Sveriges GLASSiga smultronställen

Som rubriken säger, vad har vi för glassiga smultronställen i Sverige?

Stora som små, Skåne, Norrland och allt däremellan, vilka bara måste man åka till och äta glass? :d
Stafsäters gårdsglass utanför Linköping är gott, inte att åka enkom för kanske men om man ändå är i krokarna.
I stan är Bosses glassbar en känd institution också, gör också god glass tycker jag, bäst är marängsviss i min värld :)
 
Vilken trevlig tråd :love: Är alltid ute efter bra glasstips!

Gelaterian vid Kungstorget i Göteborg har drömgod gelato, rekommenderar framförallt brynt smör-glassen med rosmarin och som vanligt pistasch.

Pipers i Hamburgsund är också mysigt, plus för utsikten och många smaker att välja mellan.

Sias glassfabrik i Slöinge har också en butik, den stod sig väldigt bra för att vara "fabriksglass" när vi testade förra sommaren. Var tvungna att stanna till både när vi körde söderut och när vi skulle hemåt igen:)
 
Vackert är det inte, men Kioskpiraten i Luleå har en enorm glassbar med Sia, Farbror Arnes och GB och fantastiska tillbehör. Man kan till och med göra en banana split!

Piteå havsbad har också en, vackrare omgivning men den är mindre fräsch pga sjuka mängder vilda norrmän på campingen.
 
Holje glassfabrik i vilshult 🤤 utanför Olofström, Blekinge.

Deras glass finns nu också vid brofästet i Sölvesborg
 
Sternersborgs glass och choklad utanför Gnesta! Tyvärr pausar de pralinmakandet på sommaren men glassen är ljuvlig. Mjölken är nästgårds ifrån. Fem-sex nya smaker varje dag (och ett femtiotal smaker på halvliter att ta med). Att köpa liten, mellan eller stor och få välja så många eller få smaker som passar är ett bra koncept. Värt att följa på sociala medier för att se dagens glassmaker för strategiskt valt besök.

Gillade Stockholms glasshus på Birkagatan men har nog inte varit där på 15 år. :bag:
 
Jag har ännu inte lyckats komma till Olaols Gelato i Gladsax (Österlen) när det har varit öppet och inte galen kö - men om det är hälften så bra som sitt rykte är det väldigt bra! Glassmakeriet i Ystad är bra, och Frusen Glädje (också Österlen) är helt ok det med.
 
Grädda i Åre. Jag har inte smakat den eftersom jag är vegan men alla andra älskar den. Har för mig de vunnit några priser för den glassen.
 
Rykets glass görs på fårmjölk!

Jag åkte förbi Ryket för ett tag sedan och beslöt mig för att stanna och köpa en glass. Jag tål inte komjölk, men får och get funkar. Har dock inte ätit glass alls på x antal år, har tagit för givet att det är komjölk i all glass (ok, inte sorbet, jag vet), men jag började nästan gråta av njutning när jag smakade på Rykets glass! Den var så god, och det var en riktig hallelujakänsla att få njuta av en riktig glass igen!! :love:🙏
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, var kan jag köpa godaste glassen i Göteborg? :d
Svar
16
· Visningar
974
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 230
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp