassa också.
Min andra häst är ganska vältränad och har bra kondition men svettas ju som sagt inte så mkt iaf.

Kan det inte vara så då att ju mer kroppsmassa (inom varje ras), desto mer svettas man?

Ni som har svettande hästar ska vara stolta.^^
Jag har hört, att ju mer vältränad en häst är, ju snabbare blir den svettig. jag tror att det stämmer. För de ovältränade ponnierna här hemma svettas inte ett dugg. Och muskelpaketet(lite överdriven förklaring kanske.:angel: ) svettas så fort man kommer ut.
Så allt tyder egentligen på att ni har en vältränad och frisk häst.

jag fick faktist höra något sånt idag, att det kan nog bero mycket på att min häst han är otroligt vältränad (gick på galoppen som yngre) och han har verkligen superkondition och tröttnar aldrig...
så det kändes ju lite bra o höra ändå, fast det är bra pinsamt när man ridit o hästen ser ut som... jag vet inte vad :p

Madde_padde
Men hur många ger då svettersättning? Och vad är de? salt?

Och hur ger man det? varje dag eller vid behov?
nån som vet?

Jag ger ingen särskilt mer än att min häst har tillgång till saltsten varje dag, (i boxen) den blir flitigt använd!
förut gav jag honom salt i maten, men med saltsten så får han ju i sig så pass mycket han själv vill ha, med tanke på att han svettas så pass som han gör...!
så varför inte bara låta hästen ha tillgång till saltsten? (om den nu gillar det!) :)

Jag trodde det bara var min häst som svettades så mkt. Han svettas till och med runt ögonen :crazy:

Vår nordsvensk rinner det om efter en ridtur. Ändå är hon piggare efter nästan. Välmusklad o fin kondis. :P Känns lite sådär bra bara, man undrar nästan själv om man kanske ridit för hårt när det rinner i ansiktet på henne. Fast man bara ridit en sväng med olika tempon i skogen.
Om man skulle ge salt i maten efter en extra svettig timme, kan man ge vanligt salt då? Hur mycket ungefär?

Jag har också en häst som svettas väldigt mkt och väldigt lätt, vissa dagar är han svettig bara efter att vi har skrittat fram.

Om man skulle ge salt i maten efter en extra svettig timme, kan man ge vanligt salt då? Hur mycket ungefär?

Är det inte bättre att låta hästen ha tillgång till saltsten i boxen?
tycker själv att det är himla svårt med att veta hur mycket man ska ge extra, om dom svettas så mycket...
la jag för mycket åt min häst så tvärvägra han bara att äta sin krafft. men med saltsten bredvid krubban, så "äter" han på den rätt ofta men tar det han själv vill ha, efter "behag" om man säger så! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 786
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama