Svett i ansiktet - kala fläckar...

LitenIsa

Trådstartare
Hmmm, min häst har fått som kala fläckar i ansiktet. Tydligen så skulle de bero på att han blev svettig i ansiktet och det bildas något slags bakterier. (min instuktör sa det) Frågan är hur jag får bort det? Tvätta håller jag så klart på med, efter varje ridtur tvättas huvudet grundligt, dock verkar det inte hjälpa. Finns det något mer man kan göra? Något medel man kan köpa?

Ring och rådfråga en veterinär.. Det kan vara något annat också.. Har aldrig hört att en häst skulle få kala fläckar ansiktet av att svettas mycket där :confused:

Jag skulle också kolla med veterinären. Det första jag tänker på är ringorm, inte så farligt men jobbigt att bli av med och smittsamt. Kan även smitta människor

Ja det är skitjobbigt med ringorm, Men om hästen har haft det länge skulle det nog redan ha börjat sprida sig till de andra hästarna på stallet, det är ofta så att om 1 får det får alla det. Du kan ju tempa hästen och se ifall den är varm, det kan ju vara ett tecken på att den är sjuk.

Ursäkta men bara för att du aldrig hötr talas om det så kan det inte vara så??? :confused:

Inga taggar uttåt här men jag VET att det beror på svett. Travhästar tex har ofta så i ansiktet om de inte duschas efter ett träningspass.

Tydligen så bildas det bakterier i svetten som gör att det blir så. Svårt att förklara, verkar konstigt att ingen hört talas om det innan.

Tillägas bör kankse att det är inte så att han är helt naken i ansiktet. Utan det är som små prickar, ca ½cm i diameter.

Men snälla!

Om han hade haft feber och varit sjuk hade jag väl för tusan inte rådfrågat om saken på ett forum.

Varför ska alla alltid tro de värsta när man skriver och undrar över något. :(

Han är inte sjuk, ingen feber, ingen hälta, inget ryggproblem, hostar inte, snorar inte.... osv osv osv. :rofl:

Lägg tråden under trav då och se om ngn där vet vad som kan göras. Jag är inget trav-fan, men dom är rätt bra på hästvård i en del fall, det dära folket. :D

Kom att tänka på en häst för många år sedan som var allergisk mot läder ( eller kanske något smörjmedel??) och fick då kala fläckar på huvudet av tränset så det blev plastträns därefter.

Prova att tvätta med äppelcidervinäger, försök att hålla honom så torr som möjligt, det ären slags svampinfektion.

Jag menade inte att det inte kunde vara så..
Jag sade bara att JAG tyckte du skulle kontakta veterinär. Åtminstone via telefon.

JAG har aldrig fått lära mig/sett att det kunde bildas bakterier (svamp?) av att en häst ofta är svettig på samma ställe.
JAG tycker att man vid ALLA misstänkar om svampbakterier (och annat man inte vet vad man ska göra åt) åtminstone bör konsultera en veterinär PÅ TELEFON eftersom svamp kan sprida sig till andra delar av kroppen.

Hör gärna av dig till mig när du hittat lösningen så kan jag förmedla den nästa gång en sån här fråga dyker upp..

Hmmm.. alltså.. min islandsvalack får såna kala fläckar under manen där den är som tjockast, de brukar alltid komma såhär års när han ännu inte fällt vinterpälsen riktigt, så han blir jättesvettig under manen... Trodde att det var att han bara kliade bort pälsen.. men då kanske man ska se till att skura honom därunder efter varje ridtur... är det som svamp alltså? Då borde ju sevorexschampo vara bra? :idea:

Möjligtvis smörjmedlet, det ska jag kolla upp noggrannare.

Men läder kan han nog inte vara allergisk mot, vore konstigt om han bara blev allergisk mot det på sommaren. ;)

Håller med, även om man är säker på att det är en svampinfektion, så om man inte ser en spontanavläkning på att hålla rent så är det läge för veterinären. Varför? För att ta ett skrapprov och skicka till labbet så man vet vad man har att göra med för små rackare så man kan bestämma hur man ska ta kål på dem (dvs kolla vad för slags antibiotika de är känsliga mot)

Personligen har jag aldrig under alla år varken hört om eller upplevt att de ska bli kala i ansiktet av att svettas, och då har jag haft hästar som svettas frekvent dag ut och dag in. Därmed inte sagt att det inte kan hända, men får man det inte att spontanavläka på en - två veckor eller det blir värre så är det dags för ett skrapprov för att sätta in rätt behandling tycker jag, istället för att köra igenom alla huskurer som finns och några till i jakten på det som biter i just det här fallet. (Jag resonerar fö på samma vis ang mugg, istället för att i två månader prova alla huskurer och tips som finns och några till så se till att få rätt på vad för bakterie som är boven för just den här hästens mugg och sätt in verksam behandling mot just den)

*svar till alla*

Gjorde som någon tipsade om, skrev och frågade på travforumet och har nu fått tips. Och där hade de hört talas om det innen.

Men tack ändå får alla snälla råd, även om de flesta gick ut på att tillkalla veterinär.

Skönt att få medhåll eftersom jag om det hade varit min häst ringt och frågat en veterinär vad som var bäst. Började fundera på om det bara var jag som var så "nojjig".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 138
Senast: tott
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka