Sv: Svett eller lätt?
det är ju olika hur man rider och vilken inställning man har. Jag är aldrig svett efter ridpasset, om det inte råkar vara varmt ute då då. Mina hästar är ganska framåt kan man säga, jag tror att rider man med lätthet i alla hjälper ( då menar jag oxå din kropp, inte bara skänklar och tyglar) så blir man inte svett.
Om man tex rider en "så kallad svår häst" och man måste kämpa så hårt i traven och galoppen för att få hästen att gå "rätt" så man blir svettig, då kanske det ligger någon typ av brist i utbildningen i skritten?? så går man istället tillbaka till ett långsammare tempo och rider "rätt" tills hästen har lärt sig vad ryttaren vill så att säga, sen tar man det i trav när ryttaren har blivit duktig nog och hinner med hästen, då blir man inte svett... Bli nu inte irriterade på mitt inlägg, såhär gör jag , jag vet att massor av folk rider sig totaltslut på sina 4 åringar, vilket är förfärligt enligt mig... Men det är för att jag tror att en så ung häst ska få njuta av ridning så den håller längre, menar då både fysiskt och psykiskt.
Glädje och lätthet
Om man säger så här, hästen är lätt i handen och för skänkel, ändå påstår ryttaren att denne måste rida som f*n med kroppen, så tänker du att du är häst, hästen känner en fluga landa på kroppen, hur kul kan då ett träningspass vara om ryttaren ger ut signaler genom ryggen HELA passet?? alla vill ju rida med eftergift, var är eftergiften om man hela tiden får rida fram hästen? När jag ber mina hästar göra någonting och dom utför det, då slutar jag ge hjälpen direkt, och det gäller i hela min kropp, annars vet ju inte hästen när den gjorde rätt, har man ont i magen eller ryggen eller liknande efter träning, har man suttit rätt då? är man avslappnad och rider i takt med hästen bör man inte ha ont nånstans. ibland när det är kallt ute har jag lite ont i knäna, det beror på att dom varit spända, inget annat.
Sen kan man ju får träningsverk om man rider normalt på en smal häst till en bred häst, eller en ny sadel, men det beror då på att kroppen inte är van vid vinkeln.
Hästar som går i världskuppen tex måste ju lära sig hur många olika moment och signaler som helst, tänk då om de i början av sin utbildning hade ryttare som red av bara f*n med en miljon hjälper, hur ska då de klättra i utbildning med fler och tydligare hjälper? klart de måste vara oerhört försiktiga med dessa hästar under utbildningen, eftergift på momangen och så lätta hjälper som möjligt, om ryttare här är svett så är det väl för att ryttaren vill mer och går lite för fort fram innan hästen har hängt med och då brister kommunikationen och frustrationen stiger och alla blir svett...