Nej tyvärr. Ett bra exempel på det är banan som är ett bärHeter alla som är äkta bär "bär" i sina namn (som blåbär) medan andra "bär" är egentligen annat (som smultron eller jordgubbe..), eller är namnen bara slumpen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej tyvärr. Ett bra exempel på det är banan som är ett bärHeter alla som är äkta bär "bär" i sina namn (som blåbär) medan andra "bär" är egentligen annat (som smultron eller jordgubbe..), eller är namnen bara slumpen?
Visste man ens förr? Många namnen är väl gamla och jag tänkte kanske att var de stora och söta var det frukt och om de var små och söta så var de bär och om de inte var så söta så var de grönsaker? typ.Det är slumpen har jag för mig.
Tänkte om det var en svullen blomstergrej det också, även om jag hört att de är egentligen bär förutNej tyvärr. Ett bra exempel på det är banan som är ett bär
Jag är faktiskt inte insatt i historien så tyvärr!Visste man ens förr? Många namnen är väl gamla och jag tänkte kanske att var de stora och söta var det frukt och om de var små och söta så var de bär och om de inte var så söta så var de grönsaker? typ.
Jag tror det ligger endel i den teorinVisste man ens förr? Många namnen är väl gamla och jag tänkte kanske att var de stora och söta var det frukt och om de var små och söta så var de bär och om de inte var så söta så var de grönsaker? typ.
Självklart ska det bli Linnéan. Hedra Carl von Linnés favoritblomma.Japp, röstade på Linnea, efter vår blomsterkung (som också var duktig på geologi).
Heter alla som är äkta bär "bär" i sina namn (som blåbär) medan andra "bär" är egentligen annat (som smultron eller jordgubbe..), eller är namnen bara slumpen?
Tycker också att fel blomma vann! Är nästan lite besviken faktiskt, kan man inte lita på att folk kan rösta rätt?!Fel blomma vann!
Fast linnea kom ju tvåa iallafall.
Men Linnea är väl Smålands landskapsblomma? Menar du att alla svenskar är smålänningar? ;-)Fel blomma vann!
Fast linnea kom ju tvåa iallafall.
Lite kaka på kaka för oss i Dalarna som har Blåklocka som landskapsblomma, men förstår ju att alla vill ha den så
anledningen till att jag inte röstade på den. men egentligen är det väl ängsklocka eller stor blåklocka (beroende på vem man frågar) som är dalarnas landskapsblomma?Lite kaka på kaka för oss i Dalarna som har Blåklocka som landskapsblomma, men förstår ju att alla vill ha den så
anledningen till att jag inte röstade på den. men egentligen är det väl ängsklocka eller stor blåklocka (beroende på vem man frågar) som är dalarnas landskapsblomma?
Den virtuella floran: Svenska landskapsblommor (nrm.se)anledningen till att jag inte röstade på den. men egentligen är det väl ängsklocka eller stor blåklocka (beroende på vem man frågar) som är dalarnas landskapsblomma?
Tänkte samma sak vid röstningen av nationalfågel, koltrasten vann och det var ju ett tråkigt valTycker också att fel blomma vann! Är nästan lite besviken faktiskt, kan man inte lita på att folk kan rösta rätt?!