Svettäcke eller inte?

C

Curtice

Vet inte om det är rätt forum, men försöker. Flytta gärna om jag hamnat fel. :)

Jag har hört på sistone att det är farligt för hästar att bli för varma, logiskt, men att man då när man sätter på t.ex. ett fleecetäcke när hästen är svettig, stänger in värmen - även om det andas - och därmed gör hästen ännu varmare.. vilket kan bli farligt. Stämmer detta? Ska man dra slutsatsen av det att det är bättre att hästen får lufttorka?
På sommaren kan man ju svampa av... (på vintern också om man har varmvatten kanske)... men annars?

Sv: Svettäcke eller inte?

Egentligen är det nog bäst om man lufttorkar men en svettig häst i ett kallt klimat blir ju lätt förkyld ..

Jag har fått lära mig att varma muskler ska svalna långsamt, därav täckning av svettig häst.

När man är svettig är det ju inte bra om man blir kall sedan, måste ju gälla samma med hästar.....Jag lägger alltid på dem fleecetäcke när det är kallt och de är svettiga.

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 250
Senast: Angel
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 298
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 426
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka