Håller med, även om man är säker på att det är en svampinfektion, så om man inte ser en spontanavläkning på att hålla rent så är det läge för veterinären. Varför? För att ta ett skrapprov och skicka till labbet så man vet vad man har att göra med för små rackare så man kan bestämma hur man ska ta kål på dem (dvs kolla vad för slags antibiotika de är känsliga mot)
Personligen har jag aldrig under alla år varken hört om eller upplevt att de ska bli kala i ansiktet av att svettas, och då har jag haft hästar som svettas frekvent dag ut och dag in. Därmed inte sagt att det inte kan hända, men får man det inte att spontanavläka på en - två veckor eller det blir värre så är det dags för ett skrapprov för att sätta in rätt behandling tycker jag, istället för att köra igenom alla huskurer som finns och några till i jakten på det som biter i just det här fallet. (Jag resonerar fö på samma vis ang mugg, istället för att i två månader prova alla huskurer och tips som finns och några till så se till att få rätt på vad för bakterie som är boven för just den här hästens mugg och sätt in verksam behandling mot just den)